אירוח פסיכולוגית - מוכנות לכיתה א'

אירוח פסיכולוגית - מוכנות לכיתה א'

אורלי בהרי- פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית המומחית באבחון וטיפול פסיכולוגי, אבחון לקויות למידה ובשלות לכיתה א' ממרכז "צעד-צעד", תענה על שאלות בתחום, בסוף השבוע הנוכחי. האם שאלתם את עצמכם אם ילדכם באמת מוכן לכיתה א'? הגננת הסבה את תשומת לבכם למיומנות לקויה בתחום מסויים? האם אתם חוששים מהמעבר ומהשינויים שילדכם יחווה בשל עלייתו לכיתה א'? האם קיימים פערים בין יכולתו הריגשית של הילד ליכולתו השיכלית? האם ילדכם ייתרם משנה נוספת בגן חובה או שישתעמם משנה זו? אנא שרשרו שאלותיכם להודעה זו.|
 

irit 4040

New member
מה בעצם צריכים לדעת כשעולים לכיתה א

לכתוב מספרים? את השם? אותיות?
 

דובדבן 1

New member
בתי בת 7.2 באמצע כיתה א' עדיין ..

שלום אורלי בתי בכתה א' המורים משערים שיש לה קשיי למידה. היא מסרבת בכל תוקף לשתף פעולה בחשיבה חשבונית, מתקשה לכתוב מתקשה לקרוא וכל פעילות לימודית מאופיינת בהתנגדות שלה. היא הולכת לבית ספר באי רצון, מגדירה את עצמה כתלמידה גרועה. לא מצליחה לעמוד במטלות שניתנות בכיתה. פנינו לאבחון אך התור ארוך ועדיין לא התבצע מה הזכויות של ילדה עם ליקויי למידה? מה האפשרויות שלה לכתה ב' האם בית הספר הדמוקרטי (בירושליים- המאפשר לתלמידים ללמוד על פי רצונם ובקצב שלהם ) יוכל לענות על צרכיה? תודה מראש ושבת שלום
 
ילדה עם קשיי למידה

דובדבן 1 שלום, מתוך התיאור הנ"ל עולה תמונה של ילדה שיתכן שאכן סובלת מלקות למידה, .בנוסף, נשמע כי קיים מרכיב רגשי משמעותי המתבטא בדימוי עצמי נמוך והימנעות. אני יכולה לשער כי קשייה בכיתה משפיעים על תחושת הערך העצמי ופוגעים בבטחון. יש בהחלט מקום לערוך אבחון פסיכו דידקטי מקיף בכדי לנסות ולמקד את קשייה ולהציע תכנית התערבות בכדי להביא לשיפור בתפקודה הלימודי והרגשי.( הוראה מתקנת, טיפול רגשי וכד') כמו כן, בתום האבחון ניתן יהיה להציע התאמות לימודיות כגון: תוספת זמן במבחנים, הקראת המטלות ושאלון הבחינה, בחינה בע"פ וכו', הכל בהתאם לממצאים שיעלו ולצרכיה. האבחון יוכל לתת מענה גם בנוגע להתאמת מסגרת חינוכית.
 
קשיי למידה

אורלי שלום, מתוך התיאור שלך נשמע שבתך אכן מתמודדת עם קשיים הבאים לידי ביטוי ביכולותיה הלימודיות, אי נכונותה הרגשית להתמודד עם הקשיים, ההתנגדויות הבאות לידי ביטוי, הדימוי העצמי הנמוך שמתחילה לפתח (רואה עצמה כתלמידה גרועה) וכמובן חוסר החשק שלה ללכת לבית הספר. ישנם פה מספר הבטים תפקודיים שיש לבחון לעומק. סוג האבחון המומלץ הוא אבחון פסיכודידקטי הלוקח בחשבון את התפקודים הלימודים לצד המדדים הרגשיים. אין לי מושג לאן פנית לאבחון, אך האפשרויות העומדות בפנייך לפנות לשרות הפסיכולוגי בעיר או לחילופין למסגרת פרטית (שאני מניחה זמינה יותר). יש חשיבות בביצוע האבחון בהקדם כדי שבמידה ותישקל התאמה למסגרת לימודית אחרת שתתאים יותר לצרכיה ההחלטה והרישום צריכים להיעשות כבר. במידה ואכן כפי שאת חושדת מדובר בלקות למידה, הזכויות שלה במסגרת הבית ספרית תלויות בקשיים שיועלו. לפני קבלת החלטות לגבי שיבוץ למסגרות חלופיות למסגרת החינוכיתהמובנית המוכרת (כמו בי"ס דמוקרטי) אני ממליצה לערוך את האבחון ורק לאחר קבלת תמונה כוללת לגבי יכולותיה, קשייה והמלצות להמשך לשקול את המסגרת המתאימה. אשמח לעזור במידת הצורך במציאת מענה אבחוני. בהצלחה
 
