בעיות תפיסה / NVLD

בעיות תפיסה / NVLD

שלום לכולם
בני בן ה- 8 נולד פג (שבוע 34). סובל משלל בעיות התפתחותיות: מוטוריות, סנסוריות, למידה, קשב, תקשורת וגם תפיסה.
אבל האינטלגנציה תקינה פלוס.
הקשיים שלו הם בתחומים רבים, אבל בשום תחום הם לא עמוקים מאוד.

הוא לא ממש נכנס לשום "קופסה" אבחנתית, אבל האבחנה הרשמית שלו מאז גיל 5 היא: NVLD. לקות בלמידה הלא-מילולית.
כי האינטלגנציה המילולית שלו גבוהה, והאינטליגנציה הביצועית - נמוכה מאוד.
הוא מתאים גם לאבחנה של אספרגר, אבל לדעתי יותר בולט הקושי התפיסתי מאשר החזרתיות, ולכן NVLD זו אבחנה יותר "נכונה" לדעתי.

עד כה הוא למד תמיד במסגרות רגילות, במסגרת תוכנית השילוב.
הוא ילד יפה ושמח, נהנה ומתקדם בלימודים, ויש לו חברים וחברות

אבל זקוק לתיווך רב.

בשנה-שנתיים האחרונות נעשתה יותר בולטת הבעיה של התפיסה (perception).
הוא מתקשה אפילו להבחין בין קו אופקי לקו אנכי (אם כי מעניין שלמד די בקלות לקרוא).
כשהוא מחזיק כוס, הוא יכול להחזיק אותה באלכסון (לא חושב על זה שהמשקה יישפך).
גם מטרייה הוא מחזיקה הפוכה כלפי מטה, ובאלכסון (אם לא מעירים לו).
מתקשה להבחין בין דמות ורקע וכו'.
הוא רואה כל דבר בחלקים, ומתקשה לראות את השלם.
גם התפיסה שלו של בני אדם היא די "מכניסטית".

הוא מעולה במתמטיקה ואף מאובחן כמחונן בתחום זה, אבל גרוע מאוד בגאומטרייה!
מתקשה להבין למשל מה ההבדל בין עיגול לכדור.
מתקשה למצוא חפץ בערמה. כשמצביעים על משהו, הוא מסובב את הראש, אבל לא לכיוון הנכון.
כעת הוא כבר מתחיל להיות מודע בעצמו לקשיים שלו, ואומר "אני חושב שאני עיוור!".


הוא טופל כבר על ידי שלל מרפאות בעיסוק.
המרפאה בעיסוק האחרונה היא מומחית לנושא התפיסה, והיא מאוד מוטרדת.
זה נראה לה מאוד מוזר.

שמתי לב שיש בפורום זה אנשים שילדיהם מאובחנים עם NVLD.
ולמיטב ידיעתי גם ילדים על הספקטרום נולדים עם בעיות תפיסה.
האם ידוע לכם האם יש דרך לשפר את התפיסה של ילדים שנולדים עם קשיים אלה, או רק לפצות על היעדרה?
איזה איש מקצוע עוסק בכך?

(מבחינת מרפאים בעיסוק היינו כבר אצל לפחות 3-4 במהלך השנים).
אם נוירופסיכולוג, אז אשמח לקבל המלצה באזור תל אביב.

שאלה נוספת: האם קשיים מהסגנון שתיארתי יכולים להיות קשורים לקשב?
כי יש לו הפרעת קשב והוא לא מטופל תרופתית (ובבית הספר לא מתלוננים).

כל מידע נוסף בתחום זה יועיל, כי אנחנו קצת מבולבלים...
תודה.
 
תודה רבה

עיינתי בשני הקישורים שנתת, וגם בזה ששלומית נתנה. מעניין ששלושתם שיטות "אלטרנטיביות", שמטפלות בתיפקוד, מכיוון של תנועה.
כאשר אני כתבתי כאן בעיקר על קשיים בתפיסה חזותית -- שזה משהו הרבה יותר בסיסי. כמעט כמו ראייה.

לעניין תנועה ותפקוד, ריפוי בעיסוק וספורט טיפולי דווקא קידמו אותו הרבה.
 

GJoker

New member
לחפש דרכים לקדמו מחוץ לקופסא

טיפולי מגע ותנועה לא יקדמו את הנושא,
שילד לא רואה טיפול במגע לא יהפוך אותו רואה,
מה שיעשה אותו רואה הם הרכבת משקפים..
צריך לחשוב מחוץ לקופסא איך מקדמים לפי הקושי , לא בכל דבר צריך לרוץ ישר לכל מני מטפלים..
החשיבה הכי טובה ודרך הטיפול דווקא מגיע מהורים ולא ממטפלים..
 

schlomitsmile

Member
מנהל
יש קשר בין תפיסה חזותית לבין תנועה במרחב
ניסיתי להעלות קישורים מתוך האתר ששלחתי כדי למקד יותר, אבל זה לא עבד.
אם יעניין אותך, תוכלי לעיין בתוכו ואולי זה יהיה יבהיר למה חשבתי על זה.
נראה לי שיש שם התייחסות לעניינים שהעלית.
אבל צודקת טובללכת, אולי להתחיל מבדיקת עיניים.
 

