בגובה העיניים - לגור עם ההורים

בגובה העיניים - לגור עם ההורים

למי שלא יצא לראות, בסרטה של גלית גוטמן "בגובה העיניים" הוצגה התופעה של מגורים אצל ההורים בגיל ובסטטוס בו מצופה להיות עצמאיים, כאשר המקרים שהוצגו נשמעים כמו מקרי קיצון חריגים, אבל... מעוררי מחשבה.

כתמצית - המקרה ההזוי ביותר שהוצג היה של תאומות בנות 31 שגרות בחדר ילדותן בבית ההורים, למרות שעובדות במשרה מלאה, בתנאים של פנסיון מלא כולל הכל - האמא מפנקת אותן עד לרמה של לסדר להן את המיטות, והן הצהירו על כך שלא עוזרות בבית, ושהן מעדיפות את הסידור הנוכחי כי ככה יכולות להרשות לעצמן את אורח החיים הפזרני שהן אוהבות.

היו עוד מקרים, כמו של שני אחים שגרים אצל ההורים יחד עם נשותיהן והתכנון הוא להישאר שם עם הדור הבא (שתי הנשים בהריון, לאחד הזוגות כבר יש ילד), וגם במקרה הזה מוענקים תנאים של פנסיון מלא עד לרמת ניקיון החדר. מקרה שונה שהוצג היה המקרה של ראש עיריית ירוחם - בחורה נחמדה בת 35 שגרה אצל הוריה, ובמקרה שלה ניתן הסבר שגם ככה היא עובדת המון אז למה שתשכור דירה אם היא בעיקר חוזרת הבייתה לישון? (כשביננו - אני תוהה איזה אפשרויות לדירת רווקים יש לה בעיר הזאת)

עוד מקרה שהוצג, שהיה שונה מהאחרים, היה של בחור בן 40 וקצת שחזר לבית הוריו לאחר הגירושים, שהותירו אותו במצב בעייתי, במיוחד כשיש ילד בתמונה. במקרה הזה לעומת האחרים נראה שהחזרה לבית ההורים נובעת באמת ממצב של מצוקה כלכלית וכוללת התחשבות בסובבים אותו, הוא גם עוזר בבית בניגוד לאחרים, ולא מצפה מההורים שישרתו אותו, והשאיפה שלו לשנות את המצב וכמה שיותר מהר, גם זה בניגוד לאחרים שנראה שנהנים מהסידור שמצאו.

הותיקים פה זוכרים שלפורום קראו במקור "יוצאים מהבית". גיל היציאה מהבית נדחה בשנים האחרונות בעקבות יותר המחיה, וזה נהיה לגיטימי להישאר לגור עם ההורים - אבל המקרים שהובאו... קשה לי להבין אותם.
איך אתם עם הנושא הזה? יש פה חברים שנשארו אצל ההורים יחסית מאוחר? מישהו ששקל לחזור להורים לתקופה בשביל לחסוך? מישהו שביצע?

מה אתם חושבים על התופעה הזאת בכללי? מסוגלים להבין?
 

קלייטון.ש

Well-known member
לי קשה עם הרעיון הזה

ואצלי במקרה יש גם סיפור שהוא דומה אם כי שונה. הבת הקטנה שלי, בת 18, נישאה לאחרונה לחייל בן 20. הבת הגדולה שהיא בת 22 נשואה שנה וחצי ויש להם שתי תאומות שעוד לא מלאה להן שנה. הם שוכרים דירת 4 חדרים בפריפריה. עכשיו הזוגות החליטו שהם עוברים לגור ביחד. הבת הקטנה ובעלה עברו לדירת 4 החדרים של הגדולה. הסיבה הרשמית היא חיסכון במשאבים, ובוודאי אף אחד לא מקבל שם מתנות חינם. כולם עובדים אם בחוץ ואם בבית. אבל נראה שיש גם בעיה של חוסר בגרות אצל הקטנה. שהיא באמת עוד ילדה. היא רגילה כל דבר לעשות עם אחותה הגדולה וקשה לה להיפרד. כשאני מסתכל על כל הסיפורים האלה זה מה שאני רואה. חוסר בגרות. חוסר יכולת להיפרד מאמא ואבא או מהאחות וכולי.
 
אני לא חושבת שאפשר להשוות

מצב של שתי אחיות שחולקות בית עם בני זוגן, ועוד בזמן שהן כל כך צעירות, לא מקביל בראייתי למקרה של מגורים אצל ההורים בגיל 30+, עם ובלי בני זוג. האמת שזה אפילו נשמע לי נחמד, בגילאים כאלו גרים לרוב עם שותפים, ומה ההבדל בין שני זוגות שחולקים דירה לבין מצב כזה בו מדובר באחיות ובני זוגן? אני מניחה גם שהבת הקטנה עצמאית ומסדרת לעצמה ולבן זוגה את החדר, ולא מצפה שאחותה הגדולה תעשה את זה.
&nbsp
במיוחד אין מה להשוות למקרה של התאומות המפונקות מהסרט - במקרה שלהן באמת אני רואה חוסר בגרות, מהסוג שלא מצופה בגיל 18 ועל אחת כמה וכמה בגיל 31. צורם גם שהאמא מעודדת את זה ומסבירה שהבנות אוהבות תכשיטי זהב, וחשוב להן להחליף את הרכב בתדירות גבוהה, והן אוהבות מסעדות יקרות ולקנות הרבה זוגות נעליים... ולכן היא בעד שיגורו אצלה במקום שיוציאו כסף על שכ"ד.
&nbsp
אני עדיין מנסה להבין באיזו תדירות הן קונות תכשיטי זהב, איך הן לא מתביישות להגיד שהן יכולות לקנות בשבוע 4 זוגות נעליים, וממתי להחליף רכב בתדירות של שנתיים או כמה שזה לא יהיה, זה משהו בסיסי?!
 

