איך אתם מגדירים מדע

hary_i

New member
איך אתם מגדירים מדע

מהו מדע? מהי תיאוריה מדעית? -- hary_i מנהל פורום מדיטציה
 

Rejee

New member
מדע

דברים אשר נקבעו כעובדות ולא כהשערות. (הגדרתי האישית בלבד)
 

Deathatred

New member
תיאוריה מדעית

היא תיאוריה שניתנת להפרכה ואפשר לבחון אותו בכלים מדעיים. מדע (לפחות בהשמעותו הקלאסית) לדעתי הוא אוסף עקרונות מחקר, ניסוי, ניתוח וחשיבה שאמורים להגדיל את הידע שלנו לגבי הסובב אותנו ולגרום לנו להבין אותו בצורה הנכונה והאובייקטיבית (במדע המודרני - החלק של "האובייקטיבי" נתון במחלוקת כי כנראה לעולם לא נשיג תכונה זו).
 

Rejee

New member
את המשפט האחרון בחתימה שלך

רואים טוב מאוד בחיי היום יום...
 

2_be

New member
דעתך נכונה

ההגדרה המילונית הינה: מדע- (science)- מכלול קוהרנטי של ידע המתיחס לתחום מציאות מסוים המושג תוך התבססות על עקרונות אוביקטיביים, והכרוך בתצפית שיטתית בתופעות, בעריכת ניסוים מתוכננים, במדידה ובניסוח חוקים כללים; הפעילות האנושית התאורטית והמחקרית המכוונת להשגת ידע זה. ובעברית פשוטה, הסקת מסקנות וידע נצבר המתבססים על ניסוי ומדידה.
 

hary_i

New member
תיאוריה מדעית

דבר מעניין שקראתי פעם בעניין פילוסופיה של המדע תיאוריה מדעית - תיאוריה הניתנת להפרכה באולם כילים ששמשו להוכחתה
 

עופר ב.ה

New member
תיאוריה מדעית

מנסה לקשור בין חוקים ותופעות שהתגלו או הומצאו בנפרד, ולהכניס אותם לתוך מערכת אחת, אחידה וקוהרנטית, שתכניס כל חוק למשבצת המתאימה, ותראה איך כל התופעות שנצפו, וגם כאלה שעוד עתידות להיצפות, הן תולדה של אותם תופעות וחוקים בסיסיים מהם בנויה התיאוריה.
 

כרומטי

New member
אם כך...

האם מתמטיקה לא נחשבת מדע? מכיון שמתמטיקה לא נכנסת להגדרות שלכם...
 

Deathatred

New member
מתמטיקה היא לא בדיוק מדע

אלא השפה של מדע. רוב כללי המחקר שנחשבים "מדעיים" נבעו או הושפעו מהמתטיקה. עוד עניין, תיאוריה מתמטית, או משפט, לרוב ניתנים להפרכה. המשפטים הבודדים שלא זה כבר עניין הרבה יותר מסובך וקשור למשפט גדל.
 

כרומטי

New member
מה?!?!?!?

מתמטיקה היא לא שפה של המדע!!! אני מתכוון....נכון שמשתמשים בה כדי לתאר תופעות פיסיקליות וכו. אבל מתמטיקה היא תורה בפני עצמה ויש בה חלקים שאין להם שום קשר למה שאתה מכנה מדע. ועוד דבר.... משפט מתמטי לא ניתן להפרכה אחרת הוא לא היה משפט מתמטי! הרי כל הרעיון במתמטיקה הוא שכל ההוכחות מבוססות על הגיון כך שהם לא ניתנות להפרכה. אמנם אני לא מכיר את משפטי אי השלמות של גדל אבל אם אני לא טועה זה מתייחס לסתירות בין משפטים ואקסיומות מתמטיות. בכל אופן...אני רואה שההודעה שלי יצאה קצת מבולגנת..... אבל "תיאוריה מתמטית או משפט לרוב ניתנים להפרכה"- זו שטות גמורה. הכול נכתב ברוח טובה כמובן.
 

