אירוח פיזיותרפיסטית התפתחותית בסופ"ש

אסימטריה/ העדפת צד/ "טורטיקוליס"

אתם עושים נכון שאתם מנסים לטפח אצלה סימטריה. אבל זה לא מספיק. עכשיו תורי לשאול אתכם אם עשיתם U.S ירכיים בגיל שישה שבועות כפי שנהוג בארץ (ישנם אפילו בתי חולים שרושמים המלצה מפורשת לכך במכתב השחרור מבית היולדות באופן שגרתי)? אם לא כדאי שתקבעו תור לאורתופד ילדים שעושה זאת והוא יוכל לאבחן את הילדה באתו זמן. בכל מקרה עליכם לגשת לפיזיותרפיסטית לאבחון, טיפול והדרכה מתאימים. זאת תוכלו לעשות מיד ללא הפניה מהרופא ובד"כ מבלי להמתין כמעט לקבלת מענה טיפולי. תבררו פרטים בסניף קופ"ח שלכם.
 

צ ב י ב י

New member
תודה רבה1 עשינו

בדיקת אורטופד בגיל חודש שבדק גם את שרירי הצוואר ואמר שהם תקינים_(וגם עשה U.S. ירכים). הענין המוזר-זה שהיא מפנה ראש בדיוק לכיוון השני כשהיא על הבטן. האם זה עדיין יכול להיות טורטיקוליס? תודה רבה!
 
טורטיקוליס

היום נהוג לכנות כל אסימטריה בשם טורטיקוליס. טורטיקוליס אמיתי הוא קיצור בשריר מסוים בצוואר (S.C.M) הגורם לנטיה לצד אחד וסיבוב לצד השני. פיזיותרפיה הוא למעשה מקצוע קליני. יש צורך לצפות במטופל ולבצע בו בדיקה פיזיקלית על מנת להגיע לאבחון נכון, מדויק ואחראי. לכן כדאי מאוד שתיגשו לאיש מקצוע להמשך ייעוץ.
 

yaronlior

New member
נטייה בכפות רגליים

שלום, ביתי בת 3 וחודשיים. כפות רגליה מעט בהטיה פנימה (קצת כמו "בובה ימימה"). אורטופד מומחה שבדק אמר לי שמקור ההטיה הוא בשוק, ולא בכף הרגל, ועל כן אין מה לעשות בעניין - זה יסתדר מעצמו תוך שנה שנתיים או שזה יישאר כך, אך הוא לא רואה סיבה שזה יפריע לה.יש לציין שאני לא רואה הפרעה כרגע לתפקוד (התפתחותה המוטורית היתה תקינה לכל אורך הדרך) אבל אני לא יודעת אם ואיך זה ישפיע עליה בעתיד. רציתי לשאול האם לדעתך זה עלול להפריע בשלב מסוים? והאם יש משהו שניתן לעשות על מנת לסייע לגוף "לתקן" את ההטיה הזו ברגליים? תודה, גלי
 
נטיה של כפות הרגליים פנימה

כל עוד אין הפרעה תיפקודית או איחור בהשגת אבני הדרך המוטוריות ואפילו לא ירידה באיכות התנועה - לפי התיאור - נשמע שהעניין הוא קוסמטי, מבני וייתכן משפחתי - יש עוד מישהו במשפחה עם מבנה כזה? - לא נהוג להתערב כיוון שבמקרה כזה אין שום סיבה להתערב ואין טיפול מתאים.
 

alf4

New member
בת חצי שנה והמון שאלות

אוהבת מאד על הבטן. מרימה עצמה גבוה על הידיים. זוחלת לאחור בזריזות. מסתובבת סביב ציר בקלות. עומדת על שש ומתנדנדת קדימה ואחורה. בשכיבה על הבטן מתנדנדת הצידה מכתף לכתף. התחילה השבוע לעלות מעמידת שש על אצבעות כפות הרגליים (עמידת ארבע ?). האם לא מוקדם מדי ? על הגב היא מרגישה בנוח ולא מתלוננת, אבל מאושרת יותר על הבטן. על הגב היא מרימה ברכיים כיוון הבטן אבל לא תופסת את הרגליים. האם תקין ? כמו כן, לא מתהפכת יזום בכלל. לפעמים "מחליק" לה מהבטן לגב, אבל לא בכוונה והיא לא יודעת מה לעשות עם זה. האם לעודד היפוכים או להניח לה ? תודה רבה רבה וסוף שבוע נעים !
 

alf4

New member
שכחתי: רוב היום על הרצפה על הבטן

ממש על הרצפה. לא שמיכה ולא כלום. זוחלת אחורה לכל מקום אפשרי.
 