מה צריך לדעת כשעולים לכתה א'

IRIT שלום, כשילד עולה לכתה א' חשוב באספקט הלימודי לדעת שלילד יש יכולת למידה תקינה:שהיכולת השפתית תקינה בהבעה והבנה גם יחד, שיכולת התפיסה החזותית והשמיעתית תקינות, היכולת החשבונית ויכולת הקשב והריכוז תקינים.כמו כן, אחיזת עפרון ושליטה מוטורית תקינה.ילד שעולה לכתה א' אמור לפחות לזהות ולשיים מספרים ואותיות ולגלות יכולת תקינה של מודעות פונולוגית (חריזת חרוזים, פרוק מילה להברות וכו') בתחום הרגשי ילד אמור להיות מסוגל לעבוד באופן עצמאי, לשאת תסכול ולהתמודד באופן סביר עם קושי. אלו מבטיחים התמודדות טובה עם המעבר לכתה א' והתמודדות רגשית תקינה.
 

S r 35

New member
אורלי ערב טוב ../images/Emo140.gif

ראשית - אני מאוד מודה לך על השרשור הזה. הנושא רלבנטי מאוד לגבינו ומעסיק אותי הרבה. אשמח לשמוע את דעתך. בני בגן-חובה כרגע, גדול בשנתון (יליד ינואר) וגם נראה גדול מבחינה פיזית (גבוה). בני היפוטוני ומשמעות הדבר עבר והווה של טיפולי ריפוי בעיסוק עם בעיות של חגורת כתפיים חלשה וביצוע גרפומוטורי ירוד (כאמור, אנחנו עובדים על הבעיות באמצעות ריפוי בעיסוק והידרותרפיה ורואים שיפור, שכולנו מקווים שרק ימשיך ...). מבחינות אחרות - בני מזהה את רוב אותיות ה א"ב ואפילו קורא קצת (נראה לי יותר כמו קריאה תבניתית) והמודעות הפונולוגית והחשבונית שלו טובות למדי. הוא ילד חברותי מאוד - אהוד מאוד מאוד מאוד על הילדים בגן. והחשוב מכל הוא מועסק מאוד בכיתה א' - לא מפסיק לדבר על זה שבשנה הבאה הוא יהיה בבית-הספר, יש לו המון שאלות בנושא, הוא מביע ציפיה להיות בכיתה א' ... וכיוב'. האופציה להישאר עוד שנה בגן (ניסינו לדבר איתו על כך) בכלל לא קיימת מבחינתו. הגננת - ממליצה, כרגע, על עוד שנה בגן וגם המרפאה בעיסוק די נוטה לכיוון הזה. אנחנו (ההורים) קצת אובדי עצות: מצד אחד, נראה ששנה נוספת בגן רק תחזק אותו ותוכל למנוע תסכולים בביה"ס. מצד שני, אני חוששת מתסכולים אחרים: אכזבה, שעמום עם קבוצת ילדים קטנים ממנו, העובדה שהוא יהיה הגדול בין הילדים (במצב כזה יתחיל כיתה א' בגיל 7 ו 8 חוד') וגם יראה כזה,העובדה שהוא יפסיד את השנתון שלו ואת כל החברים שהוא מכיר ואוהב ... אני מאוד מאמינה בילד שלי ומרגישה שהוא יכול לעשות את זה ולעלות לכיתה א' כמו גדול, כי הוא התגבר על המון קשיים ומכשולים בשש ורבע שנות חייו אבל הספק בדבר הדבר הנכון עבורו לא מפסיק להטריד אותי ... מה דעתך? ... ותודה רבה על ההתיחסות
 
