אירוח של מרפאה בעיסוק- אסטרטגיות לימוד וחשיבה

אירוח של מרפאה בעיסוק- אסטרטגיות לימוד וחשיבה

שרית קוגן, מרפאה בעיסוק ,ממרכז "צעד צעד" תתארח בפורום בסוף השבוע הנוכחי. שרית מתמחה באסטרטגיות למידה, כתיבה ותפקודי חשיבה. האם ילדך מתקשה לנהל את הזמן שלו בבית? האם מתקשה להעתיק מהלוח? קושי בהכנת שיעורי בית? קושי בארגון של חומר לימודי? קושי בארגון המחברות? שוכח דברים/מטלות? האם תהליך הלמידה שלו אינו יעיל? נשמח לענות לשאלותיכם בנושא, שרשרו שאלותיכם להודעה זו.
 

Navva

New member
דרכים למיקוד בבצוע מטלות של בן 5 ורבע

בן חמש ורבע, גן טרום חובה, לאחרונה חלה להרעה ביכולת שלו לבצע מטלות בלי "להתפזר". להפשט לפני המקלחת יכול לקחת רבע שעה. בדרך ימצא עיסוקים אחרים או "יחלום". נושא הקשב והריכוז מפריע לו, להערכתי, כמעט בכל פן של התפקוד היומיומי. כמו כן הילד מוגדר כ-PDD-NOS בתפקד גבוה. כמו שזה נראה בקשיים בקשב פוגעים ביכולות התקשורתיוץ שלו. האם יש דרך טיפול / תרגול מומלצת לעזור לילד לתמקד? מה יש לרב"ע הקלאסי להציע, ומה יש לשיטות כמו אלבאום וורדי להציע לכזה ילד, ומה הבדל בינן ל"רב"ע הקלסי"? תודה
 

קרני 12

New member
לפי דעתי חסר עוד קצת מידע

כמו איזה סוג של עיסוקים אחרים הוא מוצא כאשר הוא מתפזר?
 

Navva

New member
במחשבה וניתוח נוסף

הוא בעיקר חולם/מרחף. במקרה של טלויזיה פועלת, הוא יכול לגשת אליה. אבל אם נמצאים בחדר אחר אז לרוב הוא מרחף. בשנוא בתלבשות, אם חשוב לו לצאת אז הוא יתלבש בעצמו, ולפעמים אפילו יוציא בגדים מהארון בעצמו. כבר קרה שבשבת בבוקר הוא בא להעיר אותנו לבוש, כי הוא מאוד רצה כבר לסוע לאן שתכננו. ==> יכולת בסיסת קימת.
 

nbh

New member
רעיון

נאוה, כדי לרכוש מיומנות ועל מנת להתגבר על הסחות כדאי ליצור רוטינות קבועות כאלו שאינו משתנות, למשל ההליכת לרחצה באמבט. כדאי לפרט מהן הפעולות הנדרשות על מנת להגיע לשם ואם מדובר בילד קטן כדאי לציין את סדר הפעולות באיורים...הכל לפי דרך ההתנהלות שמתאימה לך והא לך דוגמא: כדי להיות מוכנים לרחצה צריך להכין מגבת, בגדי תחתוניים, פיג'מה, בקבוק מים לשתייה (יש מי שצמאים במהלך הרחצה) יש ילדים שאוהבים לקחת איתם גם צעצוע לרחצה. אפשר גם להכין תיק קטן ובו כלי הרחצה שימתינו לילד בחדר האמבטיה וגם אותו לצרף לרשימה. חשוב מאוד שהסדר ברשימה (המאויירת ו/או הכתובה) יהיה קבוע ונובע אחד מהשני גם בתהליך התיצוע ולא יחייב קפיצה ממקום למקום בכל שלב. (הסדר יכול לנבוע מתוך ההגיון או מתוך סדר האחסון של החפצים בבית) חשוב שיהיה קצר וברור וכמובן מובן לילד. בכל פעם להערך לקראת העניין עם הכרטיס המאוייר וכשאת רואה שהוא סוטה או מוסח להחזיר אותו אל סדר הפעולות הנדרש. עקביות היא שם העניין. בהצלחה אשמח לשמוע תוצאות נירה
 
