אירוח קלינאית תקשורת- ילדי בית הספר

שלום רב

בני בן 8 וחצי לומד בכיתה ב.ילד מאוד חברותי,תלמיד מצטיין.מגמגם מגיל בערך 4-5.אני גם מגמגמת מגיל 5. המחנכת המליצה על טיפול של קלינאית תקשורת,כזה מפריע לו בלימודים היא אומרת. הלכנו לקלינאית תקשורת,שהיה כתוב אליה,שהיא עובדת עם ילדים מגמגמים. הילד אצלה לא גימגם ובמהלך הפגישות לא נתקע אפילו פעם אחת.זה תופעה מאוד ידוע.באיבחון היא גילתה אצלו ליקוי שפתי.ואומרת שתעבוד על זה ולא על הגימגום.כלא רואה שום בעיה.בנתיים בטיפולים שלנו אני רואה שזמן עובר וגם כסף\120\ ש''ח לכול טיפול במשך 30 דקות ותחומים שהיא עובדת ילד מצליח. למשל בפעם אחרונה נתנה לו דפי עבודה תמונות,שצריך להתאים לפי סוף המילה והתחלת המילה חתול-נעל, סולם-עצם, תוקי-תות,שועל-שולחן כדומה.הילד עשה את העבודה בקלות.אני מאוד מתלבטת,האם להמשיך את הטיפול,האם הקלינאית הולכת בדרך הנכונה.אנחנו בכלל הגענו עם מטרה אחרת. מבקשת עזרה ויעוץ. תודה מראש.
 
טיפול בגמגום או טיפול שפתי

אני מאמינה שקלינאית התקשורת המטפלת בילד נוהגת עפ"י כללי האתיקה המקצועיים הנהוגים אצלנו ולכן קשה לי להאמין שהיא משאירה את הילד בטיפול על אף שהוא לא צריך. מתיאורך אני מבינה כי הגמגום לא הופיע עד כה במסגרת האבחון או הטיפול, ולכן אין הקלינאית יכולה לטפל בו באופן ישיר. ייתכן והיא מתרכזת בינתיים בקשיים השפתיים שכן נראו באבחון מתוך כוונה לשפר את יכולותיו של בנך בתחומים הבעייתיים, תוך הנחה שייתכן והגמגום יופיע בהמשך הטיפול, ואז היא תוכל להתמקד בטיפול בו. עצתי היא להפנות את אותן שאלות ששאלת אצלנו בפורום לקלינאית התקשורת המטפלת ולברר עימה מהן מטרותיה הטיפוליות ומהן תחזיותיה לעתיד, וכן לברר עימה מהן תוכניותיה לגבי הטיפול בגמגום. אם תרצי להוסיף מידע בנוגע לקשיים השפתיים שעלו באבחון, אשמח לחוות דעתי בנוגע לדרכי הטיפול בקשיים. בהצלחה!
 
תודה על התשובה המהירה

באיבחון היא כותבת - קיימים קשיים במשחק לפי חוקים כשילד משחק עם אחרים. לפי תוצאות מבחן המעש''ה לעיבוד שפה דבורה.ילד התקשה בתחומי הקטיגוריזציה וההתיאורים \של מילים\,והיו תוצאות מעורבות ביכולת להסביר איך חפצים דומים ושונים אחד מהשני. בשיחות עם ילד, בולט קושי בהתארגנות שפתית [הוא מתקשה בתחום התחביר וביכולת להביע את הרעיון המרכזי בתמונה או במתרחש ביומיום].יש גם חשש לקושי בתפיסה חזותית ו\או הפרעה אימפולסיבית.פונולוגיה לא נבדק. היגוי תקין. לא נשמעו מקרים שלגימגום בזמן ההערכה. בשיחות עם המחנכת לפעמים נשמע גימגום,כולל גימגום חזק.
 
אולי ילד זקוק לטיפול רגשי

אני מאוד חוששת, שאנחנו מבזבזים זמן וכסף במקום להתמוקד בדברים חשובים.
 
