בעיקבות הדירבונו של דור הכרה בחינוך

בעיקבות הדירבונו של דור הכרה בחינוך

לשימחתי, אני גאה לציין שאני עומד מאחורי ההתעוררות המחודשת של ההכרה בהוצאה מוכרת למס על מטפלות וגנים לגיל הרך. אבל- לא בצורה שבה זה עבר. לפני כמעט שנתיים התחלתי להחתים על עצומה למען הכרה ובד בבד ניהלתי שיחות עם אנשים וקראתי חומרים קודמים. הבעיה הגדולה ביותר שהבנתי היא העובדה שכ-60 אחוזים מהנשים העובדות מרוויחות מתחת לסף המס. ולכן, דוקא אלו שאותן אנו רוצים "לעודד"- לא יזכו לעידוד. לכן מצאתי נוסחה מענינת. אולי לא מושלמת, אבל לבטח טובה יותר מאשר של האוצר. החזר ביחס הפוך לאחוז המס השולי המשולם. ואם אין אפשרות ל"החזר" (כי לא היה תשלום)- ניתן יהיה לבצע את ה"החזר" ע"י מענק עידוד (יעני מס הכנסה שלילי), או מביטוח לאומי או בכל דרך אחרת! הכוונה היא לתת יותר למי שלשלם 0% מס שולי (ואם הוא משלם, משמע יש לו תלוש, משמע עובד), מאשר מי שמשלם 48 אחוז מס שולי. יתכן שהוא כלל לא יהיה בתיקרה. על כל זאת יש לדון ולחשוב וזה באמת תפקידם של "גדולים" ממני. אבל בעיקרון- יחס הפוך לאחוז המס השולי- זה הרעיון שלי (שנשלח פעמים רבות בצירוף 1000 חתימות למשרד האוצר, ותשובה אחת לא התקבלה מהם!!!)
 
שתי תוכניות שונות

שאני לא בקיא יותר מדי בפרטיהן. אבל בשתיהן ינסו להחזיר כספים על הוצאות לחינוך לגיל הרך על מנת לעודד נשים לחזור לשוק העבודה. באחד זה יהיה ע"י סיבסוד של גנים מסויימים (ואז אין מקום למטפלות וזה במילא קורה היום). בשני- יקבלו החזר ממס הכנסה- ואז זה נתקע במה שכתבתי למעלה..
 

דור לוי

New member
האם ראוי להפלות בין עניות עם ובלי

שאלה: האם ראוי להפלות בין נשים עניות עם ובלי ילדים בהקשר של יציאה לעבודה? בהנחה שהתקציב מוגבל - כי זה מה שתמיד מלמדים אותנו - ואי אפשר לעשות הכול וצריך סדרי עדיפויות: אם יש שתי נשים עניות "באותה מידה" (וזו שאלה נפרדת איך קובעים שהן עניות באותה מידה) האם זה עניינה של המדינה לתת כסף ולמשוך דווקא את האישה עם הילדים ולנתקה מביתה יותר מאשר לעודד את האישה בלי הילדים? לדעתי, לפני קביעת צעדים, אני הייתי מנסה להבין מה הם הערכים המנחים אותנו: האם השיקול הוא להקטין עוני? האם השיקול הוא לעודד יציאה לעבודה? האם השיקול הוא לעודד ילודה? האם השיקול הוא פתרון בעיות אוביקטיביות ביציאה לעבודה שיש כאשר יש ילדים? אחרי שתבחר באחת האפשרויות אפשר יהיה לבדוק, כיצד אפשר לנצל את הכסף בצורה האופטימלית? לילה טוב ושקט
 
אני אנסה להתמקד...

המטרה כפי שאני רואה אותה הוא לעזור לנשים שרוצות לחזור לשוק העבודה אך מבחינה כלכלית לא רואות את הכדאיות לטווח הארוך ועקב שיקולי הטווח הקצר, למרות רצונן, מחליטות להשאר בבית
 

Boogieman

New member
שתי נקודות.

