אירוח פסיכיאטר- קשב וריכוז אצל מבוגרים

אירוח פסיכיאטר- קשב וריכוז אצל מבוגרים

דר' מיכאל ינקו, פסיכיאטר, ממרכז "צעד-צעד" יתארח בפורום בסוף השבוע הנוכחי. דר ינקו מתמחה באבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז והפעם יתרכז דווקא באוכלוסיות המבוגרים. האם את/ה סטודנט/ית ואתם נכשלים שוב ושוב בבחינות למרות שלומדים וקולטים את החומר? האם גם בתיכון היה קשה לכם לשבת? הפרעת קשב וריכוז מוגדרת בספרות כהפרעה כרונית, מה זאת אומרת? האם ה"כרוניות" מסתיימת בגיל 18? מדוע חשוב לאבחן ולטפל בהפרעות קשב וריכוז גם באנשים בוגרים? איך קורה שאחרים, פחות מוכשרים ממני, מצליחים יותר, ובקלות? נשמח לענות על שאלותיכם בנושא, שרשרו שאלותיכם להודעה זו.
 

בלה טנ

New member
שאלה

אני סטודנטית וחולה בטרשת נפוצה. ידוע כי המחלה משפיעה על הריכוז והזיכרון. האם ישנם תרגילים שאני יכולה לעשות? עכשיו לפני תקופת הבחינות ההולכת וקרבה...
 
טרשת נפוצה

לגבי טרשת נפוצה צריך קודם כל להתייעץ עם הנוירולוג המטפל ולפי שיקול דעתו, להפנות להמשך בירור . בטרשת נפוצה מטפלים בעיקר הנוירולוגים.
 
שלום רב

יש לי שני בנים המאובחנים כ- ADHD (זה דילג לפחות על הבנות שלי...) הבנתי מקריאה בנושא שיש עניין של תורשה ב- ADHD. אני בת 32 ולפני יותר מחצי שנה התחלתי ללמוד ואני צריכה לעבור כמה מבחנים. מאז שסיימתי תיכון לא למדתי והיה לי מוזר לחזור לזה. את המבחנים העיוניים עברתי בהצלחה, הבעיה היא עם החומר המתמטי- המספרים קופצים לי מול העניים. לא מצליחה להבין משוואות פשוטות, בעיה בהתפקסות <מלשון פוקוס> לא זוכרת שבתיכון היתה לי בעיה. עשיתי בגרות במתמטיקה בלי בעיה. כל הנתונים זועקים לי- הפרעות קשב וריכוז (במיוחד שיש לי בבית שניים כאלו). אני מתוסכלת נורא ולא יודעת איך אעבור את המבחן (נכשלתי פעם ראשונה ומפחדת לגשת פעם שניה). האם כדאי לעבור אבחון? מה עושים?
 
תורשה ו-ADHD

לאור התורשה, הנחיצות המיידית והחרדה מפני כשלון, אמליץ על אבחון מעמיק של קשב וריכוז דהיינו: בדיקה קלינית של פסיכיאטר עם בדיקת BRC שנראים לי הכרחיים, לאור התיאור.
 

Chuck E Cheese

New member
בן 22

ד"ר ינקו, שלום רב! הנני יליד הארץ, בעל תואר ראשון, ומשרת בצה"ל במקצוע אותו למדתי (במסגרת העתודה). מזה שנים אני סבור שיש לי בעיות קשב וריכוז ודיסלקציה. תכופות אני מאבד את חוט המחשבה, בשיחות עם אחרים וגם כאשר אני נדרש להפעיל מחשבה בעצמי. כך, למשל, אני יכול לשבת במבחן ולמצוא עצמי בוהה בחלון במקום לענות על השאלות. זה קורה, אגב, גם ברגעים אלו, בעודי מנסה להשלים את ההודעה. דוגמאות נוספות הן שאני יכול לדבר עם מישהו ולספר לו דבר-מה, ולהפסיק במהלך הסיפור את דבריי בלי שום סיבה ברורה או להתבלבל בסדר הדברים בסיפורי. בנוסף, כאשר מספרים לי דבר כלשהו, גם אם זה במענה לשאלה ששאלתי, אני יכול להפסיק את ההקשבה בשלב מסויים ולהתחיל להתרכז בעניינים אחרים ובמחשבות שונות. במיוחד כאשר מדובר שטף מהיר של מילים. כמו כן, אני קורא לאט ביחס לסובבים אותי. כאשר אני לומד למבחן, לדוגמה, אני מאבד את הריכוז כל מספר שניות, כך שאני נאלץ לחזור ולקרוא פסקאות שלמות שוב ושוב. יוצא מכך שאני מצליח לקרוא רק כ-25 עמודי פוליו ביום (הרבה פחות משמספיקים חבריי). באותה מידה, אף כשאני מקריא טקסטים פשוטים לאחרים אני לא מבין את שקראתי. סוגיה נוספת היא, שבהרצאות באוניברסיטה או בצבא אני נרדם בצורה עקבית. אין מדובר רק בהרצאות בתחום לימודיי, אלא גם בתחומים שונים לחלוטין (ערכיים, אקטואליים, מקצועיים וכיוצ"ב). מעבר לכך, כאשר אני קורא טקסטים שכתבתי, אני נוכח לדעת שהשמטתי מילים או אותיות ושיש לי שגיאות כתיב. ישנן מילים שאני לא מצליח לזכור את איותן (לטווח, לעקוב, להתעכב וכו'), ועל אף שנתקלתי בהן וכתבתי אותן פעמים רבות, אני נאלץ לעצור ולחשוב כיצד יש לאייתן. אשמח לעצה מקצועית.
 