קשיים שפתיים

טוב, מן האבחון עולים קשיים שפתיים ברורים, אשר מצריכים טיפול אצל קלינאית תקשורת, ולכן שוב אני אומרת - זה לא נראה שהקלינאית ממשיכה טיפול על אף שאינו נחוץ. אני מאמינה שהיא מטפלת בקשיים הנ"ל ובמקביל עוקבת אחר נושא הגמגום, ובמידת הצורך - תטפל גם בו. אני מציעה לך שוב לפנות אליה ולהעלות בפניה את השאלות בנוגע למטרות הטיפול ובנוגע לטיפול בגמגום עצמו, כדי לקבל תמונה מלאה ולהרגיש שלמה יותר עם הטיפול שבנך מקבל. בנוגע לשאלת הטיפול הרגשי - במידה ויש מקום להאמין כי הגמגום נובע מגורם רגשי, יש מקום לפנות לאבחון וטיפול רגשי. יש לציין, כי לעיתים גם מטפלים רגשיים מפנים את המטופלים לקלינאית תקשורת במקביל לטיפול הרגשי או במקומו.
 

iritnadel

New member
קושי בשליפה ובשיום

שלום לבני בן ה 9 יש קושי בשליפה ובשיום. אנחנו גרים בארצות הברית וכרגע הוא עובר אבחון מקיף.מכיוון שהטיפול יתחיל רק בספטמבר (יש להם 90 יום מרגע האבחון ואז כבר סוף השנה).הייתי רוצה לקבל רעיונות לגבי משחקים או דברים נוספים שאני יכולה לעשות איתו שיכולים לעזור ,חבל לי לחכות עד שנה הבאה תודה רבה אירית
 
חיזוק יכולות שיום ושליפה

אירית שלום! הרעיון המרכזי העומד מאחורי טיפול בקשיי שליפה ושיום הוא העשרת ההקשרים של מילה הקיימת באוצר המילים שלנו, כלומר - מתן כמה שיותר הקשרים למילה מסויימת - שייכות לקטגוריה מסויימת, מאפיינים צליליים של המילה, תכונות מיוחדות של הפריט, דמיון לפריטים אחרים וכדומה, על מנת שנוכל להזכר בה ביתר קלות בעתיד. אפשר להגדיל את כמות ההקשרים של מילים באמצעות כל משחק או ספר שיש בבית, כך שאין צורך לקנות משחקים במיוחד. הרעיון הוא לדבר על המילים השונות המופיעות במשחק/בספר ולהמציא להן את ההקשרים, למשל: מחבת - זה כלי מטבח, שמטגנים בו חביתה/קציצות, צורתו עגולה ויש לו ידית ארוכה, והוא נראה קצת כמו מחבט טניס/מטקה, הוא מתחיל ב-"מח" כמו המילה מחברת וכו' וכו'. בצורה כזו, כאשר אנחנו מעשירים את ההקשרים שיש למילה, קל לנו לדלות אותה החוצה בהמשך או להשתמש בהקשרים שיצרנו כדי להסביר למה אנחנו מתכוונים במקרים בהם אנחנו לא מצליחים לשלוף את המילה המדוייקת (כמה פעמים שמעת מישהו אומר "נו...איך קוראים לזה..הדבר הזה שנראה כמו מטקה ומטגנים בו חביתה...זה עומד לי על קצה הלשון...אה, מחבת"). חשוב לי להגיד שההסבר הנ"ל קצת פשטני והוא בשום פנים ואופן לא יכול להחליף טיפול מסודר בקשיים המתוארים, אך יוזמתך ורצונך לעזור בינתיים, עד לתחילת הטיפול, מבורכים ואני מקווה שהצלחתי לספק לך רעיונות לפעילויות עם בנך עד לתחילת שנת הלימודים הבאה. שיהיה בהצלחה!
 

taltalim202

New member
קשיים ברצף וארגון מילולי

ביתי בת ה-10 הייתה מטופלת אצל קלינאית תשורת כשהייתה בת ארבע כשנה וחצי, בעקבות אבחון שנערך לה ובו נמצא כי קיים איחור בשפה. האבחנה היתה : "קשיים ברצף וארגון מילולי". סיימנו את הטיפול בהמלצת קלינאית התקשורת, ובאמת חשנו כי היכולת שלה לתאר ולספר חוויות מהגן היו טובות יותר. היום בכיתה ד', היא נתקלת בקושי רב בתחום ההבעה בכתב, המורה הסבה את תשומת ליבנו לפער בין היכולת המילולית שלה בעל-פה ובין יכולותיה בכתב. האם יש קשר בין הקושי שלה בילדות לקושי שלה כיום? והאם ניתן לעזור ולשפר את הקושי? האם קלינאית תקשורת היא הכתובת?
 
