אבו מאזן: ניהלנו דיאלוג עמוק; מצפים לשחרור אס...

אבו מאזן: ניהלנו דיאלוג עמוק; מצפים לשחרור אס...

אבו מאזן: ניהלנו דיאלוג עמוק; מצפים לשחרור אסירים
נכתב ע"י: גל ברגר

הכחשה גורפת מצד הרשות הפלשתינית וארגוני הטרור לדברי שר הביטחון כאילו הושגה הסכמה להודנא למשך חודש; ארגוני הטרור הפלשתינים תובעים מישראל להפסיק את החיסולים ולשחרר עכשיו אסירים כתנאי לאפשרות של הודנא

יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, אומר (א´, 23.1.05) כי יש התקדמות של ממש בשיחות להפסקת אש עם ארגוני הטרור הפלשתיניים. "ניהלנו דיאלוג עמוק ומקיף. כולם חשים באחריות ובחשיבות הפסקת המצב בו אנו חיים כעת", אמר, "המחלוקות הוסרו ועל כן אנו קרובים להשיג הסכם". הוא ציין, כי חיוני שישראל תשים קץ לתוקפנות נגד החמושים, וקרא לשחרר אסירים פלשתינים.

מוקדם יותר הכחישו הרשות הפלשתינית וארגוני הטרור בתוקף את דברי שר הביטחון, שאול מופז, כי בשיחות עם יו"ר הרשות, אבו מאזן, הושגה הסכמה להודנה [הפסקת אש זמנית] בת חודש אחד. כעת דורשים ארגוני הטרור הפלשתינים, כגוף אחד, שישראל תפסיק לאלתר את "פעולותיה התוקפניות" ותשחרר אסירים פלשתינים כתנאי לכל אפשרות של הודנא.

סאמי אבו זוהרי, דובר החמאס בעזה, אמר כי התנועה תהיה מוכנה לדון בבקשת אבו מאזן לשמור על "רגיעה ביטחונית" רק בתמורה להפסקת "התוקפנות הישראלית במלואה". הוא ציין, כי לא תינתן "הודנא בחינם" וללא התחייבות וערבויות מצד "הכיבוש הישראלי" להפסיק את פעילותו בשטחים.

"אין זה מעניינו של שאול מופז לדבר על הצטרפות החמאס למוסדות השלטון", הוסיף אבו זוהרי, "ההצהרות של מופז אינן נכונות. רק לאחר שהכיבוש הישראלי יתחייב להודנא, לא תהיה מניעה מבחינתנו להתייחס לנושא באופן חיובי".

מכיוון הג´יהאד האיסלמי נשמעים דברים דומים. ח´אלד אל-בטש, אחד מראשי הארגון בעזה, מסר כי הג´יהאד האיסלמי לא הסכים ולא יסכים להודנה בלא הסכמת ישראל להפסיק את החיסולים ולשחרר אסירים. לדבריו, מופז מנסה להעכיר את האווירה בין הפלגים הפלשתיניים לבין אבו מאזן. נאפז עזאם, בכיר נוסף בארגון, אמר, כי "ישראל צריכה לשלם מחיר תמורת הודנא".

שר החוץ הפלשתיני, נביל שעת´, הכחיש אף הוא בראיון ל-BBC בערבית כי הושגה הודנא עם ארגוני הטרור אך אמר כי ניכרת התקדמות של ממש בשיחות עמם. הוא הדגיש, כי השיחות עדיין נמשכות. בראיון אחר אמר שעת´, כי השגת ההסכם היא עניין של ימים. גם השר הפלשתיני קדורה פארס הכחיש כי הושגה הודנא עם הפלגים הפלשתיניים. הוא ציין, עם זאת, כי הפער בין הרשות הפלשתינית לפלגים אינו גדול.

בג´יהאד האיסלמי דחו כבר לפני יומיים את הדיווחים בישראל כאילו הארגון הסכים להפסקת אש. בינתיים, נראה שיש ניצנים ראשונים בכמה אזורים בגדה ובעזה לנכונות להפסקת אש מצד גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפת"ח. שתי חזיתות הסירוב - העממית והדמוקרטית - הודיעו אתמול כי יסכימו להפסקת אש בתנאים.

אבו מאזן נועד עד השעות הקטנות של הלילה (א´) עם ראשי החמאס בעזה. בפגישה השתתפו ד"ר מחמוד א-זהאר, השייח´ איסמאעיל הניה, השייח´ סעיד סיאם ובכירים נוספים מהחמאס לצד בכירים בפת"ח, ובראשם סח´ר בסיסו, סגן מזכיר המועצה המהפכנית של הארגון. בתום הפגישה אישרו בחמאס, כי הפגישה עסקה בין היתר בסוגיית ההודנא וזו נידונה בפרוטרוט. "הפגישה היתה חיובית ורצינית... הושם דגש על זכותו של עמנו להגן על עצמו בצל המשך התוקפנות", מסר הארגון.

בפגישת אבו מאזן עם נציגי ´ועדות ההתנגדות העממית´ ביום שישי, הדגישו האחרונים, כי ´נשק ההתנגדות´ הוא נשק לגיטימי ותבעו מאבו מאזן לפתוח את סוגיות השחיתות ברשות והפקרות הנשק בקרב מנגנוני הביטחון הפלשתיניים. כמו כן דרש הארגון מאבו מאזן לפעול לשחרור האסירים מבתי הכלא ולהשבת המגורשים לשטחים. נציגי הוועדות הבהירו, כי "אוסלו אינו החלום של כל פלשתיני ולא ניתן להתחייב לעקרונות המקופלים בתוכו בשום מצב". עוד ציינו, כי "הכיבוש הציוני" הוא המכשול היחיד להשגת הסכם בין הרשות לפלגים או לכל אפשרות להודנא.

עודכן ב- 24/01/2005 08:36:00
 
למעלה