ביקורת על התנ"ך

OraionSan

New member
ביקורת על התנ"ך

התנ"ך הוא הספר הכי גרוע שקראתי מימי. ולא, זה לא בגלל שאני אנטי-דתי. להיפך, אני אגנוסטיקן- כלומר אני לא מאמין שיש ולא מאמין שאין אבל אני מאמין שיכול להיות- ואני מאמין גדול בסובלנות דתית. אני יודע שהתקפה ישירה על התנ"ך זאת לא שיטה טובה, כי היא גורמת לאנשים להתגונן ולהתבצר עוד יותר בדעות שלהם, אבל זאת הדרך היחידה שמצאתי, ואני מקווה שאני אצליח לגרום לפחות לכמה אנשים להכיר באמת על הספר הנוראי הזה. בביקורת הזו אני לא הולך לדבר בכלל על האם אלוהים קיים או לא, ואני גם לא הולך לדבר על זה שהתנ"ך לא מסתדר עם ההיסטוריה, חוץ מפעם אחת קטנה. כבר חפרו מספיק על שני הנושאים הללו. אבל אני כן הולך להתייחס לתנ"ך כסיפור ולצאת מנקודת ההנחה שהתנ"ך הוא לא תיעוד היסטורי, לפחות לא תיעוד היסטורי מלא, אלה בעיקר אוסף של סיפורי מוסר יהודיים שחלקם מבוססים על היסטוריה אמיתית. לאלה שחושבים שנקודת המוצא הזו היא לא טובה ושהיא תגרום לי להביט בתנ"ך בצורה לא אובייקטיבית, אתם טועים. דווקא בגלל שאני מניח שזה לא בהכרח אמיתי אני יכול לראות את זה בצורה יותר אובייקטיבית. לכל אלה שתוהים מה אני יודע בכלל על תנ"ך ועל כתיבה ומי אני שאני מעז לבקר את התנ"ך, אני אסביר בסוף הביקורת- אולם אני מאמין שאחרי שתקראו אותה לא יהיה צורך בהסברים. טוב, אז בואו נתחיל. קודם כל אני אסביר את הבעיות האישיות שלי עם התנ"ך. הבעיות הללו הם עניין של דעה ואמונה אישית, ולכן אני לא הולך להתווכח עליהם. קודם כל, לא אהבתי אף אחת מהדמויות בתנ"ך. הן אנושיות מדי, עם כל הפגמים שכרוכים בזה. הרבה עכשיו יקפצו ויגידו "אבל זה בדיוק מה שכל כך נפלא בהן!". אז זהו, למרות שאני לא אומר שכל הדמויות בתנ"ך צריכות להיות חסידים יפי נפש, בתור דמויות שאמורות להוות דוגמא מוסרית אני מצפה מהן ליותר מזה. הרבה מהם הם קטנוניים ואכזריים- לדוגמא כשאליהו מוכיח לעם שנביאי הבעל הם נביאי שקר ושאלוהים הוא האל האמיתי, במקום לתת לנביאי הבעל שראו במו עיניהם שהם טעו ויודעים עכשיו מה הדרך האמיתית לחזור בתשובה, הוא מחסל אותם וטובח בהם. חלק מכם יגידו "אבל הוא צודק, הם שחטו קודם את נביאי האלוהים!". אז זהו, שיש לי אמונה אישית שנקמה זה לא דבר צודק. כשאתה עושה לאחרים את מה שהם עשו לך אתה מתנהג בדיוק כמוהם, ולכן אתה לא יותר טוב מהם. כשאתה נותן לרצון בנקמה להשתלט עליך אתה פשוט מפסיד לזה שאתה רוצה לנקום בו. אבל כשאתה סולח לו, אתה מראה לו שאתה יותר טוב ממנו. אני לא אומר שצריך לתת למי שפגע בך לחמוק בלי עונש, אבל לא צריך לרדת לרמה שלו ולהחזיר לו באותו המטבע. וזה לא רק בגלל אידיאל מטופש. כשאתה פוגע במישהו, בין אם זה בצדק או לא, אתה מעורר בו רצון לנקום בך. אם אתה נכנע לרצון בכל פעם שהוא פוגע בך ואתה פוגע בו בחזרה, והוא נכנע לרצון שלו לנקמה בכל פעם שאתה פוגע בו, זה יוצר שרשרת אינסופית של פגיעות עד שאחד מהם כבר מחוסל. עולם שבו אנשים משתדלים לא להיכנע ליצר הנקמה ולסלוח הוא מקום הרבה יותר נעים ובטוח לחיות בו, אתם לא חושבים? ומכאן באים כמה ציטוטים מפורסמים: "אל תהיה צודק- תהיה חכם", "לכעוס זה קל", "איזה גיבור הוא הכובש את יצרו" ועוד. בדיוק מאותן סיבות שנאתי את רוב האלים במיתולוגיה היוונית והמסופוטמית, ולפי מעט המידע שאני יודע על מיתולוגיה סקנדינבית, מצרית ויפנית יש שם בדיוק את אותה הבעיה- האלים הם מניאקים. הם מתעצבנים, רבים, נלחמים, הורגים, ונוקמים מסיבות מאוד מטופשות. מובנות, אבל מטופשות. ואלה אמורים להיות אלים! וכן, אני יודע שהתפיסה של המיתולוגיות הללו היא שהאלים יצרו את האדם בדמותם ושמו בתוכם הרבה מעצמם, ושבני האדם הם בעצם בדיוק כמו האלים רק חלשים יותר, אבל זה לא משנה את העובדה שהסיפורים שלהם מעצבנים אותי. עוד בעיה. אני לא מסכים עם הרבה מהחוקים של אלוהים, ואני