קשיים בהבעה בכתב

שלום לך, עפ"י תיאורך אני מבינה כי יכולת ההבעה בע"פ של בתך כיום הינה טובה, ולכן לא נראה לי שיש קשר בין הקושי שהתגלה בילדות לבין הקשיים איתם בתך מתמודדת כיום. מאחר והקושי קיים אך ורק בהבעה בכתב, יש צורך לבדוק לעומק מה הסיבה לכך - האם קיים איזשהו קושי בכתיבה ולכן היא מעדיפה לכתוב כמה שפחות או שמא קיים קושי אחר. הכתובת במקרה זה היא מאבחנת דידקטית, אשר תאבחן את מקור הקושי ותוכל להמליץ על טיפול מתאים לבעיה שיוכל לעזור ולשפר את המצב. אשמח להמליץ על מאבחנת דידקטית באיזור מגוריכם. בהצלחה!
 
בן 4 וקצת..

נתקעות לו המילים.. בראש יש לו את המשפט אבל הוא נתקע.. הוא יכול להתחיל ``אני רוצה.. רוצה.. רוצה.. רוצה.. .. `` וככה עד שתצא לו המילה של מה רוצה או שאני אנסה לעזור ע``י חזרה על ``אני רוצה`` וכך הוא יסיים משפט.. .. גם אחיו הגדול עבר כזו תקופה.. זה פתאום התחיל אבל בגיל 5 עבר.. .. אצל הבן השני זה נראה קצת יותר מסובך.. הוא קופץ מנושא לנושא.. מבלבל מילים ובעיקר נתקע.. .. אשמח לעזרה וייעוץ.. תודה מראש
 
קושי בארגון מלל

שלום לך. נראה כי לבנך קצת קשה לארגן את מה שהוא רוצה להגיד ולכולם ברור שהוא גם יודע..אנחנו רואים אצל ילדים רבים תופעה דומה - הם מתחילים משפט ובינתיים חושבים איך להמשיך אותו בדיוק, וכדי לא לאבד את התור שלהם בשיחה - הם ממלאים את חלל האויר בחזרה על המילה האחרונה שאמרו או במילות פקק אחרות ("נו", "אממ" וכו'), תוך כדי שהגלגלים במוח עובדים. לעיתים, כאשר הם מסתבכים מדי בנושא אחד - הם פשוט מעדיפים לעבור לנושא אחר, פשוט יותר. אם המצב נראה לך מסובך ומתמשך ואת רוצה להיות שקטה - קחי אותו לאבחון אצל קלינאית תקשורת, אשר תבחן את יכולות ארגון המלל שלו ותוכל להדריך אותך באופן ספציפי עפ"י הממצאים או לטפל בבעיה במידה והיא אכן משמעותית ומצריכה טיפול. אשמח להמליץ על קלינאית תקשורת באיזור מגוריכם. בהצלחה!
 

ali052

New member
אפשר לקבל עצות לשיפור שטף בדיבור?

שלום!! בחור בן 20 עברתי סדרה של 20 טיפולים בבה''ח איכילוב ע''י קלינאית תיקשורת [זה לא עזר בהרבה מכל המפגשים שהיה שם במשך התקופה שההיתי שם] רציתי בבקשה עצות לשיפור וליישום שייעזרו לשיפור השטף בדיבור .. אפי' שאי אפשר להעלים את הגימגום לגמרי.. אודה לך מאוד אפי' אם זה יעזור במעט .. תודה מראש.
 
עצות לשיפור שטף הדיבור

כפי שהבנת האירוח של לילך הסתיים, אנסה לענות לך בעצמי- ראשית אני רוצה להאמין שאחרי 20 מפגשים אצל קלינאית תקשורת, יצאת עם איזושהיא טכניקה שעזרה או שיפרה את שטף הדיבור שלך. שנית מגוון הטכניקות שמצוי בידינו מותאם באופן אינדיוידואלי לכל מטופל, כשלוקחים בחשבון את גילו, מצב וחומרת הגימגום, המוטיבציה והרצון של המטופל, והכי חשוב, לאיזו טכניקה הוא מתחבר. קשה לעשות טיפול או לתת עצות "בע"פ" דרך הפורום, ללא היכרות עם האדם, צורת הגמגום וחומרתו. הטיפול צריך להיות מותאם וספציפי לך. אני מציעה לך לחזור אל אותה קלינאית אצלה היית בטיפול, ולבדוק אם יש אפשרות לקיים מפגש משמר, כלומר לא ללמוד את כל התורה מחדש אלא להיזכר ולחדד את הטכניקה שעזרה לך, או לחפש טכניקה חדשה אם עכשיו היא לא עובדת יותר, או לחילופין לעבור לקלינאית חדשה בבחינת "משנה מקום..." בכל מקרה אשמח לעזור לך, אם תזדקק בהמשך,
 
למעלה