ארנבת... מספר שאלות....

אמאלה02

New member
ארנבת... מספר שאלות....

היי לכולם,

כתבתי כאן בעבר כשרק קיבלנו את הארנבת שלנו.... עבר מאז שנה וחצי....
כיום המצב הוא שהארנבת נמצאת בגדר גורים שמחובר לכלוב שלה.... תמיד פתוח.... יש לה ארגז לעשית צרכים.... לפני כחודש בערך הפסיקה כמעט לעשות בו צרכים ובעיקר יושבת בו.... את הצרכים עושה בעיקר בפינה מסוימת בכלוב שלה.... מקבלת לאכול שיבולת שועל חופשי וכמובן שגם מים חופשי. כמו כן מקבלת כופתיות בערך פעם עד פעמיים ביום... כיום משתנה.... בערך כוס נראה לי... 2 חופנים מלאים... ופעם בכמה ימים עלים ירוקים .... אני ממש רוצה לשחרר אותה בכל הדירה אבל מפחדת כי הרסה לי הרבה משקופים ורצפות..... ונסיון של התקופה האחרונה גם התחילה לכרסם את ארון המטבח.... איך בכל זאת אפשר לנסות לשחרר אותה ? אני מרחמת עליה.... מרגיש לי שהיא היתה רוצה להיות משוחררת....
2. שאלה נוספת.... היא קשורה בעיקר אליי.... רודפת אחרי בתוך הגדר גורים ומאוד אוהבת כשאני מלטפת אותה... בעיקר מאחורי האזניים.... כשהבן שלי מתקרב אליה (והיא בעיקרון שלו) היא ממש נלחצת ובורחת ממנו .... מה אפשר לעשות בכדי שתפסיק לפחוד ממנו ? הוא ממש עדין איתה ואוהב אותה....
3. שאלה נוספת מידי פעם היא עושה פיפי כהה נורא.... על גבול השחור.... על הרצפה... וזה משאיר כתמים... מה זה יכול להיות ?
4. שאלה נוספת לגבי עיקור ..... הווטרינר די ממליץ לנו לעשות לה עיקור.... מצד שני מלחיץ כשאומר לנו שצריך השגחה צמודה במשך כשבוע אחרי.... ושלפעמים גם צריך להאכיל בכוח.... מפחיד אותנו ... ובעיקר את הבן שלנו שלא תתאושש.... מה אתם אומרים ? מייעצים ?
זהו לעת עתה.... תודה רבה ושיהיה לכולנו סוף שבוע חמים ונעים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
היי!
אני זוכרת אותך. כיף שבאת!