avvv

New member
גם לי קשה עם זה

לא ראיתי את הסדרה, משתדל לא לראות טלוויזיה.
בגדול, אני יכול להבין מגורים אצל ההורים בגיל מאוחר כשזה נובע מחוסר יכולת כלכלית, ובטח כשמדובר על משהו זמני כדי לחסוך לדירה (מכיר כמה זוגות שעשו את זה). אבל אנשים שעובדים ולא מרוויחים משכורת רעב או שלא גרים במרכז, קשה לי להבין למה הם צריכים לגור עם ההורים ולחיות עם חוסר העצמאות הזה - אמא מה יש לאכול היום, עם מי אתה יוצא? מתי אתה חוזר וכו'.
 

gal-or

New member
גם לי קשה עם העניין הזה

את הבחור בן ה-40 אני יכולה אולי להבין, בייחוד עם הוא מגדל ילד.
אבל יבוא יום וההורים לא יהיו על יד, ובאיזשהו שלב יילכו לעולמם ואז הם יגלו את החיים האמיתיים
 
לא ראיתי את הכתבה

אבל בכתבות בטלוויזיה בכלל, תמיד יציגו את המקרים הקיצוניים ביותר.
פעם חשבתי שבגיל בוגר אנשים לא צריכים לגור עם ההורים.
היום אני אומרת שהלוואי שהייתה לי אפשרות לגור עם ההורים אפילו היום (בגיל 43, כמעט 44). אולי אם במקום לשכור דירות לא הגיוניות מבחינת תנאי המחיה שלהן והמחירים ההזויים, יותר אנשים היו נשארים עם ההורים ומשאירים את הדירות להשכרה ריקות, למשכירי הדירות לא הייתה נותרת ברירה אלא להשכיר דירות בתנאים נורמאליים.
אני מאמינה שרוב האנשים שכן חיים עם ההורים בגיל מבוגר גם עוזרים בבית ולא סתם "מתנחלים" אצל ההורים. כאמור, בשביל הרייטינג, בטלוויזיה תמיד יראו את המקרים הקיצוניים והנדירים יותר.
 
הכתבה הזאת עסקה במקרים מאוד ספציפיים

וניסתה להראות תמהיל של אנשים שונים ומצבים שונים, בעיניי היא הציגה בעיקר עד כמה זה יכול להיות מעוות, ובין היתר מהכיוון שאותו הצגת - שבגלל שכל כך יקר לשכור דירה בימינו, לאנשים לפעמים עדיף להישאר אצל ההורים, ובפועל רבים באמת עושים את זה, ובאופן אישי, אם פעם היה נראה לי מוזר שאנשים הניחו שאני גרה עם ההורים, בימינו כשאנשים שואלים את זה אני מבינה שזה נובע ממציאות קיימת, של מי שיודע כמה זה יקר לגור מחוץ לבית ההורים, ועוד בגוש דן.
&nbsp
לצד זאת - כתבת משהו חשוב: לא מזמן מישהי ששוחחתי איתה על הנושא, טענה שאין באמת מצוקת דיור, היות שכולם מוצאים איפה לגור ולא גרים ברחובות. הוכחתי אותה על טעותה ועדכנתי אותה בכמה וכמה מקרים של אנשים ששתינו מכירות שנשארו אצל ההורים במשך תקופה ממושכת (לפעמים גם מעבר לשנה) אחרי שהחוזה שלהם הסתיים ולא הצליחו למצוא דירה במחיר שפוי - ולא מדובר באנשים שמשתכרים שכר מינימום, לצד אנשים שגרים עם שותפים כי לא מוכנים לשלם את הסכומים המטורפים שדורשים על לגור לבד, גם אם יכולים להרשות לעצמם.
&nbsp
זה לא מוביל לירידת מחירים ולא יוביל גם אם התופעה הזאת תתרחב, כי יש עניין של היצע מול ביקוש, וכל עוד הביקוש גבוה משמעותית מההיצע, המחירים ימשיכו לעלו. הבעיה הזאת תיפתר רק אם ההיצע יוגדל באופן מתאים, ואני לא רואה את זה קורה בעשור הקרוב, עצוב אבל אמיתי. בינתיים ההיצע של דיור בר השגה בדגש על כזה שמתאים לצעירים, זוגות וסינגלים, וגם לזוגות בוגרים ללא ילדים רק יורד - הודות לפרויקטים של פינוי בינוי שלא מותאמים לדרישות השוק, ומורידים מההיצע הקטן גם ככה של דירות קטנות ופשוטות.
 
למעלה