GJoker

New member
לפחות שני מקרים שלא עזר כלום

של ילדי חברים טובים שלנו, חייב לציין שזה מאוד עזר להורים שחשו שעשו טיפול לילדים..
 

schlomitsmile

Member
מנהל
לא מבינה את הציניות
שום דבר לא עוזר לכולם.
הרבה תלוי גם בקשר האישי עם המטפל.
לבן שלי זה עושה טוב.
 

GJoker

New member
לבן שלך זה עזר? האם הוא אובחן NVLD?

כי השאלה נשאלה לגבי NVLD
אין ספק שלחלק מהילדים זה עושה טוב נעים ברמה כללית ,
בדיוק באותה מידה כמו שמדיטציה יכולה לעשות נעים וטוב,
, השאלה האם זה עוזר לקושי? האם זה פותר את הקושי? האם הקושי נעלם בעקבות הטיפול.?
 
קשה לדעת מראש...

א. האבחנה של NVLD היא לא מוחלטת בכלל (לא מקובלת), ועוד פחות מכך ודאית אצל הבן שלי. כי הוא לא תואם 100%.
ב. הקושי מוטורי שלו למשל היה הרבה יותר ברור ומוחלט כבר מגיל צעיר. על סמך זה הוא הגיע לכיתה א כבר עם המלצה מפסיכולוגית ומרופאה לוותר לגמרי על לימוד כתיבה, ולעבור ישר למחשב.
למרות זאת מנהלת בית הספר הציעה שינסו בכל זאת ללמד אותו לכתוב.
היום הוא יודע לכתוב

לא נהנה מזה, ולא צפויה לו קריירה של סופר סת"ם, אבל לפחות יודע להכין רשימת קניות לסופרמרקט.
מרפאה בעיסוק, ומורה להוראה מתקנת, והרבה נחישות מצדו העבירו אותו את המשוכה הזאת.

אולי אפשר יהיה לשפר גם את התפיסה?
המרפאה בעיסוק אמרה שאפילו אצל אנשים שהמוח שלהם נפגע כתוצאה משבץ או תאונה מצליחים לשקם תפיסה.
אז למה לא ילד בן 8...?
 

גור42

New member
מדיטציה, כשעושים אותה נכון, זה דוקא כלי רב עוצמה לשיפור עצמי

לא מכיר את הטיפולים שעליהם מדובר בשרשור הזה ואני לא יכול לחוות עליהם דיעה, אבל מה שכתבת על מדיטציה היה תמוה בעיניי.
 

HollyGolightly

New member
תפיסה חזותית קשורה ישירות לתפקוד ההמסיפרה הימנית במוח

השיטה הראשונה שהוצעה ע"י ענת שמר נראית לי שעובדת בדיוק על זה. מדברת על: http://lifeinbalance.co.il/
כמי שיש לה שפע בעיות בתפיסה מרחבית/חזותית בעצמה והוציאה הון על כל מני טיפולים במשך השנים, נראה לי מקריאת תוכן הקישור שעל זה בדיוק האדם הזה עובד - נוירולוגיה תפקודית.
 

GJoker

New member
כיצד השיטה הזו עובדת?

והם ממליצים אותה גם על אוטיזם אז השאלה כיצד זה עובד ומשפיע?
 

HollyGolightly

New member
יודעת בדיוק כמוך. קראתי את תוכן הקישור

וממנו למדתי מה שלמדת אתה. בנוסף הצעתי גם נוירופידבק. כל שיטה שעובדת על ה"נוירו" לא תעבוד על דבר אחד בלבד (נראה לי), אלא על הרבה. המוח הוא דבר די מורכב..... אני מתארת לעצמי שהטיפול הזה יעבוד לחיזוק תפקודי ההמיספרה הימנית, שיפור הקשר בין ההמיספרות, אולי דרכים לעקוף את הקשיים. האם יהיה דגש על תפיסה חזותית? אין לי מושג. מתארת לעצמי שכן. אבל איך? שוב - אין לי מושג ירוק. אם זה מעניין אותך אתה יכול להרים אליו טלפון או לכתוב אליו. אני כבר מעבר לזה. אין לי כוח יותר. אבל אם היה לי - בהחלט הייתי מנסה נוירופידבק. ואם היה שיפור - יופי. או שאולי את השיטה עליה שאלת. אבל זהו. אין לי כוח. אין לי כסף.

ניסיתי בזמנו שיטות אחרות (בזמן שהיה הרבה פחות ידע בארץ על כל הנושא). הן בהחלט תרמו לי מבחינת ההרגשה, אך לא עזרו במה שקשור לתפיסה המרחבית/חזותית. היום יש הרבה יותר ידע, ונסיון מצטבר. רק שהיום אני יותר זקנה ועייפה ועם פחות כסף........ אבל אם הייתי יותר צעירה ועשירה הייתי הולכת על זה או על נוירופידבק.
 
למעלה