חושב שהרבה מהעונשים והתגמולים שלו היו לא צודקים. הוא הרבה יותר טוב מהאלים הפוליתאיסטיים, אבל אני עדיין לא אוהב אותו. לאלה מכם שהולכים להגיד לי "מי אתה שתעז למרוד נגד אלוהים?!", אני מפנה אתכם לסיפור סדום ועמורה. כשאלוהים מספר לאברהם שהוא הולך להשמיד את סדום ואברהם מוחה, אלוהים לא מעניש אותו וממשיך להתייחס אליו בדיוק כמו קודם. למה? כי הוא לא עשה שום דבר לא בסדר. התנ"ך בעצמו נותן לי את הזכות למחות נגד אלוהים! דוגמא מפורסמת לחוסר צדק של אלוהים היא הסיפור על אלישע והדובים. ילדים קטנים מקללים את אלישע וקוראים לו קירח, אלישע מתנהג בצורה הכי לא בוגרת שיש וקורא לאלוהים לנקום בהם, ואלוהים עוזר לו ושולח דובים שיוצאים מהיער ותוקפים את הילדים. אני מאמין שכולכם מבינים מה לא בסדר בסיפור הזה. עוד בעיה עם הרבה מהחוקים של אלוהים זה שיכול מאוד להיות שלא באמת אלוהים כתב אותם. הרבה מהחוקים התנ"ך דומים מאוד לקבצי חוקים קדומים יותר כמו הקוד של חמורבי. יש כאלה שיגידו שהחוקים של התנ"ך יותר טובים מקבצי החוקים הקדומים הללו, אבל אני עברתי על החוקים של התנ"ך ועל חוקים קדומים יותר, והיו חוקי תנ"ך שממש לא אהבתי וחוקים קדומים שדווקא כן אהבתי. לא שלא היו חוקי תנ"ך שאהבתי, אבל החוקים השומרים לדוגמא הם טובים יותר לדעתי. לדוגמא, בשומר הקדומה היה חוק שכאשר עומדת בפני המלך החלטה ממש חשובה שעלולה להשפיע על גורל העם כמו האם לצאת למלחמה או לא, היה צריך לעשות הצבעה דמוקרטית בשביל להחליט. כן, חוק של הצבעה דמוקרטית שמגביל את כוחו של המלך, הרבה לפני שהיוונים ייסדו את התרבות שלהם. אבל זה לא הכל. המלך היה צריך להעלות את ההחלטה מול שתי מועצות- מועצת הזקנים ומועצת הצעירים. אם ההחלטות של שתי המועצות הסכימו זו עם זו, המלך היה חייב לציית להן. אם הן לא הסכימו, המלך היה רשאי להכריע ביניהן. כן, השומרים הקדמונים לא נפלו בפח של "הזקנים יותר חכמים" ונתנו לזקנים ולצעירים שוויון זכויות! בנוסף לחוק הנפלא הזה יש ראיות שבשומר הקדומה היה גם יחס טוב לנשים. הדת השומרית הייתה אמנם פוליתאיסטית, אבל לא היו בה המון אלים והם אפילו עשו צעדים לקראת מונותיאיזם. מה בדיוק קרה לתרבות הנפלאה הזו אתם שואלים? למה היא לא התפתחה? כי אחר כך הגיעו ברברים והחריבו אותה. הברברים האלה היו אמנם מספיק חכמים בשביל לחקות את התרבות שהם הרסו, אבל זה חיקוי עלוב. הברברים האלה עם העם האכדי, שהוליד בעתיד את העם האשורי ואת העם הבבלי. אני מודה שעברתי על חוקי התנ"ך ועל החוקים הקדומים של העמים האחרים רק ברפרוף, אבל זה הספיק לי. בעיה נוספת. המון מסיפורי התנ"ך הם ממש אלימים. יש רצח, טבח, אונס, יחס מזעזע לילדים ולנשים ופעם אחת אפילו קניבליזם (!). זאת ממש דוגמא רעה וזה עלול לעודד אנשים לאלימות. וכן, אני יודע מה אתם הולכים להגיד. "האלימות לא באה בשביל ללמד אותך להיות אלים אלה בשביל להבהיר דברים. הסיפור האכזרי על אלישע והדובים לדוגמא הוא פשוט סיפור שנועד להפחיד אנשים וללמד אותם לא לקלל זה את זה בשמות". עוד טענה היא שאנשים לא מושפעים בכזאת קלות. שתי הטענות שגויות. קודם כל, האדם הפשוט נוטה לשים לב לאלימות ולא ללקח שמאחוריה, ובגלל שלכאורה אלוהים מגבה את האלימות הזו הוא חושב שזה בסדר. עצוב אבל נכון. ילדים קטנים נוטים לחקות את המכות של גיבורי על טלוויזיוניים ולא לקלוט את המסרים החיוביים שהגיבורים מנסים להעביר להם. גם נוער ומבוגרים מושפעים בקלות רבה יותר ממה שהם חושבים- הם הרי נופלים בפח של תעמולה ופרסומות, וגם אוהבים כל מיני סדרות בטלוויזיה וסרטים ועוד רק בגלל גימיקים זולים. נכון שהבעיה היא באנשים ולא בתנ"ך, אבל מה לעשות, לאדם הממוצע לא כדאי לקרוא את מרבית סיפורי התנ"ך אלה בגרסה מצונזרת או בליווי צמוד של מורה טוב ומשכיל שמתייחס לתנ"ך בצורה אובייקטיבית ומסביר בדיוק מה הסיפור מנסה ללמד.
 

