אירוח קלינאית תקשורת מומחית בפורום

אירוח קלינאית תקשורת מומחית בפורום

הילד נתקע בדיבורו? "מגמגם"? שטף דיבורו מהיר/איטי מידי? רונית ניידיץ, קלינאית תקשורת ממרכז "צעד צעד" תתארח בפורום "אבחון וטיפול לילדים" בסוף השבוע הנוכחי ותשמח לענות לשאלותכם.אנא שרשרו את שאלותכם להודעה זו. סוף שבוע נעים.
 

שלי55

New member
בני בן חמש וחצי

שלום רב בני בן 5 וחצי החל לדבר בגיל מאוחר יחסית (3 וחצי) וגם אז הדיבור לא היה שוטף וקשה היה להבין אותו, עם הזמן ועם הרבה הקראה של סיפורים לילד ועם חלוף הזמן הדיבור השתפר מאד והיום הוא מדבר יפה וברור אך נשארה בעיה אחת : לפעמים בתחילת משפט הוא חוזר על המילה הראשונה כמה פעמים ואז ממשיך את רצף המשפט מה עושם במצב כזה? האם זהו גמגום או בעיה בשטף הדיבור ואיך ניתן לטפל והאם תוכלי לתת לנו כלים כהורים . (איך לעזור לו במסגרת הבית) תודה ..סיגל
 
בני בן חמש וחצי

שלום סיגל, בטווח גילאים שכולל גם את גיל בנך אין זה נדיר לראות מצבים של חוסר שטף שמוגדר כ"חוסר שטף התפתחותי" - כלומר- חוסר שטף נורמטיבי לשלב ההתפתחותי הנוכחי ושסיכויים סבירים קיימים לכך שהוא יחלוף מעצמו ולא יתפתח להיות גמגום. אך יחד עם זאת, ישנם ילדים שיראו חוסר שטף התפתחותי ולעיתים גמגום בעתיד. כהורים, ישנם מספר כלים בהם תוכלו להשתמש- הקשיבו לילד בתשומת לב, הקשיבו לתוכן דבריו ולא לאופן בו הוא מדבר. האיטו את קצב הדיבור שלכם במחיצת ילדכם, הקפידו על מודל איטי, עם פחות לחץ זמן בדיבור. הקפידו לתת לו לסיים את דבריו- אל תקטעו אותו-אל תשלימו לו את המשפטים ואל תדברו במקומו כדי להקל עליו, אל תאיצו בו, וגם אל תתנו לו עצות כיצד לצאת מהמצב הרגעי של החזרתיות...פשוט המתינו בשקט ובסבלנות (עד כמה שאפשר אני יודעת שלפעמים זה די קשה) עד שהוא יסיים את דבריו. הפחיתו את כמות השאלות(מה עשית היום בגן?)- במקום זה, שאלו שאלות סגורות יותר או שתספרו לו על פעילויותכם ועודדו אותו ע"י כך לדבר על מעשיו.ישנן דרכים רבות ונוספות כמו הפחתת ביקורת, הפסקת דיבור עפ"י דרישה ("תגיד תודה/סליחה.."). במקביל, בעקבות רכישת השפה המאוחרת וחוסר השטף הייתי פונה לקלינאית תקשורת על מנת שתאבחן את דפוסי הדיבור של בנך, וכמו כן תוכל לכוון אתכם ולהדריך באופן ספציפי יותר כיצד לנהוג בסיטואציות התקשורתיות איתו. ישנה חשיבות להדריך גם את הגננת ואנשים נוספים בסביבתו כיצד לנהוג לגבי חוסר השטף. בהצלחה
 

shir lee1

New member
שאלה לקלינאית תיקשורת

אני מורה להוראה מתקנת,אני מלמדת תלמיד בן 8 אשר מגמגם עם תנועות עיניים של מיצמוץ בזמן שנתקע במילה,הוא כבר מטופל אצל קלינאית תיקשרת מזה כמה חודשים ואין שיפור . שאלתי היא מה עושים כדי להקל עליו והאם צריך להחליף קלינאית תקשורת?? תודה מראש
 
