אני לא מבינה!

Flotser

New member
../images/Emo88.gifלמה לא מתלוננים על המסעדות?

לא יודע בדיוק מה הפרוצדורה, האם חייבים לתבוע את הבעלים או שיש מישהו שמטפל בתלונות שמה במשרד העבודה...? אני חושב שאם הייתי מתחיל לעבוד בכזה מקום שלא משלם משכורת, הייתי חושב מאוד ברצינות להתלונן על הבעלים. מה שהכי מטריד שזה לא ק במסעדות קטנות ככה אלא גם ברשתות גדולות.
 

niva99

New member
נכון שבראץ אין "תרבות טיפים"מפותחת

בארה'ב כמעט על כל שירות נותנים טיפ-אפילו לנהגי מוניות,לבל בוי במלון. שם זה נחשב כמובן מאליו לעשות כך ומי שלא נותן נחשב תמהוני/גס רוח. נק' למחשבה-הרימשכורתם של המלצרים היא נמוכה מראש ועיקר שכרם בא מהטיפים.
 

tea spoon

New member
סביר להניח שלא תביני -

- גם אחרי מסכת ההודעות המפרכת הזאת, אבל גם אני אנסה לזרוק כמה פוטונים על אפלת הטיפים שאת נמצאת בה (גם קר שם?). עד לפני שנים ספורות, היית מחוייבת בחוק לשלם טיפים למלצרים, את זה את זוכרת? אם לא, אני אזכיר לך. עשרה אחוזים מהחשבון שלך נאלצת להוסיף כתשלום למלצרים. אם מישהו שם למעלה עם גלימת שופט ופאת רולים לבנה החליט שזה מוצדק, אני נוטה להאמין שהחלטה שכזאת היא מבוססת וסביר להניח שלו, בניגוד למלצרים עצמם, אין אינטרס לבוא באי אלו ground breaking הכרעות משפטיות. העבודה של מלצרים היא שונה מעבודתו של מורים, ונהגי אוטובובוס, נניח, בגלל הסיבה הפשוטה שהמרחק בין התוצר שאת משלמת עליו לבין עבודתו של בעל המקצוע ש"מגיש" לך אותו הוא עצום. קצת קשה להפריד בין נסיעה באוטובוס שאתה משלמת עליה לבין הנהיגה של הנהג, נראה לי, או בין ההשכלה שהמורה אמורה להקנות לך, לבין כתיבה על הלוח ובדיקת מבחנים. עבודתו של מלצר היא שונה מאוד, כי היא לא כלולה בכלל במחיר שאת משלמת בסופו של דבר. ידעת למשל שעל כל נסיעה שלך באוטובוס, או קניית כרטיסיה בו, מקבל הנהג אחוזים לא מבוטלים, שלא קשורים בכלל למשכורתו הקבועה? את יכולה להשוות את זה לחיוב העשרה אחוזים הישן והנושן, אם בא לך. ובחזרה לחוק ומשפט (!Ha), את תשימי לב, אפילו בלי בחינה מדוקדקת של החשבון, שהחוק המדובר בוטל. ולמה? מכיוון שהמעסיקים היו לוקחים לעצמם את "דמי השירות", והמלצרים לא היו רואים ולו שקל מהם. אז מה עשו המעסיקים? העלו את מחירי המנות בכעשרה אחוזים, כדי שלא יפסידו את הטיפ ש once upon a time היה מעוגן בחוק, והוסיפו בחשבון את ההערה הכה שנויה במחלוקת "לא כולל שירות". עכשיו, יש כמה טענות מרכזיות שמופנות לציבור המלצרים, ונטפל בהן אחת אחת (לפחות ננסה): ש: למה אתם עובדים בחינם? מה, אתם