בהמשך לנושא יחידנות
מול זוגיות

בהמשך לנושא יחידנות../images/Emo90.gifמול זוגיות

רציתי לשתף אתכן בלבטים שיש לי באותו נושא. יש לי חברה נשואה. את מה שאני עומדת לספר לא שמעתי פעם אחת אלא, מאז ילדתי, לא פעם ולא פעמיים, ואפילו לא שלוש וכמובן, לא רק מהחברה הנשואה הזאת. הנישואים שלה, כפי שאני רואה אותם במהלך השנים, הם נישואים ממוצעים: לא טובים מדי, לא רעים מדי, עם עליות וירידות, מריבות ופיוסים. כמו רוב היחסים הזוגיים שאנחנו מכירות. בריב האחרון ביניהם, היא אמרה לי שהיא שוקלת להיות כמוני. תיקנתי אותה, כמובן, הסברתי לה שכמוני היא לא יכולה להיות והיא אמרה: "כן, כן, ברור... אבל התכוונתי, לפרק את החבילה". מכאן הפלגנו בניתוחים וניחושים, אם יקרה, מה יקרה, איך זה ישפיע על הילד שלה וכו'. היא אמרה שהילד מרגיש את המתחים בבית ומקרין אותם. שבוע שלם הגננת מדווחת לה על חוסר שקט מצידו. היא (החברה) בטוחה שזה בגלל המצב בבית, המריבות ובעיקר - השתיקות בינה לבין בעלה. היא נקרעת בינה לבינה ולא יודעת מה לעשות. שוב ושוב היא חוזרת ואומרת לי שחבל שלא בחרה כמוני מלכתחילה ואז, הילד לא היה מאולץ לעמוד במסכת הקשה הזאת שמולה יתכן שיעמוד בעתיד. אמרתי לה שלא תעשה אידאליזציה מהאימהות היחידנית מבחירה. גם באימהות הזאת, כמו בכל אימהות אחרת, יש עליות ומורדות, יש קשיים לא מעטים בצד ההנאות וכמו בכל דבר בעולם - יתרונות וחסרונות. היא טוענת שהיא יודעת, שהיא לא עושה שום אידאליזציה, שהיא רואה את ההתמודדות היומיומית שלי ויודעת טוב מאד על הקשיים, ולמרות הכל, כשהאלטרנטיבה היא גירושין - היא פשוט מקנאה בי. לדעתה המצב של היעדר אב מלכתחילה, עדיף עשרות מונים על מצב של פרידת ההורים, לפחות בגילאים צעירים. היא אומרת שהיום התא המשפחתי המסורתי כמבנה משפחה יחיד או נכון אבסולוטית הוא דבר ששייך להיסטוריה והיום יש סוגי משפחות רבים, כאשר כל אחד צריך לבחור את מה שמתאים לו. מצאתי את עצמי קצת מתלבטת בכל הקשור לייעוץ מה ואיך לעשות, בגלל הרגישות שלה והמעמד שלי. אני משוכנעת שכל אחת מכן נתקלה בסוג של "קינאה" כזאת, בין אם לכמה שניות (בעיקר ממי שלא באמת מבינות את רמת הקושי וההתמודדות, אבל גם ממי שרואות את היתרונות) ובין אם לאורך זמן. תהיתי לי - עד כמה נתקלתן גם אתן במקרים דומים? האם לדעתכן זה משקף שינוי חברתי בישראל, שמתחיל סביבנו בקטן או שאלה סתם רגעי משבר אצל זוגות נשואים? האם באמת נוצרת פתיחות בנושא התא המשפחתי האחר, למרות הדומיננטיות של הממסד הדתי שדוגל במסורת בכל אספקט, כולל במשפחה? ובכלל, אם נתקלתן בחברות כאלו - מה אתן אומרות להן? ואם לא - מה הייתן מייעצות?
 

