ארה"ב וסין

  • פותח הנושא K C
  • פורסם בתאריך

K C

New member
ארה"ב וסין

1. ישנה אפשרות שתישאל שאלה על המלחמה הקרה במזרח התיכון (עמודים 193-195), ועל המלחמה קרה באמריקה הלטינית, מלבד קובה (עמוד 198)? 2. אם תצוץ שאלה על 21 הדרישות (יפן את סין), עד כמה צריך להיות מדוייק. האם מספיק לכלול 80% מהדרישות המרכזיות? ואם שכחתי את שמות הנמלים שיפאן ביקשה להחכיר, זה יפגע בניקוד?
 

K C

New member
סין

"אילי המלחמה המקומיים, שהיו כה חזקים עד עלייתו של צ'אנג קאי-שק, לא נעלמו עם התבוססות משטרו. הכוחות הצנטריפוגאליים, שהתקיימו בשלהי תקופת הקיסרות ובימי יואן שה קאי, המשיכו לשמור על האינטרסים שלהם." מי הם ה"הכוחות הצנטריפוגאליים"?
 
סין - כוחות צנטריפוגאליים

אני מניח שהמונח מופיע כאן באופן תיאורי. צנטריפוגה - מלטינית "בורח מהמרכז" - כלומר הכוונה לכל אותם כוחות של אילי מלחמה מקומיים שחיפשו להתנתק משלטון מרכזי ולנהל את ענייניהם באזור שלהם ללא התערבות של שלטון מרכזי.
 

K C

New member
בקשת הבהרה

"הקומוניסטים (בסין), מעודדים מהחלטת הקומינטרן מאוגוסט 1935 (בעקבות התחזקות הקשר הפאשיסטי-נאצי) בדבר הצורך בחזיתות לאומיות אנטי-פאשיסטיות בכל אתר, חיזקו את הקשר שלהם עם קבוצות אנטי-יפאניות לא קומוניסטיות" אפשר לפרט על מה מדובר בציטוט זה? ומה הייתה החלטת הקומינטרן?
 
הבהרה

לאור התגברות כוחות פאשיסטיים/לאומניים/נאציים באירופה וביפן, התרככה עמדת הקומינטרן בועידה ב-1935. הסכנה בעליית כוחן של הכוחות הפאשיסטיים הביא את הקומינטרן לקבל החלטה המאפשרת לכוחות הקומוניסטיים לחבור לכוחות לא קומוניסטיים שהם אנטי-פאשיסטיים על מנת לשתף פעולה נגד הפאשיזם (החלטה שהשפיעה למשל על הקמת ממשלת "החזית העממית" בצרפת בראשות לאון בלום). מבחינת סין, העניין הוא ברור. יפן (בעיקר מ-1937) היא אויב מסוכן, לאומני ומיליטריסטי. על מנת להתמודד מולו, לגיטימי לשתף פעולה עם קבוצות אנטי-יפניות אחרות, אף על פי שאינן קומוניסטיות. כלומר החזית נגד יפן קודמת בשלב זה לחזית מבית. מכל מקום, מקיץ 1935, איבד הקומינטרן חלק ניכר מההשפעה שלו על ההנהגה של המפלגה הקומוניסטית בסין.
 

K C

New member
הספר הלבן על סין 1949

אפשר לקבל הסבר על מהות הספר?
 

K C

New member
שאלה נוספת

5.המאבק על השלטון בסין בסוף שנות ה–40 והקמת סין הקומוניסטית: א.ההתעצמות הקומוניסטית ערב מלחמת האזרחים מול חולשת משטרו של צ'אנג קאי שק. ב.המעורבות של ארצות–הברית ושל ברית–המועצות במלחמת האזרחים בסין. ג. מלחמת האזרחים (1949-1945) השלבים, התוצאות והגורמים לניצחון הקומוניסטים. בסעיפים הללו לא כלולה מלחמת קוריאה. למרות זאת אלמד עליה, אך באופן מצומצם. זה יספיק?
 
קוריאה

בעיקרון, לא נדרשת כאן למידה ממשית מלחמת קוריאה. לעומת זאת, אם הנושאים האחרים שלך הם ארה"ב ו/או יפן - וודאי תיגע בסוגיית קוריאה בהקשרים אלה ואז תוכל לגבות במעט את התשובה האפשרית על פרק 5 בת"ל בנושא סין.
 
הספר הלבן על סין - 1949

ב-1949 פרסם משרד המדינה (משרד החוץ) את מה שמכונה "הספר הלבן על סין", המסביר ומנסה להצדיק את המדיניות של ארה"ב כלפי סין. בעת הפרסום, הקומוניסטים כבר ניצחו במלחמת האזרחים וגברו על הכוחות הלאומיים בסין. במכתב שנלווה לספר הלבן, טען מזכיר המדינה דין אצ'יסון ש"שום דבר שארה"ב עשתה או יכלה לעשות בגבולות הסביר של יכולותיה לא היה משנה את התוצאות (שלמלחמת האזרחים הסינית..)." התקווה של הנשיא טרומן ושל אצ'יסון הייתה שהפרסום יסייע להרגיע שמועות ולהזים חצאי אמיתות. אך המסמך בן 1054 העמודים נחשב בעיני מבקריו ל"כיבוס" של מדיניות אי התערבות שהגבירה את סכנת התפשטות הקומוניזם באסיה.
 
למעלה