אדום=רומי, מדוע??

רוניטו

New member
אדום=רומי, מדוע??

באגדות ובדברי חז"ל מכונה רומי אדום. ישנם הטוענים כי רומא היא אכן אדום. והדבר מוזר לי. ראשית האדומים שכנו בגבול של ישראל, ובתקופת הורקנוס מבית חשמונאי, גויירו רבים מהם. מבחינה אתנית, מדובר בשני עמים שונים האם לא יתכן כי הכינוי הוא רק סימלי, ובא להביע את המשותף לשני האוייבים, השנאה וחוסר הרחמים כלפי עם ישראל. עוד סיבה אפשרית לדעתי: הורדוס היה מזרע אדומי, ומקושר לתרבות רומי, ושלט מטעם רומי, וכן חלק מצאצאיו שלטו בחסות רומי. ואולי מכאן אדום=רומא
 
עיין במס` שבת

דף נו ע"ב א"ר יהודה אמר שמואל, אשעה שנשא שלמה את בת פרעה ירד גבריאל ונעץ קנה בים ועלה בו שרטון ועליו נבנה כרך גדול של רומי...
 

asaf2000

New member
אם כבר הזכרת את הגמרא הזאת

שבת נו: אמר רב יהודה אמר שמואל בשעה שנשא שלמה את בת פרעה ירד גבריאל ונעץ קנה בים ועלה בו שירטון ועליו נבנה כרך גדול [של רומי] במתניתא תנא אותו היום שהכניס ירבעם שני עגלי זהב אחד בבית אל ואחד בדן נבנה צריף אחד וזהו איטליאה של יון: מגילה ו: אמר עולא איטליא של יון זה כרך גדול של רומי והויא תלת מאה פרסה על תלת מאה פרסה וכו' רש"י: איטליא של יון - כרך גדול שגדל בשביל עון מנשה, שבשעה שהכניס צלם בהיכל ירד גבריאל ונעץ קנה בים, וגדל עליו חלקה גדולה ונבנה לשם איטליא של יון מאיי אלישה (יחזקאל כז) מתרגמינן מנגוות איטליא:
 

שוחר1

New member
צריך לבדוק בדברי חז"ל, בתקופות אלו

רבנים החלו להשתמש בכינוי אדום לגבי רומי, והאם זה היה לפני הורדוס או אחריו, ואז יהיה אפשר לראות אם הייתה לכך השפעה.
 

אלי ו.

New member
למיטב ידיעתי הראשון

שרמז לטיפולוגיה של רומי = אדום היה ר' עקיבה הוא דרש את הפסוק: "דרך כוכב מיעקב, וקם שבט מישראל, ומחץ פאתי מואב, וקרקר כל-בני-שת. יח |הדגשוהיה אדום ירשה" על בר כוזבא. תני ר' שמעון בן יוחי עקיבה ר' היה דורש (במדבר כד) דרך כוכב מיעקב דרך כוזבא מיעקב. ר' עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא לעניותי לא מדובר בזיהוי פיזי של אדום = רומא אלא בשימוש בסמליות של העימות בין יעקב לעשיו לתאור (ולפעמים כקוד) לעימות בין רומא ליהודה וכן בין היהדות לנצרות. אגב, לא תמיד הזיהוי נתפס כעימות. בתקופת רבי יהודה הנשיא בה רבי היה חברו של אנטונינוס הקיסר פרשו את הפסוק "שני גויים בקירבך" כ"שני גיים בקרבך" כלומר שתי אומות גאות שני גויים בקרבך, אמר רב יהודה אמר רב אלו אנטונינוס ורבי שלא פסק משלחנם לא צנון ולא חזרת ולא קישואין...
 
למעלה