Tin Tinn

New member
וואו, אם לא הייתי יודעת שלא אני

כתבתי את ההודעה הזו, הייתי צריכה לבדוק
לשאלותייך -
כפי שכתבתי כאן אין כמעט יום שאני לא שומעת את זה ממישהי. יש לי חברה שאחת לשבועיים בערך מודיעה לי חד משמעית שהיא נפרדת מבעלה, והכי טוב להיות לבד, ואיזה כיף לי. שלוש דקות אחרי זה היא מסבירה לי למה בעלה (כן, זה המנוול) הוא בעל מוצלח וכדאי לה להישאר איתו.
אני חושבת שכרגע, עבור חברות שלי (שרובן פחות או יותר בגילי) זה משקף משבר זמני. אבל בגדול אני חושבת שיש שינוי חברתי בישראל מהבחינה הזו וכרגע הוא מתחיל בקטן, אבל לדעתי יילך ויגדל. ואז יהיה הפוך על הפוך וכוווווולם יתחתנו כדי להביא ילדים.
שוב, ככל שגיל המתדיינים בסוגיה צעיר יותר, קיימת פתיחות רבה יותר.
ועצות לחברות - אני מדגישה בפניהן את היתרונות בחיי נישואין (עם דוגמאות ספציפיות לחיי הנישואין שלהן) ומסבירה על האושר הפרטי שלי, ועד כמה טוב לי עם הבחירה שלי, אבל שיש גם חסרונות שאולי הן לא שמו לב אליהם ומפרטת קצת יותר. בעיקר, מי שנשואה ואני יודעת שלא ממש רוצה לפרק את החבילה, רק לפרוק עצבים, אני מדגישה (בעדינות) את החסרונות שנראה לי שעבורן יהיו משמעותיים יותר. רק כדי לאפשר להן לחשוב שאם ככה, אז הבחירה שלהן בנישואין היתה מוצלחת יותר. לא ממש אכפת לי אם הן חושבות אח"כ שאני מסכנה, כי אני ממש לא. אבל חשוב לי שהן תהיינה שמחות בחלקן ומאושרות.
 
רגע, את לא אני? ../images/Emo12.gif../images/Emo6.gif תראי...

בפועל - זה מה שאני עושה (אולי אנחנו בכל זאת אותה אחת?
) א ב ל - מכיוון שאני מכירה את הדברים לפני ולפנים אצלם במשפחה, ויודעת איפה המינוסים הגדולים של בעלה וכמה היא נאלצת לספוג ממנו שאני, בנעליה, כבר הייתי מעיפה עליו את נעליה - מאד קשה לי עם זה. מודה. אני די נקרעת בין הצדדים שיש להציג במקרה הזה, כי אני לא משוכנעת שעדיף לה איתו. מה שאני משוכנעת בו, זה שלפחות היום, זה עדיף לילד למרות כל הבעיות, ועל כך אני "עובדת" איתה.
 

Tin Tinn

New member
אני לא לגמרי מסכימה שזה בהכרח

טוב יותר לילד. זה נורא תלוי. אתן לך דוגמה. בעל של אחת מחברותי נוהג לדבר אליה בזלזול. אני אישית הייתי מעיפה את העכוז הגדול שלו רחוק מאד אבל היא שותקת. איפה נגנבתי - כשזה עובר לילדים שמתחילים לדבר אליה באותו טון מזלזל ובאותם גידופים. כשאת שומעת ילד אומר לאמא שלו - מה, את מפגרת? לי אישית עולות השיערות באש מרוב כעס. אבל זו אני. אני חושבת שכדאי לה לשבת (אולי אפילו איתך) ולעשות רשימה של בעד ונגד, ואז להוסיף לכל נקודה שקלול של עד כמה הנקודה הזו חשובה בעיניה. אח"כ סופרים את הסה"כ, ואז זורקים הכל לפח ומחליטים עם הלב. אני לא בטוחה שילד שגדל בבית שבו רבים כל הזמן, או שיש שתיקה מתוחה ואין חיבור בין ההורים טוב לו יותר מאשר אם ההורים נפרדים. כי אז יש את המשבר של הגירושין אבל לפחות גם אבא וגם אמא כבר פנויים לאהוב אותו ולא עסוקים רגשית בכעס אחד על השניה.
 
היי היי היי... לא לכך התכוונתי.

אני חושבת שאני האחרונה שטוענת את ההיפך, והפעם - אני תוהה אם את כתבת את הודעתך או שמא אני
זה בדיוק מה שאני נוהגת לומר תמיד. לדעתי, ילדים להורים שלא מסתדרים ביניהם, מוטב להם שיחיו ב- 2 בתים (כמובן שלא יום פה ויום שם) מאשר שיחיו בבית אחד רותח. אבל לא על כך מדובר, אלא על כך שבמקרה הספציפי שלה ובשלב הנוכחי, לדעתי עדיף לילד לחיות בבית אחד למרות החיכוכים. ולא, ממש לא הגיעו לרמה כזאת של התבטאויות. אחרת מזמן הייתי פורצת את שתיקתי.
 

Tin Tinn

New member
תראי, כמובן שאני לא מכירה את המקרה

הספציפי שלה - בכ"ז אנחנו לא אותה אחת
גם אני סבורה שאם יש אפשרות שההורים יסתדרו ויפתרו את הבעיות ביניהם בלי להיפרד זה עדיף לילדים.
 

