אחד מהמונחים שאנו מרבים להשתמש בו

אחד מהמונחים שאנו מרבים להשתמש בו

ובאמצעותו לתאר מצבים, תופעות ותהליכים בטבע האדם הוא "אנטלגנציה". וזה מוזר מאחר שלא קיימים עדיין אמצעים אוביקטיביים לעמוד את הדבר הזה. אנו מערכים את מידת האנטלגנציה באמצעות האינטואיציה, וכן אף שהוא רווח מאוד בשיח היום יומי, אין הוא נטפס כמונח מקצועי אבסולוטי. הפכתי בדבר העימוד של האנטלגנציה והפכתי, ואני רוצה להציג בפניכם אמצעי שגיבשתי, הניתן בקלות לשימוש על ידי כל אחד, להעריך בצורה מדוייקת יותר את הדבר הזה שנקרא "אנטלגנציה". החידוש הגדול של האמצעי הזה הוא שגם האדם הלא אנטלגנטי על פיו יוכל לראות את זה על עצמו באמצעותו באותה היעילות כמו האדם האנטלגנטי. אני מכנה את האמצעי הזה "מבחן היש ויש והמזוה עם". "יש ויש" ו"מזוה עם" אלה שני אופני התמודדות עם סיטואציה חברתית. "יש ויש" זאת תשובה הגיונית שבאמצעותה האדם פוטר את עצמו מהתמודדות עם סיטואציה חברתית כל שהי, ויש בה אפס חוכמה. סיטואציה חברתית זו יכולה להיות כל דבר; פשיעה, פולחן, סטריאוטיפ, אהבה לדבר זה או אחר, נטיה לכתוב בפורומים מסוימים דווקא. בקיצור, כל מה שתגידו. אדם העונה כך - "יש ויש" הוא אדם שלא רואה מבניות, מערכתיות ותהליכים. מבחינתו דברים שהוא נתקל בהם הם בגד "יש ויש", וזאת תשובה שלא ניתן להגיד עליה שהיא לא הגיונית, ושאנחנו תקלים בה הרבה בהוויה היום יומית שלנו. "מזוה עם" זה אופן התמודדות אחר עם סיטואציה חברתית. המתאפיין בכך שהאדם אוטומאטית משייך אליה הסתברות ומדור, שיכול להיות כל סוג של מדור: אזור גיאוגראפי, לאום, עדה, שכבת גיל, שכבת גיל ועדה, זמן, דת וכו וכו... אדם כזה רואה מציאות חברתית אחרת לגמרי - הוא רואה מבניות מערכתיות ותהליכים, והיכולת שלו להיות עצמאי גבוהה יותר. כמובן שיכולת כזו חייבת להיות מגובה על ידי אנפורמאציה. מאחר שלא ניתן להגיד שיכול להיות אדם שיש לו אפס אנפורמציה, כולנו מתאפיינים בנטיה להתמודד עם מציאות חברתית באמצעות שני האופנים (יש ויש והמזוה עם). המבחן שלי בוחן לאיכן משני הקצוות האלה הנטיה שלך חזקה יותר. אם אתה אדם הנוטה לנתח מציאות חברתית באמצעות סטטיסטיקה וקטגוריות, מצליח לזהות מבניות ותהליכים, ונוטה פחות לפתור את עצמך מהתמודדות באמצעות התשובה "יש ויש" - אתה אדם אנטלגנטי. אם ההיפך, אני כבר יכול להגיד לך מה אני יודע עליך. אתה שוקיסט, בוהה, חייב את דעתם של אחרים בכדי לקבל אחלטות, מחוסר יכול מנהיגות. נחמדן וחייכן גם אם אין צורך. בקיצור - לא אנטלגנטי, או במילים אחרות "מטומטם". מאחר שאף אחד מאיתנו לא נולד כבר כזה או כזה, התשובה לשאלה "איך הופכים להיות טיפס היש ויש או המזוה עם" היא כמובן למה אתה נכסף כשאתה ילד. ומכאן שלרוב המטומטם יוליד מטומטם והאנטלגנטי יוליד אנטלגנטי. וכאשר החברה לא מעודדת חשיבה מופשטת וביקורתית היא לא מעודד ראיה קטיגוריסטית, ולכן היא מהר מאוד מתמלאה במפגרים. וסופה הוא מציאות קיימת. אם בתור ילד את נכסף למאיר אריאל למשל, שהוא מלך הראיה הקטיגוריסטית ומכן בעל יכולת חיזוי טובה יותר, אתה הרוחת. אך אם בסופו של דבר תמצא את עצמך לבד עם כל הנכס הזה בסיבה גדושת מפגרים. הרוח שלך יוצא בהפסד. וזהו בעצם רגע אחד לפני שכל החברה הזאת מפסיקה להתקיים.
 