התארגנות בתפקודי יום יום

נאווה שלום, שאלתך חשובה, וכוללת בתוכה מספר תחומים. אשתדל לגעת בכל אחד מהם בפירוט המירבי: א. את כותבת כי לאחרונה חלה הרעה ביכולת שלו לבצע מטלות מבלי "להתפזר" - מה הסיבה להרעה? האם לפני כן תפקודו היה מספק? קשה להעריך שינוי בתפקוד ללא נקודת מוצא להשוואה. ב. בגן טרום חובה ניתן כבר להעריך תפקודי קשב של ילדים על ידי גורמים מומחים, האם נעשתה הערכה מקצועית כלשהי במסגרת הגן או במסגרת פרטית? חשוב לבדוק לעומק נושא זה על מנת שיהיה ניתן לתת את המענה המקצועי והמותאם ביותר לילדך, לפני עלייתו לכתה א' - במיוחד לאור העובדה כי הוא מתמודד עם קשיים נוספים. ג. לגבי הריפוי בעיסוק - קיימות שיטות ואסטרטגיות לשיפור התארגנות והתייעלות בתפקודי יום יום - כגון, מערכת קבועה לניהול זמן, העלאה למודעות של הקושי הקיים וחיפוש פתרונות ביחד עם הילד לצורך חווית שליטה, לבחור רצף נכון של פעולות שיעזור לו להתרכז ולהתמיד בצורה האופטימלית ועוד. תחום זה של התארגנות ואסטרטגיות הוא בעל פוטנציאל שיפור גדול, אולם זהו תהליך שלוקח זמן ודורש מאמץ והשקעה הן מצד הילד והן מצד ההורים. לאור השאלות הרבות שעדיין נשארו פתוחות אשמח להמשיך ולסייע לאחר קבלת המידע הנוסף. בכל מקרה, חשוב לברר את המקור לשינוי ההתנהגותי, להעריך את יכולות הקשב אצל נוירולוג התפתחותי ובמידת הצורך לפנות לטיפול מקצועי בריפוי בעיסוק על מנת לשפר את מיומנויות ההתארגנות ואסטרטגיות הלמידה. לגבי שיטות אלבאום וורדי אני מציעה שתפני אל המומחים בתחום זה והם יוכלו לספק לך את המידע המקיף והרלוונטי ביותר. בהתייחס לריפוי בעיסוק "קלאסי" - מטרתו להביא למימוש הפוטנציאל התפקודי של הילד בכל תחומי החיים, תוך התייחסות לגורמים ומרכיבים שונים כגון תחושה, מוטוריקה, חשיבה, תפקודי יום יום בגן / בית ספר ובמסגרת המשפחה.זהו אינו מקצוע המהווה חלק מתחומי הטיפול האלטרנטיביים - הריפוי בעיסוק הוא תחום פרא רפואי, חלק ממקצועות הבריאות ונלמד באוניברסיטאות לתואר ראשון ושני ומשולב באופן מובהק במערכות הבריאות, החינוך ונפש. בברכה, שרית קוגן מרפאה בעיסוק
 
שלום ותודה

יש לי ילד בן 5 בקרוב גן חובה. יש לו בעיות דיבור של שליפה והוא מטופל ע"י קלינאית תקשורת. בנוסף הגננת והפסיכולגית של הגן גילו שיש לו בעיות הדורשות ריפוי בעיסוק - חוסר עניין לצייר, לעשות דברים מדוייקים, ציורי צורות וכו'. מה כדאי לעבוד איתו בבית עד שנקבל אישור למרפאה בעיסוק? האם כדאי להשאיר אותו שנה בגן טרום חובה? אני מבוהלת מכיתה א' . שאלה שניה - יש לי ילדה בת 8 עם פחד מחשבון - איך אפשר ללמד אותה תהליכי למידה יעילים?
 
