אירוח קלינאית תקשורת- ילדי בית הספר

אירוח קלינאית תקשורת- ילדי בית הספר

לילך שוימר, קלינאית תקשורת, ממרכז צעד-צעד תתארח בסופ"ש הקרוב בפורום "אבחון וטיפול לילדים" בנושא: אבחון וטיפול בשפה ודיבור אצל ילדי בית הספר: האם ילדך לא מצליח לספר לך חוויות מיום הלימודים? האם עובר מנושא לנושא, ואינו מצליח לארגן את מחשבותיו? האם ילדך משתמש במילות פקק מרובות (אמממ....אני...נו...)? האם ילדך צרוד? האם אתם מתקשים להבין את ילדכם בשל דיבור מהיר וחטוף, או גימגום? האם המורה מתלוננת על הבעה בכתב לא מספקת? האם עדיין קיימות שגיאות כתיב בכתיבתו של ילדכם? האם ילדכם עבר אבחון דידקטי והומלץ לו טיפול אצל קלינאית תקשורת? נשמח לענות לשאלותיכם בנושא, שרשרו שאלותיכם להודעה זו.
 
קושי בשליפה ובשיום

באבחון הדידקטי של בני בן ה-10, כתבה המאבחנת כי הוא זקוק לטיפול של קלינאית תקשורת בגלל קושי בשליפה ובשיום, לא כל כך הבנו מהו הקושי, ועדיין לא פנינו לקלינאית תקשורת. נשמח לבירור המושגים, ואיך ניתן לתקן את הקשיים.
 
קושי בשליפה ושיום

אורישורי שלום! קשיי שליפה ושיום משמעותם קושי למצוא ולהשתמש במילה המתאימה בקונטקסט מסויים, על אף שהיא ללא ספק קיימת באוצר המילים של האדם. זהו קושי הנראה פעמים רבות אצל ילדים ומבוגרים כאחד. על מנת להקל על הקושי ולהפחית את התסכול של הילד, הרוצה להביע את עצמו ולא תמיד מצליח, יש צורך בהקניית אסטרטגיות המסייעות לעקוף את הקושי (לדוגמא: מתן תיאור קצר במקום המילה החסרה) ובחיזוק אלמנטים שפתיים שיכולים לשפר את יכולת שליפת המילים (לדוגמא: משפחות מילים, המבנה הצלילי של המילה וכדומה). קלינאית תקשורת תוכל לאבחן את הקושי בצורה ספציפית יותר ולהקנות את האסטרטגיות והחיזוקים המתאימים. במידת הצורך, אשמח להמליץ על קלינאית באיזור מגוריכם. בהצלחה!
 

3מרגו

New member
גיליתי את הפורום עכשיו

אם אפשר להוסיף עוד שאלה... בני בן 8.5 בכיתה ג',לא זוכרת מתי התחיל הגמגום,די מזמן.הוא נמצא בטיפול קלינאיות תקשורת לפחות מגיל 3 עקב כל הבעיות שיש בתחום והתגבר בסוף על הכל,רק לא גמגום.הוא החליף כמה וכמה מטפלות ואחרונה לא מזמן החליטה(כמו אחרות) שאין טעם לטפל בבעיה,הוא לא פנוי רגשית ולא "שם" איתה.כלומר,הוא זקוק אם כבר,יותר בטיפול פסיכולוגי וגם נמצא בזה ולדעתי סתם. אז אין מה לעשות?ככה הוא ישאר???
 