משמרותי

New member
בני,דבר ראשון צריך להבהיר ולהסביר את המונחים

מה זה איטליגנציה ומה זה טימטום,ומה זה חוכמה,לכן קרא את ההגדרה המילונית: אינטליגנציה מוגדרת כיכולת להשתמש ב◄ידע ובחשיבה כדי להבין את המידע הנמסר לנו ולהסיק ממנו מסקנות. בין הכישורים המאפיינים אינטליגנציה מונים בדרך כלל כישורים שכליים, מילוליים וחברתיים. בפרט, מקובל שאינטליגנציה כוללת: מהירות הבנה, יכולת הכללה, הפשטה, שימוש בכלים, למידה מנסיון, ראיה לעתיד ועוד. המונח הקרוב לזה בעברית הוא תבונה. חוכמה היא מילה ישנה יותר ולכן ההגדרה שלה רחבה יותר. מקובל להתייחס לחוכמה כאל שילוב של תבונה עם השכלה ונסיון חיים. כלומר, חוכמה היא היכולת להשתמש בנסיון החיים, בהשכלה ובאינטליגנציה כדי לפרש נכון מצבים בחיים ולפעול באופן שיביא את התוצאות הטובות ביותר. ולכן הכלים למדידה הם כביכול פשוטים:מבחנים שונים של בחינת ידע,יכולת החשיבה של האדם ויכולת קבלת ההחלטות שלו. להגדיר זאת ב"יש ויש" (או בעצם התכוונת ל"זה מה שיש"),ו"במזוהה עם", זה מעניין,אך לא מסכים אתך.נכון שאלו תופעות חברתיות,ותסמונת העדר,הופכת את הציבור למטומטם יותר מאשר אינטליגנט. בהחל לא מסכים עם ההגדרה הגנטית שלך שאינטליגנט יוליד אינטליגנט ומטומטם יוליד מטומטם.ההיסטוריה מראה את ההיפך... פשוט לא הבנתי אם הבחינה שלך היא דרך לאפיין אנשים כבודדים,או כציבור... "וכאשר החברה לא מעודדת חשיבה מופשטת וביקורתית היא לא מעודד ראיה קטיגוריסטית, ולכן היא מהר מאוד מתמלאה במפגרים" עם זה אני מסכים אתך,וגם הגדרתך נכונה בחלקה... ולסיום אני מצטט את מאיר עצמו בשירו "טפש חכם": על פני שולחנם עוברים שלובים אדם ותדמיתו ומחייכים למצלמה נסתרת. בבדרך אל השירותים הם נפרדים: אדם נכנס ותדמיתו נשארת"
 
כפרה עליך דרור

אני לא אכנס איתך כאן לויקוח בענין הזה. את המחשת המבחן שלי לאנטלגנציה אני מצילח לממש בצורה הטובה ביותר בהופעה חיה. בהופעה אני מעלה סימוכן מדעיים הלקוחים ממדעי החברה והרוח וממדעי המוח. כמו תמיד, דברים בסיסיים הידועים למרבית הציבור, לא מעבר לזה.
 

משמרותי

New member
היי בני איכזבת אותי../images/Emo10.gif

בזאת הפעם פיללתי לאיזה דיון קצר עם כמה תובנות מאירות אומרים ביידיש "נו,שוין..." שבת שלום!
 

JimiZax

New member
תושב כדור הארץ

בהנחה שהבנתי אותך כראוי, והתכוונת ל"מזוהה עם". אני מסכים עם התאוריה הוכללנית שלך, בתנאי שהיא מתייחסת לאחוז קטן בחברה בלבד, וזאת משום שכמעט אין אדם שאין בו בעת ובעונה אחת את שני האלמנטים. והם ודאי נגזרים מסיטואציה, חינוך, מסורת, אידאות, רגשות, לקח, יהירות וכו'. כך לדוגמה פלוני א' דוגל מובהק בשיוויון המינים, דבר לא יזיז אותו מאמונתו, וזאת משום שחש כך על בשרו. ואילו אם תשאל אותו מהי מוסיקה אמיתית יאמר "יש ויש...". לעומתו או בעצם בדומה לו, פלוני ב' יכבול שמעולם לא הרגיש שייך למקום הולדתו, וכך הוא אינו חש מעורב בתהליכים פוליטיים/מדיניים ואינו מזוהה עם מפלגה פוליטית. "יש ויש" יגיד ודאי, אחרי שיוסיף שמתקשה כל פעם מחדש לבחור מצע פוליטי. לעומת זאת ודאי יפתיע אותך כשיאמר באופן נחרץ שעל פי הבנתו, נטיה מינית איננה מולדת-גנטית, אלה נגזרת מחוויות ילדות ותו לא ודבר לא יזיז אותו מדעתו. ההבדל הברור בין שני הטיפוסים הוא ש"יש ויש" יאמר "תשובה הגיונית שבאמצעותה האדם פוטר את עצמו מהתמודדות עם סיטואציה חברתית כל שהיא" ולכן לפי תפיסתך - תשובה "שיש בה אפס חוכמה". וה"מזוהה עם" יאמר משהו בסגנון: "זה לא מעניין אותי". "זה טיפשי". "אפשר לחיות גם בלי זה" - תשובות שאף בהן יש אפס חוכמה ובורות.
 
