בסוף השבוע 31.10 חל ליל כל הקדושים👹, המקושר לעולם המיסטי של רוחות, שדים, מכשפות ושלל מפלצות.....

יעלקר

Well-known member
מנהל

למי קראת מכשפה, יא בתולה?​

מהאחים גרים ועד הארי פוטר. לכבוד "ליל כל הקדושים", שיצוין השבוע, קבלו את מצעד המכשפות המכוערות, הערמומיות והאכזריות ביותר שמאכלסות את ספרי הילדים של בני המין האנושי

עדי זליכוב רלוי
1604075956903.png

אנג'לינה ג'ולי מגלמת את מליפיסנט. מספר את הנארטיב של המכשפה - טראומת ילדות

ממתק או ברדק? תעלול או מעמול?

יום חמישי הקרוב, ה-31 באוקטובר, הוא יום חגן של המכשפות מסביב לעולם. החג המוכר בתור "ליל כל הקדושים", או האלואין, מציע דלועים פוטוגניים לצד שלל רוחות רפאים ומכשפות טיפוסיות. אלא שהחג המערבי הממוסחר, שהיום נחגג בעיקר בסגנון חילוני ומשפחתי הכולל מצעדים ושעשועי "תעלול או ממתק" (trick to treat) הוא בעצם חג עממי מהמורשת הקלטית-גאלית, האחראית ללא מעט אגדות מכושפות.

בתחילת המאה ה-20 החג איבד את רוב מאפייניו הדתיים והמאגיים וכיום מוציאים האמריקאים כשבעה מיליארד דולר בשנה על תחפושות, ממתקים ודלעות מגולפות (שנקראות Jack-‘o-lanter ומקורן בכלל מאגדת פולקלור אירית) - מה שהופך את האלואין לחג המסחרי השני בארה"ב אחרי חג המולד.

חגים וספרות ילדים תמיד קיימו מערכות יחסים קרובות, וכך קורה שגם ספרות הילדים לאורך ההיסטוריה משובצת בשלל מכשפות איומות, שמהלכות אימה וקסם על קוראים צעירים מאז ומעולם. למעשה, קשה למצוא אגדות ילדים ללא מכשפה מפחידה, המהווה אזהרת מסע לילדים הרכים, ודמותה משלבת אימה מצמררת לצד עונג לא צפוי.


את תחילת הופעתן הרשמית בספרות ילדים המוכרת לנו היום אפשר לשייך לקובץ המעשיות המפורסם ביותר בעולם – אגדות האחים גרים. האחים וילהלם ויאקוב גרים, שהיו למעשה פילולוגים וחוקרי ספרות, פרסמו בשנת 1812 קובץ אגדות עממיות תחת השם התמים "סיפורים לילדים ולבית". הקובץ המוכר היה ליקוט יסודי וקפדני של אגדות-עם דוגמת היפהפייה הנרדמת ,הנזל וגרטל, רפונזל, סינדרלה, שלגיה, נסיך צפרדע ועוד. כמעט בכולן מופיעה מכשפה שהיא הסיבה והמסובב, מי שמתניעה את הכישוף שיש להסירו. הסיפורים תורגמו ליותר מ-160 שפות ומי שיעלעל היום בתרגומים הישנים וודאי יזדעזע לראות כיצד קובץ האגדות האפלות הללו, שמשלבות במקור מיניות, אלימות, אכזריות וזריעת פחד – היה מיועד בכלל לילדים.

המכשפה בשלגיה

המלכה המרשעת בסיפור שלגיה מתוך ספר בגרמנית מ-1905. האם מדובר בווריאציה על הנחש התנ"כי"

עם זאת, הכישוף והקסם לא התפוגגו והאגדות, שבסופו של יום הן סיפורים טובים ומרתקים, שרדו את פגעי הזמן, התעדנו, צונזרו ברוח התקופה עד שהגיעו לגן העדן האבוד של וולט דיסני. משם, דרכן של מכשפות אל היכל התהילה, כמו גם למרצ'נדייז נוסח אמריקה, הפכה קצרה. כך זכו המכשפות לעדנה מחודשת ועשו את הסיבוב המתבקש ממסך הקולנוע בחזרה אל ספרי הילדים.