OraionSan

New member
המשך

חלק מכם בוודאי חושבים שאני סתם פציפיסט יפה נפש שחושב שלכל היצורים החיים מגיעה הזכות לחיות ושחיים זה הדבר הכי חשוב. אני באמת פציפיסט, אבל זה רק בגלל שאני מאמין שככל שנשתדל לפגוע פחות באחרים ככה העולם יהיה מקום יותר טוב ויש פחות סיכוי שניפגע. יש מקרים שהתנהגות לא פציפיסטית היא צודקת, לדוגמא הריבה של ג'וקים. לא בגלל שהם מגעילים, אלה בגלל שהם מלוכלכים ומפיצים מחלות. יש גם מקרים שהרג של בני אדם הוא מוצדק. חיים זה דבר שנוצר בכמויות עצומות ונהרג בקלות רבה מאוד- ולכן זה לא משהו ששווה הרבה. מבחינה מסוימת חיים של יצור יחיד, אנושי או לא, שווים פחות משקית ניילון. אבל עכשיו בואו נעבור מהבעיות האישיות שלי, לבעיות עם התנ"ך בתור סיפור. דבר ראשון, יש המון מקרים שהדמויות מתנהגות בחוסר עקביות. נכון שאנחנו לא מכירים אותם לעומק ושיש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים ושלא כל בני האדם הם עקביים מאה אחוז מהזמן, אבל זה פשוט קורה כל כך הרבה שאני תוהה האם היוצר השקיע בכלל מחשבה במה שהוא כתב. לדוגמא, אברהם אבינו. בסיפור של סדום ועמורה הוא מוחה נגד ההחלטה של אלוהים, ואילו בסיפור של עקדת יצחק הוא מציית לו באופן עיוור. זה לא הולך ככה. או שהוא מאמין שחושב או שהוא מאמין עיוור, הוא לא יכול להיות שניהם. טיעון נגד אחד שקיבלתי היה שבעוד שאברהם חשב שמגיע לאנשי סדום עוד הזמנות, הוא קיבל את מצוות האלוהים בנוגע ליצחק כי זה טקס פולחן שהאל דורש ושהוא חשב שאם הוא יסרב אז האל יעזוב אותו. נו באמת. אם אברהם היה מספיק ספקן בשביל לחשוב שאלוהים ה"כל יודע והכל יכול" "שכח" לבדוק האם יש צדיקים בסדום, הוא אמור להיות ספקן מספיק בשביל למחות על חוסר הצדק שבקרבן אדם. ההסבר ההגיוני היחידי שאני מצאתי הוא שלאברהם אבינו יש פיצול אישיות, אבל חוץ מהסתירה הזו אין עוד ראיות לכך. מה אתם מעדיפים לחשוב, שהסופר של התנ"ך לא השקיע במה שהוא כתב, או שכל היהודים, הנוצרים והמוסלמים הם צאצאים של חולה נפש? שנית, הרבה תיאורים של אירועים ומעשים פשוט מסתבכים עם ההיגיון שלי, ומשכנעים אותי עוד יותר שהכותב לא השקיע מחשבה במה שהוא כתב. לדוגמא, יש יותר מסצנה אחת ששאול זורק חנית על דויד ודויד חומק. קודם כל, זה כמעט בלתי אפשרי לחמוק מחנית שעפה אליך, אבל את זה אפשר להסביר בכך שדויד ראה את שאול ניגש לקחת את החנית ולכן הוא היה מוכן. עוד הסבר אפשרי זה התירוץ הישן והשחוק, "הוא ניצל כי אלוהים עזר לו". אני אחזור לתירוץ הזה אחר כך. בכל מקרה, אחרי ששאול מנסה להרוג אותו, מה דויד עושה? חוזר למקום וממשיך לנגן. כל אדם עם טיפה של היגיון היה בורח מיד, כי כשהמלך מנסה להרוג אותך זאת סכנה ברורה. נכון שהוא בורח בהמשך, אבל זה עדיין גורם לי לחשוב שהסצנה הזו היא סתם בשביל ללכלך על שאול ולפאר את דויד. אני יודע שיש מלא הסברים מפורטים ומסובכים לכמעט כל דבר בתנ"ך, אבל אני חושב שחז"ל וכל הפרשנים והמדרשים פשוט מסבכים דברים יותר מדי ומוצאים דברים שבכלל לא נמצאים שם. זה כמו שאנשים שמנתחים יצירות ספרותיות "מגלים" כל מיני משמעויות נסתרות שהכותב לא חשב עליהם בכלל (והיו מקרים שכותב באמת אמר שהניתוחים האלה לא נכונים) או שאנשים שאהבו יצירות גרועות ממציאים הסברים מסובכים ומפותלים על למה הוא לא גרוע, כשהאמת היא שהכותב פשוט לא השקיע בכתיבה (והיו כותבים שבאמת הודו שמה שהם כתבו זה גרוע). אנשים פשוט מוצאים דברים שלא באמת נמצאים שם כי הם רוצים למצוא. אני העליתי את הטענה הזאת פעם בפני מורה דתייה לתנ"ך. היא אמרה שזה מסובך, מעורפל וסותר את עצמו בכוונה בשביל שתחשוב. אז זהו, שכל אחד יכול לכתוב משהו לא הגיוני ולטעון שזה בשביל לגרום לאנשים לחשוב. ערפול, חורים וסתירות הם לא שיטה טובה לגרום לאנשים לחשוב. אתה רוצה לגרום לקורא לחשוב? תציג דילמות מעניינות, תציג סיפורים עם רעיונות מעניינים, תציג סיפורים