התפתחות זריזה

לפי התיאור יש כאן מקרה של תינוקת עם התפתחות מוטורית מהירה מאוד. גם זה קיים אך פחות שכיח. יש יותר מקרים של איחור בהשגת אבני הדרך המוטוריות. טווח הנורמה הוא רחב מאוד. יש תינוקות שמתהפכים כבר בגיל חודשיים ויש כאלה שעושים זאת בגיל חצי שנה ושניהם נחשבים בטווח הנורמה. כמו כן במהלך השנים נתקלתי בקליניקה בלא מעט תינוקות שלא אוהבים להתהפך. תופעה מעניינת אך לא לחלוטין מוסברת באופן הגיוני. פרט אחד שציינת העלה בי שאלה לגבי התינוקת שלך, זה שהיא עולה לעמידת ארבע על קצות האצבעות. זה מרמז לי על אפשרות שייתכן ויש לה טונוס שרירי מעט גבוה. לעיתים תינוקות עם טונוס שרירי גבוה מתפתחים מוטורית בקצב מהיר ומפגינים פחות גמישות שרירית שיכול להסביר מדוע היא אינה תופסת את כפות רגליה בשכיבה על הגב. טונוס שרירי הוא המתח הקיים בשרירי גופנו וגם בזה יש טווח מאוד רחב בנורמה. ישנם אנשים עם מתח שרירי גבוה כמו ספורטאים וכאלה עם מתח שרירי נמוך שהם "פדלאות". בקיצור זאת ניתן לקבוע רק בבדיקה קלינית - פיזיותרפיה הוא מקצוע קליני - אם יש לך ספק קחי אותה לבדיקה אצל איש מקצוע.
 

alf4

New member
מעבר לקביעה האם יש או אין

לה טונוס שרירים גבוה, יש משהו שאפשר לעשות איתה ? לאח שלה טונוס שרירים נמוך ואכן התפתח מעט מאוחר בהשוואה לבני גילו, ותמיד בליווי של ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה (כיום בן שמונה ועדיין גמיש מאד)
 
בדיקת טונוס

על מנת לקבוע טונוס שרירי יש צורך בבדיקה קלינית. אמנם זאת בדיקה סובייקטיבית ולא ניתן לכמת אותה אך על סמך הסתכלות על הילד בזמן פעילות הפיזיותרפיסט עושה שקלול וקובע אם אכן יש מקום לטפל. כמו שעניתי קודם, אם יש לך ספק כדאי לגשת לאבחון.
 

oh1970

New member
כפיפות בטן ???

הנסיכה שלי עוד מעט בת 4 חודשים ... היא לרוב על הגב . אני משתדלת לשים אותה על הבטן אך היא לא ממש אוהבת זאת . היא מרימה את הראש והכתפיים בצורה יפה אך לא למשך זמן רב . בנוסף , היא כל הזמן מנסה להתרומם - כמו לישיבה - מעין תנועה של כפיפות בטן ? לעיתים זה נראה כאילו לא נוח לה לשכב ??!! עדיין לא מתהפכת לבד . היא החלה עכשיו גם להרים את האגן והגב כשהיא שוכבת על הגב על ידי דחיפה עם הרגליים -האם זה בסדר ???
 
שרירי בטן

התפתחות תקינה של שרירי הבטן אצל תינוקות מתחילה במצב של שכיבה על הבטן. המהלך הטבעי הוא של הארכה של שרירי הבטן לאורך המקסימלי שלהם לפני שמתחילים לחזק אות במנח הקצר שלהם. התופעה שאת מתארת מאוד שכיחה בחברה המודרנית. היא תוצר של אביזרי עזר מודרניים להורה : סל-קל לנסיעות, עגלת ישיבה לטיול מגיל צעיר מידי, טרמפולינה לצפיה בטלויזיה, נדנדה חשמלית להרדמה והרגעה וכד'. במתקנים הלא טבעיים הללו המשמשים אותנו לבטיחות ונוחות בחיי היום יום שלנו, התינוק נמצא במנח שאינו פיזיולוגי בחצי ישיבה. במנח זה שרירי הבטן אינם מגיעים לאורכם המלא וכך מתרגלים לעבוד במנח מקוצר. עלייך לבדוק אם תינוקך נמצא במנחים הללו יותר מידי שעות ביממה ולהשתדל לשים אותה על הבטן כמה שיותר. אני יודעת כמה זה יכול להיות קשה להורה ולתינוק. נתתי הדרכה בנושא באחד התגובות הקודמות שלי. אנסה להעביר אותו גם אלייך.
 
עצות לשכיבה על הבטן

קחי אותה לדשא, לגינה, לים, לפארק שימי לה שמיכה ותניחי אותה על הבטן ככה יהיה לה יותר מעניין. היא יכולה גם להיות בעגלה על הבטן. כשאת רואה שקשה לה תני לה לנוח, לא כדאי להרגיז ולתסכל אותה, ותחזירי אותה לבטן אחרי שנחה. תינוקות צריכים לבלות את רוב שעות הערות שלהם על הבטן, לפחות בתיאוריה.
 