1. הרעיון של "לעודד" אנשים לצאת לעבודה בעיתי בעיני. זה לא שיש הרבה עבודה אבל אנשים לא רוצים לעבוד, להיפך, היצע המשרות קטן יותר מהביקוש ברוב התחומים. המשמעות שח ה"עידוד", במיוחד כשהוא נעשה באמצעים כוחניים (כמו תכנית ויסקונסין לדוגמא) היא שהאנשים מעודדים להשלים עם עבודות במשרה חלקית/שכר נמוך/שעות מוזרות וכו'. 2. לגבי הכדאיות הכלכלית של נשים לצאת לעבוד, אני מאמין שהיא תגדל אם שכר הנשים יושווה לשכר הגברים. יש גם התאמה לא קטנה בין מקצועות "גבריים" שנחשבים ליותר מכובדים והשכר בהם גבוה יותר, לבין מקצועות "נשיים" שבהם המצב הפוך.
 

SupermanZW

Well-known member
יש פתרון שמפחדים לבחור בו

אפשר פשוט להקטין את כמות השעות הנחשבת למשרה מלאה, להשאיר את שכר המינימום החודשי בדיוק באותו הגובה בו הוא היום ולהעלות את השכר לשעה בהתאם. אם תוגדר משרה מלאה כ30 שעות בשבוע למשל (לעומת 43 כיום) יהיה ביקוש גבוה יותר לעובדים, כי כדי לבצע את אותה עבודה בפחות זמן צריך יותר עובדים. הבעיה היחידה (ולמעשה הכי רצינית וספק אם ניתן לפתור אותה בארץ) היא שכל המעסיקים מתנגדים, כי אז צריך יהיה לשלם שכר של שעות נוספות החל מהשעה ה31. אם תקטן כמות השעות למשרה מלאה תקטן האבטלה ולעובדים יהיה יותר פנאי.
 
נדמה לי שבדנמרק עשו דבר דומה

הקטינו את סה"כ הימים ובכך הגדילו את הביקוש לעובדים נוספים. אבל זו לא חוכמה לדעתי. כל פעם שניתקל במצב של אבטלה "נחלק" את השוק לפרוסות דקות יותר ויותר? זו התחמקות מהמצב, לא התמודדות איתו. הלא כן?
 

SupermanZW

Well-known member
אין ברירה

השוק מתייעל כל הזמן ולכן כל הזמן צריך פחות ופחות עובדים לבצע את אותה עבודה, לכן כדי למנוע אבטלה (אשר גורמת תמיד לעוני) אין ברירה אלא להקטין את כמות השעות לעובד כדי שלא יווצר צורך להקטין את כמות העובדים וליצור אבטלה.
 
ומצד שני- יש לך הרבה מאוד עבודות

שלא נעשות כמו שצריך ודורשות עוד עובדים- רק אין כסף לשלם עליהם. שוטרים יש מספיק לדעתך? מנקי ערים? פקידי שרות לציבור? ועוד ועוד. לכן, הבעיה היא שמצד אחד יש לך הרבה אנשים מובטלים- ומצד שני- הרבה עבודות. אם תתן למובטל דמי אבטלה בתמורה להתנדבות בהובלת מזון לבתים של זקנים פעמיים בשבוע- לא הרווחת משהו? גם אם הוא ינקה רחוב זו לא בושה... לכן אני רואה את זה לפתרון
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

שוטרים יש מספיק, הבעיה היא סדר עדיפויות שגוי של המשטרה ולא מחסור בשוטרים. גם מנקי ערים יש מספיק, הם דווקא עושים את עבודתם כראוי (לפחות היכן שאני גר). יש די פקידי שירות לציבור, הבעיה היא התנהלותם הביורוקרטית המכוונת במקום אופי פעילות שיהיה נוח לאזרח. ניתן להזמין מזון הביתה מספקי מזון (והמזמין משלם על שירות זה), עבודה זו מתבצעת בשכר ולא בהתנדבות, התנדבות מן הסתם הינה פעולה שלא מקבלים עליה שכר, פרט לכך לא משתלם לאיש לשלם למישהו שמוביל מזון אך אינו מייצר הכנסה, לכן רעיונך למרות שהוא נחמד לא יכול להתקיים.
 
