התארגנות בתפקודי יום יום
נאווה שלום, שאלתך חשובה, וכוללת בתוכה מספר תחומים. אשתדל לגעת בכל אחד מהם בפירוט המירבי: א. את כותבת כי לאחרונה חלה הרעה ביכולת שלו לבצע מטלות מבלי "להתפזר" - מה הסיבה להרעה? האם לפני כן תפקודו היה מספק? קשה להעריך שינוי בתפקוד ללא נקודת מוצא להשוואה. ב. בגן טרום חובה ניתן כבר להעריך תפקודי קשב של ילדים על ידי גורמים מומחים, האם נעשתה הערכה מקצועית כלשהי במסגרת הגן או במסגרת פרטית? חשוב לבדוק לעומק נושא זה על מנת שיהיה ניתן לתת את המענה המקצועי והמותאם ביותר לילדך, לפני עלייתו לכתה א' - במיוחד לאור העובדה כי הוא מתמודד עם קשיים נוספים. ג. לגבי הריפוי בעיסוק - קיימות שיטות ואסטרטגיות לשיפור התארגנות והתייעלות בתפקודי יום יום - כגון, מערכת קבועה לניהול זמן, העלאה למודעות של הקושי הקיים וחיפוש פתרונות ביחד עם הילד לצורך חווית שליטה, לבחור רצף נכון של פעולות שיעזור לו להתרכז ולהתמיד בצורה האופטימלית ועוד. תחום זה של התארגנות ואסטרטגיות הוא בעל פוטנציאל שיפור גדול, אולם זהו תהליך שלוקח זמן ודורש מאמץ והשקעה הן מצד הילד והן מצד ההורים. לאור השאלות הרבות שעדיין נשארו פתוחות אשמח להמשיך ולסייע לאחר קבלת המידע הנוסף. בכל מקרה, חשוב לברר את המקור לשינוי ההתנהגותי, להעריך את יכולות הקשב אצל נוירולוג התפתחותי ובמידת הצורך לפנות לטיפול מקצועי בריפוי בעיסוק על מנת לשפר את מיומנויות ההתארגנות ואסטרטגיות הלמידה. לגבי שיטות אלבאום וורדי אני מציעה שתפני אל המומחים בתחום זה והם יוכלו לספק לך את המידע המקיף והרלוונטי ביותר. בהתייחס לריפוי בעיסוק "קלאסי" - מטרתו להביא למימוש הפוטנציאל התפקודי של הילד בכל תחומי החיים, תוך התייחסות לגורמים ומרכיבים שונים כגון תחושה, מוטוריקה, חשיבה, תפקודי יום יום בגן / בית ספר ובמסגרת המשפחה.זהו אינו מקצוע המהווה חלק מתחומי הטיפול האלטרנטיביים - הריפוי בעיסוק הוא תחום פרא רפואי, חלק ממקצועות הבריאות ונלמד באוניברסיטאות לתואר ראשון ושני ומשולב באופן מובהק במערכות הבריאות, החינוך ונפש. בברכה, שרית קוגן מרפאה בעיסוק