שאלה לקלינאית תקשורת

את מתארת מצב של גמגום מלווה בתנועות לוואי נצפות, אין לי מידע מספק על הילד ומצב הגמגום, אך חשוב להבין- שראשית, טיפול בגמגום בגיל ביה"ס משלב לרוב עבודה על כישוריים תקשורתיים ועל עמדות ורגשות- וטיפול מסוג זה אורך זמן. ההתקדמות היא אינדיבידואלית ואין "קיצורי דרך". קלינאית התקשורת תוכל לפרט בפנייך את היעדים והמטרות- ולא הייתי ממהרת להחליפה. כמו כן, חשוב מאוד לדעתי, שבתור אשת מקצוע שעובדת עם הילד, תקבלי מהקלינאית הדרכה על דרכי עבודה עם הילד בהתייחס לשטף (האטת קצב דיבור, הפחתת שאלות ודרכים יעילות נוספות). במידה ויש לך שאלות נוספות אשמח אם תפרטי על קשיים ספציפיים בהן את נתקלת.
 

רועיד20

New member
"בליעת מילים"

שלום לכולם חבריי ומשפחתי טוענים שאני מדבר מהר מדי, לא מובן ו"בולע" מילים. האם יש טיפול לתופעה גם בגילי המופלג(20)?
 
בליעת מילים...

כן.. גם בגילך ה"מופלג" תוכל קלינאית תקשורת לאפיין את הקושי בדיבור בצורה מדוייקת בפגישה אבחונית. במפגש ייבחנו : מובנות הדיבור, תנועתיות אברי ההיגוי, קואורדינציה של מערכת הנשימה, ויבחן הצורך בטיפול. חשוב לציין, שאפשר לטפל בכל גיל- אך הדבר תלוי מאוד ברמת המוטיבציה! למי הדבר מפריע? לך? או רק לחברייך ולמשפחתך? בהתחשב בגילך הבוגר ובאם קיימת מוטיבציה מצידך לטיפול- שני גורמים אלה ינבאו ללא ספק הצלחה בטיפול. בהצלחה!
 

Jen74

New member
מגמגמות כי ממהרות

שלום לך ותודה לך על הייעוץ
אני אמא לתאומות בנות 13, בת 11 ובת שש. כולן עברו בין הגילאים 4 עד 6 שלב של גמגום שהוסבר לי ע"י רופא התפתחותי וגם ע"י קלינאית תקשורת, זה תהליך טבעי בתהליך רכישת השפה. בשלב מסוים שלושת הגדולות חזרו פתאום לגמגם ואז שמתי לב שגם הקטנה שכבר הפסיק לגמגם חזרה שוב לגמגם וממה שאני ראיתי זה קורה להן בעיקר כשכולן בבית וכולן רוצות לדבר. מה שקורה זה שכל אחת רוצה שישמעו אותה, כל אחת רוצה להיות הראשונה שתקבל יחס למה שאמרה ולכן הן ממהרות להגיד את מה שיש להן והן נכנסות אחת לדברי השנייה לעיתים קרובות. איך אפשר לסייע להן לדבר בצורה נכונה, לדבר יותר לאט, מילים ברורות ובלי גמגום? האם לפנות לטיפול פסיכולוגי? אולי קלינאית תקשורת? אין לי שום ספק שיש פה עניין פסיכולוגי מובהק שגורם לגמגום. לעיתים רחוקות הן גם מגמגמות ו"נתקעות" להן מילים שהן רוצות להגיד גם בלי קשר לרצון להישמע ראשונה.
 
