אירוח של מאבחנת דידקטית

התאמות במבחנים

שאלתך עקרונית וחשובה, ואכן הניגוד בין הרצון לשפר מיומנויות לקויות לבין ההבנה שאדם לקוי זקוק לדרכים אלטרנטיביות  להבעת יכולותיו, היא שאלה המעסיקה אנשי מקצוע רבים בתחום זה וכן  את הצוותים הטיפוליים  בבית הספר.
צריך לזכור שילד או אדם לקוי, הוא בעל קושי הנובע מכך שתהליך אשר מתרחש במוח באופן אוטומטי, דורש מאמץ ואינו יעיל כמו אצל אחרים. נכון אומנם  שהיכולת להשתנות ולשפר קיימת תמיד מאחר ומבנה המוח שלנו הוא בעל גמישות מסויימת ואם תפקוד מסויים הוא לקוי, הרי שניתן לשפר אותו באמצעות אימון, אך אדם לקוי  בדרך נתקל בקושי מתמשך ורב פנים במהלך לימודיו במסגרת לימודית, החל מבית הספר וכלה בלימודים גבוהים.
לכן לטעמי יש לעשות הפרדה ברורה בין הדרישה לשפר מיומנויות לקויות, לבין  הכלי שבו נמדד הידע או היכולת של אותו אדם. ילד או אדם שיש לו ליקוי משמעותי בכתיבה בדרך כלל לא יוכל, גם לאחר מאמץ ואימון, להביע את יכולותיו באופן מלא בכתיבה.כך גם לגבי איטיות שנובעת בדרך כלל מעיבוד איטי של שפה או מקושי בריכוז. גם לאחר אימון יהיה איטי מאחרים. חשוב אומנם להמשיך להתנסות ולהדרש לכתיבה אך יש לאפשר גם ערוץ נוסף להבעה, וכך למשל בבתי ספר מסויימים נבחנים ילדים קודם בכתב ורק לאחר מכן בעל פה, כדי שיוכל להביע ידיעותיו בצורה אופטימלית.
רבים טוענים שקיימת היום אינפלציה בהתאמות בבחינות, מה שנקרא הקלות, והדבר נתפס כנתינת הנחות מיותרות. ואכן בעבר, במערכת החינוך לפני עידן ההתאמות,ילדים רבים בילו את כל שנות לימודיהם, בתחושה שהם עצלנים, טיפשים, חסרי ערך  וכו' , ילדים כאלה נדרשו לזמן רב כבוגרים כדי לשקם את הדימוי העצמי שלהם ולמצוא את דרכם. מי שהיה עד לכך, כמוני, חושב שהמצב של האינפלציה  (אם בכלל קיימת, שהרי במחקרים נמצא אחוז מסויים של לקויים בכל חברה), עדיף לאין ערוך.

בברכה
אורנה
 

קרני 12

New member
"הפיקטיבית"../images/Emo45.gifאהבתי את השאלות שלך

בהחלט נקודות שצריך לתת להם התיחסות.
 

naama 12345

New member
התאמות לילדים

היי פיקטיבית... אני נעמה ואני מסיימת לימודי חינוך מיוחד במכללת לוינסקי. אני חושבת שיש מקרים שבהם את באמת צודקת וההתאמות ניתנות מבלי לבדוק היטב את הרקע לקושי. אבל מנגד, קיימים מקרים רבים שבהם לילד יש קושי אורגאני שמונע ממנו את היכולת להתארגן באותה מהירות כמו שאר בני גילו, או לנסח תשובה תקינה בכתב או בל פה. במקרים כאלה גם תרגול רב מאוד לא תמיד יעזור, ואולי רק יתסכל את הילד יותר. לכן לפעמים הפיתרון הוא לתת הקלה חיצונית, שנראית "מלאכותית" אבל לעתים דווקא היא זו שעושה את השינוי.
 
למעלה