אם אתה מתנה את קבלת האבטלה

ואת "זכות" חיפוש העבודה עבורו בעבודה כאילו-התנדבותית מספר פעמים בשבוע- אז הוא בהחלט יצרן ובהחלט ממלא תפקיד. בנוגע למקצועות- אני די משוכנע שלא רק יעול של המערכת אלא גם עוד עובדים ישפרו. אחד הנושאים הינם גודל הכיתות בבתי ספר. אם היו לך פי שניים מורים (נניח שבממוצע הם כמו המורים של היום)- הכיתות היו קטנות פי שתיים. היית תמיד יכול לעשות TIME SHARING בבתי הספר- ולכן לא צריך להכפיל פיזית את מספר הכיתות. מה שאני מנסה להראות לך זה שיש הרבה מה לעשות עם עובדים נוספים. אולי לא הנחות מסילות ברזל, אבל אני בטוח שנמצא להם עבודה שתיעל את המשק הישראלי. וד"א- חבר שלי לא עבר הרבה שנים. אין לו תואר. אין לו מקצוע, אבל ללא ספק בחור חכם. כשכבר רצה לעבוד התלונן לפני שהוא לא מוצא עבודה. קיבלתי קריזה ופתחתי את העיתון. תוך שניות מצאנו מספיק עבודות שהוא יכול לאייש- הבעיה היא שאלו "לא היו" לכבודו (סוכן מכירות נוסע, אחראי דלפק שרות לקוחות של חברות סלולריות). יש עבודות. כשהייתי צעיר רציתי לעבוד בתור מנקה בבית קפה. התחננתי אבל הם אמרו לי דוגרי- אנחנו מעסיקים רק ערבים כי הם מוכנים לקבל מתחת לשכר המינימום. שוב, יש עבודות, הבעיה היא שבין עבודות לעבדות המרחק לפעמים קצר- וזה דופק את כל המשק... לא כך?
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

אינך מבחין בין חוסר יעילות של עובדים למחסור בעובדים, אלו מצבים שונים לחלוטין. אם מלמדים עובד לעבוד ביעילות הוא יעבוד ביעילות, הוספת עובדים שלא יעבדו ביעילות לא תפתור את בעיית היעילות אלא רק הכשרת העובדים הלא יעילים לפעול ביעילות וקיום מדיניות הגורמת לעובדים לעבוד ביעילות. כמות התלמידים למורה בארץ זהה לזו שבארה"ב, אך למרות זאת בארה"ב יש 25 תלמידים בכיתה ובארץ מגיעים גם ל40, הבעיה היא חוסר יעילות בהתנהלות המורים וחלוקתם לכיתות ולמקצועות ולא מחסור במורים. קל למצוא בעיתון מודעות דרושים, אך לכל משרה קיימים היום מתמודדים רבים, אפילו למשרות לא נוחות בשכר נמוך, הדבר רק ממחיש עד כמה המצב גרוע. קיימת גם בעיה של אי אכיפת חוק שכר המינימום, בצדק אנשים אינם מסכימים לעבוד תמורת שכר הנמוך משכר המינימום וראוי גם שיתלוננו על כך שהציעו לשלם להם שכר הנמוך משכר המינימום ושהמדינה תאכוף את החוק.
 
מענין מה שאתה אומר...

אבל...האם תוספת עובדים לא תפתור את בעיית חוסר היעילות של הקיימים? אני בגישה שקשה מאוד להסיק וללמוד ממקום אחד על מקום אחר. אולי למדינה שלנו יש צורך בפתרון שבמדינות אחרות היה מתקבל בהרמת גבה? 10 אחוז מובטלים. תאר לך איזה כוח עבודה זה. הוא יכול להרים פרוייקטים אדירים!! פרויקטים שאיש לא מעז לקחת על עצמו- אבל הממשלה תוכל. במילא היא משלמת להם אבטלה. אפשר יהיה לנקות ואדיות. לתקן כבישים. לשפץ בתים של זקנים (לפחות עו"סים אני בטוח שתסכים איתי שאין מספיק). לטייל איתם בחוץ, לסייד קירות של בתי ספר, אני בטוח שאם ננסה נמצא מיליון ואחד דברים שישפרו את איכות ורמת החיים של כולנו. כוח עצום ורב!!! אבל איך הגענו לזה? התחלנו במטפלות, לא?
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