מגמגמות כי ממהרות

הייתי רוצה לדעת באילו מצבים הן "נתקעות" פרט למצבים בהן הן "מתחרות" על זמן דיבור. כיצד הן נשמעות? האם יש התנהגויות נוספות שמלוות את הגמגום? הייתי ממליצה לך, באם קיימים מקרים ללא קשר לתחרות על זמן דיבור- לגשת לאבחון קלינאית תקשורת כדי שתאפיין כל אחת מהן בנפרד.. איך אפשר לסייע להן? לשפר את שטף הדיבור בבית..כמובן שכל משפחה היא ייחודית ולא כל ההצעות מתאימות לכל משפחה, ישמו את אלו המתאימות לכם.. 1. להקשיב בצורה אחרת- מכיוון שכהורים לעיתים מקשיבים באופן סלקטיבי, נסו לשנות את שפת הגוף שלכם כשאתם מקשיבים (קשר עין, קרבה גופנית), למצוא זמן קבוע ורגוע יותר ביום על מנת להקשיב איכותית לילדכם. 2. האטת קצב הדיבור- נסו להאט את קצב הדיבור שלכם, ממחקרים נובע כי הורים עוזרים לילדיהם לדבר שוטף יותר כאשר קצב הדיבור מואט. 3. הפסקת התפרצויות לדברי אחרים- הקפידו לאפשר לכל אחד מבני המשפחה לסיים לחלוטין את דבריו לפני שמישהו אחר מתחיל לדבר (לא קל.. אבל מאוד חשוב!!). גם כאשר ילד שאינו מגמגם נקטע ע"י אחר- גדלים הסיכויים לחוסר שטף אם אינו מסיים את מה שרצה לומר. לסיכום, וכמובן שיש עוד עצות רבות ומגוונות- חשוב לשמור על חוקי תקשורת במשפחה (רק אחד מדבר בכל פעם, כל אחד מקבל הזדמנות לדבר) וזאת על מנת להבטיח תקשורת מסודרת והוגנת, שייתכן ותפחית את הלחץ על תור בדיבור ותסייע לשטף.. חוץ מהרווח של שטף הדיבור, ילדיך ילמדו ערך מוסף של תרבות אינטראקציה תקשורתית שתעזור להם גם בכל סביבה אחרת. מקווה שעזרתי, סוף שבוע נעים!
 
הילדונת שלי

בת כמעט 6. התחילה לדבר לקראת גיל שנה, כמעט ללא שבושים, ומעט השיבושים שהיו חלפו מהר. השפה שלה מדויקת ועשירה במיוחד, גם בהשוואה לשפה של מבוגרים. היא מתמללת בקלות חוויות ורגשות ומדברת הרבה. עם זאת לעתים באמצע משפט היא נתקעת, חוזרת על אותה מילה כמה וכמה פעמים, לפעמים מתלוות לחזרות הללו גם הפרעות בנשימה- היא צריכה לקחת אויר בין חזרה לחזרה על המילה, ורק אחרי כמה חזרות כאלה היא יכולה להמשיך במשפט ובסיפור שלה. האם יש דרך בה נוכל לעזור לה לצאת מהתקלה הזאת בדיבור?
 
הילדונת שלי

שלום.. את מתארת התפתחוות שפה תקינה ויכולות שפתיות שמתאימות לגילה ואף מעבר לכך, אך חשוב לי להבין אילו שיבושים היו במהלך הרכישה? האם שיבושים של צלילים בדיבור או שגם במהלך רכישת השפה היו מצבים של חוסר שטף וחזרות? מכייון ובאבחון של קלינאית תקשורת המתמחה בגמגום ייבחנו פרט לדפוסי הדיבור גם קואורדינציה של נשימה ויתנתנו אסטרטגיות טיפוליות בהתאם, הייתי ממליצה לך לפנות לאבחון. קלינאית התקשורת תדריך אתכם באילו דרכים בדיוק ניתן לסייע לבתכם לאחר שייבחנו כל מאפייני חוסר השטף שלה. מקווה שהתשובות נתנו לך מענה, וכמובן שאת מוזמנת לחזור ולשאול ככל שתידרשי. מאחלת לך ולבתך דרך מוצלחת!
 

סופי מ

New member
שלום מירב ותודה מראש

יש לי ילד בגיל 6.5 שנים והוא בכיתה א' יש לו בעיה בלהגיד את האות צ היתה לו בעבר בעיה עם האות ר ועבדתי איתו לבד כמו לגרגר מים וכו.. ברצוני לדעת האם זה מצריך טיפול אצל קלינאית ? האם אני יכולה לעבוד איתו לבד ואיך? והאם יש קשר לקליטת ההברות באותיות בבה"ס? סליחה על כמות השאלות ותודה רבה.
 