חשד לבעיות קשב וריכוז ולדיסלקציה

אני מתרשם ממצוקה רבה במגוון תחומים המשפיעים מאד על תפקודך היומיומי ומונעים ממך מימוש היכולות שלך. מתוארות תופעות שונות המחשידות להפרעת קשב וריכוז מלבד ההירדמות בשיעורים לדעתי צריך לעבור אבחון מקיף לאבחון ADHDוכל הנראה גם BRC, ורק אז לחשוב על המלצות טיפוליות נוספות (כמו אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי , טיפול תרופתי וכיו"ב).
 

Chuck E Cheese

New member
תודה על תגובתך! ועוד משהו...

אשמח לכל מידע נוסף לגבי המצב... איפה אפשר להבדק? האם אפשר לבצע את האבחון דרך הצבא? אילו טיפים יעזרו לי לשלוט בבעיה כבר עכשיו? תודה מראש.
 
חשד לבעיות קשב..

לא ידוע לי על אבחון במסגרת הצבא, אך הדבר שווה בדיקה. הטיפ האפשרי הטוב ביותר הוא לעבור אבחון מעמיק בהקדם ובהתאם למקום המגורים ולהתחיל טיפול !
 

בובי94

New member
ילד חולמני

לד"ר שלום, אני גננת שילוב בחטיבה הצעירה. בכיתה ישנו ילד גן עם יכולות לימודיות, קוגניטיביות ותפיסתיות, מוטוריות וחברתיות תקינות. במליאה ובקבוצות עבודה (עד 4 ילדים) הילד אינו מצליח לתחיל ולסיים משימות, מאוד חולמני, יכולת ארגון סביבת העבודה לקויה, חפצים נופלים לו מהשולחן. הילד זוכר ומבין את המשימות, אך מתקשה להתחיל ולעבוד. חשוב לציין שבעבודה פרטנית בכתה (הילד ואני )ולדברי הוריו גם בבית כשיש שקט , הילד מאוד מרוכז, מתחיל ומסיים משימות, מצליח לארגן את סביבת העבודה ועובד באופן עצמאי. ברצוני לדעת מה עוד אפשר לעשות על-מנת לשפר את המצב בכתה (חוץ מעבודה פרטנית שכבר נעשית), האם יש צורך לשלוח את ההורים לגורם מטפל אחר. אשמח לקבל תשובה גננת
 

Sernas

New member
תודה לאל שמצאתי אדם מתאים לשאול

דר אני מאוד ידה לך עם תוכל לעזור לי. אני עדיין תלמיד תיכון ואני בן 18 וכרגע אני מסיים כיתה י''א, כיתה מדעית ברמה גבוה מאוד. הבעיה העיקרית שלי היא שאני פשוט לא מסוגל להתרכז במבחנים ולהתכונן אליהם, אני הובחנתי והוסיפו לי 15 שעה לכל שעה שאני עושה מבחן כי למשל במבנים אני פשוט יכול לשבת וסתם להסתכל על קיר כי המבחן די מעייף אותי. אך הארכת זמן לא עווזרת הרבה בעיינים של מקצועות ריאלים כי ממשך צריך לשבת הרבה זמן בבית וללמוד ואני אפילו חמש דקות לא מסוגל לשבת וללמוד. אשמח אם תוכל לעזור לי כי אני כרגע ממש מתקשה בעשית מבחנים אלה לעומת הומניטראים שבשבילם אני בכלל לא לומד, לפי הבחנה יש לי זכרון ברמה הרבה יותר גבוה מאשר לממוצע דבר שבעצם מציל אותי מכשלון מוחלט בכל הפן הבית ספרי.
 