טיפשים? אתם לא רואים שמנצלים אותכם? בלי שכר, בלי ביטוח, בלי כלום?? ת: נסו אתם להשיג עבודה בימינו. אחרי שתגלו שזאת משימה לא קלה (לפחות אם עושים הכל kosher), ותבחינו ששוק המלצרות הוא דינמי מאוד, מתחלף, וכמעט תמיד אפשר להשיג בו עבודה, אולי תבינו למה מלכתחילה פונים אליו. בנוגע לחוסר התשלום - עד כמה שזה נכון, בסיכום הכללי - יוצאים עם סכום כסף סביר ומעלה מרב המשמרות ככה שזה מתאזן. התסכול על המעביד תמיד יהיה שם, אבל אף אחד לא מצפה שהעולם יהיה כמו בסרטים, ואפילו שם הרעים לפעמים מנצחים. חמדנות, מישהו אמר. שאיפה להרוויח כמה שיותר כסף בעבודה הוא חמדנות? נשמע לי קצת מפוקפק. אף אחד לא מנסה לסחוט מהעבודה הזאת כסף לא לגיטימי-מצפונית (שם לב, לא אמרתי חוקית, ועוד מעט תבין למה). ש: למה אתם לא מפנים את הכעס למעביד, תובעים את התחת שלו, ואת של אמא שלו על הדרך? ת: סמכו על מי שנמצא בתוך העולם הזה שיפתח את האיבה הגדולה ביותר שניתן כלפי הבוס שלו, שלא משלם לו אגורה מפוחמת ומטונפת אחת שכבר יצאה מכלל שימוש. אתם בכלל לא יכולים לדעת מה ההרגשה. ובניגוד מוחלט לזעם, יש גם תחושת חבל על הכעס, חבל על הזמן. מי שמגיע לעמדה שכזאת (בוס), הוא מן הסתם איש עסקים ממולח, ועברו עליו דבר או שניים מאז הבלוק הראשון שהונח ברחבה בה עובדים המלצרים. תמיד יש את המלצר הממורמר מספיק, ואידיאליסט-תמים מספיק שחושב שהוא יגבור על המערכת והצדק ינצח, ואז הוא מפסיד בתביעה, ולא מועסק יותר בתחום. אם אתם חושבים שאפשר למגר את תופעת הכסף השחור בכזאת קלות, להפוך את העולם למקום שכיף-הו-כה-כיף לחיות בו בהקלקת עכבר, think again. לי לא נותר אלא לחשוב שאתם צריכים להתחבר למציאות, ולהבין שלא תמיד דרך ההתנהלות הנכונה, הפיירית והטובה יכולה להחיות מנת חלקנו. האנשים שמנהלים את העניינים מעדיפים מצב של win-win-win-win-win-win - lose על כזה של win - win (בהנחה שהם היו מוכנים לשלם שכר למלצרים וההון הפרטי שלהם יהיה נמוך יותר בפסיק). ונסיים באמירה, בעצם שתיים, שכל צוררי המלצרים יכולים לקחת לתשומת לבם. * כל ההסברים שבעולם, וכל הצידוקים לא יעזרו למי שכל כך קיצוני בדעתו. חודש של מלצרות, לעומת זאת, כן. * כל הנחרצות שלכם, וכל הזעם שלכם יכולים להיפתר בקלות - אל תשאירו טיפים. זה _כזה_ פשוט. לשמחתנו, ואולי לצערכם, יש מספיק לקוחות שכן מעריכים את העבודה ויודעים להבדיל בין השירות שמספקת מוכרת בחנות נעליים לבין השירות שמספק מלצר, ולא מנפנפים בצדק (צדק הוא כל כך פאסה) כתירוץ לחרחורי ריבים והימנעות מנתינת טיפ.
 
איזו אורחת...

