אירוח של מאבחנת דידקטית

מרכזים לטיפול בלקויי למידה

מרכזים לטיפול בילדים לקויי למידה קיימים בכל רחבי הארץ ובוודאי גם באיזור חיפה. קיימים תחומי טיפול שונים (כפי שפירטתי בתשובתי הקודמת) וגישות טיפוליות שונות. חשוב לדעת על איזה כיוון חשבת, ולאיזה מטרה. אשמח לקבל פרטים נוספים
 

shirni1

New member
שלום אורנה

אני מעוניינת להתנדב במסגרת השירות לאומי. ואני נורא רוצה לשרת בגני תקשורת למשל, לילדים עם קשיי התפתחות.נראה לי זה גם קשור ללקות למידה ....
 
גנים לילדים עם צרכים מיוחדים

shirni1 שלום, למיטב ידיעתי בגיל הגן אין עדיין מסגרות ללקויי למידה. המסגרות הגניות של משרד החינוך שייכות לדעתי לחינוך המיוחד וכפופות למפקח על החינוך המיוחד באותו איזור. קיימות מסגרות לילדים עם ליקוי שפתי אליהם מופנים ילדים שמתקשים לפתח שפה תקינה בשל ליקוי מוחי כלשהוא. קיימות גם מסגרות לילדים עם קשיים ביצירת קשר ובתקשורת, כמו למשל ילדי P.D.D. (האם לאלה התכוונת?). קיימות גם מסגרות לילדים עם קשיי התנהגות או קשיים רגשיים. ידוע לי גם על גנים שמטפלים באוכלוסיות פגועות יותר, למשל במסגרת של בתי חולים. לצערי לא אוכל לתרום לך מעבר לכך. בהצלחה אורנה
 
קשיי תקשורת-קשיי למידה

shirni1 את קצת מתבלבלת בין המונחים, קשיי תקשורת ו/או קשיי התפתחות הינם מונחים הקשורים להתפתחות הילד ונקבעים בדרך כלל בגיל הגן. קשיי תקשורת מתייחסים לילדים שלא פיתחו יכולות תקשורתיות כמו דיבור, קשר עין, יכולות חברתיות וכד', קשיי התפתחות יכולים להיות בתחום המוטוריקה, הדיבור ועוד. קשיי למידה, בדרך כלל מאובחנים בגיל בית הספר, ומאופיינים בקשיים שונים ומגוונים (כפי שאת יכולה להתרשם מהשאלות באירוח סוף השבוע הנוכחי), ייתכן כי קשיי הלמידה יכולים לנבוע מקשיי התפתחות בתחילת הדרך, אבל זה נושא בפני עצמו. אני בטוחה שבכל מקום שתבחרי להתנדב- תועילי, בכל תחום ועם כל אוכלוסייה. בהצלחה.
 

vickysh1

New member
לימודי אבחון דידקטית...

שלום לכולם! אני סטודנטית לפסיכולוגיה תואר ראשון ומתענינת בלימודי אבחון דידקטי, רציתי לדעת היכן לומדים את המקצוע. האם יש מקומות מומלצים יותר מאחרים? אשמח לתגובות
 
לימודי אבחון דיקטי

שלום vickysh1 לי ידוע שיש קורסים לאבחון דידקטי במכלת לוינסקי וכן קורסים המתקיימים על ידי אגודת ניצן. המעט שאני יודעת הוא שהקורסים בניצן הם גדולים יותר, בעוד שבלוינסקי מדובר בקבוצה קטנה יותר. ללא ספק יש בודאי קורסים כאלה גם במכללות ובמוסדות אחרים. בכל מקרה אני ממליצה מאוד על לימודים בתחום הזה. לדעתי הם מאפשרים לחדד מאוד את ההתבוננות על בני אדם בכלל, והתרומה שלהם רחבה יותר מעבר להכשרה מקצועית. בברכה
 

naama 12345

New member
לימודי אבחון דידקטי בלוינסקי

היי, אני נעמה ואני לומדת בלוינסקי. יש אצלנו במכללה מספר קורסים לאבחון דידקטי- קורס אבחון כללי, קורס שמתמקד בלקויות למידה באנגלית וקורס בערבית. אם תרצי לדעת פרטים פני אליי למייל [email protected]
 

L o l e e t a

New member
אוקיי.