אורora

New member
גם לי יש חברה כזן

שבעלה מדבר אליה מאוד לא יפה בפני הילדים. זה מדהים אותי כל פעם מחדש , היא אחלה בחורה, אסרטיבית , דומיננטית , חברותית , אהובה , יש לה מקצוע מעולה , היא מרוויחה מצויין ועשתה יופי של קריירה (וממש לא צריכה אותו כדי להתקיים בכבוד ויותר) , ילדים מקסימים. ולידו היא הופכת לשטיח, הוא נוזף בה כאילו היתה ילדה בת 5 והיא מתכווצת ומנסה תמיד לרצות אותו. זה משגע אותי. לכאורה נישואין מושלמים, הצלחה בחיים, כסף, בית גדול, ילדים באמת נהדרים. אבל הוא מגמד אותה כל כך ואני ממש אבל ממש משתגעת מזה. היא המודל שלי לכמה נכון לא להתפשר בחיים. וכמובן שזה משפיע על הילדים כבר שמעתי כבר שגם הם מדברים אליה ככה ( שם לא אומרים מפגרת או כינויי גנאי אבל הנימה והתוכן ברורים)
 
זה היה מטריף אותי. אני חושבת שפה

נעוץ ההבדל הגדול בין מי שמראש בחרה ביחידנות (מכל סיבה שהיא) לבין מי שהלכה בדרך אחרת והיחידנות כאלטרנטיבה היא נתיב שמאד מאיים עליה. והכי כואב? אם היית מספרת להן לפני כך וכך שנים על רמת ה
שהן תהיינה מוכנות לאכול רק כדי לשמור את החבילה שלמה, הן היו צוחקות לך בפנים.
 

Tin Tinn

New member
למה לפני שנים?

אני שואלת את החברה שלי עכשיו למה היא מרשה לבעלה לדבר אליה ככה ומקבלת תגובה שבלה בלה בלה בלה והוא אבא נהדר ובעל נהדר..... מה תעשי עם זה?
 

אורora

New member
החברה שלי

עובדת על עצמה כבר שנים איך לשנות את עצמה כך שהיא פחות תריב ותרגיז אותו. הביטול העצמי הזה מטרף אותי כי זה לא הדדי הוא לא עושה כלום בנידון. והיא כבר אמרה לי יותר מפעם שהם ביחד רק בגלל הילדים.
 

דש1דש

New member
וזו טעות עצומה שבסוף

הילדים עצמם יכעסו עליה. היא לא מראה להם צורה טובה של זוגיות 0 גרוע הרבה יותר מחוסר בזוגיות! היא מלמדת אותם התבטלות ומחיקה עצמית
 
על עצמה היא עובדת??? מדהים. הם

לא ניסו ייעוץ זוגי או שמבחינת בעלה - על ה
שלו?
 

אורora

New member
אני יודעת רק מה שהיא מספרת

וזה לא הרבה.הוא לא עושה כלום , היא עושה המון כדי לעבוד על עצמה לא להרגיז אותו ולהכניס הרמוניה לבית. אם הייתן מכירות ואתה הייתן מבינות כמה זה לא יאומן. אשה 10 בכל מובן, ואיתו פתאום הכל נעלם והיא קטנה קטנה קטנה
 
שימי לב למאמר שלינקקה לורי

למטה (או לפחות, לקטע ממנו): "הדבר המצחיק הוא שאם מישהו היה שואל אותי אם החשבתי את נישואינו ל'שווים' או אם קבלת ההחלטות שלנו נעשה ב'משותף' הייתי עונה בכנות 'כן, כמובן', על שתי השאלות. ככה באמת ראיתי את זה."
 
כי לפני שנים, כשהן היו רווקות

צעירות ופוחזות, הן לא היו מעלות בדעתן שבעליהן ידברו אליהן כך בעתיד ולא היו מאמינות שבעתיד, הספיגה שלהן תגדל לרמות כאלו. לגבי המאזן שהן עושות עבור עצמן - תראי, כל אחת מחשבת בחייה יתרונות וחסרונות באופן שונה, בהתאם לאופייה, דיעותיה, יכולת הספיגה שלה וגישתה לחיים. גם אנחנו, בסופו של דבר, עושות מאזן רווח והפסד ובוחרות את בחירותינו. במסגרת הבחירה שלנו, אנחנו מוכנות לספוג חסרונות מסויימים בתמורה ליתרונות מסויימים. הן עושות אותו הדבר, אלא שבעיניהן - החסרונות והיתרונות שונים מאשר בעינינו. לכן אני מאד זהירה עם שיפוטיות במקרים האלה, ודי אובדת עיצות כי בסופו של דבר - דרכה של כל אחת צריכה להיות בחירתה האישית. מצד שני, קשה לי שלא להגיב כשמדובר בחברה שאיכפת לי ממנה.
 

