אני קורא שוב את קיצור תולדות האנושות

עמיקם10

New member
אני קורא שוב את קיצור תולדות האנושות

ומנסה לדעת קצת יותר. יש שתי בעיות מרכזיות אחת שהחיים החלו מהתחברות של אנרגיה ועוד משהו. והשניה -האמונה בתכנון תבוני בשם- אלהים.
גם פרופ' הררי מתחיל את ההיסטוריה שלו- באכד או בשומר- [לנו יש בעיה שעם ישראל-היו אחר כך שכנים שלהם.]
מדובר בלא יותר מ-10 אלפים שנה. לגבי התכנון התבוני- יש לנו כמובן בעיה ייחודית..של התנ"ך. שיש לו קצת סימוכין אצל הבבלים.[חמורבי.]
אבל- איך פתאום פרצה החילוניות ששברה את הכלים.?
הגילוי שהארץ לא שטוחה. הרי גם קודם ראו אופק..! וגרמי שמיים עגולים..
האם המדע גרם לחילוניות..ולהפסקת האמונה באלים- אמונה שהחזיקה אלפי שנים ומחזיקה גם יום.
--------------------
וסליחה על ההפלגה..והעלאת מספר נושאים.
 

Sophalin

New member
זה לא בדיוק ככה

בעבר אנשים לא ידעו מה קורה לדברים ו"האשימו" את האלים. כך צמחו הדתות במשך אלפי שנים ואפילו יותר.
עם הזמן, הצליחו להסביר דברים יותר ויותר טוב

בשלוש מאות השנים האחרונות המדע התקדם בצורה ממש ממש משמעותית והצליח להסביר דברים בצורה הרבה יותר אלגנטית מאשר "כי ככה אלוהים רוצה"
תמיד הייתה "חילונות" היא פשוט התגלתה יותר ויותר ככל שהבינו שאין צורך בדת...
 

sus81

New member
מדע מוכח מחזק תאורית בורא-מדע שלא יצא עדיין

מגדר תאורייה-ומשתנה מפעם לפעם-מוכיח על
שאינו בגדר עובדה גמורה-אי לכך אינו בגדר מדע,אולי פילוסופיה.
מדע ודאי מצביע על אפשרות אחת-מורכבות גדולה בכול מ"מ
על פני האדמה-לא מכריח אותך -אבל תגיד
אין אין בורא
 

עמיקם10

New member
פרופ' הררי-כתב שמקור הדיבור לא ידוע

ולא כפי שנכתב כאן-ממקור אחר-שהסיבה היא התפתחות הלסת. החשיבות של הדיבור והשפות- היא שההשתלטות של האדם על העולם היא בזכותן. אבל לעניות דעתי- חשיבותן הוא שאם לא יודעים..את זה..מה כן יודעים. חוץ כמובן ממה שהמדענים צופים בהוויה.
 

עמיקם10

New member
יש במוח מרכזים לראיה.לתודעה.לשמיעה

למישוש.אולי לכל החושים. אולי את מרכז הדיבור לא מצאו עדיין. ההסבר של התפחות הלסת, אינו משכנע[אותי] ולמה זה חשוב כי השפה היא הגורם להשתלטות של האדם על משפחת האדם ועל העולם. ומדובר ב-50 אלף שנה..
 
לא.

זרקת סתם שמות של כל מיני מילים פונקציות קוגניטיביות. יש לך עם זה שלוש בעיות:
1) "זכרון, נסיון זוכרונות" זה אותו הדבר בדיוק בשלוש מילים שונות.

2) סך הפונקציות הקוגניטיביות אינו שווה "תודעה". איפה במוח יש את החלק שאומר "אני"?

3) הפונקציות הקוגניטיביות לא מרוכזות ב"מרכז" אחד במוח אלא מפוזרות בכל מיני איזורים בו.


