בין הורים וילדים

Apolit

New member
בין הורים וילדים

שלום רב, יש לי שאלה בנוגע למכירת דירה: האם אב משפחה (הדירה רשומה על שמו ועל שם האם) יכול (וכולם חפצים בכך, לצורך העניין) ליצור איזשהו הסדר משפחתי "שירגיע אותו" לפני תחילת תהליך מכירת הדירה, על-מנת להבטיח מבחינתו שהכסף ממכירת הנכס ילך לכיסוי חובות ולחשבון הבנק שלו (של ההורים); ולא שהילדים, חלילה, "ישתלטו" לו על הכסף - משהו כמו מעין הסכם מול עו"ד: בין האב מצד אחד לבין שלושת ילדיו מהצד השני בדבר הסכמת ויתור על כסף מכספי הדירה. או, לחילופין, הסכם מול עורך-דין: בין האב והבנק על כך שכל כספי מכירת הדירה הולכים לאחר כיסוי החובות לחשבון הבנק שלו. האם יש דבר כזה? תודה רבה.
 
ניסיון תשובה

תחילה אבהיר כי בכדי לתת מענה אמיתי ומלא בעניין זה יש צורך לפרט את כל נסיבות המקרה מאחר ויש לי הרגשה כי לא כל הפרטים צויינו כאן. בכל מקרה השאלה לא ממש ברורה מאחר ובהנחה ואכן דירת ההורים רשומה על שם והם מעוניינים למכור אותה ולהעביר את הכסף לתשלום חובות הרי אין לילדים כל זכות בעניין, הדירה של ההורים וכך גם הכסף שיתקבל ממכירתה ולכן אין צורך ברשות כלשהי להעבירו לבנק לטובת כיסוי חובות. אסביר כי בהליך מכירת הדירה ניתן להגיע להסכמה עם הקונים כי X כסף יועבר ישירות לבנק ולא לידי המוכרים. אני ממליץ להתייעץ בעו"ד במסגרת הליך המכירה ואני לא רואה כל בעיה להסדיר את העניין ללא חשש במסגרת המכירה. בברכה ובהצלחה, פז לב-רן, עו"ד שדמי לב-רן עורכי דין
 

Apolit

New member
המשך: בין הורים לילדים

קודם כל, תודה על התשובה. אשמח להבהרות: הם לא קטינים. וזה לא מקרה של גירושים. החשש מבחינתו הוא שעם מכירת הנכס ולאחר תשלום החובות, "ישוחרר" סכום כסף, ויהיה זמין/נזיל, והילדים יתבעו (ברמה זו או אחרת של נימוס) ממנו תשלומים שונים, ומבחינתו, כדי להבטיח שזה לא יגיע אליהם, יעדיף לעגן את זה מראש. ברור לי שלילדים אין שום זכות בעניין אם הדירה רשומה על שם ההורים. אבל, החשש מבחינתו של לתת כסף לילדיו, ולכן מעדיף להמשיך לגור בבית אחר - לא למכור אותו ולהגדיל חובות. כיצד אפשר ליצור מצב שיבטיח עבורו את זה שלאחר מכירת הדירה וסילוק החובות בעקבות הסכום שנוצר, הילדים לא יתבעו שום דבר. כלו', זה הפוך מהזוית בה הסתכלת על זה קודם: הכוונה היא שהוא לא רוצה לתת. הרבה יותר מאשר שהם רוצים לקחת. לכן, העיגון המשפחתי להבטחת הכסף אצלו, צריך לבוא ממקום א-פריורי לדרישה של הילדים, ולא לאחר הבקשה שלהם לספר להם שאין להם איזשהו חלק משפטי בכסף של הדירה. יש אפשרות כזאת?
 
אני חייב להורות שאני מתקשה להבין

תחילה אומר כי ניתן להכין הסכם שבו הילדים יתחייבו כי אין להם כל דרישה או כוונה לדרוש את הכסף שיוותר ממכירת הדירה וכי הסכום הנותר ישאר בידי האב, אך אין שום סיבה בעולם לחתימה על מסמך כזה מאחר ובכל מקרה לילדים אין שום זכות חוקית לכסף לכן מדובר בהסכם / חוזה אשר מאשר מצב קיים ולא נותן זכות או חובה אמיתית כלשהי לאב, מעבר לכך אציין כי מאחר ואתם חוששים מן הילדים מצב בו אין להם שום זכות חוקית לכסף מה ימנע מהם לבקש אותו למרות החתימה על ההסכם הרי בכל מקרה מדובר בכסף ששייך להורים ולכן בכל מקרה מדובר בשאלה של נכונות ההורים לתת את הכסף ולא בזכות של הילדים לדרוש אותו. בברכה, פז לב-רן, עו"ד
 

hutc10

New member
לא ברור

קראתי את השאלה וההבהרה ומשהו לא ברור לי. האבא לא יודע להגיד "לא" לילדים? שים לב איך זה עובד לדוגמא: הילד לאבא: "אבא עכשיו שמכרת את הדירה יש לך איזה כמה מאות אלפי שקלים בבנק. אני רוצה איזה עשירייה לסגור חוב או לקנות משהו." האבא לבן: "נכון שיש לי הרבה כסף בבנק אבל את החובות שלך תסגור בעצמך ואת המתנות לעצמך תקנה מכסף שלך. לא נותן לך." איפה פה הבעיה? אפשר כמובן לקצר את זה ל"אבא אני רוצה כסף". "לא".
 
למעלה