שריתצ

New member
בת 8 חודשים

שלום שרה בתנו בת 8 חודשים נולדה בשבוע 41 בקיסרי היא נולדה גדולה 3870 עכשיו שוקלת 9 קילו נאמר לנו בטיפת חלב שיש לה גמישות יתר בירכיים ובגלל הגודל שלה יהיה לה קשה להתרומם לעמידת שש היא זוחלת קדימה מגיעה לכל מקום שהיא רוצה לא רוצה להיות על הגב כל הזמן מתהפכתלבטן לגב היא אינה רוצה לחזור. היא מרימה טיפה את הטוסיק אך רק שהיא מורידה את הראש למטה האם היא מתפתכת יפה ומה ניתן לעשות לגבי הגמישות מול גודלה נתנו לנו תרגיל שיחזק את הבירכיים ואני מניחה לה ספוגים שיהווה לה מעין מדרגה מה עוד ניתן לעשות? האם מותר לנסות להושיב אותה? תודה ושבת שלום
 
גמישות יתר מפרקית

טוב לשמוע שלמרות משקל גופה הכבד יש לתינוקת שלכם כוח ורצון מספיקים על מנת לגרום לה לזחול ולחקור את סביבתה. לפי התיאור שלך היא מתפתחת יפה. ישנם תרגילים רבים שניתן לעשותם עם תינוקות בעלי גמישות יתר מפרקית. יש צורך להתאימם לתינוק באופן אישי. אם אתם מרגישים צורך גשו להדרכה בנושא.
 

שריתצ

New member
אנחנו מבוטחי מכבי

האם אפשר להגיע אליך באופן אישי אנחנו מאיזור השרון
 

nufer

New member
שלום שרה, שאלה לגבי זחילה

ביתי בת 9 חודשים ואינה מצליחה לזחול לפנים, זוחלת רק סביב ציר. הודרכנו על יד פיזיותרפיסטית לגבי תרגול עמידת 6, כבר מעל חודש והיא אינה זוחלת. נראה כי היא מתוסכלת משום שאינה מגיעה לצעצועים (וזה הדבר העקרי שמפריע לי). שמעתי על שיטה של הזחלה על ידי מתן התנגדות בכפות הרגליים, מה דעתך כפיזיותרפיסטית על כך?
 
זחילה

אם הייתם אצל פיזיותרפיסטית להדרכה ואו לטיפול עליכם לחזור אליה להמשך מעקב, הדרכה וטיפול מתאימים. יש שיטה של הזחלה ע"י מתן התנגדות בכפות הרגליים וישנם תינוקות שהתרגיל מתאים להם. יש צורך שפיזיתרפיסט יוודא שהתרגיל מתאים לביתך בהתאם ליכולות המוטוריות הכלליות שלה. תירגול התרגיל דורש הדגמה של איש מקצוע, והתנסות של ההורה בנוכחות הפיזיותרפיסט ע"מ לוודא שהתרגיל נעשה באופן הנכון.
 
בת חצי שנה

בתי מפותחת מאד חברתית. מחייכת ומקשקשת עם כל אחד. אבל...מסרבת להתהפך. יש לציין כי התהפכה פעמים ספורות בלבד מהגב לבטן תמיד דרך צד שמאל. מהבטן לגב התהפכה פעם יחידה. משתדלים להשכיבה על הבטן במשך היום. אך היא ילדה עקשנית. האם יש המלצות כיצד לעודד אותה להתהפך? איך ניתן למנוע העדפת צד אחד על משנהו?
 
שכיבה על הבטן והעדפת צד

נשמע לי שביתך מעדיפה את הצד התקשורתי על הצד המוטורי. אפשר לנסות לנצל את החברתיות שלה בזמן תירגול שכיבה על הבטן, להביא לה קהל אוהד למשל. אם היא התהפכה מספר פעמים אנחנו יודעים שהיא יודעת איך ושהתבנית המוטורית קיימת אצלה, כך שאין מה לדאוג. לגבי העדפת צד, ייתכן שעשתה זאת דרך הצד היותר חזק שלה, טבעי להתחיל מהצד החזק, הרי עשתה זאת מספר פעמים בודדות. אך בכל זאת חייבים לוודא שהיא פעילה מוטורית באופן סימטרי לשני הצדדים. לכן אפשר גם לעזור לה ולגלגל אותה לצד השני תוך כדי משחק, שיר ועידוד של קהל אוהד. במהלך סוף השבוע הבאתי מספר המלצות נוספות לגבי שכיבה על הבטן ואצרף לך אותם בתגובה נוספת.
 
למעלה