1. לגבי ארגז הצרכים, כשאת כותבת שהיא עושה צרכים בשאר הכלוב, האם הכוונה לגללים ("פּוּפּוֹנים"
) או גם לשתן?
אם היא "מדשנת" אזורים אחרים בכלוב, זה נורמלי. אם מדובר גם בשתן, הייתי מנסה להזיז את ארגז הצרכים לפינה החדשה.
&nbsp
מבחינת תזונה, אפשר לגדל ארנבונים על מזון מעובד (חשוב לוודא שאלה כופתיות איכותיות) אבל מומלץ להפוך ולתת יום יום עלים ירוקים וכופתיות לא יותר משליש כוס רק כהשלמה/פינוק. אם היא מקבלת רק מעט מזון טרי, לשים לב ששותה מספיק. תרגמתי בעבר מאמר בנושא:
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/1480/168467160
&nbsp
לשחרר אותה בכל הדירה אפשר בהשגחה (כלומר לא קבוע, רק כשאתם שם ושמים לב שהיא לא פוגעת עצמה ובדירה) או באזורים ממוגנים, ולחסום/למגן בפניה כל אזור "מועד לפורענות". אלה האפשרויות. זה בסדר להשאיר אותה רוב היום בכלוב גדול (וגדר גורים מספקת מרחב נאה; אפשר גם לגדר איתה פינה או חלק בחדר וכך להגדיל את השטח התחום) ולשחרר אותה רק כמה שעות ביום כשאתם שם לפקוח עין.
&nbsp
2. האם הבן ניסה להרים אותה? או עשה משהו בניגוד לרצונה? ההמלצה שלי היא לא לכפות עליה שום דבר, אבל לנסות לתת לו לטפל בה יותר. להיות זה שנותן לה את האוכל, בעיקר את הפינוקים. לשבת לידה באזור שלה, בלי להפריע או להטריד, לתת לה לבוא אליו (כאמור, מזון נחשק ביד עוזר
). אגב, לבוא אליה "נקי", בלי דברים גדולים בידיים או על הגוף (מעילים, תיקים, כלים, מגשים וכו') כי זה לפעמים מלחיץ אותם.
&nbsp
3. שתן כהה הוא לרוב צהוב/כתום כהה או אפילו בגוונים אדומים (כולל חום), אבל לא אמור להיות שחור. אולי זה ציקוטרוף? (צואה רכה לעיכול חוזר שהם אוכלים בד"כ ישירות מפי הטבעת). אני מקשרת לך מדריכים (באנגלית, אבל עם תמונות) לגבי צואה ושתן:
https://imgur.com/a/5N4lD
לגבי שתן, קראי כאן:
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=18+1803&aid=2839
וריכזתי בעבר כמה קישורים + סרטון:
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/1480/180944253
כתמי שתן אפשר לנקות עם חומץ (יורדים מעולה, בעיקר אם הם טריים), אבל זו כמובן הבעיה המשנית...
&nbsp
4. הווטרינר צודק. מומלץ לעקר ארנבונות כדי להימנע מסרטן רחם/שחלות שתוקף אותן בשכיחות גבוהה (עשרות אחוזים). נסו לקבוע מועד שבו תוכלו לטפל בה כהלכה (חופשות/חגים).
 

Runny

New member
תוספות קטנות לדבריה של trilliane
1. יכול להיות הורמונאלי או שינוי כלשהו בריחות הבית, ארנבונים לא נוטים לשנות את מיקום ארגז הצרכים שלהם. האם ניתן להזיז את הארגז למיקום החדש ?
נשמע שהיא מקבלת הרבה מדי כופתיות - מאד לא בריא, אפילו עם הכופתיות הטובות ביותר שיש (בארץ אלו הBeaphar Timothy, בעולם Oxbow Timothy)
2. שישב לידה, אפילו שעות, יומיום, מבלי לגעת או לשלוח ידיים, הזדמנות לקרוא קצת אולי. שיתן לה להתסתקרן ממנו ולהבין שהוא מהטובים.
3. נשמע שיש פה קשר לתזונה הלקויה ואכן זה סקרופיז. אם תתני לנו פירוט על סוג המזון ומשקל הקטנה נוכל לתת לך כיוון של תזונה ראויה.
4. עיקור זה סיפור של יומיים שלושה לארנבונת בודדת (אם יש לה חבר זה מתקצר בחצי, יצור חברתי...) ממליץ על השחה תמודה ביום העיקור ואז טיפול מתאים ביומיים - שלושה אחרי (משככי כאבים ואם אינה אוכלת האכלה במזרק). לעניות דעתי הפרוצדורה הינה חובה, מציל חיים.
 

אמאלה02

New member
אתם מקסימים !! ככה זכרתי אתכם גם !!