גמגום עקשן

מרגו3 שלום! כפי שעניתי לאחד הפונים האחרים, אין תרופה לגמגום ואין אפשרות להעלים אותו ולהפטר ממנו באופן קבוע..טיפול בגמגום מתרכז בהקניית טכניקות להפחתת הגמגום עד כמה שאפשר, אך אין הדבר אומר כי בעקבות השימוש בטכניקה כזו או אחרת הגמגום יעלם לחלוטין. לעיתים הוא נעלם לתקופה מסויימת, לעיתים לזמן ארוך יותר, ולעיתים הוא פשוט פוחת אך לא נעלם - אי אפשר לנבא מראש מה יהיה. מאחר ומדובר בהקניית טכניקות יש צורך בשיתוף פעולה ומוטיבציה להשתמש בטכניקות בחיי היומיום, על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי. ייתכן ובנך לא נמצא כיום במקום בו הוא מסוגל או רוצה לשתף פעולה עם סוג כזה של טיפול, ולכן החלטת המטפלת לסיים את הטיפול נכונה - אין טעם להמשיך בטיפול כזה אם אין שיתוף פעולה מצד המטופל..מצד שני, הוא רק בן 8 וחצי, ויכול להיות שבעוד כמה שנים גישתו תשתנה והוא כן ירצה לנסות ולעשות משהו בשביל עצמו (וזה מה שחשוב - שזה יהיה בשביל עצמו ולא בשבילכם, כי הוא זה שצריך לעשות את המאמץ ואת השינויים הנדרשים). במקרה כזה הסיכוי של טיפול להצליח - גדול בהרבה. אז לסיכום - ככה הוא ישאר, כי גמגום זה לא משהו שנעלם לחלוטין אף-פעם, אבל ייתכן ובעתיד, בעקבות שינוי במוטיבציה וברצון שלו - טיפול יהיה אפקטיבי יותר ויוכל לשפר את המצב..
 

Gtr player

New member
אם את כבר פה

יש לי אח בן 4 וחצי והוא מגמגם קצת. לא בצורה כרונית אבל פה ושם יש לו גמגומים די מציקים. וזה כבר מגיל 3. רציתי לדעת האם תופעה כזו יכולה להיעלם כאשר ייתבגר,או שעכשיו חובה לטפל בזה? העניין הזה די מציק לי,כי ההורים שלו לא עושים נראה לי כלום עם זה. תודה מראש, יואב.
 
גמגום- כן או לא?

יואב שלום, קצת קשה במקרה הזה לתת תשובה חד משמעית. בעיקרון, פעמים רבות אנחנו רואים אצל ילדים קטנים תופעה הנקראת חוסר שטף התפתחותי, אשר מזכירה מעט גמגום. במקרים אלה, רוב הסיכויים שחוסר השטף יחלוף מעצמו, אך יש צורך בהכוונה והדרכה של הסביבה, על מנת לא להשריש את התופעה. עם זאת, קיימים גם מקרים של גמגום, אשר התחילו כבר בגיל צעיר (עם התחלת הדיבור או מעט אחרי). גם במקרים אלא יש צורך בהכוונה והדרכה של הסביבה, ובמקביל - בטיפול בילד, על מנת להקנות אסטרטגיות שיסייעו להפחית את הגמגום עד כמה שאפשר. במקרה אותו אתה מתאר יש צורך באבחנה מבדלת, על מנת לדעת במי מן השניים מדובר. בהתאם למסקנות האבחון, ניתן יהיה להחליט האם יש צורך בטיפול באחיך או שמא הדרכה להורים מספיקה בשלב זה. אשמח להמליץ על קלינאית תקשורת באיזור מגוריכם. בהצלחה!
 

שרוך

New member
אני מגמם בן 19 וחצי חשוב!!!