התמודדות עם מטלות ציור וחשבון

שלום רב, אתייחס בנפרד לשתי שאלותיך: א. בנוגע לבנך בן ה - 5 - ראשית אין צורך להלחץ. בנך בטרום חובה וישנה עוד שנה שלמה לפנינו לעזור לו ולהכינו בצורה האופטימלית לכתה א'. המודעות שלך לנושא היא חשובה ונכונותך לעבוד איתו במסגרת הבית הינה גורם מכריע ומהותי ביותר שיעזור לו להתקדם ולהשתפר. את מציינת כי הקושי הוא "חוסר עניין לצייר ולעשות דברים מדוייקים" - האם מדובר בהמנעות או חוסר חשק שמתגברים עליו כאשר המטלה מעניינת אותו? חשוב להבחין באיזה שלב נמצאים כדי לדעת כיצד להתמודד - אם הוא נמצא בשלב ההמנעות כניסתך לתפקיד "המטפלת" יכול ליצור מתחים בינכם ועל כך אינני ממליצה - חשוב לא לערב טיפול בקשר הורה - ילד. אם מדובר בחוסר חשק בלבד, יש מגוון אפשרויות. לא ברור לי מאיזה גורם עליך לחכות לאישור למרפאה בעיסוק. בקופות החולים ישנה זכאות לריפוי בעיסוק עד גיל שש במסגרת התפתחות הילד ולאחר מכן במסגרת המושלם (בכל קופה יש לכך שם אחר). כל שנדרש הוא הפניית רופא משפחה / ילדים. באם כוונתך למשרד החינוך - אנו קרבים לסוף שנת הלימודים כך שהפנייה לריפוי בעיסוק אינה רלוונטית לשנה זו. אינני יכולה להעריך את מוכנותו של בנך לקראת כיתה א' ובוודאי שלא להמליץ האם להשאירו שנה נוספת בגן, לפי נסיוני רצוי לחכות עם שאלה זו לגן חובה ואז להתייעץ עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים. הצעתי היא ללכת לאבחון מקצועי בריפוי בעיסוק במסגרת התפתחות הילד של קופות החולים או מרפאות העובדות איתן בהסדר. אבחון מעין זה יתן תמונה מקיפה בנוגע לעוצמותיו וקשייו של בנך ויאפשר לקבוע מה הטיפול המתאים ביותר עבורו. בינתיים נסי לעבוד איתו בחומרים שהוא אוהב (במידה ואין רגישות תחושתית במגע עם חומרים שונים) ולצייר על אבקת סוכר, קצף גילוח, סבון באמבטיה, צבעי מים, צבעי אצבעות. רוב הילדים מוכנים לעשות מטלות "פחות כייפיות" כאשר הן נעשות במהלך זמן איכות עם ההורה כאשר רווח הזמן ותשומת הלב מתגברים על ההמנעות מהמטלה. במידה ויש אחים גדולים או קטנים אפשר לעשות שעות יצירה משפחתיות ולעבוד עם מדבקות, מקלות ארטיק, פלסטלינה, צמר גפן, חרוזים ועוד ועוד. ב. בנוגע לביתך בת ה - 8 - יש צורך להבהיר את המושג "פחד מחשבון" - האם היא מתקשה בפתרון התרגילים? האם מתקשה להתארגן במחברת חשבון? אולי ישנו קושי כלשהוא עם המורה בכיתה ולכן נוצרה התנגדות? כל שאלה כזאת דורשת התייחסות וטיפול אצל אנשי מקצוע שונים ואולי אף שיחה עם המורה. "דיסקלקוליה" הינה אבחנה קיימת המתייחסת לקושי בביצוע פעולות חשבון. במידה ומכך נובע הפחד יש צורך באבחון דידקטי והוראה מתקנת על מנת לעזור לבתך להתמודד עם המטלות. במידה והמקור הוא קושי בהתארגנות כדאי לפנות להערכה בריפוי בעיסוק. בכל מקרה הייתי ממליצה לפתוח איתה את הנושא ולבדוק מהיכן נובעת ההמנעות. בהצלחה שרית קוגן מרפאה בעיסוק
 

lior2805

New member
שלום שרית!