שמשאירים הרבה שאלות, עדיף כמה שיותר מורכבות ולא חייבים לתת להן מענה. דילמות מעניינות כמעט שאין בתנ"ך. המטרות של הדמויות והמשימות שעומדות בפניהן הן כמעט תמיד פשוטות וברורות, והרבה פעמים הם מקבלים עזרה מאלוהים, מה שעושה את העניין הרבה יותר פשוט וקל. רעיונות מעניינים ושאלות מעניינות אין כמעט בסיפורי התנ"ך. רוב הסיפורים הם פשוט על צדיקים ורשעים וניסים שנועדו בעיקר לפאר את אלוהים ולחנך את הקורא- שזאת בדיוק אחת הבעיות הגדולות. החלק הגדול של סיפורי התנ"ך נכתב רק בשביל לחנך אותנו, והוא בבירור שם רק בשביל לחנך אותנו- וזה למה זה לא מצליח לחנך אותנו, כי כשמנסים לחנך אדם בצורה כל כך ישירה זה מעורר התנגדות. תשאל ילדים בגן מה הם מעדיפים, סיפור עם מוסר השכל ברור כמו כיפה אדומה, או סיפור ללא מוסר השכל כמו עליסה בארץ הפלאות. אני מוכן להתערב על טונות של כסף שאין לי שהרוב המוחלט יבחר בעליסה בלי היסוס. אם אתה רוצה לחנך אנשים כמו שצריך בעזרת סיפורים, אתה צריך להשתדל לעשות את זה ככה שזה לא יהיה מובן מאליו שזה מה שאתה מנסה לעשות. דווקא יש כמה סיפורים בתנ"ך שעושים את זה טוב (אם כי המסרים הנסתרים שבסיפורים הללו סותרים את המסרים הברורים של הסיפורים החינוכיים המעצבנים). לדוגמא, הסיפור על אדם וחווה. לכאורה זה סתם עוד סיפור חינוכי מעצבן על חטא ועונשו, אבל יש משהו שרוב האנשים לא מבינים. אלוהים רצה שאדם וחווה יאכלו מעץ החיים. הוא יצר את הגן, יצר את העץ ושם אותו בתוך הגן, העניק לאדם ולחווה את הסקרנות שהובילה אותם להתפתות, ציין את העצים האסורים ושם אותם ממש מול העיניים שלהם, ויצר את הנחש והעניק לו את התכונות שהופכות אותו למפתה. אבל למרות שהוא רצה שהם יאכלו את פרי עץ הדעת, הוא השאיר להם בחירה ורצון חופשי. הבחירה האם להישאר בגן העדן, ולחיות חיים נוחים ועצלנים בלי לדעת ולהבין שום דבר, או לחיות בעולם האמיתי, לעבוד קשה, ללדת ילדים ולהיות חכמים. במילים אחרות, הדילמה האם לאכול את הפרי או לא היא הדילמה הקלאסית של להתבגר או להישאר ילדים. עוד סיפור טוב זה סיפור קין והבל. לכאורה זה גם עוד סיפור מעצבן עם מוסר השכל ברור, אבל האמת היא שזה לא. בניגוד למקובל לחשוב, אלוהים לא מעניש את קין. הוא מגרש אותו מהבית שלו ומאלץ אותו לנדוד- אבל הוא שומר עליו, ואחר כך קין מתיישב, מוליד ילדים ובונה את העיר הראשונה. אלוהים סלח לקין כי הוא לא התכוון להרוג, והסיבה היחידה שהוא אילץ אותו לעזוב את הבית זה בשביל שהוא לא יצטרך להישאר בבית שלו שמלא בדברים שמזכירים לו את אח שלו ואת הפשע שלו, ובשביל שהוא לא יצטרך לסבול את המבטים המאשימים של ההורים שלו. עוד סיפור מצוין זה סיפור המבול. לכאורה זה גם סיפור מעצבן על צדיקים ורשעים, אבל זה לא. כשקראתי אותו תהיתי למה אלוהים בכלל טורח להשמיד את האנושות אם הוא רק הולך להתחרט על זה אחר כך ולסלוח ולהבטיח שהוא לא יעשה את זה שוב. לאחר חשיבה מעמיקה הגעתי למסקנה שהמסר האמיתי של הסיפור הוא שאפילו לחוטאים הכי נוראיים מגיעה הזדמנות שנייה, כי חטא זה דבר טבעי שכל אחד עלול לעשות. אבל שלושת הסיפורים האלה דומים מאוד לסיפורים עתיקים יותר. הסיפור על איך שאדם קיבל את החוכמה מאישה ואיך שהוא חי לפני זה דומה מאוד לסיפור של אנקידו מעלילות גלגמש. גם החלק שבגלל הנחש גורשנו מגן העדן מזכיר מאוד את הקטע בעלילות גלגמש שהנחש גונב מגלגמש את שיקוי הנעורים. הסיפור של קין והבל הוא ממש כמו הסיפור של אוזיריס וסת מהמיתולוגיה המצרית, רק שבמיתולוגיה המצרית סת הרג את אוזיריס בכוונה ואחר כך קרע את הגופה שלו לגזרים ופיזר את החתיכות בכל העולם, ואחר כך כשאוזיריס חזר לחיים הם הפכו לאויבים מושבעים. סיפור המבול, וסיפור סדום ועמורה שדומה לו מאוד, מוזכר כמעט בכל תרבות. ליוונים יש את סיפור אטלנטיס ובמיתולוגיה המסופוטמית יש המון גירסאות לסיפור המבול, הכי מפורסמת היא זו שמופיעה בעלילות גלגמש.
 