בס"ד שלום לילך... אני בחור מגמגם בן 19 מלידה כפי שאתם קלינאי התקשורת מגדירים כיום אני מגמגם קל -בינוני בילדותי גימגומי היה כבד!!! לשמחתי הרב התברכתי בהורים עם יכולת כלכלית שניסו למצוא עבורי את כל הטיפולים האפשרים ומגיל קטן עברתי אין ספור קלינאיות תקשורת ואין ספור טיפולים לצערי הרב מחוץ טיפול אחד שעברתי שדי עזר לי בחיים ( לפרטים נא לפנות במסר אלי והשמח להמליץ עליו) שום טיפול לא עזר לי ולא פתר את הגימגום האם קיים טיפול שאת יודעת שיכול לפתור אותי מהגימגום? להורים ולאחים שיכתבו פה אם אתם הורים לילדים או אחים לאנשים מגמגמים צר לי לבשר לכם אבל הם ישארו תמיד מגמגמים כדי מאוד להשלים עם המצב ולתת לילד/ילדה להרגיש עם זה טבעי ולא מוזר ושהוא בסך הכל מגמגם וזה לא נורא למרות שהוא חושב שזה נורא אולם לנסות למצוא פתרון ולא לוותר למרות שלפי דעתי לא היה ולא יהיה פתרון של 100% לגימגום... שבת שלום יונתן
 
אין תרופה לגימגום...

יונתן שבת שלום, צר לי, אבל אי אפשר להפטר לחלוטין מגמגום. טיפול בגמגום מתרכז בהקניית אסטרטגיות להפחתת הגמגום עד כמה שאפשר. יש לציין, כי קיימות אסטרטגיות שונות להפחתת הגמגום וכי לאנשים שונים מתאימות אסטרטגיות שונות. אצל אנשים מסויימים, שימוש באסטרטגיה מסויימת עשויה להעלים את הגמגום לחלוטין לתקופה מסויימת, אך אין הדבר אומר כי הגמגום נעלם לתמיד ויש תמיד אפשרות שהגמגום יחזור בחומרה כזו או אחרת בסיטואציות מסויימות (לדוגמא בסיטואציות מלחיצות), בייחוד אם האדם יפסיק להשתמש באופן שוטף באסטרטגיה שעזרה לו. ציינת כי עברת טיפולים רבים ואחד מהם אף עזר לך. כדאי לבדוק מה בדיוק בטיפול עזר לך להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם הגמגום או מה שיפר את שטף הדיבור שלך ולהמשיך באותו הכיוון. שיהיה בהצלחה!
 
כל האפשרויות נכונות

גמגום היא תופעה שבה רב הנסתר על הגלוי וחלק מהתהיות נוגעות באמת למקור הגמגום - האם הוא גנטי או נרכש מהסביבה. ידוע כי קיים גמגום המופיע כבר עם הופעת הדיבור והתחלת התפתחות השפה, דבר המכוון יותר לכיוון הגנטי, אך לעיתים הגמגום מופיע רק בשלבים מאוחרים יותר, ואז שאלת התורשה הגנטית מול ההשפעה הסביבתית עולה. ממחקרים שונים נראה כי אין תשובה חד משמעית וכי קיימות סיבות רבות לגמגום - במקרים מסויימים אנחנו יכולים להצביע על דפוס גמגום משפחתי, כלומר - גמגום הנובע ככל הנראה מסיבות גנטיות, אך במקרים אחרים לא נראה דפוס כזה והסיבה לגמגום היא שונה. כפי שניתן להבין, הנושא אינו כל כך פשוט ואין תשובה חד משמעית בנושא..
 

רותיכ

New member
החלום...

החלום שלי זה להיות קלינאית תקשורת..אני מקנאה בך!
 

guri667

New member
אחיינית שלי בת 3 החלה לגמגמם בשבוע האחרון

מדובר בילדה מאוד יצריתית שדיברה היטב,ולכן המקרה מפתיע אותנו מאוד. ייתכן והגמגום נובע מבהלה?
 
