בקשה לייעוץ - בגרות באנגלית

ChapaChoo

New member
בקשה לייעוץ - בגרות באנגלית

שמי עמית, תלמידת כיתה י"א בתיכון שנחשב טוב באזור המרכז. בשנה האחרונה נתקלתי בבעיה מול המערכת בתיכון שלי, וקיוויתי למצוא בפורום הזה מישהו שיוכל לתת לי פתרונות אפשריים. קצת רקע: את הבגרות במתמטיקה סיימתי דרך תוכנית חיצונית (מטעם אוניברסיטת בר אילן) בשנה שעברה, עם ציון סופי 100. דבר זה איפשר לי להתחיל השנה את לימודי לתואר ראשון במתמטיקה, עם פוטנציאל גבוה לעבור ללימודי מדעי המחשב, באוני' ת"א. במסגרת הלימודים האלה אני מתכננת ללמוד כ-2 קורסים בסמסטר באוני', כלומר בסביבות ה14 שעות בשבוע. ביה"X הבהיר לי בשנה שעברה שהדבר בהחלט מתאפשר, ושהמערכת תשתדל ללכת לקראתי בכל דרך אפשרית כדי להקל עליי את השילוב בין לימודים באוני' לבין הלימודים הרגילים בתיכון. עד כאן טוב ויפה, אז איפה הבעיה? לקראת תחילת הסמסטר הנוכחי בעוד שבועיים, התברר לי כי המערכת ה"אידיאלית" מבחינתי באו'ני, תגרום לכך שאפסיד השנה 4 שעות אנגלית מתוך 5 שעות שאני אמורה ללמוד בביה"ס. זאת בזמן שהשנה אני אמורה לגשת לבגרות באנגלית, שאלון E. באנגלית אני תלמידה מצטיינת, ובשנה שעברה עלתה האפשרות שאולי אסיים כבר השנה גם את שאלון F וG, ובכך אסיים בעצם את לימודי האנגלית כבר השנה. אבל, הבעיה הנוכחית די הרסה את כל האפשרויות הנראות לעין עבורי. לא רק שכרגע אין לי בדיוק אפשרות לעשות את כל הבגרות באנגלית השנה, אלא שרכזת אנגלית והמורה שלי לאנגלית הבהירו לי בצורה די נחרצת שעם שעה אחת אנגלית מתוך 5 בשבוע, אין אפשרות להגיש אותי אפילו לשאלון E השנה. לא עזרו הבקשות שלי, ההבהרה שאת כל החומר אני אשלים, אלמד עם מורה פרטית במקרה הצורך וכו' - הטענה היא שזה בלתי אפשרי מכיוון שכדי להגיש אותי, הן מחוייבות ללמד אותי X סיפורים, לגרום לי להגיש כך וכך עבודות וכו'. ואת זה אני כביכול לא יכולה לעשות בלי להיות בשיעורים בכיתה. רכזת השכבה שלי הציעה פתרון שונה - ללכת לשיעור אנגלית של כיתות אחרות בשכבה, כך שהוא לא נופל לי על יום של לימודים באוני'. גם בפתרון הזה יש מספר בעיות: ראשית, המורה שתלמד אותי בשיעור הנוסף לא תהיה המורה שמלמדת אותי בכיתה, כלומר אני אצטרך לתמרן בין שתי מורות שונות לאנגלית. שנית, השיעור הנוסף הזה "משלים" לי רק עוד שעתיים בשבוע, כלומר אני עדיין נשארת בחוסר של שעתיים. ושלישית, השיעור ההז נופל על שעתיים של ספרות, נושא שבו אני קצת יותר מתקשה מאשר באנגלית, ושגם בו יש לי בגרות השנה, אשר לא פחות חשובה לי. לסיכום, שאלתי היא כזאת: האם מישהו יודע על אפשרות שעומדת בפני? האם יש איזושהי אפשרות לעקוף את המערכת ולגשת לבגרות הזאת באנגלית, גם אם כביכול לא מוכנים להגיש אותי דרך ביה"ס? אפשרות לעשות אותה בצורה אקסטרנית, אפשרות ללחוץ על ביה"ס, כל דבר בעצם שעשוי לעזור. לאחר השביתה אני מתכננת לפנות לפגישה עם ההורים שלי, רכזת השכבה ורכזת אנגלית ולבדוק בכל זאת אם יש אפשרויות נוספות, אבל מהמערכת בביה"ס שלי כבר די נואשתי. אשמח מאוד לקבל עזרה כלשהי... ותודה מראש
 