הבן שלי ממש קורא

וגם מצליח לכתוב, אמנם בהרבה שגיאות, אבל נראה כי הוא מבין את הרעיון הכללי. הוא בן חמש וחצי ועתיד לעלות לכיתה א' בשנה הבאה. הוא מטופל בריפוי בעיסוק בשל קשיים בהתארגנות ובקאורדינציה, כמו-כן הוא נמוך ונראה קטן לגילו, נראה לי שהוא לא מוכן עדיין לגוב האריות של בית הספר מבחינה רגשית, אך הגננת לא מסכימה איתי, מה צריך לעשות על מנת להשאירו עוד שנה בגן חובה? והאם הוא ישתעמם עוד שנה בגן בשל ההתקדמות שלו בתחום הקריאה והכתיבה?
 
ילד שקורא ולא מוכן רגשית לכיתה א'

אורישורי שלום, את מספרת שהבן שלך קורא וגם כבר מתנסה בכתיבה, ויחד עם זאת חוששת שאינו מוכן רגשית, למרות שהגננת אינה חושבת כך. האם הוא מסוגל לקחת אחריות? לעבוד יחסית טוב באופן עצמאי ולהתמודד עם קושי ותסכול ברמה סבירה? האם מסתדר חברתית? נסי לברר לענות לעצמך על השאלות הללו.יתכן והגננת רואה שבמסגרת הגן הוא ילד מתמודד ומפותח רגשית וזו אינדיקציה טובה למוכנות ואז יתכן כי החשש הוא שלך ואינו משקף אוביקטיבית את תפקודי הילד. באם יש לך ספק ותרצי לברר יותר לעומק יש אפשרות לפנות לאבחון בשרות הפסיכולוגי המקומי או באופן פרטי.אבחון זה כולל התיחסות לתחום הקוגניטיבי והרגשי גם יחד ולוקח בחשבון את תאור הגננת אודות תפקוד בגן וכמובן בבית.
 
אבחון בשלות כתה א'

שלום רב, ברצוני לדעת כיצד מתבצע אבחון בשלות לכתה א לילד בן 5.5 שיש לו אלקטיב מוטיזם . הרי סביר להניח שילד כזה לא ישתף פעולה באבחון הפורמלי , לא ידבר, ולא יהיה ניתן לבחון יכולות שונות שלו. כמו כן בבית הילד לא מראה מוטיבציה ללמידה , אומר שאין לו חשק לעשות משימות שניתנות ע"י הגננת, תשובות של "לא יודע" "לא זוכר", למרות שכן יודע. בבית קיימות התנהגויות ילדותיות, מרשה לעצמו להתבכיין על כל שטות. לעומת זאת בגן מבצע מה שמבוקש ממנו ואינו מגלה קשיים מיוחדים ביחס לילדים אחרים מבחינת מוטיבציה ללמידה , ביצוע משימות, שיתוף פעולה, בד"כ מרצה את צוות הגן למרות שלא מדבר עם כולם . מאופק בגן ונראה כי נמצא בשליטה רוב הזמן. ישנם קשיים עם מעברים שונים, דברים חדשים וההסתגלות לכל דבר חדש לוקחת לעתים מספר חודשים .
 
אבחון בשלות אלקטיב מוטיזם

אשרת של יעלי שלום אכן סביר שיהיה יחסית קשה להעביר אבחון פורמלי,יחד עם זאת, ניתן לעשות הערכהעל סמך הסכלות והתרשמות גם מחלקים לא מילוליים של מבחן וממשחק ומאופן יצירת הקשר באופן כללי. כמו כן, יש לקחת בשיקול דעת את דיווח ההורים לגבי התנהלותו כמו גם תפקודו במסגרת הגן. לרוב אלקטיב מוטיזם מתקשר לרמת חרדה גבוהה ולעיתים יש צורך בהתערבות טיפולית רגשיתבכדי להביא לשינוי בד בבד עם הדרכת הורים והצוות בגן.
 