ריכוז

האם באבחון שבו הומלץ על הארכת זמן דובר גם על המלצות אחרות? האם היה זה אבחון דידקטי או אבחון לקשיי קשב וריכוז? האם נוסה בעבר טיפול תרופתי? אשמח ואודה על שפיכת אור נוסף על הפרטים האנמנסטיים ותולדות הבעיה.
 

Sernas

New member
עשיתי אבחון דידקטי

ואיני משתמש בשום תרופות כי זה היה אבחון לימודי בלבד, היום שוב נתקלתי בבעיה מסוג הזה כשעשיתי היום מבחן במתמטיקה. במהלך המבחן,ראיתי את הפתרון של כל התרגלים אך בגלל שבחצר האחורית היו חזרות למסיבת סיום של י''ב זה ממש שיגע אותי, ונכון זה הפריע לכולם אבל אני פשוט ישבתי שני שיעורים ובקושי הצלחתי לרשום תרגיל אחד, לאחר הצלצול המורה שלי לקח אותי למעבדה שקטה ודקות כבר פתרתי כמעט שני תרגילים אחרי זה נכנסה כיתה חדשה ופשוט כבר לא יכולתי לסבול כי גם כך קשה לי לשבת ולעשות מבחן ועוד עם כל הרעש כמעט השתגעתי. מה שמאוד מפתיע אותי זה שאחרי כמה דקות שהגשתי את המבחן והמשכתי לשבת בכיתה כדי לארגן את הדברים הרעש לא הפריע לי בכלל וכנראה מפריע רק כשאני חושב בצורה מאומצת כמו במבחנים, חשוב לציין שאני מרגיש את התחושה זו בכל מבחן ומבחן ולא רק שבמתמטיקה, הבדל בציונים הוא בגלל שבמתמטיקה צריך לחשוב ולהתמודד עם משהו חדש בזמן שבספרות צריך לכתוב את מה שאתה יודע דבר שלא ממש דורש מחשבה, וכדי להמחיש את הבעיה במתמטיקה יש לי מתכונת עוברת 1 מתוך 5 ובספרות יש לי 95 בשתי המתכונות.
 

Sernas

New member
לפי האבחון את הקלות הבאות:

1)התעלמות משגיאות כתיב. 2)שיכתוב הבחינה לבוחן נטרלי( אחרי שעשיתי בחינה בכתב אני יכול להכתיב למורה נטרלי, שאני מתמחה במקצוע). 3)שימוש במילון דיגטלי בבחינות באנגילת. 4)תוספת של 25 אחוז לכל שעה של מבחן.
 
שלום

אני בת 19 חיילת הבחינו אצלי ADD. ועד עכשיו לא ראיתי הצלחות כה רבות בחיי.. בבית הספר תמיד הציונים שלי היו בסביבות 80 וגם זה בקושי, היה קשה לי מאוד ללמוד למבחנים, ובכלל לקרוא חומר לימודי ולהתרכז בו רצוף. במבחנים תמיד היה לי תוספת זמן אבל זה לא תמיד עזר. הזיכרון שלי דיי קצר בייחוד אם מדובר בלזכור דברים שאני צריכה ללמוד אותם. מה שכן, יש לי זיכרון צילומי שפה ושם מציל אותי. בשיחות עם אנשים ביומיום אני יכולה פתאום להתבלבל במילים וזה לפעמים נישמע מצחיק וזה מביך אותי. בצבא זה החמיר. הייתי צריכה להתכונן למבחנים ואף פעם לא הבנתי את החומר והייתי מצליחה להתרכז הרבה פחות רצוף מפעם. מה גם שהציונים שלי בצבא היו בסביבות ה40 מה שגרם לי לתסכול רב, ובסופו של דבר גרם לי לפסול מקצוע, בגלל שלא הבנתי מה רוצים ממני. לוקח לי שעות לקרוא קטע מסכן מרוב שאני קוראת כל כך לאט ולפעמים חוזרת על אותו קריאה של משפט, בגלל חוסר ריכוז. יש לי גם דיסקלקוליה מה שגורם לי לתסכול רב יומיום שאני צריכה לחשב דברים, אפילו הפשוטים ביותר וקשה לי מאוד. אני מפחדת שבעתיד שאהיה עצמית אנשים יעבדו עלי וירמו אותי כי יש לי בעיה עם חשבון פשוט, משהו שילדים ביסודי מצליחים לעשות, ולי אישית יכול לקחת שעות. בעבר סבלתי מדיסלקציה אבל איך שהו הצלחתי להתגבר על זה וכיום יש לי מעט מאוד שגיאות כתיב. התסכול הגדול ביותר שיש לי שאין מי שמזדהה עם כל מה שקורה לי.. אז יש לי הרבה פעמים הרגשה שאני לבד בעולם. הציעו לי בעבר מס' פעמים להשתמש ברטלין. ניסיתי במינון נמוך אבל הרגשתי מוזר ומאוד רע, אז הפסקתי. מקווה שתוכל לעזור לי, אפילו אם זה טיפה. תודה!!!!!
 