אז..אני עוד מעט 16בכיתה י'. רציתי לדעת איך אפשר לזהות הפרעות קשב וריכוז. לפעמים אני משמיטה אותיות מבלי לשים לב או מתבלבלת בסדר שלהם,שגיאות כתיב אין לי ואני קוראת טוב.זה מעיד על משהו? תודה
 
השמטה ובלבול סדר אותיות

שלום L o l e e t a, השמטה ובלבול של סדר האותיות יכולה להיות אכן תוצאה של קשיי קשב, אבל יכולה לנבוע גם מסיבה תפיסתית שקשורה ליכולת לזכור ולזהות במהירות רצפים של אותיות. יכולת זו מאפשרת לנו למשל לקרוא ביעילות, כלומר לזהות במהירות את תבנית המילה ולעבור הלאה, וכן לזכור את האיות הנכון של המילה ולזהות במהירות מילה הכתובה בשגיאת כתיב. מאחר ואת אומרת שהקריאה שלך תקינה וכן גם יכולת האיות, יתכן שמדובר אכן בחולשה מסויימת בקשב. עם זאת אם אינך חשה בתופעות נוספות של קושי בריכוז גם בתפקודים אחרים, הרי שאין לזה משמעות גדולה. מה שניתן לעשות כפי שכבר המלצתי לאחד הפונים, הוא להשתמש במעבד תמלילים לכתיבה (WORD במחשב) בכל הזדמנות אפשרית. הכתיבה במחשב מקטינה את התופעות שציינת וגם מקרינה לטובה על יכולת הארגון ועל קריאות כתב היד עצמו. בברכה
 

BALEDIN

New member
פתור לבעל פה

היי אני דיסלקטית אם קשב וריכוז, אובחנתי שאני אמורה לקבל פתור לבעל פה וזה הציל אותי בתיכון ההפרשים בין אם הפתור לבלי היו בין 30 ל40 אחוז ועכשיו האונברסיטה הפתוחה לא מוכנה לתת לי תפתור מה לעשות?
 
הבחנות בעל פה

שלום BALEDIN, למטב ידיעתי, הלימודים באוניברסיטה הפתוחה מבוססים באופן עקרוני על התמודדות עצמאית, כלומר קריאה של טקסטים והגשת עבודות כתובות, ופחות על הקשבה להרצאות. יתכן במסגרת כזו לא ניתן לאפשר לסוטדנטים להבחן בעל פה. בכל אופן ממה שידוע לי, יש באוניברסיטה הפתוחה מרכז תמיכה טוב לסטודנטים עם לקויות למידה, וכדאי לפנות לשם כדי לברר את סיבת העניין, מה הם מציעים במקום, וגם כדי לקבל עזרה. אומנם האפשרות להבחן בעל פה סייעה לך בלימודי התיכון, אבל כעת כדאי מאוד לדעתי לשפר את מיומנויות הכתיבה. מהניסיון שלי עם עזרה מתאימה ועם איסטרטגיות לכתיבה תוכלי בהחלט לשפר. הדבר כדאי משום שיכולת טובה יותר בכתיבה מאפשרת גם הבנה טובה יותר של החומר הנלמד, ארגון של החשיבה ולכן גם זכירה טובה יותר. ובכלל לטעמי זה משפר את איכות החיים בכלל, ולא רק את מה שקשור ללימודים. בברכה
 

BALEDIN

New member
ניסיתי לפנות אליהם

אין לי בעיה אם התמודדות עצמית אבל שאני בלחץ כל מה שהשקעתי מתפקשש אין לי בעיה בעבודות או התבטעות בכתב הבעיה מתחילה שהלחץ גורם להכול להיות הרבה יותר מסובך פי 10 שגיעות כתיב וכאלה אני לא מצליחה להיזכר בשמות בכלל ככה שבע"פ אני יכולה ללכת מסביב אבל במבחן הכול מתפקשש הזמנים בשעת לחץ מתבלבלים כי אם במצב רגיל אני יכולה לנסות לחשוב יותר לאט במבחן אני מתחילה מהאמצע ומה שהיה לפני אחרי ועכשיו מתאפכים לגמרה האונברסיטה הפוחה לא מוכנה לתת לי בע"פ למרות כל זה ואין לי מושג מה לעשות ניסיתי בתקופת היסודי חתיבה ותיכון פחות או יותר כל מומחה בתכום שנחשב או שהיה אמלצות עליו רק הבע"פ באמת מצליח לפתור את כל אלה
 

נועה37

New member
רציתי לשאול אם מישהו מכיר

את ניצן ברעננה - שעוזרים באסטרטגיות למידה
 

d a n 6

New member
שאלה

טנ ילא יודע אם זה גם קשור אבל השאלה שלי היא כזאת אני בכיתה י"ב ומתקשה במתמטיקה מאוד אני נמצא בשלוש יחידות ולא מצליח לעבור את 002 מתקשה מאוד עם התרגילים האם אפשר להבחן גם קושי במתמטיקה ואולי לקבל הקלות או פטור מהבגרות במתמטיקה?
 