מכשפה VS בתולה

המכשפות המוכרות לנו מאגדות האחים גרים הן כמעט תמיד נשים זקנות, לא יפות, שהמניע למעשי הנקם האכזריים שלהן הוא קנאה צורבת בנסיכה צעירה, תמימה, בתולית, יפה ולבנה כשלג. הן תחמניות, ערמומיות ומשיגות את מבוקשן באמצעות מעשי כשף. המכשפות, המתוארות כבעלות שיער שחור מתולתל וכהה, אף מוארך, מצנפת מחודדת, בגדים שחורים ומטאטא צמוד הן בדרך כלל חכמות וערמומיות. הן לרוב מתגוררות באזור מבודד, כמו בקתה עזובה ביער הרחק ממוקדי השלטון והדת והציבור. זהו תיאור נפוץ במיוחד במעשיות שמקורן באירופה.

גם בסרט המיתולוגי "שלגיה" של חברת דיסני מ-1937, שמבוסס על האגדה העתיקה, המכשפה היא למעשה המלכה הרעה מחופשת בכדי לפתות את שלגיה בתפוח (נחש תנ"כי אולי?), או אז היא מתכערת, מזדקנת, אפה מתעקל והיא הופכת מאישה יפה ומפתה (גם אם רעה) למכשפה זקנה בלה ולבושת שחורים.

מעניין להיווכח שכמעט תמיד יש צידוק נסתר להתנהגותה של המכשפה, כזה שיכול לעורר בילדים הקוראים הזדהות בריאה עם דחפים אפלים. למשל, המכשפה הרעה מאגדת היפהפייה הנרדמת, שנקראת מיליפיסנט בגרסת דיסני. היא כועסת בגלל שלא נתנו לה להיכנס למסיבה, היא בסך הכל תובעת את עלבונה בדרך שבה היא יודעת - כשפים. ואכן בגרסת דיסני המחודשת משנת 2014, מתוארת עלילת "היפהפייה הנרדמת" מנקודת מבטה של מלפיסנט באופן סלחני.

מכשפות ים

גם בסיפורים של הנס כריסטיאן אנדרסן אפשר למצוא מכשפות אכזריות ("מלכת השלג", "ברבורי הבר" ועוד), אבל אין ספק שהכוכבת הגדולה שלו היא מכשפת הים המקנאה באריאל, הלא היא "בת הים הקטנה" - שהיא בתולה נצחית. מכשפת ים דומה מופיעה גם באגדת האופרה הסלאבית "רוסלקה", שם קוראים למכשפה יז'יבאבא, שהיא דמות פולקלוריסטית סלאבית מוכרת והמקבילה הצ'כית למכשפה מפורסמת אחרת – באבא יאגה הידועה לשמצה.

לימים, תרגמה המשוררת מרים ילן שטקליס את שמה של באבא יאגה לסבתא-אשפתא. השם המוצלח מופיע בסיפור "אווזים-ברבורים" שבקובץ "תפוחי העלומים", המאגד בתוכו אגדות-עם רוסיות מתורגמות לעברית. בהמשך מופיעה "סבתא אשפתא" גם אצל יהודה אטלס בתרגומו לספר ילדים איטלקי. אבל אם נחזור רגע למכשפת הים - גם כאן בחר דיסני לאייר את אורסולה המכשפה כגברת זקנה וחמדנית, בעלת עודף משקל, לא יפה, שחורה ותמנונית שמתחזה לנערה יפה בשלב הפיתוי.