בעיות חוסר יעילות צריך לפתור באמצעות שיפור היעילות ולא באמצעות תוספת עובדים, כי אפשר להוסיף עובדים אשר לא יעבדו ביעילות ובמקום לפתור את בעיית חוסר היעילות הם יצרו עומס על המערכת ואולי אף יוסיפו ביורוקרטיה מיותרת ויסבכו את התהליכים עוד יותר. קיימות שיטות לניקוי ואדיות וקיימים אנשים המסוגלים לבצע תהליך זה, הבעיה אינה מחסור בכו"א אלא אי הקצאת משאבים מצד הממשלה. מע"ץ ויזמים פרטיים מתקנים ומשפצת כבישים מסויימים הרבה מעבר לנדרש בעוד כבישים אחרים הם מזניחים, הכל בהתאם לשיקולים כלכליים בלבד ולא בהתאם לשיקולים תחבורתיים, מכאן נובע שהבעיה אינה מחסור בכו"א, אלא בעיות ארגוניות ובעיות בהקצאת התקציב לכבישים שונים. שיפוצניקים יש למכביר ולא כל אחד מוכשר לביצוע שיפוצים, מי שרוצה לשפץ את ביתו ימצא בקלות רבה שיפוצניק שיעשה זאת עבורו תמורת תשלום אך ברור שלא ימצא שיפוצניק שיעשה זאת בחינם, תסכים איתי שגם הכשרת מספר מובטלים להיות שיפוצניקים לא תגרום להם לשפץ בתים של זקנים מתוך רצון טוב, הם פשוט יתווספו לשיפוצניקים הקיימים ויתחרו בהם, משום שאין מחסור בשיפוצניקים ישרדו במקצוע כדרך הטבע השיפוצניקים אשר השיגו לעצמם קהל לקוחות מספיק כדי להשאר במקצוע והשאר יאלצו למצוא לעצמם תעסוקה אחרת, ושאם יבקשו מאנשים שאינם יודעים לשפץ לשפץ בתים הם לא יוכלו לעשות זאת. יש בשוק די עובדים סיעודיים, אך יש זקנים אשר אינם יכולים לשכור מטפל/ת סיעודי/ת משום שאין להם די כסף, תסכים איתי שכאן הבעיה אינה מחסור בעובדים אלא בעיה ביכולתם הכלכלית של חלק מהזקנים, ושעובדים סיעודיים אשר גם כך עובדים בשכר נמוך לא אמורים להסכים לעבוד בשכר נמוך יותר רק כי יש אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לשכור את שירותיהם, תמיד יהיו אנשים שלא מסוגלים, יש אנשים שכספם מספיק להם בקושי כדי לקנות אוכל ואינם יכולים להרשות לעצמם לשכור מטפל בשום סכום, ידוע גם ששוק העבודה עובד ע"פ עיקרון של ביקוש והיצע, ככך שהשכר המוצע לתפקיד גבוה יותר, יהיו יותר אנשים המעוניינים לקבלו. לא חסרים צבעים היכולים לסייד בתי ספר, בתי הספר צריכים להשקיע משאבים בסיוד הקירות ולא לצפות שיעשו זאת עבורם בחינם, כל שירות עולה כסף. בשום תחום שציינת אין מחסור בעובדים, קיימות בעיות אחרות הגורמות למחדלים, את אותן בעיות יש דרכים לפתור (בעיקר שינוי סדרי עדיפויות ושיפורים אירגוניים) , אך הדרך אינה הוספת עובדים לתחומים בהם יש מספיק עובדים.
 
הכל חוזר לענין המשאבים

אבל כך- אתה מסוגל לבצע עבודה בלי השקעת כסף במשאבים- כי במילא מקבלים אבטלה. כל אחד "יתרום" לפי יכולתו. לפי ההיסטוריה שלו. מי שאין לו היסטוריה- יעבוד בעבודות לא מקצועיות כדי לזכות באבטלה. ואולי מעבר לגיל 55 לא יצטרכו לעבוד. אולי רק התנדבות בבית קשישים, בתי חולים. אתה יודע כמה כוח עזר חסר- אבל אין כסף אליו? אם הכוח עזר לא יעלה כסף נוסף- אתה פותר הרבה בעיות של כוח אדם. כך גם המובטל איננו חסר תוחלת אלא פועל ועוזר! וזקנים? מבחינתי שיעזרו להם בחינם- והממשלה תשלם את המשכורת שלהם.
 