OraionSan

New member
המשך

וכן, אני יודע איזה טיעון יש לדתיים להגיד בנוגע לזה. הגרסה התנכ"ית היא הנכונה, והעמים האחרים שגם יצאו מאדם וחווה זכרו את זה אבל עיוותו את זה. יכול להיות, אבל זה עדיין גורם לי לחשוד. סיפור מעניין נוסף בתנ"ך שעד כמה שאני יודע מופיע רק בתנ"ך הוא הסיפור של יונה. לא ההתחלה שבה הוא מסרב לשליחות ובורח מאלוהים, זה סתם עוד סיפור חינוכי מעצבן. לא, מה שמעניין זה שהסיפור מראה שגם גויים יכולים לחזור בתשובה. הסיפור גם מעורר מחשבה, כי זה גורם לך לחשוב למה יונה התנגד לשליחות שאלוהים הטיל עליו? הסיבה הראשונה שעולה בראש היא שזה בגלל שהוא היה צנוע או שהוא לא רצה לקחת על עצמו את המעמסה של להיות השליח של אלוהים. הסברים נוספים הם שהוא לא רצה שהחזרה של הגויים בתשובה תגרום לישראל להיראות רע או שהוא האמין שרק ליהודים מגיע להיות טובים. הסבר נוסף זה שהוא הבין שאלוהים הולך לסלוח לאנשי נינוה ולא להשמיד אותם אם הם יחזרו בתשובה והוא לא רצה שיחשבו שהוא נביא שקר בגלל שהנבואה שלו לא התקיימה. אבל ההסבר הכי מקובל זה שהוא ניבא שבעתיד אשור תחריב את ישראל- מה שמוביל לבעיה, הסיפור סותר את זה שאשור הולכת להשמיד את ישראל בעתיד, שזאת פשוט עובדה ידועה. כאילו, מסופר שיונה גרם לאנשי נינוה ולמלך של נינוה, בירת אשור, להאמין באלוהים ולהתחרט על פשעיהם- אבל כפי שידוע לכולם, האשורים לא התגיירו ונשארו אויבי ישראל. זה לא כאילו שהאשורים יכלו לזייף חזרה בתשובה- הרי אלוהים אמור להיות מסוגל להבחין בין זיוף לחזרה אמיתית בתשובה. עוד בעיה היא שאנשי אשור בכלל מקשיבים ליונה מלכתחילה כשהם לא מאמינים באלוהים. הסיפור הזה הוא אחת ההוכחות הגדולות ביותר לכך שלפחות חלק מסיפורי התנ"ך הם לא היסטוריה, אלה רק סיפורים חינוכיים. כמובן שיש את ההסבר שהם חזרו בתשובה רק לזמן קצר ואחר כך חזרו לדרכם הרעה. אם כך, למה יונה לא מוזכר בתיעוד ההיסטורי של האשורים? אבל בחזרה לנושא, הבעיות של התנ"ך בתור סיפור. בוא נעבור לבעיה הבאה. הרבה פעמים מספרים בתנ"ך על טעויות ממש מטומטמות שאויבי ישראל עושים. לדוגמא, ההתנקשות אהוד בן גרא בעגלון מלך מואב. אהוד נכנס לארמון עם סכין על הגוף שמוסתר במקום לא רגיל, ואנשי האבטחה הדבילים לא בודקים אותו כמו שצריך ונותנים לו להיכנס ולדבר עם עגלון. אהוד אומר לעגלון שיש לו דבר פרטי להגיד לו, ועגלון הדביל מסלק את כולם מהחדר ונועל את הדלת. אז אהוד אומר לעגלון שיש לו מסר מאלוהים, ועגלון הטיפש קם מהכיסא מנוכח יראת הקודש ונותן לאהוד לדקור אותו ביתר נוחות. לאחר מכן אהוד יוצא מהחדר ונועל את הדלת אחריו, והאנשים הטיפשים של עגלון חושבים שהוא פשוט משמן את הרגליים ושלא צריך להפריע לו והם טורחים לבדוק את החדר ולמצוא את הגופה של עגלון רק הרבה אחריי שאהוד נמלט כבר. דברים כאלה קורים כל כך הרבה פעמים, שזה פשוט גורם לי לחשוב שהכותב פשוט מלכלך על אויבי ישראל רק בגלל שהם אויבים. ואם הם באמת היו כאלה טיפשים, זאת בושה גם לישראל. זה כל מה שנלחמתם נגדו? זה כל מה שניצחתם? זאת בושה גדולה שהאידיוטים האלה הצליחו בכלל לאיים על ישראל ולפגוע בה. עוד בעיה גדולה היא שבני ישראל ניצלים יותר מדי פעמים רק הודות להתערבות אלוהית. זה גורם לי לתהות, האם אבות אבותינו היו כאלה אפסים שהם לא יכלו לעשות שום דבר בעצמם? טענה נפוצה שמשתמשים בה בשביל להסביר הרבה דברים בתנ"ך היא "כי ככה אלוהים רצה". זה פשוט תירוץ בשביל לא להקשיב ולא לחשוב. למרות שאלוהים מתערב פה ושם, התנ"ך אומר שיש לנו רצון חופשי. עובדה, אלוהים יצר אותנו חופשיים לחטוא למרות שהוא לא רוצה שנחטא. אם הכל הוא