איך מכינים ילד להשאר עוד שנה בגן?

קודם כל סליחה על השם רציתי לענות למישהי על סדנת אהבה ומשום מה יצא השם במקום הנושא...לא נורא...בני בן 5 אותר לפני שנה כבעל טונוס שרירים נמוך ובעל רגישות יתר. כמובן התחלנו לטפל, אם לא לטפל יותר מדי ואני אפרט. מהרגע שאותרו אצלו שתי הבעיות הנ"ל נכנסו בכל "הכח". ז"א שהילד התחיל טיפול בקלינאות תקשורת, תקיעת מילה, ריפוי ועיסוק טונוס שרירים ופיזיותרפיה על גמישות יתר ובעיית טונוס השרירים 3 פעמים בשבוע שכמובן גרר גם עבודה כמעט במשך כל השבוע ובנוסף לכל הנ"ל נתתי לבני מתנה מיוחדת אחות. אני מניחה שמכל מה שטיפלנו עד כה הדבר הראשון שהיינו צריכים לטפל זה ברגישות היתר ולא קודם בכל השאר. בכל מקרה, על חלב שנשפך,...., כיום בני גמר את כל הסדרות פיזיות' קלינאות והפסקנו לפני חודש ריפוי ועיסוק בטענה שזה כנראה יותר מדי. בכל מקרה רשמנו אותו לביהס אבל מבחינה רגשית הילד לא מוכן לבה"ס זה הרגשה כללית שלנו וגם של הגננת. שוב אין שום בעיה של אינטלגנציה גם בעיית שפה נפתרה הילד פשוט מאוד רגיש ונוטה להעלב ולהגיב ברגשנות יתר למרות שבעקבות ההידרותרפיה יש קצת השתפרות וייתכן שגם הוא פשוט התבגר. הבעיה היא כרגע היא איך מכינים אותו לזה שהוא לא עולה לכיתה א' כי כמובן שיש מפגשים בבה"ס, והחברה הקטנים מדברים על זה...מה אומרים מה גם שיש בעיה קטנה שנקראת בת אחי שנמצאת איתו והיא עולה לכיתה א' והיא יש סיכוי מאוד גבוה תמרר לו את החיים בשניה הראשונה שהיא תדע שהוא לא עולה, אין סיכוי שהיא תדע כרגע, בכל זאת הילד מאוד רגיש ומאוד מתרגש לקראת העלייה לכיתה א' מה אומרים???
 
הסבר לילד שנשאר שנה נוספת בגן

סדנת אהבה שלום, לא ציינת בהודעתך האם ילדך הוא יליד סוף שנה.....כי אז אפשר גם להסביר שילדים שגדולים ממנו עולים לא' והצעירים יותר נשארים. בכל אופן, לטעמי הדרך הטובה ביותר היא להסביר לבנך שאתם ההורים חשבתם והחלטתם ששנה נוספת בגן תעזור לו להתחזק ולהגיע לכתה א' יודע וחזק יותר. ניתן להסביר שבכל שנה נשארים מספר ילדים וגם אולי לספר לו עם אלו ילדים שמוכרים לו ימשיך בגן. אפשר להציג את הפן שבשנה הבאה הוא יהיה בין הגדולים ויעזור לגננת לקבל את כל הצעירים, לתת דוגמא של עוד ילדים שאתם מכירים שנשארו שנה נוספת בגן וכד', כדאי להדגיש שהוא ילד נבון ושאתם מאמינים בו. בכל אופן, מנסיוני ברגע שאתם ההורים תהיו משוכנעים שזו טובתו כך גם תוכלו להעביר אליו את המסר בבטחון ולתמוך בו גם אם יגלה אי נוחות בהתחלה. כדאי כמו כן בשנה הבאה בשיתוף פעולה עם הגננת לתת לו מטלות של "גדול" בגן ולאפשר לו, כמידת יכולתו, להוביל ולעזור לגננת בהתנהלות היום יומית בגן. לגבי בת אחיך, תצטרכו לתמוך בו ולחזק אותו גם באופן העמידה מולה.
 