SupermanZW

Well-known member
כמעט כל העבודות הן מקצועיות

אפילו העבודות הפשוטות שאתה הצגת. אנשים שיוכשרו לבצע את העבודות שהצגת יתחרו באנשים אשר כבר עובדים באותם עבודות וידרשו לבצען תמורת שכר המקובל במקצוע ולא דמי אבטלה, לאחר מכן ישרדו במקצוע כמות העוסקים בעלי קהל הלקוחות הגדול מספיק כדי להשאר במקצוע, אז מה שיקרה הוא תחלופת מובטלים ולא פתרון בעיות. כוח העזר יעלה כסף בכל מקרה, אם לא יעלה למקבלי השירות הוא יעלה לממשלה, אך השירות בכל מקרה לא יתבצע בחינם. כל העיסוקים אותם הצעת יתבצעו בתשלום, והמובטלים רק ימשיכו להתחלף ע"פ הפתרון שהצעת, אך האבטלה לא תקטן.
 
לפי מה שאתה מתאר- אתה צודק

בוא ניקח סתם- סיוד בתי ספר. בוא נניח שכיום יש כוח אדם ותקציבים לבצע 10 אחוזים מהעבודה כל שנה- וחוזר חלילה כל עשר שנים. אנחנו כך בסך הכל מקצרים את המעגל או מפנים כוח אדם לעבודות חשובות אחרות. הרי אין סוף לעבודה, נכון? יש תמיד מה לעשות בשביל לשפר, לעזור ועוד. אפילו לפזר חול בשולי הדרך (אם היה בכך צורך) או להדליק נרות בכל גבעה. מה עם השגחה בל"ג בעומר כדי שלא יצאו מדורות מכלל שליטה? מספר התפקידים לפי היכולת הכריאטיוית. אפשר למצוא דברים שישפרו את איכות החיים של כולנו ולמעשה- לא יעלו אגורה נוספת. הגעתי לזה כאשר קראתי שבקריית מלאכי המובטלים יושבים על המדרכה ומתלוננים כמה העיר מלוכלכת. מובטלים? יושבים לסרי מעס? קחו מטאטא קיבינימט!! תשפרו את מה שאתם מתלוננים עליו!! ואם כבר- אפשר באמת להפוך את זה למשהו טוב. אבל צודק- צריך להזהר מתחרות בשוק בין הממשלה ושאר המקצועיים בנושא... אפשרי לדעתך?
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

אם יש תקציב לסייד רק 10% מבתי הספר כל שנה זה בדיוק מה שיעשו, הרי אם התקציב מאפשר רק סיוד של 10% לא ניתן לסייד בו 20% או 100%. אם ימנו משגיחים על מדורות בל"ג בעומר גם משגיחים אלה ידרשו שכר על עבודתם, מישהו יצטרך לשלם להם. המובטלים בקריית מלאכי היו מסכימים לנקות את הרחובות תמורת תשלום, עיריית קריית מלאכי אינה מעסיקה די מנקי רחובות ואין לצפות מאנשים לעבוד ללא שכר. היוזמות שלך לשיפור איכות החיים עולות כסף אשר לא ברור אם הממשלה תהיה מוכנה להשקיע, האנשים שיהיו מוכנים לעסוק בתחומים אלה כבר קיימים, אך לא ברור אם קיימים גופים המוכנים לשלם להם תמורת שירותים אלה.
 
אולי התגלתה אי ההבנה ביננו

אני טוען שהממשלה משלמת להם כסף. למה לא לעשות איתם משהו! היא משלמת אבטלה, נכון? אז מה נורא אם פעמיים בשבוע הם ישנעו מיטות וחולים בבית חולים במקום? מה נורא אם הם יחפשו נפט למען המדינה? שישאבו את כל הים בכפית- מה שיראה נכון כדי לשפר את איכות החיים של כולנו? לעיריית מלאכי אין כסף למנקים? סבבה. כמה מובטלים? 500? כל יום 50 אחרים ישתלטו על הרחובות וינקו. במילא הם מקבלים כסף על זה. תמצאו עבודה- סבבה. תרויחו יותר ותעבדו במה שאתם רוצים. לא תמצאו? תקבלו מאיתנו כסף אבל תעשו (לא משרה מלאה, ממש לא) עבודות שהממשלה רואה בהם צורך ויש לכם יכולת.. הרי שוב, היא במילא משלמת להם על כך כבר היום..רק בלי לדרוש את העבודה...
 
למעלה