יש?
יופי.
 

gady18

New member
במוח יש מרכז דיבור

אנשים שקבלו שבץ באזור מסויים במוח מאבדים את יכולת הדיבור
 

Sophalin

New member
טוב אז יש כאן איזשהי הגדרה לא ברורה

גם החיות יודעות לדבר. אם אתה מדבר על שפה אנושית אז הבעיה היא שזה דבר הרבה יותר מורכב

ישנן אוסף של יכולות קוגנטיביות שיחודיות לבני האדם - למשל היכולת הכמותית, היכולת לדמיין, היכולת להצביע וכדומה.
זה לא שהיכולות האלה יחודיות לאדם אלא שהאוסף שלהם ביחד אצל יצור יחיד היא יחודית לאדם.

שילוב היחידות האלה הוא זה שמאפשר את הדיבור אבל בדיבור יש לנו כמה תחומים

למשל יש את היכולת הפונטית/פונולוגית - היכול ליצור ולהבחין בין פונמות שונות, זו יכולת פיסיולוגית (אני מניח שהיא ממוקמת במוח הקטן אבל אני באמת לא מבין בזה מספיק)

ישנה גם את היכולת החישובית - הדיקדוקית- היא לא נמצאת במקום ספציפי מסוים שיודעים עליו - כך גם היכולת שלנו להבין את המשמעות שעולה מהשלם (היכולת הסמנטית)

מעבר לזה, היכולת המורכבת מכולן היא היכולת הפרגמטית - להסיק מהנאמר טענות נוספות שלא נאמרו לפי ההקשר. זה גם חלק מהיכולת הלשונית שלנו אבל אין לה שום מקום ספציפי.

אז נכון, ישנם מקומות ספציפיים במוח (למשל אזור הברוקה) שאנחנו יודעים שקשור בדיבור אבל בדיוק כמו יכולות קוגנטיביות אחרות, נראה שהיכולת הלשונית היא בעצם אוסף של יכולות שעובדות יחד באזורים שונים במוח.
 

עמיקם10

New member
החיות לא יודעות לדבר.

הנסוי שפרופ' הררי הביא של קול מסויים שמבטא 'יש אריה ליד הנהר' שהשמעת ההקלטה שלו גרם לקופים להתנהג באופן מסויים-אינו נקרא דיבור. לימוד הדיבור הוא חיקוי ואכן ילידי העם הצרפתי או הארגנטינאי מדברים בדיאלקט או במבטא דומה. מה שמצביע על חיקוי. [החתול שלנו במשך שר שנים לא למד שום מילה- ולמרות שהוא שומע אותנו הוא ממשיך ביללות שלו.]
נחזור לענין הדיבור- הייחודי לאדם- שפרופ' הררי טוען שהדיבור והתקשורת שמשמשת אותנו הביאה להשתלטות האדם על העולם.
הוא כתב -כאמור- שאין לנו ולו כנראה- מושג מדוע רק אצל משפחת האדם - התפתח הדיבור.
 

Sophalin

New member
אז החיות יודעות לדבר אבל

לא בשפה אנושית. ויש הבדל כי דיבור זה היכולת לתקשר באמצעות קולות וצלילים ואת זה גם בעלי חיים רבים יודעים לעשות.
והדוגמא שהבאת לא מציגה את זה אבל למשל אצל דולפינים ישנם צלילים שונים ל'סכנה', 'אוכל', 'רופא' (כן יש להם רופא בלקסיקון) וכו'.

אז בוא לא נשחק יותר מדי בהגדרות אבל נתקן ונבהיר שמדובר על שפה אנושית ואז תחזור על ההסבר שהבאתי בפוסט הקודם ותבין שיש לנו מושג איך התפתח הדיבור.
לגבי השאלה למה, - למה היא לא שאלה מדעית.
 
"בן האדם שלי לא יודע לדבר"

"שנים הוא חי איתי, ועוד לא למד ליילל. למרות שהוא שומע אותי, הוא ממשיך במילמולים שלו"

-- החתול של עמיקם.
 

עמיקם10

New member
ההגיון האנושי מבוסס על סיבה ותוצאה.

אין תוצאה ללא סיבה. כשאומרים 'לא ידוע' אז יש תוצאה ואין סיבה. ז"א אין הגיון.
 
למעלה