גיל שש וחצי

הוא בדיוק הזמן לתקן את שיבוש האות צ'. בדרך כלל הורים פונים לקלינאית תקשורת על מנת לעשות זאת, אם הצלחת בעבר להקנות את האות ר' אולי תצליחו גם באות צ'. בכל מקרה יש לבדוק את השיבוש, איך הוא הוגה את ה-צ': האם הוא מחליף אותה ב-ס' ? האם האויר הנשוףי וצא דרך צידי הפה או מקדימה? והאם (וזה גם מתקשר לשאלתך האחרונה) הוא מבחין בין הצ' הנכונה לצ' שהוא אומר, או האם הוא כותב את האות צ' במילה כמו צב, או שהוא כותב סב? המלצתי היא לפנות לקלינאית תקשורת על מנת שתעשה אבחון ראשוני, ושם תוכלו להחליט אם אתם מטפלים בשיבוש אצל קלינאית התקשורת או שאתם לוקחים את הפרוייקט הזה הביתה ואז קלינאית התקשורת תוכל לתת לכם טיפים מתאימים (לדוגמא- קלינאית התקשורת תגלה לכם שהאות צ' מורכבת משילוב של ת'+ס', אם הוא הוגה נכון את שתי האותיות הללו אין סיבה שלא יצליח להרכיב ביניהם וליצור צ'). אשמח להמליץ על קלינאית באיזור מגוריכם, בהצלחה!
 

VRider

New member
שאלה למירב במסגרת הכה את המומחה...

האם את עושה / שימוש או מכירה משחקי מחשב לאבחון, טיפול ושיכלול יכולות הילדים ? תודה.
 
שימוש בתוכנות לאבחון וטיפול

שלום רב. במסגרת מרכז "צעד צעד" אנו עושים שימוש בתוכנות מחשב לצורך אבחון (לדוגמא אבחון ה - BRC - אבחון נוירופסיכולוגי ממוחשב לבדיקת קשב ותפקודים קוגניטיבים, שהינו אבחון חדשני בארץ בתחום זה) וטיפול. מעיון ברקע ממנו אתה בא אשמח בעתיד ליצור קשר באם נרצה להרחיב את הכלים הטכנולוגים, בהם אנו עושים שימוש. תודה
 
שימוש בתוכנות מחשב

בעבודה של קלינאית התקשורת יש שימושים שונים במשחקי מחשב לקידום השפה, יכולות המודעות הפונולוגית וניצני אוריינות, שימוש נוסף מצוי באוכלוסיות לקויי השמיעה- עבודה על הבעה והגייה בפידבק ויזואלי (בשל הלקות בשמיעה) דרך משחקי מחשב.מידע יותר מפורט על אוכלוסייה זו ניתן למצוא בסניפי מיח"א ו"שמע" ברחבי הארץ.
 

טאשקה

New member
הילדה שלי בת 2.9

מדברת סביר. אני מבינה את רוב מה שהיא אומרת. עד גיל שנתיים היא הייתה מקשקשת הרבה, אבל אי אפשר היה להבין כמעט כלום. היום, כאמור, זה השתפר מאוד, אבל לפני כחצי שנה או יותר היא התחילה לגמגם. לפעמים זה רק בתחילת משפט ולפעמים היא נתקעת כמעט בכל מילה. האם זה עובר עם הגיל או שזה מצריך טיפול? בעיה נוספת היא שלפני שנה עברנו לחו"ל, האנגלית שלה עדיין רחוקה מלהיות כמו העברית מבחינת אוצר המילים, ההבנה וכו'. האם במידה ונצטרך טיפול זה יהווה קושי? (נראה לי שכן). תודה מראש.
 
ילדה בת 2:9

חסרים הרבה פרטים על מנת לענות באופן ספציפי על שאלותייך, באופן עקרוני: הגיל שלה והתיאור של חוסר השטף יכול לרמוז לנו על חוסר שטף התפתחותי, מאידך, יש גם תיאור של מובנות דיבור נמוכה, מה שיכול להצביע על קושי תיכנוני של איברי ההיגוי, הנשימה או תכנון המלל. יש לקחת בחשבון גם את האלמנט של השפה החדשה אותה היא רוכשת בימים אלו.אי לכך יש מקום לאבחון ראשוני של קלינאית תקשורת שתשלול או תאושש את הקביעה, ותוכל לתת הדרכה מתאימה, ייתכן כי יש עדיפות לקלינאית דוברת עברית שתערוך את האבחון בשפה שלילדתך יהיה הכי נוח לדבר בה. אשמח להפנות אתכם לקלינאית הדוברת את שתי השפות בביקור המולדת הבא שלכם. בהצלחה.
 

טאשקה

New member
תודה רבה רבה, עינת

אנו נגיע לארץ במרץ הקרוב בין התאריכים 11.3 ל20.3. אשמח מאוד אם תוכלי להפנות אותי לקלינאית המדוברת על מנת שאוכל לקבוע תור מראש. שוב תודה.
 
למעלה