מים עליך, יא מכשפה

נעבור מערבה וקדימה בזמן, לשנת 1900. "הקוסם המופלא מאוז", המוכר כקלאסיקת "הקוסם מארץ עוץ", הוא ספר הילדים הראשון שכתב הסופר האמריקני ליימן פרנק באום בסדרת ספרי עוץ. הספר הפך לפופולרי מיד עם צאתו, וזכה ל-13 ספרי המשך, שנכתבו על ידי המחבר, ועוד עשרות ספרים נוספים שנכתבו על ידי מחברים אחרים. אין ספק שהעיבוד המפורסם ביותר לספר הוא הסרט המוזיקלי מ-1939, בו ג'ודי גרלנד מגלמת את דורותי.

הלנה בונהם קרטר

הלנה בונהם קרטר מגלמת את בלטריקס לסטריינג'. האם מדובר במכשפה יהודית?

אחת הדמויות הראשונות אותה פוגשת דורותי בתאונה מצערת היא המכשפה המרשעת מן המזרח, שליטת ארץ המנצ'קינים, שנהרגת בגלל נפילת ביתה של דורותי, בהגיעה לארץ עוץ. בהמשך נפגוש גם את המכשפה המרשעת מן המערב – שלימים הפכה לכוכבת אחד ממחזות הזמר העכשוויים האהובים ביותר – Wicked ("מרשעת"). בדומה לסיפורה של מליפיסנט ורומנים מוכמנים נוספים, גם כאן הסיפור מסופר מחדש מנקודת מבטן של המכשפות. המחזמר המצליח, שעובד לסרט, מבוסס על רומן הפנטזיה "מרשעת: קורות חייה של המכשפה הרעה מן המערב" מאת גרגורי מגווייר, שפורסם בשנת 1995. מסופר בו על אלפבה, בתם של כומר כפרי ובת אצולה לשעבר, שנולדה ירוקת עור וחדת שיניים ולימים תיהפך למכשפה הרעה מהמערב.

על מנת לנצח את המכשפה מן המערב, יש לשפוך עליה מים, כפי שעושה דורותי. בנצרות, ניקיון נחשב כמרחיק טומאה ומכאן התפתחה האמונה שמכשפות לא אוהבות מים. במהלך ציד המכשפות בימי הביניים, היו משליכים את מי שנחשדה בכישוף לנהר. אם היא צפה, סימן שהמים דחו אותה והיא מכשפה, אז הועלתה על המוקד. אם טבעה, סימן שהיא זכאית ואז נמשתה חזרה.

יש גם מכשפות טובות

במהלך המאה ה-20, עם תחילת הבנת נפשם הרכה של ילדים, התבססו בספרות גם מכשפות טובות דוגמת מרי פופינס. בספר המקורי של פמלה לינדן טרוורס (שיצא השנה בתרגום מחודש ומשובח של גילי בר הלל סמו), מדובר בדמות יותר "מכשפית" ופחות מתקתקה מגרסת דיסני המפורסמת. מרי פופינס הספרותית היא קשוחה, לא יפה ופקחית להפליא. למעשה "מרי פופינס" הוא הראשון מתוך שמונה ספרים, שהקדימו את זמנם בכל הנוגע להורות, מעמד האישה ועולם הילדים. גם פופינס, כמו מכשפות אחרות, מגיעה מהשמיים באמצעות מטריה, וריאציה מודרנית למטאטא.

בשנות ה-60, יצאה לאור סדרת ספרים בשם "האחות מתילדה" של הסופרת כריסטיאנה ברנד הבריטית. בהמשך הפכה לסרט "נני מקפי" בכיכובה של אמה ווטסון. האחות מתילדה היא מכשפה מכוערת, שנשלחת מסוכנות מטפלות על מנת לחנך את ילדי משפחת בראון הפרועים והשובבים. באמצעות כשפים היא הופכת את הילדים לטובים יותר ובתוך כך, הופכת בעצמה ליפה. מסר בעייתי בהקשר המצער לפיו מכוערת היא רעה ויפה היא טובה.