רצון האלוהים, אז למה הוא מעניש את החוטאים אם הם רק עושים את מה שהוא אומר להם? מה, הוא מניאק סדיסט או משהו כזה? אלה כל הבעיות שמצאתי בספר. עכשיו אני אתן לו את המחמאות שכן מגיעות לו. קודם כל, הכותב של התנ"ך מכיר לפחות את כלל בסיסי חשוב אחד של כתיבה, "הראה אל תספר". הכלל אומר שלא צריך להסביר לנו על האופי של הדמויות ועל המחשבות שלהן ועל מה שהן עושות, אלה פשוט להראות לנו איך הן מתנהגות ומה הן עושות ולתת לנו להבין בעצמנו, והכותב של התנ"ך הולך אחרי הכלל הזה באופן מושלם. דבר שני, יש בתנ"ך שימוש מדהים בשפה, במיוחד בשירים. זה שכתב את התנ"ך הוא משורר טוב, אבל לא סופר טוב. והביקורת מגיעה לסופה. טיעון נגד שאנשים השתמשו בו נגד הביקורת שלי הוא שבאותה תקופה אנשים לא ידעו ולא היה אכפת להם מחוקים של כתיבה טובה, ושהם יצרו את הסיפורים האלה רק בשביל להעביר מסרים חינוכיים. בנוסף לכך התנ"ך נכתב למען האנשים של העת העתיקה, והרבה דברים שנראים מזעזעים בשביל האדם המודרני נראו לאנשים של אז הגיוניים לגמרי. הטיעון הזה נכון, אבל זה לא משנה את העובדה שזה ספר גרוע. העצה שלי לאלה שרוצים ספר חינוכי יהודי טוב במקום הספר הנורא הזה, היא לקחת בחור שמסכים עם הביקורת הזו שמבין ביהדות ושיש לו כישרון בכתיבה, השכלה רחבה מאוד והמון דמיון ולתת לו לכתוב ספר חדש. הכותרת יכולה להיות "סיפורי היהדות" או משהו כזה. ועכשיו אני אענה על השאלה למה אני מבקר את התנ"ך מלכתחילה. יש משהו שאנשים פשוט ממשיכים להחמיץ או לא להבין עד הסוף. רוב אלה ששונאים את התנ"ך פשוט שונאים אותו בגלל שהוא ספר דתי או שהם סתם לא אוהבים אותו בלי להבין למה. יש הרבה שאוהבים את התנ"ך למרות שהם לא דתיים- יש כאלה שהם אפילו אנטי דתיים- בגלל שהם חושבים שזה ספר אינטליגנטי שיש בו המון דברי חוכמה- אולם כפי שהוכחתי בביקורת הזו שבה שפטתי את התנ"ך בתור סיפור, זה שכתב את התנ"ך (או זה שחיבר וערך את החלקים השונים של התנ"ך) לא מכיר בכלל את החוקים של כתיבה טובה, ולמרות שהמטרה מאחורי הסיפורים בתנ"ך היא טובה הביצוע הגרוע הורס הכל והתנ"ך נכשל קשות במה שהוא מנסה לעשות. אני שונא גם מיתולוגיות וסיפורים עממים מאותם הסיבות. למי שרוצה לדעת מה אני בכלל יודע על תנ"ך ועל כתיבה, אני אסביר. אני שואף להיות סופר, ואני לומד כתיבה מקצועית כבר יותר משנתיים. במהלך הלמידה שלי נדהמתי לגלות כמה סופרים פופולאריים לא מכירים אפילו את הכללים הבסיסיים של כתיבה טובה, והם מצליחים בכל זאת- וזאת הסיבה שהמון סופרים כבר לא טורחים כי הם יודעים שאפשר להאכיל את הציבור הרחב בזבל. זה בדיוק אחד מהדברים שאני מנסה לתקן עם הביקורות שלי. אני לא מצפה שאחרי שישמעו אותי אנשים יתחילו לחשוב יותר ולנתח דברים לעומק, אבל אני מקווה שאצליח לפחות לתת דחיפה קטנה. למי שתוהה איך בדיוק כותבים טוב יש לי מאמר גם על זה. דבר שני, מה אני יודע על התנ"ך? כמו רבים אחרים, הסתקרנתי מ"ספר הספרים" והחלטתי ללמוד אותו לעומק. בתור חלק מהמחקר שלי הצטרפתי לחידון התנ"ך לנוער, ואפילו הגעתי להיות חתן מחוזי. המורה שהכין אותי לחידון הוא מורה נפלא, חכם ומשכיל, וזה פשוט תענוג ללמוד איתו. הוא איש נפלא ומורה טוב שאוהב את העבודה שלו ואת התנ"ך ואת אלוהים בכל ליבו. הוא הסביר לי היטב המון דברים בתנ"ך שלא הבנתי ופרשנויות (למרות שבחידון רק דרשו לזכור פרטים כמו תוכי). אז למה אני שונא את התנ"ך? טוב, בנוסף לשיעורים עם המורה שלי קראתי את התנ"ך וניתחתי אותו בעצמי ובנוסף לכך עשיתי גם מחקר באינטרנט. עוד לפני שהתעמקתי בו לא נהניתי לקרוא בו, וכשסיימתי את המחקר שלי גם הבנתי למה.
 