אני לא הבנתי כלום.

והבנה זה אחד התחביבים הגדולים שלי. תן לי את התיאוריה בחמישה משפטים ונוכל לרוץ עם זה. נחליף "מה נשמע" ב "ככה ככה"...
 
חברים, מבחן ה"יש ויש והמזוהה עם"

עבר אצלי מספיק ניסויים בכדי שאראה בו אנדיקטור אמין לאבחון האנטלגנציה. "יש ויש" זאת השקפת עולם ויש בה אפס חוכמה, זהו אופן התמודדות עם דברים קשים בחיים, או כאלה שצריך להיות בעל ידע בכי לבחון אותם. חברינו JimiZax הבין אותי אבל ניסה לכבול על חוסר שלימות של המבחן. אין לזה מקום, אני פשוט מצליח להסביר את זה הכי טוב בחיי, מה שיכולתי להזרים דרך המקלדת לא מספיק, ואני עייף למאמרים ארוכים. "מזוהה עם" זאת השקפת עולם מנוגדת ולא יכול להיות בה אפס חוכמה. כי היא אוטומאטית מצביעה על מקורות השוואה ויכולת שיפוט. מאחר שלא ניתן להגיד שיתכן אדם בעל אפס אנפורמציה או בעל כל האנפורמציה, כולנו נוטים להתמודד עם מציאות חברתית באמצעות שני האופנים (יש ויש והמזוה עם). "יש ויש" זה בסך הכל זיהוי שוני - יש עשירים נדיבים ויש שלא, יש תקופות שפל בשוק ההון ויש שלא. זאת תשובה סתומה ואני לא אומר שאני בעצמי לא חוטא בה לפעמים. לא במאה אחוז אנחנו יכולים להיות ביקורתיים בכל פעם שאנחנו מוציאים משהו מהפה. כל דבר בהווית חיינו הוא בר תיוג על פי קרטריונים הלקוחים משלל דסצפלינות. לא קיימת סתמיות או חוסר תחליטיות. המבחן שלי בוחן עד כמה האדם נוטה לזהות את הקטגוריה של האירועים שהוא נכסף אליהם.
 

משמרותי

New member
נכסף או נסחף?

בנכסף האדם הוא היוצר את האירועים ו/או מתכוונן אליהם נסחף זה ההפוכה.("נשל הנחש" נוגע בזה) דווקא ב"יש ויש" אפשר לזהות סוג של חוכמת חיים המכוונת להשרדות כשלב ראשון וממנה יש לאן להתרומם: להיות ב"יש" הזה,ולא"ביש" ההוא.כמובן שרוב הציבור מגדיר את זה כקבלת עובדות החיים ולא מנסה להתמודד.אני מבין שזה הצד של החוסר חוכמה,לעומת המיעוט שמתמודד ומצליח,ולזה התכוונתי בהתחלה. "מזוהה עם" יכול להיות סימן של חכמה כי יש כאן בחירה אחרי בחינה.מאידך זה יכול להיות גם "תסמונת העדר" שבתקופתנו דעתו מתכווננת רבות ע"י התקשורת ובעיקר טלוויזיה(ראה "קוצים א'") וכאן יש חוסר חכמה מוחלט גובל בטמטום. לטעמי שתי ההגדרות מופיעות אצל רוב האנשים במינון כזה או אחר,וכמובן יש גם יוצאים מהכלל.אתה בוודאי מתכוון לאלה.
 

JimiZax

New member
אז משהו ת'יודע, משהו ת'מבין...

תושב כדור הארץ, אני כנראה ההיפך שלך. למרות שאני משתדל להזריק במינונים תחת פיקוח את הגישה הריאלית ביום יום, תמיד אמצא עצמי בסופו של יום שיכור מהתשוקה שלכל כיוון אותי הורסת. במחילה ממך שאני מגדיל את הפרספקטיבה, אך מבחינתי המשפט הבא מסכם את דיון השבת הפילוסופי הזה: "הכל צפוי והרשות נתונה"
 
למעלה