המדובר כאן לא על הבדלים בין מהנדסים לפיזיקאים
אלא על תפיסות פילוסופיות שונות, ואפילו מנוגדות, המוכרות כבר בפילוסופיה היוונית הקדומה, הפרה-סוקרטית. אני מדבר כאן על הויכוח הידוע (למי שמעורה בנושא) בין האסכולה המילטית - שתאלס ממילטוס הוא נציגה המפורסם - ובין האסכולה של הרקליטוס. חברי האסכולה המילטית חיפשו את האחדות שמסתתרת מאחורי ריבוי התופעות בעולם, את הקבוע והבלתי משתנה מאחורי השינויים הנצפים המתמידים, בדומה למה שאתה מיחס לפיזיקאים של היום. אמנם הם לא דיברו על "חוקי טבע", שזה מונח מודרני, אלא על היסוד האחד שממנו מורכבים כל הדברים (מים אצל תאלס, אוויר אצל אנאקיסמנס), אבל כגישה פילוסופית עקרונית הרואה רק את הקבוע והעומד כמהותי או כחשוב, זה לא ממש משנה. תפיסה פילוסופית זו מבטלת, למעשה, את ריבוי הדברים בעולם, ורואה אותו כתופעה "בלבד".
הרקליטוס יוצא כנגד עמדה זו, וטוען כי לא ניתן לבטל את הריבוי, ואי אפשר להעמיד את העולם על יסוד אחד בלבד. בניגוד לחברי האסכולה המילטית, טוען הרקליטוס כי העולם משתנה ונע כל הזמן, ומה שחשוב יותר, שינוי מתמיד זה הוא חלק ממהותו. האפוריזם הידוע בהקשר זה הוא "אתה לא יכול להיכנס לאותו הנהר פעמיים", או "הכל זורם". מה שחשוב כאן להבין שזהו באמת ויכוח על מהותה של המציאות. ברור שגם המילטים הכירו שהמציאות משתנה תדיר, אך בדומה לגישה שמציג יונתן, הם אמרו שאלה "רק" תופעות לא חשובות, רק ביטוי חיצוני למשהו אחר שהוא החשוב, ואותו משהו אחר הוא קיים ועומד - מעין חוקי הטבע והקבועים הקוסמולוגיים של היום (כגון מהירות האור). וכן ברור שגם הרקליטוס ידע שלא "הכל זורם" (כגון שלולית מים). אלא שהרקליטוס הכיר בכך שיש לפחות מרכיבים מסוימים במציאות - אם לא המציאות כולה, שהשינוי הוא גורם מרכזי במהותם, ז"א במה שעושה אותם למה שהם. אם להשתמש שוב בדוגמה של הנהר שהיא דוגמה מצוינת לצורך זה, הרי נהר איננו אלא זרם בלתי פוסק של מים, שאם המים שם לא זורמים ולא משתנים זה איננו נהר. כדי שהנהר ישאר אותו נהר על המים שלו לזרום ולהשתנות כל הזמן.
ליבוביץ מיודענו הצביע על עוד תופעה מוכרת שהשינוי הוא מרכיב מרכזי במהותה, וזו תופעת החיים. החיים, הוא אמר (הציטוט המדויק אינו לפני כרגע) אינם יש שקיים ועומד, אלא תהליך דינמי של שינוי מתמיד על פני זמן תוך כדי שמירה על הזהות העצמית של האורגניזם החי, למרות שהוא משתנה כל הזמן מכל בחינה שהיא - מבחינה חומרית, מבחינה מבנית, מבחינה פונקציונאלית ואפשר להוסיף גם מבחינה נפשית. ז"א, זה לא דבר קבוע ועומד, אבל גם לא סתם רצף של שינויים, אלא זה אחדות שבתוך הריבוי, וריבוי שהוא מהותי וחיוני להיותו של אותו דבר - אותו דבר. האורגניזם החי אינו יכול להיות אורגניזם חי, ואינו יכול להתמיד בזהותו העצמית, אלא באשר הוא משתנה תדיר מכוחם של גורמים הגלומים בו בתוכו. רק משעה שהאורגניזם מת הוא מפסיק להשתנות מכוחם של אותם גורמים והוא נתון כולו לגורמים החיצוניים הפועלים עליו, המפרקים אותו למרכיביו, והוא מאבד את זהותו כאורגניזם אחד.