OraionSan

New member
סוף

לפני שתגידו שאני סתם מנסה לעורר פרובוקציות זולות, אתם צריכים להבין מה ההבדל בין פרובוקציה זולה לפרובוקציה איכותית. ההבדל הוא בין מי שמאמינים לה והולכים בעקבותיה למי שלא. אם היא מצליחה לסחוף רק בני נוער מתלהבים ומבוגרים מתוסכלים, אז היא זולה. אבל אם היא מצליחה לסחוף אחריה גם אנשים חכמים ומשכילים עם ראש פתוח שמסוגלים להקשיב לדברים ולחשוב בהיגיון, אז היא טובה. עוד מדד לאיכות הפרובוקציה היא כמה היא מעצבנת אנשים. ככל שהפרובוקציה מקבלת יותר תגובות קשות, ככה היא טובה יותר. למה? כשאתה נתקל במישהו שמדבר שטויות אתה פשוט חושב "איזה אידיוט" ומתעלם ממנו. כשאתה מגיב לו, זה סימן שהוא מאיים עליך. למה הוא מאיים עליך? כי לא רק שהוא מדבר נגד הדברים שאתה מאמין בהם, עמוק בפנים אתה חושב שיש משהו בדברים שלו, שהוא צודק או אולי צודק או כמעט צודק, וזה מה שמפחיד אותך בגלל שאם תקבל את זה האמונות שהאישיות שלך בנויה עליהם יתמוטטו. במקרים מסוימים זה יכול אפילו להוביל להתמוטטות נפשית, ולכן המוח משתמש בהכחשה בשביל להגן על עצמו. לכל אלה שהולכים להגיד "אתה רק ילד, מה אתה מבין בכלל. תחזור כשתתבגר". אז זהו, זה שאתה ילד לא אומר שלא צריך לקחת אותך ברצינות. אני מכיר (ואני בטוח שגם אתם מכירים) הרבה מבוגרים שכל ה"ניסיון" שהם צברו רק גורם להם להאמין יותר עמוק בשטויות ואמונות מטופשות ולהיות צרי מוחין וטיפשים. אני מכיר אנשים שהידרדרו מאז צעירותם או שפשוט קיבלו את המציאות המסריחה ו-וויתרו על החלומות שלהם במקום לנסות לשנות אותה. לפעמים ילד בן חמש מצליח להבין ולפתור בעזרת ההיגיון הפשוט שלו דברים שמבוגרים לא מצליחים בכלל. נכון שאני עשוי לשנות את דעתי בעתיד, אבל זה לא אומר שאני לא צודק עכשיו, זה רק אומר ששיניתי את החשיבה שלי. וחוץ מזה- יש אנשים שמשתנים מהקצה אל הקצה גם בגיל מבוגר, אז מה, זה אומר שלא צריך לקחת אותם ברצינות? טוב, זה הכל. תודה רבה שקשבתם עד הסוף, ואפילו אם אתם לא מסכימים איתי אני מקווה שלפחות נתתי לכם מוטיבציה לחשוב. להתראות.
 

גרי רשף

New member
פתגם סיני עתיק אומר שכדי לדעת שביצה מקולקלת..

..לא צריך לאכול אותה עד הסוף. מכיוון שהתנ"ך - כדבריך - הוא הספר הגרוע שקראת מימיך, מדוע המשכת בקריאתו לאחר שעמדת על גודל הזוועה? ספרים גרועים אני מפסיק לקרוא לאחר פרק או שניים, ולא בעמוד האחרון. הנה דוגמה ממש מעכשיו: מקריאת השורות הראשונות בהודעתך הבנתי שהיא ממש לא רצינית (החסר אני חוכמולוגים הבטוחים שהם פורצי דרך השוחטים פרות קדושות עלאק?), עצרתי בנקודה זו, ולא קראתי אותה עד הסוף!
 

OraionSan

New member
חשבתי שאולי אני סתם לא מבין אותו ולכן המשכתי

לקרוא ולחקור אותו. וזאת לא ביקורת אנטי-דתית, אני לא נוגע בכלל בשאלה האם אלוהיםפ קיים או לא וחוץ מבנקודה שאני מדבר על סיפור יונה אני גם לא מדבר על האם התנ"ך מדויק היסטורית.
 
למה ללכת עד סין יש פתגם ישראלי יותר מתאים

אם הטיפשות היתה מחלה כואבת אתה היתה כל החיים בגבס ואתה רק בן 17
 

OraionSan

New member
זה שאתה צעיר לא אומר שאפשר לזלזל בך

אני מכיר (ואני בטוח שגם אתה מכיר) הרבה אנשים שכל ה"ניסיון" וה"ידע" שהם צברו בחיים הם רק הדרדרו. לפעמים ילד קטן מצליח להבין ולפתור בעזרת ההיגיון הפשוט שלו דברים שמבוגרים לא מצליחים לפתור בכלל למרות כל המאמצים שלהם אז נכון שיכול להיות שאני אשנה את דעתי בעתיד- אבל יש הרבה מבוגרים שגם משנים את דעתם, אז מה, לא צריך לקחת גם מבוגרים ברצינות? חוץ מזה זה ששינית את דעתך לא אומר שטעית מקודם, רק שצורת החשיבה שלך השתנתה.
 