הסבר לילד שנשאר שנה נוספת בגן

תודה על התשובה. אכן הבן שלי יליד אוקטובר וזה נכון שאין שום בעיה אם ילדי אוקטובר שישארו עוד שנה. לגבי בת אחי הילדה הזו מאוד מאוד דומיננטית, ומניפולטיבית עד כמה שזה נשמע מצחיק לילדה בת 5. הבעיה היא שכבר עכשיו היא מאוד מאוד "חזקה" ודי מציקה לו. הבן שלי עדין יותר ונוטה, כאמור, לרגשנות יתר וכל מה שהיא אומרת לו במיוחד היא התגובה היא מאוד רגשנית. ולכן אחת הבעיות בהתמודדות עם כיתה א', עד כמה שזה מצחיק, זאת היא מכיוון שהם מתראים הרבה...
 

shir lee1

New member
הישארותו של ילד בכיתה א'

אני מורת שילוב ,המלמדת ילד בכיתה א' עם הפרעות קשב וריכוז קשות.. הוא לא יכול ללמוד ללא תיווך ,הוא מאד "מרחף" כל הזמן צריך לפקס אותו על מנת להמשיך לעשות את המשימה שניתנה לו ..אך יחד עם זאת הוא מצליח כעת לקרוא ולהבין את הניקרא-בטקסטים קצרים בלבד. אמו לא מוכנה בשום פנים ואופן ,למרות שהומלץ באיבחון,לנסות לתת לו ריטלין, בכיתה ב' צריך להתמודד עם טקסטים יותר מורכבים (תנך,מדעים וכו' ) דבר הדורש ריכוז רב יותר , השאלה: האם הישארותו בכיתה א' תועיל לו? בתודה מראש
 
השארות בכתה א'

SHIR LEE שלום במידה וקיימת בעית קשב וריכוז קשה לא נראה לי שתועיל הישארות שנה נוספת, מה עוד שלא מקובל לעשות זאת כלל. ניתן לנסות ולהקל בדרכים שונות כמו חלוקת החומר למטלות קטנות הכוונה ותיווך פרטניים וכד'.
 
רגיש או לא בשל?

הבן שלי בן 5.5. נכנס לחטיבה צעירה ללא היכרות מוקדמת עם אף אחד מהילדים ועדיין השתלב יפה ורכש חברים. מבחינה לימודית, מאוד סקרן. יודע לכתוב אותיות ומספרים וכל הזמן מבקש שנאתגר אותו בתרגילים ובכתיבה. בכל פעם שנתקל בקושי מול חברים (למשל: מי לקח ראשון את הצעצוע) או מולנו (למשל: ללכת להתקלח) או אפילו באתגרים שמציב לעצמו (למשל: מפסיד במשחק מחשב) מתחיל לבכות. קרובת משפחה שלי שעוסקת בחינוך מיוחד טוענת שבמקרה שלו נראה לה שזה האופי שלו ולא מדובר בבשלות. איך יודעים?
 
בשלות רגשית

אמא יקרה. שאלת בשלות רגשית והתאמה למסגרת של כתה א' מורכבת יותר כשמדובר בילד המשולב בחטיבה צעירה, שכן הילדים בחובה נמצאים באותו מרחב של ילדי כתה א' ועוברים בשנת הלימודים העוקבת לקבוצת הבוגרים. הישארות שלוש שנים באותה המסגרת נראית לי קצת בעייתית. עם זאת את מתארת אכן קשיים רגשים איתם בנך מתמודד ומשקיע בהם הרבה אנרגיות ומשאבים בהתמודדות היומיומית ולא נין לדעת מה מקור אותם קשיים. נראה לי ששווה להיוועץ באיש צוות, לאחר קבלת תמונה תפקודית רחבה יותר של הילד, לגבי צורך בחיזוק בתחום הרגשי לצורך התמודדות קלה יותר בתפקודי היום יום, מול דרישותיו מעצמו ומול חבריו. אשמח להמליץ על איש צוות בהתםא למקום מגורייך.
 
למעלה