ריטלין

אשמח לדעת מתי ועל ידי מי אובחנת , מי המליץ על הטיפול בריטלין ,ובאיזה מינונים נוסה ולמשך כמה זמן. לא כל הפרעות הקשב ,לצערנו ,מגיבות לטיפול בריטלין, מה שכמובן אינו שולל את האבחנה. בכל מקרה נראה לי רצוי מאד אבחון מחודש ומקיף. חששותייך הינם מציאותיים לחלוטין ומפחידים לא מעט ,ובצדק. התסכול והרגשת הבדידות, עם זאת, אינן מחוייבות המציאות, וייתכן כי לאחר האבחון המחודש ,יש לשקול גם ייעוץ פסיכולוגי.
 
תשובות

מאז שאני זוכרת את עצמי כל הזמן לקחו אותי לאיבחונים כי מאז כיתה א', תמיד היו לי בעיות בלימודים. בכיתה יא' לקחו אותי לרופא נאורולוג מומחה להפרעות קשב וריכוז בבית חולים הדסה עין כרם בי-ם, ולאחר מס' ביקורים אצלו הוא המליץ ללכת לכל מיני בדיקות ולנסות לקחת רטלין, וכמובן הוא גם המליץ ללכת לטיפול פסיכולוגי. את המינון לגביי הרטלין אני לא זוכרת כמה הוא אמר.. עשיתי כל מה שהוא אמר. הרטלין בהחלט עשה שינוי וגרם לי לתוצאות הרבה יותר טובות בכל מיני מבדקים שעשיתי, אבל כל פעם שהשתמשתי בזה הרגשתי מוזר ורע. ואז החלטתי להפסיק. אגב עוד לפני שלקחתי את הרטלין הייתי נגד זה, ואמרתי את זה לנאורולוג ולהורים שלי. הלכתי לטיפול פסיכולוגי וזה עזר אבל אני לא חושבת שזו הדרך, מכיוון שבאיזה שהו מקום הרגשתי תלויה במפגשים הללו, שהתקיימו אחת לשבוע. אמ... זיהו.
 
ריטלין

אני חושב שאם הריטלין נלקח באופן לא סדיר לא נסתיימה תקופת ההסתגלות אליה, כשבוע לערך, ואולי זו הסיבה לתחושות הרעות שהיו לך. לא ברורה לי ההתנגדות העקרונית שלך לריטלין ועל מה היא מבוססת, אולם, נראה לי שהדבר מחייב הערכה מחדש, לגבי הטיפול שאת זקוקה לו, מינונו, ותופעות הלוואי שלו,בטרם תקבעי דיעה על אפשרויות לשיפור מצבך ומימוש הפוטנציאל שלך. בהצלחה.
 
האם הפרעה יכולה להופיע בגיל 30 ? ../images/Emo4.gif

ד"ר ינקו שלום רב! עד שלא ראיתי את נושא האירוח לא עלתה בראשי כלל מחשבה על הפרעה האפשרית
לכן השאלה היא כזאת "האם הפרעה יכולה להופיע בסביבות גיל ה-30?" היתי מאוד שמחה לשמוע מה הם הסימפטומים להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים אני לאחרונה (בערך כשנתיים) מרגישה ירידה בזכרון. ילדתי לפני שנתים ונדמה לי שתופעה החלה לאחר הריון ולידה (שהיו קלים) אני מדברת 2 שפות ביומיום ולפעמים אני ממש נתקעת באמצע משפט בגלל מילה שברחה לי. קשה לי ללמוד ולזכור דברים חדשים בעבודה. אלו תופעות שלא הכרתי בלימודים של בית הספר ואוניברסיטה בשנות ה20 לחיי. בדיקות דם הצביעו על B12 נמוך יחסית (נושק את גבול התחתון) אך עדיין בתוך הנורמה. האם בדיקת דם יכולה לגלות את הבעיה? האם לחץ ביום יום יכול להיות הסיבה ? מודה מאוד מראש!!!!!!!!
 
למעלה