לויכוח הפילוסופי הזה, היינו אם השינוי הוא מהותי או לא מהותי למציאות, עשויות להיות השלכות גם מעבר לפיזיקה ולתופעות הטבע. דוגמה מובהקת לזה שגם היא מעוגנת עמוק בעולמו של ליבוביץ היא ההלכה. היום (זה כמה מאות שנים) שולטת התפיסה שיש לשמור על ההלכה כמות שקבלנוה מדורות קודמים, ואין להכניס בה שום שינויים ותיקונים. דמות ייצוגית של תפיסה זו, ובפן הקיצוני שלה, הוא הרב אליישיב שנפטר לא מזמן וזכה לסופרלטיבים מפה ועד טימבוקטו כגדול התורה, גדול פוסקי הדור, מנהיג העדה וכו'. ואילו הטענה של ליבוביץ, שאני מצטרף אליה בכל פה, היא מנוגדת. השינוי הוא מהותי וחיוני לשמירתה והמשך קיומה של אותה הלכה עצמה. ההלכה אינה יש קיים ועומד, אלא ממש כמו האורגניזם החי, היא תהליך רצוף של שינויים מתמידים תוך שמירה על זהותה העצמית. הלכה שאינה משתנה היא הלכה מתה. הדבר הזה נכון גם מבחינה אמפירית-היסטורית. ההלכה שנהגה בפני הבית, שבמרכזה עמדה עבודת הקורבנות, היתה שונה מאד מן ההלכה שהנהיגו ריב"ז ותלמידיו לאחר חורבן הבית, שהיא כמובן ללא קורבנות, ועם זה היא נתפסה כאותה הלכה ממש, שבה התפילה החליפה את הקורבנות. תיקון הפרוזבול של הלל הזקן לא נתפס מעולם כחריגה מן ההלכה, למרות שברוחו הוא מנוגד להלכה, אלא כהמשך ישיר להלכה עצמה. והנהגת לוח השנה של הלל המאוחר, האמורא, למרות שהוא ביטל את הצורך בקידוש החודש, לא נתפס כביטול ההלכה אלא כהמשך ישיר לאותה הלכה. וכל זמן שאותם שינויים אכן הונהגו, היתה ההלכה חיה. ואילו היום, כששום דבר לא משתנה, זו הלכה מתה.
אם נחזור עתה מן הקודש אל החול, ז"א לתורת היחסות, אולי נוכל לומר שהאור יכול להשאר במהירות קבועה ואחידה לכל מערכות הייחוס רק אם הזמן והמרחב הם יחסיים ומשתנים, שהרי מבחינת היחסים המתימטיים ביניהם לא ייתכן אחרת. אז אולי לא מהירות האור הקבועה היא החלק המהותי של הפיזיקה, אלא דווקא הזמן והמרחב היחסיים והמשתנים? שאחרת, על שום מה נקראת תורתו של איינשטיין דווקא "תורת היחסות" ולא "תורת מהירות האור הקבועה"? אולי בכלל מהירות האור הקבועה איננה תופעה פיזיקלית אלא פוסטולט רעיוני המאפשר לתאר את התופעות הנצפות והקשרים ביניהם באופן פשוט יותר ובהיר יותר, מההנחה הניוטונית שדווקא המרחב והזמן הם קבועים ואילו מהירות האור משתנה. אני זורק כאן את ההנחה שאמנם איני יכול להוכיחה כיון שאין לי הכלים המתימטיים הנחוצים, שתיאור המציאות תחת שתי ההנחות השונות יהיה שקול מבחינה מתימטית (בשינויים המתחייבים לאור הגילויים של איינשטיין ושבאו בעקבותיו, שניוטון לא הכירם), ממש כשם שמכניקת הגלים של שרדינגר ומכניקת המטריצות של הייזנברג הן שקולות אף כי הן מתארות את התופעות הקוונטיות באופן שונה, וכשם שהגיאומטריה של אאוקלידס והגיאומטריה של רימן הן שקולות למרות שהן יוצאות מאקסיומות שונות, וההבדלים ביניהן הם רק הבדלים שבנוחות השימוש בהן. אולי בכלל "חוקי הטבע" עצמם כלל אינם קיימים אלא הם פוסטולט רעיוני, מעין מהדורה מודרנית של עולם האידיאות האפלטוני, שמאפשר לנו לתאר בצורה פשוטה (יחסית) את המורכבות המופלאה והפרדוקסלית לכאורה של המציאות, שבה האחדות והריבוי, הקבוע והמשתנה, אחוזים זה בזה עד לבלי הפרד, ומתוך כך גם להוות בסיס לנסיון לחזות במידה מסוימת את התנהגותה העתידית של אותה מציאות, ובכך לשעבד אותה לצרכינו.