חברים - תקשיבו לה! זאת מלצרית מספר 1 בארץ ואמו הוגתו של "יומן המלצרית"...
 

tea spoon

New member
:)

מלצרית מספר 1 בארץ? .You must have me confused with someone else לא מתיימרת אפילו להתקרב. האמת היא שאני כבר לא ממלצרת מזה מספר לא מועט של חודשים (שנה עוד מעט? can it be??), אבל מתכננת לחזור לתחום בקרוב, ומטפחת את הפינה החמה בלב בכל הזדמנות. להודעה פה הגעתי דרך העמוד הראשי של תפוז, והבורות חוגגת, מסתבר. חבל שאנשים מתעסקים כל כך הרבה בדברים שהם לא מבינים בהם, ועוד בלי נכונות וואטסואבר לקבל פיסות אינפורמציה חדשות, ומרביצים מוסר במחללי-השם-גוזלי-ה-hard-earned-שכר-מינימום(האמנם?)-שלהם. בכל מקרה, כיף לראות שהקהילה התפתחה - רעיון מעולה להפוך אותה למקום מפלטם של של נותני השירות שרק צוברים אגרסיות במהלך עבודתם :), וחולקים את התסכול עם אנשים שמבינים אותם.
 

get well

New member
הייייייייייי../images/Emo140.gif

איזה כבוד... אחת מוותיקות הפורום.. אולי תישארי הפעם.. גם אני לא עובדת כבר כמה חודשים..
 

טל ר

New member
ברצוני להאיר לך בחזרה

מעולם, אבל מעולם, לא היה שום חוק שחייב סועד להוסיף 10% טיפ לחשבון. לכל היותר החוק לא אסר על בעל המסעדה להוסיף טיפ אחוזי לחשבון, אך מעולם לא היה חוק שחייב אותו לעשות כן. טל.
 

tea spoon

New member
מבלי כוונה להעמיק בנושא יותר מדי...

אני לא נוהגת לנהל ויכוחים נוקבים (דאבל דגש על נוקבים) על דברים שאני לא בטוחה בהם, ואני מודה שלא אשבע לא בבראשית, לא בשמות, ולא בשום ספר תורה אחר בקיומו של החוק, אבל אני עדיין סבורה שהיה חוק כזה, ייתכן ועיוותי אותו מעט (it been a long time). אתה מסכים שהיה איזשהו מהפך משפטי בנוגע לטיפים בשנים האחרונות (ואם לא אז אני באמת חושבת שאתה טועה), אז מה היה המצב הקודם? אני באמת לא מתכוונת לצאת למרדף מדרגתי שכזה (מה שיקרה עם נתחיל להגיב אחד לשני בלי סוף), ואין לי שום עניין בלחפש הוכחות למשהו שבכל מקרה לא מהווה אבן יסוד בתפיסה שלי את הטיפים, אז אני מתנצלת מראש אם אני לא אגיב לנושא יותר. מצטערת אם נראה שאני מקטלגת אותך מראש כוכחן פרובוקטיבי, ממש לא :), אבל יש פה יותר מדי בכדי להשקיע בהם אנרגיות ולפתוח במסע הסברה כלל ארצי. כמו שאמרו רבים לפניי - לא רוצים, שלא ישלמו. לציבור הסועדים (והשותים) פשוט אין פה על מה להתלונן.
 

טל ר

New member
בתשובה לשאלתך

שאלתך היתה מה היה המצב הקודם. המצב הקודם היה כזה שלא היה כל חוק לעניין דמי השרות. כתוצאה מכך, היו בעלי מסעדות שנהגו להוסיף לחשבון "דמי שרות" אחוזיים. כפי שאמרת, לעיתים חלק או כל דמי שרות אלו לא הגיעו לכיסו של המלצר. כיום, כחלק מחובת הצגת מחירים, חובה על בעל העסק להציג מחיר הכולל את כל מרכיבי המוצר. כלומר, המחיר המוצג חייב להיות השורה התחתונה, ואסור להוסיף לו תוספות מתוספות שונות כשהוא מגיע לחשבון, וזאת על מנת לאפשר ללקוח להשוות מחירים כראוי (ע"י כך שכל המחירים שהלקוח רואה במחירון הם אלו שהוא משלם בסופו של דבר). זהו אותו חוק האוסר על בית עסק להציג מחיר לפני מע"מ בלבד, מחיר לאחר הנחת מזומן או מחיר כרטיס טיסה לפני מיסים והיטלים שונים. טל.
 