אני מרפאה בעיסוק צעירה שעובדת במכון פרטי להתפתחות הילד. יש לי ילד בכיתה א' שמטופל אצלי מגן חובה (שנה וקצת) ולמעשה שבוע הבא אני מסיימת טיפול (יותר נכון הפסקה) איתו אבל עדיין העבודה רבה. אני מרגישה שצריך הפסקה. בעייתו העיקרית היא חוסר יכולת להשתמש נכון במידע, ליישמו בסביבה אחרת ולהבין את העקרונות המנחים בביצוע מטלה. מה הכוונה? בשיעורי בית הוא מבין את הדוגמא, אבל כשצריך ליישם על עוד סעיפים, הוא נתקע. כשניסיתי לעבוד איתו על מטריצה, בטבלה היה לו מאוד קשה להתייחס לשני קריטריונים, וכשהבין, ברגע שעברנו משבצת, כאילו לא הייתה למידה והתהליך חזר על עצמו- שוב לסרוק לאורך ולרוחב, שוב לחפש מה מתאים, ובעיקר על דרך האלימינציה... טאקי לעומת זאת הוא יודע (גם שם יש חשיבות לשני קריטריונים). סודוקו לילדים- קשה לו מאוד, הוא עובד בהמון ניסוי וטעייה, פחות חושב וצופה מהלך קדימה. יש לציין שהיה מטופל אצל קלינאית תקשורת במקביל, ועדיין קיים קושי בהבנה ובשליפה. אוצר מילים נמוך, קושי להתבטא מילולית. השאלה שלי, כיצד ניתן להדריך את האמא לעבוד איתו בבית, עד שיחזרו שוב לטיפול סדיר. מקווה שיש מספיק פרטים בשביל כיוון ראשוני. נ.ב- זה ילד שהיה מרוויח המון מפויירשטיין, אך לצערי עוד לא עשיתי קורס... תודה, ליאור
 
אסטרטגיות למידה והכללה

ליאור שלום, תאורך את הילד מגלה תמונה של קושי בולט בתפקודים אקזקיוטיביים - תפקודי חשיבה גבוהים שמקורם באונה הפרונטלית המאפשרים לנו לתכנן קדימה, לבצע הכללה של סיטואציות מוכרות לסיטואציות חדשות ומתוך כך לפעול בצורה אדפטיבית בתחומי החיים השונים. במצב זה חשוב מאוד להבין מה קורה במסגרות היומיומיות של הילד ולא רק בחדר הטיפולים ומידע זה חסר. האם יש קושי בתכנון קדימה במטלות בגן, מה קורה כאשר נדרש להתארגנות בבית? מה קורה לו בסביבות חדשות ולא מוכרות? אכן, חסר מידע על מנת שאוכל להתייחס לעומקם של דברים - אולם, בחרת לתאר משימה הדורשת הבחנה חזותית, האם הקושי הוא רק במטלות אלו של אינטגרציה ויזואלית או במטלות נוספות? האם נעשתה איזושהי הערכה רפואית בהקשר נוירולוגי? מה הרקע הרפואי של הילד? בהנחה שכל הפרמטרים הללו תקינים נראה כי נדרש תווך רב על מנת לעזור לילד לבצע הכללות אפילו בתוך המטלה עצמה. לאור זאת, הייתי ממליצה לך לקרוא על גישת האסטרטגיות של Toglia המתייחסת ללימוד אסטרטגיות למידה ועבודה באמצעות רמות תווך שונות - מהעברה קרובה ועד להעברה רחוקה. לא ברורה לי הנקודה מדוע נדרשת בשלב זה הפסקה אולם במסגרת הדרכת ההורים לאם הייתי בוחרת כל משחק הדורש התייחסות למספר פרמטרים. עם זאת, חשוב להוריד את רמת הקושי של המטלה - מטריצה הינה מטלה מורכבת ונראה כי כרגע הוא אינו מצליח להתמודד איתה. תבחרי משהו שיספק חוויות הצלחה עם אפשרות להעברה מילולית (!) שלך או של האם - כלומר להמליל עבורו בקול את תהליך החשיבה שלרוב מתבצע באופן אוטומאטי, על מנת ללמדו כיצד לבצע את ההכללה או אפילו את שלבי העבודה. לצורך כך יתאימו משחקים רבים כגון קוביות דגמים של Asco, הך פטיש, פאזלים שונים, רצפים, מחשבת, וצבע במשבצת (לא "מה במשבצת"). מקווה שעזרתי, אשמח להתייחס ביתר דיוק לאחר קבלת הפרטים הנוספים. בברכה שרית קוגן מרפאה בעיסוק
 
למעלה