Tin Tinn

New member
ברור לי

אבל מה שרציתי להדגיש (וכנראה לא הצלחתי) זה שגם היום, לא רק לפני שנים, היא לא מרגישה שהיא מקטינה את עצמה ומוותרת. היא משכנעת את עצמה שככה הכי טוב. - והיא מודעת לאלטרנטיבות. שוב, שלא תבינו אותי לא נכון, אני לא מעודדת אף אחת להתגרש, להיפך. אני בהחלט מאמינה שצריך לנסות ולעשות מאמץ עילאי כדי לתקן את מערכת היחסים כדי להגיע לזוגיות טובה. ואני מודעת בהחלט ליתרונות ולחסרונות של האלטרנטיבות. מה שאני אומרת בעצם, זה שאותן נשים היו בהחלט צוחקות לי בפנים אם הייתי אומרת להן איך הן יסכימו שיתנהגו אליהן בעתיד, ומה שעוד יותר כואב, זה שגם היום כשכבר מתנהגים אליהן ככה, הן לא "רואות" את זה. אני קוראת לזה, ואולי באופן בוטה - התנהגות של קורבן. כשאני שומעת סיפורים מכעיסים מחברה שלי ושואלת אותה (ואני כבר באמת לא עושה את זה הרבה) למה היא מסכימה שיתנהגו אליה ככה, היא מתחילה לספר לי על התפשרויות בזוגיות, ולמה עדיף לוותר לבן זוגה על ההתנהגות הבלתי מקובלת בעליל שלו כי הוא כזה בעל נהדר ואבא נהדר...זה כאילו היא עוצמת עיניה בפני המציאות. מה אני עושה עם זה? כלום ושום דבר. אני הכתף שלה, האוזן בשבילה והקיר עליו היא יכולה לפרוק את כל צרותיה, כעסיה, עלבונותיה. לא חשוב מה היא תגיד לי, אני אוהבת אותה ואני שם בשבילה ותומכת בה בכל מה שתחליט לעשות. בשביל זה אני חברה שלה. מצד שני (בתור חברה) אני גם מרשה לעצמי לשים לה לפעמים מראה וירטואלית מול הפנים שתראה איך זה נראה מהצד. ככה, בשביל הפרספקטיבה.
 
תסמונת הקורבן היא תסמונת ידועה מאד

ולצערנו, נפוצה מאד בקרב נשים נשואות ומגיעה לשיאיה בקרב נשים נשואות מוכות. פה יש כבר רבדים פסיכולוגיים עמוקים ורחבים להתחיל לדון בהם, אבל המקום שאני נמצאת בו היום, הוא הססנות גדולה איך ועד כמה להיכנס לתוך הסיפור בגלל הגבוליות שלו ובגלל מי שאני מול מי שהיא. אני חושבת שהדברים מתחילים להתחדד לאט לאט.
 

דש1דש

New member
תראי - כנראה יש נשים שזה מתאים להן

אולי כי הן לא מכירות שאפשר אחרת (זוגיות עם כבוד) אולי כי יש בהן מזוכיזם - לכי תדעי. אולי היא רק מתרצת כי היא מבועתת מהרעיון ליהיות לבד - לחזור "לשוק הבשר" (כי בואו נודה - רוב המתגרשות יתחתנו שוב - לפני שאנחנו נמצא מישהו) אני וכנראה רובנו לא נוכל להבים איך מישהי נשארת בכזו מערכת - אבל אם זה מתאים לה - אנחנו רק יכולות להציע אוזן וכתף ועיצה - כשהיא רוצה בה. לא יותר.... להגיד לה שהיא טועה ולייעץ חזק מידי נגד רק יגרום לה לברוח. האמת שלי אישית קשה ליהיות חברה טובה ותומכת בכזו מערכת ואני כן מייעצת יותר מידי.... לא נעים לשמוע.... אבל נראה לי - בראיה מפוקחת שזו טעות מבחינתי יותר מידי לייעץ
 

gezers

New member
לא יעזור לך..

בסוף תגלי שאנחנו תאומות ססיאמיות שהופרדו בלידתן עם או בלי הפרופ' המכובד..
, ולעניין שהעלית, "גודלו" של אדם נובע מתוך עצמו כלפי עצמו. בחוץ היא יכולה להיות "ענקית" אבל ב"פנים" עדיין ילדה קטנה ומבוהלת ולכן בעצם "זקוקה" לרודנות הזאת (גבולות) כדי להצליח להתקיים. אבל בדיוק כמוך גם אני נתקלתי במקרה כזה של מישהי שהייתה "סופרוומן" כלפי חוץ אבל שטיח בבית.. וגם אני כמוך משתגעת מזה..
 
למעלה