היי שוב,

הארגז צרכים תמיד במקום קבוע עד שהארנבת שלנו מחליטה שלא מתאים לה והיא מנסה להזיז אותו עם השיניים..... היא התחילה לעשות גם קקי וגם שתן הרבה יותר בכלוב הגדול שלה.... אי אפשר לשים שם את הארגז צרכים.... פיזית לא יכנס טוב....
לקחתי לתשומת ליבי עניין האוכל... אנסה להחליף את הכופתיות (אני נותנת את האיכותיות יותר והיא ממש מטורפת עליהן...) בהרבה יותר עלים ירוקים... ואני מקווה שככה זה יפתור גם את בעית השתן..... לשתות היא שותה.... כל יומיים שלושה בערך שמה לה מים טריים בבקבוק של 750 מ"ל.... היא שוקלת כמעט 3 ק"ג... כן כן ארנבת גדולה יש לנו... בכלל היא מטורפת על אוכל.... כופתיות או עלים ירוקים.... כל פעם כשמביאים לה היא באטרף....
אנסה לראות איך אנחנו מגיעים למצב שבו נשחרר אותה בהשגחתינו למשך זמן מסוים באזור תחום יחסית.... נראה לי שהיא תהיה ממש שמחה.... מידי פעם היא מנסה לקפוץ או לרוץ בתוך הגדר גורים וממש עצוב לי לראות את זה....
לגבי העיקור כנראה שנלך על זה... מקווה רק שתצא מזה בשלום....

שוב תודה רבה על הכל....
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לגבי הכופתיות, מהן "האיכותיות יותר"? לרוב מדובר בשיווק שקרי

דווקא הכופתיות הפשוטות והזולות בלי כלום הן הבריאות (ולכן האיכותיות יותר) והכופתיות המיובאות ברוב חנויות החיות הן זבל שמועשר בגרעינים ושלל תוספות משמינות. הארנבונים מתים עליהן, כמובן, אבל זה כמו לתת לילד במבה ולחשוב שזה מזון איכותי...
&nbsp
הבעיה בכופתיות בישראל שהן מבוססות אספסת בעיקר ולא טימותי, ולכן גם הפשוטות לא אידאליות... הכופתיות הטובות ביותר הן של חברת אוקסבו ולא מיובאות לישראל לצערי. אנחנו קונים כיום כופתיות לא רעות של חברה בריטית בשם beaphar. בהתחלה ייבאנו עצמאית מבריטניה, בשנה האחרונה מחנות בשם "היפרדוג" (שיש לה סניפים בת"א ובבת ים). זה הרבה יותר יקר מהכופתיות המקומיות (3 ק"ג עולה 80 ש"ח במקום 30...) אבל לדעתי זה שווה את זה.
http://www.hiperdog.co.il/shop-2/מכרסמים/ביאפר-כופתיות-חציר-טימוטי-לארנבים-3-קג/
(אם אתם מחליטים לנסות, יש גם חבילות קטנות וזולות יותר, עדיף להתחיל בקטן לוודא שהיא מסכימה לאכול).
&nbsp
כמעט 3 ק"ג זו לא ארנבת גדולה אלא רגילה, גם שלנו בגודל הזה (ובעבר בפורום היו בעבר לא מעט מגדלים עם ארנבונים ששקלו יותר, ופגשתי כאלה גם בעצמי בנסיבות שונות). זה גודל די סטנדרטי לארנבונים בוגרים שאינם ננסיים. כמו בכלבים ובחתולים, יש זני ארנבונים קטנים יותר ויש גדולים יותר, וזה דווקא די ממוצע. אנשים רגילים לראות ארנבונים בחנויות כשהם גורים, וכמובן יש גם ננסיים, אז כשרואים ארנבון "רגיל" הוא פתאום נראה גדול...
&nbsp
אגב, ייתכן שבעיות ההשתנה ייפתרו ע"י עיקור. עד אז הייתי מנסה לפזר מצע באזור גדול יותר, או אולי להוסיף ארגז צרכים נוסף, אפילו קטן יותר.
 

aradtailor

New member
ארנבים

בעיקרון ארנבים הם לא חיה מומלצת בתור חיית מחמד ראשונה, כי הם נורא עדינים,
וקשה להם להתחבר, ואם כבר, אז חשוב שהילד יהיה נורא עדין.
אני נתחלתי עם הילדים שלי עם שרקנים קודם.
קיבלתי ייעוץ מחנות לחיות בירושלים:
https://www.youtube.com/watch?v=WN_PtF1_X9g
&nbsp
&nbsp
 
למעלה