Deathatred

New member
לא הבנת אותי

מתמטיקה היא לא מדע רגל. אין בה חקר תופעות הקיימות בעולמנו או ביצוע ניסויים ותצפיות. המחקר מתבצע בשכל בלבד (ולעיתים חישובים נעשים על ידי מחשבים). משפט מתמטי - אם הוא שגוי - לרוב ניתן להפרכה. אפילו אם מישהו מוכיח שהוא נכון, אפשר למצוא טעות בהוכחה ולבטל אותה. זו הכוונה שלי. את רוב הטענות והמשפטים במתמטיקה אפשר או להוכיח או להפריך את יש טענות שאי אפשר כמו למשל את "משפט הרצף" של המספרים הקרדינליים שהצליחו להוכיח (שימו
) שאי-אפשר להוכיחו ואי-אפשר להפריכו. המתמטיקה משמשת כשפה של המדעים המדויקים, באופן אידיאלי אפשר לתאר באמצעותה את כל התופעות. בפועל, הרבה יותר נוח כרגע לשלב גם מילים. אני לא מדבר רק על הנוסחאות ועל המשוואות ועל הגיאומטריה אלא גם על הלוגיקה שמשמשת כמעין "מדריך הסקת מסקנות" למדען.
 

*GormE*

New member
בוודאי שלא;

תסתכל על הערך המופשט "סְפרוֹת". זוהי רק דרך לבטא את הרעיונות הגדולים של המתמטיקה כשאין שום דרך יותר מוצלחת או מובנת. לפי דעתי העקרונות האלו מתבטאים בכל דבר מתחומי החיים שלנו, אבל בכדי שנשים לב לדפוסיות הזו המצאנו כמה סימנים לא מסובכים שנוכל ממש לדבר על העקרונות האלו.
 

2_be

New member
מתמטיקה

מתמטיקה מוגדרת כמדע מופשט העוסק במספרים, צורות בתכונות הנובעות מהם ובמבנים ההגיוניים המוסקים מהם. אומנם פה אין ניסוים ומדידות (כפי שכתבתי למעלה),אך אחת התכונות המשקפות מדע שהיא:ניסוח חוקים כללים, מתקימת פה. אם מתיחסים ממש לחלק מההגדרה המילונית של מדע ("הפעילות האנושית התאורטית והמחקרית המכוונת להשגת ידע") ניתן לראות שמתמטיקה מוכללת בתוכה. למרות כל זה, לדעתי, ניתן לראות במתמטיקה השימושית כשפה של המדע (בניגוד למתמטיקה טהורה) המסייעת בתיאור תהליכים פיסיקליים, חישוביים ועוד.
 

עופר ב.ה

New member
מתמטיקה היא אכן לא מדע הטבע

ההבדל המהותי: מתמטיקה מבוססת כולה על אקסיומות ומשפטים אנליטיים (משפטים שמוסקים לוגית ממשפטים או אקסיומות אחרות, ותמיד נכונים), בעוד עיקר מדעי הטבע הוא משפטים סינתטיים (משפטים שניתן להתייחס לנכונותם או לאי נכונותם רק ביחס לקלט שאנו מקבלים מחושינו). מתמטיקה טהורה היא תחום ידע שעוסק רק בעצמו ולא בטבע.
 

yoss1bockchil

New member
מוכרח לחלוק עליכם

מתמטיקה טהורה לא מתארת את הטבע?, סליחה? מה תגידו על תורת המספרים, אתם באמת חושבים שלתורת המספרים הכביכול בנאלית ולא רלבנטית להתפתחות העולם אין השפעה?...אואו כמה שאתה טועים... הדוגמה הקלאסית...(לא ניראה לי שאני אצטרך לתת עוד דוגמאות לאחר דוגמה זו) היא סידרת פיבונאצ´י, שמתארת תהליכים מרכזיים בטבע. אם תרצו אפרט...אבל מאוחר כעת.. לילה טוב.
 

עופר ב.ה

New member
צריך להפריד

האם אין תופעות וחוקים מתמטיים שבאים לידי ביטוי בטבע, באופנים שונים? בוודאי שיש. ברור שתורות מתמטיות מאומצות ונלקחות לשימוש בענפים שונים של מדעי הטבע. גם ברור שתופעות מסוימות בטבע יכולות להיות גורם מוטיבטורי ומכוון לחקר מתמטי. אבל כשנכנסים למחקר המתמטי עצמו, המתמטיקה עוסקת כבר רק בעצמה, ללא התערבות פידבקים מהטבע, אלא רק של חשיבתנו. אף מחקר מתמטי טהור על סדרת פיבונאצ´י לא יתייחס למספר עלי הכותרת בפרחים.
 

*GormE*

New member
מה שכן

מדיטציה או אמנות (שכרגע אני בערך עוסקת בה) אני לא מחשיבה כמדע!!
 
יישום ההיגיון בדרך ניסויית

ותיאורטית, ע"מ להבין את דרכי פעולת העולם \ו לאפשר ניצול יעיל של פעולתו.
 
למעלה