פלטרון

New member
לכל שאלה יש תשובה...

בגדול, את מספקת הסברים שהם בגדר מניע אבל לא הצדקה.
הידעת - השבוע נכתב בעיתון שלמרות הגירוש המאסיבי של עובדים זרים, אלפים אחרים "מוזמנים" חזרה, כי אין כוח אדם לחקלאות ובניין. למעשה, אם אינני טועה בית המשפט קבע שיש לחייב את המדינה(!) לתת אישור לכוח אדם זר בסדר גודל כה נרחב, כי השוק המקומי לא מספק עובדים משלו. את בטוחה שאין עבודה ?? ( ותאמיני לי, מי שרוצה, מוצא. פשוט שמלצרות זה יותר נוח לחפש, יותר נוח לעבוד, ויותר "קול". )
הגישה של "הבוס חכם יותר" שגוייה. יש חוק. האמת.. אני לא מאמין שמי שעבד בחינם יראה את כספו כה מהר, אם בכלל. אבל... אם הוא רק יגיש תלונה בית הדין לעבודה, או למשרד העבודה, או למי שלא אחראי על התחום, אני מבטיח לכם שבעל הבית ייקנס. בכמה.. זו כבר שאלה אחרת. על שביתה שמעתם ?? יום אחד ( ורצוי שישי או שבת )יגיעו כל מלצריו של בעל בית ויגידו לו, תשמע, לא מקובל שאיננו מקבלים משכורת זה לא חוקי. אנו רוצים לשנות את המצב. הוא יצעק, הוא ישתולל, אבל מה לעשות, אתם המלצרים היחידים שיש לו. ותתארגנו עם כווולם, מכל המשמרות, שאף אחד לא יסכים להחליף. סביר להניח שכולכם תפוטרו ביום ראשון שני, אבל .. אם תבואו עם חוזה שבו הוא מתחייב לשלם לכם משכורת על כל חודש שעבדתם, אני רוצה לראות שהוא יתעלם מזה ויסגור מוקדם בשישי-שבת... חחחח
צדק הוא לא פאסה . תירוצים הם פאסה. צדק הוא פאסה רק אצל מי שלא היה אצלו צדק מימים ימימה.
ליבי ליבי למלצרים, שמתוך <אין לי מושג למה> , עובדים בחינם. בשביל צדק ושוויון אני מוכן ללכת איתם בעצמי, ולפתור את הבעייה. אבל הדרך ה"ישראלית" של להפיל את התשלום על הלקוח, זו אם כל הבריחות מן המציאות! אני שונא את הדרך הזו! מי שנותן יד לניצול שלו, ולא קם להגנתו, שלא יתפלא כאשר אף-אחד לא יגן עליו במקומו. זה אני מאמין שלי. נ.ב. נחמד לראות אותך בתפוז לשם שינוי.. חסרת לי.
שלך פלטרון
 