אבחון בחשבון

שלום d a n 6, קיים בהחלט גם אבחון בחשבון, ועל פי מה שאתה מתאר כדאי לעבור אבחון כזה. באבחון כזה ינסו לאתר מה מקור הקושי במתמתיקה, שכן יכולים להיות מספר מקורות, כמו למשל: קושי בתפיסת כמות, בהבנת פרוצדרות חשבוניות(תהליך שמורכב ממספר שלבים) או לפעמים גם נטיה לעשות שגיאות סתמיות בגלל קשיי קשב וריכוז. אבחון כזה יתן המלצות לטיפול על פי מאפייני הקושי שימצאו. אם נעזרת בעבר במורים פרטיים אבל בלי הצלחה מרובה, בהחלט יתכן שמורה מקצועי, מומחה בהוראה מתקנת למתמתיקה, יוכל לסייע באופן משמעותי יותר. ידוע לי שבמקרה ונמצא ליקוי משמעותי בחשבון, מה שמכונה בשפה המקצועית "דיסכלכוליה", ניתנת אפשרות להבחן בביולוגיה (נדמה לי) במקום במתמתיקה. במקרים בהם הליקוי קטן יותר מאפשרים שימוש במחשבון, ובדף נוסחאות וכמובן תוספת זמן. בהצלחה אורנה
 
שאלה

היי,אני בן 14 ובכיתה ט'. יש לי בעיה עם הכתב שלי ,ובעיה מאוד מרכזית שהיא קושי בלשבת וללמוד מעל ל15 דקות רצוף. יכול להיות שזו הפרעת ריכוז?ואם כן לאן לפנות?
 
קושי לשבת וללמוד לאורך זמן

שלום לך, לא ציינת מה הקושי בכתב, האם מדובר בכתב לא ברור, או בהתעייפות ואיטיות בכתיבה, או שקשה לך לנסח את ידיעותיך ומחשבותיך ולהעבירם לכתב. קושי להתרכז במשימה לימודית לאורך זמן יכול להעיד על קשיי קשב, וכדאי לגשת לאבחון, אם אכן אתה חש שהדבר מפריע לך להגיע להשגים המתאימים ליכולותיך. אפשר לפנות לאבחון דידקטי (שבו נבדקים תחומים שונים, מלבד הקשב והריכוז וכן מיומנויות הלמידה כמו קריאה וכתיבה) או לחילופין, אם בעיית הכתיבה איננה משמעותית, לאבחון קשב אצל נוירולוג או פסיכיאטר. בהצלחה אורנה
 
הקלות הבלתי נסבלת של ההתאמות

שלום אורנה. הייתי שמחה לדעת מה דעתך על הקלות בה נוטים לתת היום התאמות גם לילדים צעירים יחסית שאינם לפני בגרות. הרי אם לילד ישנו קושי בכתיבה (כמו שעלה כאן במספר רב יחסית של שאלות), מדוע לדעתך יש לשים את הדגש בהמלצות למשל על כתיבה במעבד תמלילים ולא על טיפול יסודי בבעיה שיכלול בין היתר דווקא איסור על כתיבה במעבד תמלילים וריבוי כתיבה רגילה תוך כמובן נתינת כלים לפתרון הבעיה. האם עקיפת הבעיה לא תנציח אותה? האם תוספת זמן נוכח קשיי התארגנות תלמד את הילד התארגנות יעילה, או תיתן לו תחושה של הכנעות לבעיה, שכן למה לי להתמודד ולהתאמץ ללמוד איך להתארגן נכון (וזה ללא ספק כרוך במאמץ גדול) אם ממילא יש לי תוספת זמן. האם בחינה בע"פ תיתן לילד עם בעיות שפה ובעיות בניסוח למשל מוטיבציה לעשות מאמץ ולשפר את כושר הניסוח שלו בכתב או מוטיבציה לוותר על מאמץ זה? וכו' וכו'. לדעתי צריך להתמקד יותר באיתור ספציפי של הקשיים ובהמלצות אופרטיביות לטיפול ופחות בהתאמות.שכן לומר, לילד יש קשיי התארגנות ניתן לו תוספת זמן זה קל, אבל להגיד ,לילד יש קשיי התארגנות בגלל סיבות א', ב', ג', (למשל קושי מרחבי, קושי באנאליזה, אימפולסיביות ועוד ) בואו נטפל בשורש הבעיה ולא ניתן לו הקלה כמו תוספת זמן שתמנע ממנו לטפל בשורש הבעיה זה כבר אולי יותר קשה ופחות פופולארי בקרב קהל היעד הפונה לאבחונים, אך מנגד, מקצועי יותר. הדבר נכון בכל גיל ובטח בגיל ההתבגרות בו יש נטייה לבחור בדרך הקלה ופחות בהתמודדות הקשה אך זו שמביאה לשינוי אמיתי. בברכה
 
הקלות הבילתי נסבלת של ההתאמות

שאלת שאלה חשובה ועקרונית, אך האירוח של אורנה דוידי הסתיים, נבקש ממנה לענות לך , אך ייתכן שזה ייקח מעט זמן.
 
למעלה