עוד סופרת בריטית שבראה מכשפה "טובה" היא מרי נורטון, עם המכשפה אגלנטין פרייס, המתגוררת בכפר קטן באנגליה, ובעודה לומדת כישוף בהתכתבות נשלחים אליה שלושה ילדים שפונו מלונדון בתקופת הבליץ. צמד הספרים The Magic Bedknobs or How to Become a Witch in Ten Easy Lessons וספר ההמשך Bonfires and Broomsticks עובדו לסרט המוזיקלי של דיסני "המיטה המעופפת".

נשמע מוכר? זה בגלל שגם סדרת ספרי נרניה, שנפתחת עם הספר הראשון (1950) "האריה, המכשפה וארון הבגדים", בו ארבעה ילדים עוברים מלונדון המופצצת בזמן מלחמת העולם השנייה לביתו של פרופסור בכפר. בבית הכפרי הם מוצאים ארון ישן ונכנסים דרכו לארץ נרניה, בו שולטת מכשפה אכזרית הידועה בשם המכשפה הלבנה.

מכשפות עכשוויות

הסופרת נורית זרחי היטיבה ליצור מכשפה ישראלית מקומית בסדרת סיפורי תנינה המכשפה שכתבה. תנינה התחילה כתוכנית רדיו בסוף שנות ה-70. לאחר-מכן, בהפרשים של עשור אחד מהשני, קובצו ההרפתקאות של תנינה וחתולהּ, קֻרקבן, בספרים. בשנת 2009 יצא לאור בהוצאת "כתר" פורמט מהודר, שמרכז את כל עלילותיה של תנינה. זרחי יצרה גם את המכשפה עם השם המיוחד אָמוֹרִי אַשִּׂיג אָטוּסָה. אמורי מנסה לעבור מבחני כישוף ובכך מזכירה לנו את "המכשפה הקטנה" של אוטפריד פרויסלר (1977), בעלת השאיפות הגדולות, שנתקלה בדודתה המרשעת רוּמְפּוּמְפֶּל במסגרת ריקוד פולחן סביב המדורה ושוקדת לקראת בחינות הכישוף.

אי אפשר לכתוב על מכשפות בספרות ילדים בלי להזכיר את סדרת ספרי "הארי פוטר". מפאת קוצר היריעה לא ניתן להתעכב על שלל המכשפות הנהדרות שמאכלסות את עמודי הספר, אבל בהחלט יש מקום לציין את דמותה של בלטריקס לסטריינג' - מכשפה טהורת דם ואכזרית, הנחשבת לאוכלת המוות הנאמנה ביותר של וולדמורט ובעלת כוחות כישוף חזקים. לסטריינג' מתוארת כאישה גבוהה בעלת שיער ארוך, סמיך, מבריק וכהה, שפתיים דקיקות ועיניים שסביבן עיגולים שחורים. בסרט היא מגולמת על ידי השחקנית הלנה בונהם קרטר, העוטה מראה יהודי טיפוסי.



גם בספר המכשפות הקלאסי של רואלד דאל, שנכתב בשנת 1983, ותורגם לעברית בשנת 2003, הצטיירו המכשפות במלוא רשעותן וכיעורן ודמותן אופיינה כדוחה, מטעה ופוגענית. המכשפות מתכננות להפוך את ילדי העולם לעכברים בעזרת שיקוי שאותו יכניסו לממתקים, מהלך דומה לזה של מכשפות מסורתיות מאגדות האחים גרים.

היום, בעידן התקינות הפוליטית, לצד הניסיון להגן על ילדים וליצור בעבורם ספרות ילדים דידקטית, יש סכנה לקיומן של מכשפות ספרותיות, או לפחות לאלה האכזריות והמכוערות במיוחד מביניהן. זה חבל כי מכשפות יכולות להיות, כפי שמוכיחה ההיסטוריה העשירה של ספרות הילדים, דמויות ספרותיות נהדרות, ששווה להתעכב לערב בחיי הדמיון העלילתיים שלנו. ובטח שכדאי להציע להן ברדק תמורת ממתק.


 
נערך לאחרונה ב:
למעלה