tea spoon

New member
...here we go again

כמו שאמרתי, לא חיפשתי להצדיק את עצמי. אני יודעת מה המצב כי חוויתי אני נמצאת משני צדי המתרס, אם תרצה. אתה יכול לומר את אותו הדבר? <תחשוב על זה ברצינות> העובדים הזרים וכו' - יש עבודות שלא הרבה אנשים יהיו מוכנים לעשות אם החיים שלהם לא היו תלויים בזה. עצוב לי לומר (באמת עצוב לי לומר) שלרב העובדים הזרים זאת הדרך היחידה. יש להם משפחות לפרנס, לימודים לממן, חיים לחיות. מה שאין להם הוא ברירה. אני חותמת לך שאם פיליפיניות היו יכולות למלצר במקום, למשל, לקלח קשישים ולהחליף להם חיתול, הן היו עושות את זה. אותו הדבר לגבי פועלי בניין, אותו הדבר לגבי מנקות. הם לא עובדים בעבודות האלה מתוך אידיאולוגיה ומתוך תיעוב תחום המלצרות שנעשה בו עוול כלפי ציבור הלקוחות, כמו שאתה מנסה להציג את זה (איך בדיוק?). הם עושים את זה כי אין ברירה. ולמה שאני אעבוד בעבודה כזאת אם אני יכולה להימנע מזה? מישהו אמר שלמלצר זה ג'וב מגיהנום? שהוא לא שווה את זה? אם מישהו היה שונא את זה כל כך הוא היה עוזב. למה אתה מחפש למלצרים אלטרנטיבות? הם מסתדרים בסדר גמור. מי שבוחש בקדרה הוא אנשים שמסרבים לשלם טיפים וטוענים שהם משלמים את המשכורת של המלצר. המצב הוא לא כזה. אתה לא מחוייב לשלם טיפ, ככה שאני (yet again) לא מבינה מה הבעיה. הגישה של "יש בית דין לעבודה" היא ילדותית. זה לא עובד ככה בחיים. כנראה שלא הבהרתי את זה מספיק בהודעה הקודמת שלי, אבל אני אישית מכירה מישהי שהתלוננה, ולא יצאה עם כלום חוץ מתחושה שאין צדק בעולם, ושעם הכסף שלמעביד עשה על גבה (הרי הוא לא שילם משכורת) הוא שכר עו"ד, אולי שיחד עובדי ציבור, האל יודע מה הוא עשה איתו, אבל הוא יצא ללא שריטה. מקסימום יצר קשרים עם שופט או שניים. וצדק הוא פאסה לא בעיניי, אלא בעולם הזה, ובחיים האמיתיים. הדרך הישראלית של להפיל את התשלום על הלקוח? תראה, בוא נתחיל בזה שהמלצר משרת אותך. לא אף אחד אחר. ובוא נסיים בזה שאף אחד לא דרש ממך לשלם כלום, אז למה, הו למה, אתה טוען שמפילים עליך את תשלום השכר של המלצרים? <הנה נגררתי למשהו שכל כך לא רציתי להיגרר אליו>
 

טל ר

New member
לעניין בית דין לעבודה

הייתי בבית דין לעבודה, ואין קל מלקבל שם את שמגיע לך. זה *כן* עובד כך. מעבר לכך, אם תבקרי באולם הרשם של בית הדין האזורי לעבודה בת"א (ברחוב שוקן), שבי והקשיבי לתיקים במשך כמה שעות, מובטח לך שתשמעי מספר משפטים של מלצרים שהגישו תביעה על אי קבלת שכר כחוק וזכו. טל.
 

טל ר

New member
קישור לאתר בתי המשפט

שימי לב שתביעות לשכר עבודה שבסמכות הרשם פטורות מתשלום אגרה. טל.
 
אולי תכתבי ספר?