דווקא ממקום שאתה דורשו לגנאי, אני דורשו לשבח

שהוא לא נחפז לשמוט מידו את הספר ולחרוץ דין מהיר (כמו אלה שעליהם נאמר "משיב דבר בטרם ישמע" וגו') אלא דורש וחוקר עד תום. לדעתי עבודה נאה מאד עבור נער בן 17 שטרם למד את סוד הצימצום.
 

Lakedaimon

New member
הביקורת שלך מתייחסת לתנ"ך כחיבור מונוליתי

וזו הבעיה. אם תקרא קצת יותר ביקורת מקרא אמיתית, תבין שהמקרא לא מיועד ללמד אותך כיצד להתנהג, אלא את מי שהם נמעני הטקסט - קרי, הקהל שהקשיב לו וקרא אותו במאה ה7 לפנה"ס. המקרא הוא שעטנז של אגדות עם, תיאורים היסטוריים, תיאורים מיתולוגיים, זיכרון קולקטיבי ואגדות אזוריות על גיבורים מקומיים שנאספו לקאנון מתישהו במאה ה7 לפנה"ס. זה קשה (שלא לאמר טיפשי) לבקר אותו בכלים של ביקורת ספרות קונטמפוררית. אם תנסה לעשות את זה על "איננה ואנליל" או על המיתוס של גילגמש או אתרא חסיס, תגיע למסקנות עוד יותר נוקבות.
 

OraionSan

New member
אבל זה לא משנה את הטענה העיקרית שלי

והיא שהתנ"ך הוא ספר גרוע שלא מתאים לאנשים של היום.
 

Lakedaimon

New member
בוודאי שזה כן...

אתה מתייחס אליו כ"ספר" בכל הביקורת שלך, והוא לא ספר פר אקסלנס, אלא חיבור מיתולוגי.
 

שולתתת1

New member
אין לי מה לומר בהקשר לתוכן דבריך, אבל

אם אתה אכן בן 17, אז לעניות דעתי, אתה יודע להתנסח יפה מאוד ובצורה ברורה. על כך יישר כח
 
אני מאוד אהבתי את מה שכתבת

קודם כל התמוגגתי מילד בן 17 שטרח התעמק ככה במקרא ובמיתוסים אחרים. לדעתי, הסברת את דבריך בהגיון, נתת דוגמאות, והצלחת לכתוב חיבור ארוך בעצמך. זה דבר שרוב הילדים בגילך לא מסוגלים לו. אני חושבת שיש לך עוד מה לשפר בסגנון הכתיבה שלך. וגם תצטרך ללמוד להתאים את הכתיבה אל הז'אנר שבו אתה משתמש (כי כתיבה ארוכה כזאת מתאימה למאמר בעיתון, אבל לא לפורום). בכל אופן, בגלל הרצינות שלך אני חושבת שמגיעה לך גם תשובה רצינית. ולתוכן הדברים- קשה לי כבר לזכור את כל הטענות שהעלית. אני אגיד כמה דברים שעולים לראש. א. אני ממליצה לך בחום לקרוא על תיאוריות מודרניות של חקר המקרא. רוב הדברים שהעלית העסיקו כבר חוקרים לפניך. אתה יכול להתחיל ב"מאמר תיאולוגי מדיני" של ברוך שפינוזה. הוא כתוב בצורה מאוד רהוטה וברורה. אבל יש על כך ים של חומר. אולי תהנה גם לשבת כשומע חופשי בחוג למקרא באחת האוניברסיטאות. ב. על טעם וריח אין להתווכח. אני, בניגוד לתיאוריות ספרותיות, לא מאמינה שי "ספרות טובה" וספרות גרועה". דברים שנוגעים בך ומעניינים אותך, הם טובים בשבילך. אני נהנית לקרוא בתנ"ך. לא כל דבר. ויש תקופות שונות בחיים שלי שבהן אני יותר מתחברת לחלקים מסוימים ותקופות אחרות שבהן אני מתחברת לחלקים אחרים. אני גם לא רואה טעם לשפוט את התנ"ך כספר אחד (גם על פי המסורת הוא מורכב מכמה ספרים שנכתבו לאורך מאות שנים לפחות). אני נהנית מהעברית. אני נהנית ברמה התרבותית להכיר את הבסיס והמקור ליצירות ספרותיות ואחרות שהושפעו ממנו. יש סיפורים מעולים בתנ"ך (כמו סיפור יוסף ואחיו). ונכון שאחרים משעממים. אני מעדיפה לקרוא כל יחידת פרקים לעצמה, ולא לנסות לבחון אותה אל מול אחרות (כלומר, לא מעניין אותי אם יש קונססיטנטיות או סתירות חוץ מבספרות החוק). הוא מעניין אותי כתיעוד של חיים עתיקים. הוא מעניין אותי כמקור לויכוחים תיאולוגיים. לפעמים השירה שבו ממש מרגשת אותי. ג. נכון, התנ"ך הוא לא כל כך עדכני. הוא נכתב לפני אלפי שנים. זה אומר שהוא לא עדכני בשפה שלו. הוא לא עדכני במערכת המוסרית שהוא מציב. וגם לא בסגנון הספורי שלו. אבל מצד שני בלי להכיר אותו, לא ניתן להבין חלק גדול מהתרבות היהודית ומהתרבות המערבית העדכנית. חוץ מזה, שלפעמים אתה מתעניין בהלך רוח של תרבות שהיא רחוקה ממך ואפילו זרה לך, ולא רק במה שסובב סביבך במעגלים הכי קרובים. תמשיך לחקור. ואשמח לקרוא מחשבות נוספות שלך.
 
למעלה