חוסר שטף התפתחותי

guri667 שלום, קיימת תופעה ידועה אצל ילדים קטנים, הנקראת חוסר שטף התפתחותי. חוסר השטף הינו תופעה התפתחותית נורמלית, היכולה להופיע באופן טבעי בדיבורם של ילדים צעירים (בגילאים 6 – 2 שנים), בתקופות שונות של התפתחותם השפתית, ובעיקר במעברים בין שלבים שונים בהתפתחות השפתית, כלומר - לפני מעבר לשימוש בשפה מורכבת יותר. חוסר השטף מאופיין בד"כ בחזרות על מילים שלמות, הברות שלמות או "מילות פקק" ("אה", "אהם", "ו", וכו'), ונשמע כמו גמגום.הילד עצמו אינו מודע לחוסר השטף בדיבורו והדבר אינו מונע ממנו לדבר. במידה ולא קיימים "גורמי סיכון" ובהתייחסות נכונה של הסביבה, ברוב המקרים חוסר השטף נעלם לחלוטין. במידה ואתם מודאגים, כדאי לפנות לאבחון אצל קלינאית תקשורת, אשר תוכל לעשות את האבחנה המבדלת ולראות האם מדובר בחוסר שטף התפתחותי או בגמגום. גם אם מדובר בחוסר שטף התפתחותי, כדאי לעשות אבחון קצר ולקבל הדרכה והכוונה כיצד לנהוג בתקופה בה חוסר השטף קיים. אשמח להפנות אתכם לקלינאית תקשורת באיזור מגוריכם. בהצלחה!
 
תשובה לחולמת...

בשנים האחרונות נפתחו שני בתי ספר להפרעות בתקשורת בירושלים, ובחיפה, בנוסף לבית הספר הקיים בתל השומר (השייך לאוניברסיטת תל-אביב), אמנם סף הקבלה בשמיים, אך אפשרי. אחרי שלוש וחצי שנים ועוד שנה סטאז' את קלינאית תקשורת מדופלמת, וענייה!!! שנסי מותנייך והרשמי עוד היום....ואל תוסיפי לקנא בנו! בהצלחה
 
שלום וברכה...

יש פעמים שאני בולעת מילים. אמרו לי שאני צריכה כאילו לקרא את המשפט שאני רוצה לומר בראש ולהוציא אותו בקול... לא כ"כ עזר... האם יש איזה שהוא תרגיל נוסף שתוכלי להמליץ לי עליו?
 
בליעת מילים

שלום לך, הדבר היחיד שאני יכולה להציע הוא להאט מעט את קצב הדיבור, כך שהמילים לא יבלעו בשטף הדיבור. אם בליעת המילים היא לא מהותית ואינה גורמת למובנות דיבור ירודה מאוד, האטת קצב הדיבור אמורה לעזור. במידה ובליעת המילים פוגעת משמעותית במובנות הדיבור, ייתכן ואת זקוקה להדרכה מסודרת וצמודה יותר והקניית טכניקות לשיפור מובנות הדיבור, ובמקרה זה יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת לצורך אבחון וטיפול. מקווה שההמלצות יעזרו לך, ובמידה ולא - אשמח להמליץ על קלינאית תקשורת באיזור מגורייך. שיהיה בהצלחה!
 

yellow cheese

New member
גמגום קל אצל אחיינית בת שנתיים ו-8

אחייניתי [המדהימה והמהממת ראוי לציין] החלה לגמגם בגיל שנתיים, הפסיקה לגמגם וחזרה בחודש האחרון. האם זוהי תופעה מוכרת? (סליחה אם שאלו זאת, נכנסתי מעמוד הבית מבלי לרפרף בתגובות) ומה אפשר לעשות בכדי למנועה? אמרו לנו שאסור לנסות לעזור לילדה להשלים מילים. שגם אם היא 'נתקעת' במילה, לחכות שתסיים מבלי לעזור. האם נכון הדבר? ישנן פעמים בהן היא גם מתחילה להגיד משהו וכשהיא 'נתקעת' היא עושה פרצוף של 'איזה באסה' ומפסיקה לדבר. מה לעשות במקרה הזה?
 
חוסר שטף התפתחותי

יש היום הרבה דודות מודאגות- אני מפנה אותך לשאלה מאד דומה למעלה והתשובה תקפה גם אלייך.
 
למעלה