את כותבת כל כך יפה (חנפן) אבל כמו שטען טל מעולם לא היה חוק שחייב לתת 10% דמי שירות הדבר תלוי אך ורק בלקוח . ודבר קטן שמצאתי מדבריו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה עב"ל 300229/96 - עמי כהן נ' "דן" אגודה שיתופית לתחבורה . תק-אר 2002(1), 3 ,עמ' 8. ======================================== הדבר דומה? קבלת תשר על ידי מלצר/מלצרית אינה מצביעה על ניהול עסק עצמאי אלא מהווה תמורה מקובלת למועסקים בתפקיד של הגשת מזון. בעל המקום והמלצר מודעים לכך, כי הלקוחות משלמים תשרים ועליהם לסכם מי מקבל אותם (המלצר או המסעדה) ובאיזה דרך (כסף מזומן או דמי שירות הנרשם בחשבון), הכל במסגרת יחסי עובד - מעסיק הקיימים ביניהם. וודאי, כי אין לראות במלצר המקבל תשר כמי שמנהל עסק עצמאי. הדבר נכון גם בענף הטיולים. הנהלת "דן יונייטד תיור", נהגי האוטובוסים ומורי הדרך מודעים לכך, כי חנויות מסוימות משלמות קומיסיון על קניות התיירים, ועל כן הם קובעים ביניהם מי מקבל את הקומיסיון וכיצד לחלקו. זאת ועוד, ייתכן כי גם נהגי האוטובוסים קבלו קומיסיון. ככל שקבלת קומיסיון על ידי נהג אוטובוס אינו ראיה לניהול עסק עצמאי, כך קבלת קומיסיון על ידי מורה דרך אינו מוכיח הדבר. הפלא ופלא נשיא בית הדין לעבודה חושב שתשר זו תמורה מקובלת אז מי אתה שלא תסכים איתו? (קמצן)
 
אוקיי, הם משקיעים וחוץ מזה

ידוע שרוב המשכורת של המלצרים באה מהטיפים כמו שבטלמרקטינג למשל השכר הרגיל נמוך מאוד והם משתכרים בעיקר מהתמלוגים של המכירות שלהם.... כמו ששליח פיצה רוב הזמן משתכר מהטיפים והדמי משלוח שלו
 

טל ר

New member
לגבי טלמרקטינג

אם רוב משכורתם של המלצרים מגיע מטיפים, ומכאן מגיע הטיעון שחובה להשאיר טיפ, האם מכאן נובע שכשמקבלים שיחה מטלמרקטינג, אז חובה לקנות (אחרת אנו שודדים את איש הטלמרקטינג האומלל מהעמלה שלו)? טל.
 
טלמרקטינג לא קשור

כי אתה רוצה שאני אשלם על שירות שלא ביקשתי ולא קיבלתי, וכיפל'ה נתנה גם דומאות טובות האם לשליח מהמכולת את המשלם טיפ? האם לשליח שמביא לך פיצה /המבורגר/סטייק הביתה אתה משלם? השאלה היא למה הרי הוא עובד בפיצריה/בורגריה... אז שהם ישלמו לו נכון?? או שאולי כל הדיון נובע מקמצנות גרידא
 

טל ר

New member
מדוע חוזרים כל הזמן לקמצנות?

השאלה היא איננה קמצנות. מאחר ואני גר בארה"ב, והמוסכמה החברתית כאן הינה שחובה לתת טיפ למלצר ולשליח ולנהג מונית ולמתדלק ודוגמאות רבות אחרות, אז אני מציית לה גם אם אינני מסכים לה. לעומת זאת, המוסכמה החברתית פה היא כזו שלקופאי בסופר, מי שמנקה את השולחנות במקדונלד'ס ונהג הרכבת התחתית לא נותנים טיפ, וגם למוסכמה זו אני מציית. הנקודה היא שיש להבין שמדובר במנהג חברתי וזה הכל. מי שהתמזל מזלו לעבוד בעבודה שהחברה מגדירה אותה כמקבלת דמי שרות, מקבל אותם פשוט מסיבה זו - זה מה שכולם עושים. אין לו איזו זכות משמיים הנגזרת מחוקי הצדק האוניברסלי המזכה אותו בזכות לטיפ. לכנות בשם "קמצן" את מי שאינו רואה בברכה את הציפיה שיחלק את כספו מעל ומעבר למחיר המוסכם בינו כקונה לבין מוכר - זוהי צביעות. מי פה אי פעם הוסיף שקל נוסף לחשבון בסופרמרקט כי היוגורט היה מצויין והסופרמרקט עשה מעל ומעבר? טל.
 
למעלה