אישה ושמה בושה

אישה ושמה בושה

מכתבי הדואר האלקטרוני. אישה ושמה בושה -אפרת שטרן הָיְתָה בֵּינֵינוּ פַּעַם אִשָּׁה וּשְׁמָהּ בּוּשָׁה. הִיא א הָיְתָה יָפָה, הִיא א הָיְתָה אוֹפָה, אַךְ מְחַזְּרִים הָיוּ לָהּ מֵאֵילַת וְעַד מְטוּלָה: גֶנֶרָל שֶׁאָנַס אֶת בִּתּוֹ, אַדְרִיכָל שֶׁהִרְעִיל אֶת אִשְׁתּוֹ, עִתּוֹנַאי שֶׁפִבְּרֵק כַּתָּבָה בָּעִתּוֹן וְקַבְּלָן שֶׁהֶחְלִיט לְקַמֵּץ בְּבֶּטוֹן, מְהַנְדֵּס שֶׁכִּיֵּס וּמַנְכָּ"ל שֶׁמָּעַל – הֵם יָדְעוּ שֶׁתָּמִיד הַבּוּשָׁה בְּבֵיתָהּ מְקַבֶּלֶת קָהָל. כָּךְ בַּחַמְסִינִים, בַּגְּשָׁמִים, בָּעֲרָפֶל, בָּעֲלָטָה – מִכָּל פִּנָּה הִגִּיעוּ קְרִימִינָלִים אֶל בֵּיתָהּ, כֻּלָּם סְמוּקֵי פָּנִים, כֻּלָּם – בְּגֵו שָׁפוּף, כֻּלָּם עָמֹק בִּמְעִילָם טוֹמְנִים אֶת הַפַּרְצוּף. וְהִיא גִּלְּתָה סִימְפַּטיָה לְכָל שְׂדֵרוֹת הָעָם, תָּמִיד בְּרֹב אֶמְפַּתְיָה לִטְּפָה הִיא אֶת רֹאשָׁם, אֲפִלּוּ בְּיָמִים שֶׁכְּבָר נָפְלָה מִן הָרַגְלַיִם, וְגַּם כְּשֶׁאוֹטוֹטוֹ נֶעֶצְמוּ לָהּ הָעֵינַיִם – הִיא א סֵרְבָה לְאִישׁ, תָּמִיד עָבְדָה סְבִיב הַשָּׁעוֹן, מִבְּלִי לָקַחַת יוֹם אֶחָד חֻפְשָׁה אוֹ שַׁבָּתוֹן, וְא הוֹעִיל אֲפִלּוּ כְּשֶׁאָמְרוּ לָהּ הַהוֹרִים: "גֶּעוַאלְד, זֶה א נָעִים! כָּל הַשְּׁכֵנִים כְּבָר מְדַבְּרִים!" כִּי בּוּשָׁה הָיְתָה עוֹנָה: "אָכֵן, זֶה עֵסֶק תּוֹבְעָנִי – אֲבָל תָּבִינוּ – הוּא תָּפוּר מַמָּשׁ לְמַעֲנִי." אַךְ לְאַחַר שָׁנִים רַבּוֹת שֶׁל קְלִינִיקָה פּוֹרַחַת שִׁנֵּי הַזְּמַן הֵחֵלּוּ לְכַרְסֵם בַּמְאָרַחַת, וְגַּם קְלִיֶנְטִים שֶׁאַף-פַּעַם מִבֵּיתָהּ א מָשׁוּ – הִתְחִילוּ לְהַבְחִין שֶׁהַשֵּׁרוּת הוּא כְּבָר א מַשׁ'וּ: בְּנוֹכְחוּת אוֹרֵחַ רֹאשָׁהּ הָיָה צוֹנֵחַ, וְא תָּמִיד הִבְחִינָה מִי נִכְנַס וּמִי יָצָא, הַאִם הָיָה זֶה הַנָּשִׂיא אוֹ ראשׁ הַמּוֹעָצָה (?) הַאִם יוֹשֵׁב מוּלָהּ אַדְמוֹ"ר שֶׁאַבְרֵכִים הִטְרִיד – אוֹ שֶׁמָּא רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה שֶׁמִּסְמָכִים הִשְׁמִיד (??) כֵּן, כָּל יוֹם הָיְתָה פָדִיחָה כִּי לִזְכֹּר כְּבָר א הִצְלִיחָה מִי חִפֵף וּמִי זִיֵּף וּמִי שִׁחֵד וּמִי מִלְכֵּד, וּמִי שָׁדַד וּמִי מָעַד וּמִי בְּדִיּוּק בְּמִי בָּגַד. וְכָךְ לְאַט-לְאַט הִיא הָלְכָה וְדָעֲכָה, וְהָלַךְ וְהִתְקַצֵּר גַּם הַתּוֹר לְיַד פִּתְחָהּ. לָכֵן כְּשֶׁיּוֹם אֶחָד בּוּשָׁה הוֹדִיעָה לָאֻמָּה שֶׁאֶת הַבַּסְטָה הִיא סָגְרָה – א קָמָה מְהוּמָה, וְאִישׁ בְּיִשְׂרָאֵל גַּם א מַמָּשׁ נִדְהַם כְּשֶׁהַקַּרְיָן הוֹדִיעַ שֶׁלְּבָבָהּ נָדַם. הָיָה זֶה יוֹם סַגְרִיר כְּשֶׁהִיא הוּבְלָה אֶל הַקְּבוּרָה וְשׁוּם דִּבְרֵי הֶסְפֵּד אוֹ הוֹקָרָה אִישׁ א קָרָא, וְאִישׁ מִכָּל לָקוֹחוֹתֶיהָ א הִזִּיל דִּמְעָה, וְאִישׁ מִמְּחַזְּרֶיהָ א תָּלָה שׁוּם מוֹדָעָה וְאִישׁ כַּיּוֹם כְּבָר א יוֹדֵעַ מִי הָיְתָה אוֹתָהּ בּוּשָׁה שֶׁגְּבָרִים רַבִּים הַבַּיְתָה לְהַזְמִין א חָשְׁשָׁה, כִּי עַל קִבְרָהּ צָמְחוּ מִזְּמַן קוֹצִים וַחֲרוּלִים וּבַחֲצַר בֵּיתָהּ מְיַלְּלִים הַשּׁוּעָלִים וְשׁוּם נָבָל אוֹ קְרִימִינָל כַּיּוֹם כְּבָר א מַשְׁפִּיל עֵינָיו, וְשׁוּם נוֹכֵל – בִּמְעִילוֹ אֵינוֹ מֵלִיט פָּנָיו, וְשׁוּם גַּנָּב בִּמְקוֹמוֹתֵינוּ א מַסְמִיק וְא מַחֲוִיר, וְגַם אֶת הַשָּׁלָל אִישׁ א טוֹרֵחַ לְהַסְתִּיר וְרַק קְשִׁישֵׁי הַדּוֹר, בְּרֶגַע שֶׁל חֻלְשָׁה, מוֹדִים שֶׁהֵם זוֹכְרִים עוֹד אִשָּׁה בְּשֵׁם בּוּשָׁה, שֶׁהָיְתָה (יֵשׁ לְהוֹדוֹת) מְסוּרָה וְחָרוּצָה – אַךְ כַּיּוֹם, מַה לַּעֲשׂוֹת, הִיא כְּבָר אֵינֶנָּה נְחוּצָה
 

