אתמול בגשם זלעפות - סיור בחירבת עתרי

אתמול בגשם זלעפות - סיור בחירבת עתרי

לא רק שלא הייתי באתר הזה לפני אתמול, אלא אף לא שמעתי עליו מימי. לא פלא , שכן אינו מופיע במפות. זוהי עיירה יהודית שהתקיימה במקום וחרבה בזזמן המרד הגדול. איש אינו יודע מה היה שמה של אותה עיירה... חרבת עתרי הייתה כפר שהתקיים בימי בית שני ומעט לאחריו. כיום נמצאים בה שרידים המדגימים יפה את חיי הכפר בתקופה ההיא. את האתר חפרו ד"ר בועז זיסו ואמיר גנור. השם עתרי, שניתן למקום, אינו בהכרח שמו האמיתי של היישוב, שאינו ידוע לחוקרים, אלא ניתן למקום מקורו בחרס שנמצא באתר, אשר שימש ככל הנראה כקבלה חקלאית. השם עתרי אינו מופיע עדיין במפות סימון השבילים. אתרים בכפר המשוחזר כוללים את מערת התבליטים, מערת חדר מסתור שהוסבה למערכת קבורה שבה שלושה תאי קבורה מעוטרים. שלושה מקווי טהרה, המעידים על גודלו של היישוב היהודי בטרם נהרס בשנת 69 לספירה, במהלך המרד הגדול. לאחר המרד הגדול התחדש היישוב, ובמהלך ההכנות למרד בר כוכבא, 60 שנה מאוחר יותר, התקינו בכפר מערכות מסתור ומערכת איסוף מים. בראש הגבעה נמצא קומפלקס גדול של מבנים, הכולל מקווה טהרה, מבנה ציבור גדול שאולי שימש כבית כנסת או מקום התכנסות, מערכת מסתור שאחד מפתחיה נמצא בפינתו של מבנה הציבור הגדול ורובע מגורים. בהמשך נמצאת גת גדולה שבה ניתן להבחין במשטח הדריכה ובשקע לבורג המעיד על גת משוכללת ועל מרכזיות גידול הגפנים ליין בכלכלת היישוב. חשיבותו של האתר נובעת מן העובדה שהוא לא נושב בתקופות מאוחרות (להוציא שלב קצר מועד בסוף התקופה הרומית) והשכבות הכפריות מימי הבית השני נותרו בלתי מופרעות. בפעם הראשונה התאפשר לבדוק באופן שלם את תופעת "מערכת-המסתור" ויחסן אל היישוב שמעליהן. התברר כי בשלב המוקדם (לפני המרד הגדול), היו מתחת לבתי המגורים חדרי-מסתור הכוללים חדר בודד אליו יורדת מחילה. לקראת מרד בר-כוכבא חוברו חדרים אלה לכלולים מורכבים הכוללים כמה חדרים, פתחי מילוט, וכן חיבור לבור מים. בצפון האתר נמצאה מערכת מסתור שהפכה למערת קבורה רומית. במקום התגלו גם מקוואות רבים ממצא מיוחד נתגלה בתוך המקווה הסמוך למבנה הציבור: בתוך שכבת אפר שריפה נמצאו עצמות שהשתייכו למורדים ובני משפחותיהם. בין השאר נמצאה עצם חוליית-צוואר חתוכה, המלמדת כי בעליה נערף בחרב. כיום שוחזר חלקית קומפלקס המבנים מימי המרד השני.
 

סאקרה

New member
לעולם לא מאוחר.

עדיין מפתיע שלא שמעת עליו. בשנתיים האחרונות-"נטחן" ארוכות בזירות המטיילים השונות. גם קרבתו של עיתרי לחורבת מדרס הפופולרית הפכו אותו לאתר מטוייל מאוד. שווה לפתוח מפה ולשוטט על הגבעות הסמוכות. כמעט על כל גבעה מסתתר אתר דומה.
 

Lakedaimon

New member
בנושא דומה...

הצלחנו להשיג לפחות חלק מהתקציב הדרוש לחפירת תל אחר שנמצא באזור, נאמר לנו שהתקציב לעונה הוא 35,000 דולר, השגנו בינתיים 15,000... חבל עליו, השודדים כבר התחילו להתלבש עליו.
 

Lakedaimon

New member
"אנחנו" זה הסטודנטים...

החלטנו שיש לנו גיבוי של מוסד אקדמי, ואנחנו מחפשים מימון לחפירה עצמאית שלנו. תחשוב על זה רגע, חפירה שאינה נתונה לפוליטיקה הפנימית של האקדמיה, שמנוהלת על ידי הסטודנטים...
 

shay4442

New member
בקצב שמצליחים לאסוף את הכסף הנדרש

אני לא אתפלא,שכאשר כבר יהיה את הכסף הסטודנטים כבר לא יהיו סטודנטים מן המניין................
 

masorti

New member
ועכשיו יש סטודנטים מן המנין?

עכשיו יש רק סטודנטים מושבתים מן המנין, ואו-טו-טו גם כל השנה האקדמית לא תהיה מן המנין.
 
יוזמה יפה

בכל מקרה אתם צריכים מישהו שיש לו כבר תואר ראשון בארכיאולוגיה (כתנאי לקבל רשיון חפירה). אני סקרנית, איך אתם מתכננים לנהל את החפירה? האם לסטודנטים שמשתתפים יש נסיון קודם בניהול חפירות?
 

shay4442

New member
מודע לפרויקט-רעיון

קדום כל זאת לא תהיה בעיה בגלל שמרבית הסטודנטים שמארגנים את הפרויקט הם שנה ג'(כמובן שהחוג מושבת בגלל השביתה הנוכחית) מה שאומר שהדרך לתואר ראשון לא רחוקה. היוזמה התגבשה במהלך קורס בנושא הסקר הארכיאולוגי,שבמהלך אחד מימי הסקר בשטח התגלו בעזרת סקרנותם והתלהבותם של חלק מהסטודנטים,ממצאים מסוימים שמעידים על חשיבות האתר. בקשר לנסיון בניהול החפירה מרבית הסטודנטים(כולל אני) קיימו כבר מספר חפירות בהם לימודית,ו"ארכיאולוג חופר" שבהם היינו אחראים בניהול ריבועים,וחלק מהסטודנטים היו עוזרי מנהלי שטח וכו......... החפירה אם תצא לפועל??? תהיה בשיתוף פעולה עם החוג ואני מניח שגם המכון הארכיאולוגי שישמחו לתת את עצתם ותמיכתם
 

CopperScroll

New member
תמהרו כי אם אתם מדברים על האתר שאני מכיר אז..

תמהרו כי אם אתם מדברים על האתר שאני מכיר אז שודדי העתיקות הפלסטינאים החלו כבר לשדוד...
 

Lakedaimon

New member
אנחנו יודעים...

כשהגענו לשם במסגרת של סקר ראינו סימנים של שופל...
 
למעלה