אלמרה

New member
ועל הצדק נאמר באותו הקשר...

"צדק" אינו אלא שמו של כוכב לכת. לא המדינה אשמה - האנשים! הם היוצקים תכנים בחייהם והחינוך - מעל הכל, הוא המענה ואם הגענו עד לקבורתה של הבושה ולגרמי השמים, סימן שהחינוך חטא, פספס והחטיא את המטרות העיקריות שבנוסף לידע ולהשכלה, צריך להכשיר גם עתודה אנושית.
 

magenta73

New member
חינוך מעל הכל. ברור.

אך מיהוא המחנך? ההורים? גם, לא רק. הטלויזיה? עצוב, אבל יש לה חלק ניכר משעות התפיסה. מערכת החינוך - גם היא. והיא מורכבת מאנשים, נכון, אבל בסופו של דבר, מערכת החינוך בישראל היא הר זבל בירוקרטי עצום, שמכפות הרגליים, עד לקודקוד בראש, אינה לגיטימית. אינה מתחשבת, אינה מחנכת אלא מדקלמת. ופה, לצערי, המדינה אשמה. בהחלט. השינוי יכול לבוא אך ורק מהראש. רבין ז"ל, מטרתו הבאה היתה לעשות רפורמה במשרד החינוך... ואותו רוצח נתעב לא רק רצח איש יקר ושלום במזרח התיכון, רצח גם תקווה.
 

אשדודיה

New member
חינוך-מילה גדולה

ההורים הם המחנכים בבדאי, אבל הרבה גורמים מתערבים בחינוך, חוקי חברה, מדיניות, תקנון בית ספר, מורים מחנכים שהקשר שלהם עם המקצוע הוא מקרי ביותר...בחירה שגויה של חברים, תסכולים, מתחים.... לחנך באי בודד זה הכי קל אבל לחנך להתמודדות עם החיים ולהצליח זה כבר קשה יותר. אישית, אני דוגלת בדוגמא אישית,הן של ההורה והן של המחנך. ותקווה אי אפשר לרצוח. בברכה קרן:)
 
למעלה