מוזר

כשקראתי את סוגייתך לא יכולתי שלא לתהות האם יש כאן עניין של עקרון אלא של סדרי עדיפות והעדפת המוצא חן. הרי, יקירתי, העיקרון של נוכחות בשיעורים עם תנאי היבחנות קיים גם באוניברסיטה: בתואר ראשון באוניברסיטה קיימת חובת נוכחות הנמדדת ע"י בדיקת שמות. היעדרויות מעל אחוז מסויים מכלל השיעורים באוניברסיטה של התואר הראשון שלך , תמנע ממך אוטומטית לגשת למבחני התואר . אז מדוע הינך מעוניינת להגיע לאיזשהו "הסדר" שאינו עפ"י החוק שקיים לא רק במערכת החינוך, אלא גם במערכת ההשכלה הגבוהה? בעוד שביה"ס בא לקראתך והיה מוכן לשלב אותך בשיעורים החורגים מהמערכת החוקית שלך (שמצריך אישור מיוחד היות ואת אינך רשומה כתלמידה מן המניין בכיתות אחרות וברגע שכך תתכנו בעיות של : מקום פנוי, אחריות של המורה שמגיש לבגרות, מכסת תלמידים, רישומים במשרד החינוך הכוללים את המורים האמורים להגישך מולך - לא פשוט כלל וכלל ובכל זאת רכזת השכבה הייתה מוכנה לעשות לך מע' אישית שלכאורה נוגדת את נהלי ביה"ס) , האוניברסיטה , מן הסתם, לא בטוחה שהיא הייתה מוכנה לתת לך מערכת אלטרנטיבית ולשלב אותך בקבוצות אחרות ובימים שונים (אלא אם כן היו שיקולים של בירוקרטיה אפשריים - כי שוב, זה עניין של מכסת סטודנטים, מול שעות, מול מרצים וכדומה) . מדוע אינך הולכת לגורמי האוניברסטיה ופורסת בפניהם את סייגייך ובעיותייך בדבר החפיפה? הרי גם להם יש את אותם הנהלים בדיוק, את אותם החוקים בדיוק. נראה לי שאת מעדיפה ללמוד באוניברסיטה במקום שיעורי האנגלית בביה"ס וזו כבר סאגה אחרת. צר לי יקירתי, החוק המאוד מחמיר של מוסדות להשכלה אינטרניים מחייב נוכחות של X שעות כדי להגישך למבחנים השונים. למורה חל איסור להגיש תלמיד שאינו נוכח בשיעוריו משיקולים הן חינוכיים והן לימודיים. כנ"ל באוניברסיטה. לדעתי, הדבר היותר חשוב לך כעת זו תעודת הבגרות שלך והבגרות שלך באנגלית (את רצה מהר מידי ומנסה לדלג על שלבים ) ולאחר- התואר במדעי המחשב - אלו סדרי העדיפויות גם מבחינה פדגוגית. מה שכן, אינך מחוייבת בכל השיעורים , יש אחוז מסויים (מס' שיעורים המהווה מכסה להגשה ) שבו הינך חייבת להיות נוכחת. תנסי בפגישתך עם הרכזת, להגיע לעמק השווה ולראות מתוך השיעורים הנתונים השנה, בכמה מהם הינך מחוייבת להיות.
 

ChapaChoo

New member
כמה טעויות בהודעתך

אנעה לפי סדר ההודעה שלך, בתקווה שלא אפספס שום דבר. ראשית כל, אכן אני לא מכחישה שכרגע ראש סדר העדיפויות שלי הוא לעמוד בתואר שבו אני לומדת כרגע. זה יותר חשוב לי, מכיוון שכדי להישאר בתואר הזה אני חייבת לשמור על ציונים מעל 80 (מתחת ל80 הוא נכשל עבורי, בתור תלמידה שלא מן המניין), ועל ממוצע 90 כדי לאפשר את המשך לימודיי בחוג למדעי המחשב. כל זאת בעוד שבגרות באנגלית אני צריכה לעבור בסה"כ במעל 60 כדי לקבל תעודת בגרות מלאה. כמובן שאני שואפת לציון גבוה, אבל זה לא בראש סדר העדיפויות שלי. שנית כל, אני לא יודעת לאיזו אוניברסיטה או תואר התייחסת, אבל באוניברסיטת תל אביב, החוג למתמטיקה ו/או החוג למדעי המחשב, לפחות נכון לקורסים שאותם אני עושה, אין חובת נוכחות בשיעורים. ההתנייה היחידה לעבירת הקורס היא הגשת כל התרגילים ועמידה במבחן בציון המחייב. אין אף מרצה שבודק שמות ברשימת נוכחות, אין אף מתרגל שבודק בכמה אחוזים מהשיעורים הייתי. לא קיים דבר כזה. כעיקרון, לא הייתה לי שום בעיה במסגרת ההצעה שאיפשר לי ביה"ס - לשלם אותי בשיעורים שמחוץ למערכת השעות שלי. אולם, הדבר הזה הוא מתכון לבעיה חדשה - להפסיד שיעורים במקצוע אחר, חשוב לא פחות, שבו אני פחות טובה. אני לא יודעת מה מכסת השעות שבהן אני חייבת להיות, אבל נניח שאקבל את ההצעה של ביה"ס שלי - במקרה כזה אפסיד 50% משעות ספרות במשך 14 השבועות של הסמסטר. הפסד של חומר חשוב ל, לא פחות חשוב מכך, פתיחת עוד מקצוע שבו אצטרך להשלים חומרים ולהתמודד עם חומר לבד. כל זאת בעוד שהפתרון הזה לא פותר את הבעיה של האנגלית כולה, אלא רק פרט שולי מאוד ממנה. לגבי מערכת השעות באוניברסיטה: אני הסמסטר אלמד שני קורסים, בכל אחד מהם 4 שעות הרצאה ו3 שעות תרגול. בכל קורס יש שתי אופציות להרצאה, עבוד כל אחת מההרצאות שתי אופציות לתרגול. מרחב מאוד גדול לתמרון, הייתי אומרת. המערכת שבניתי היא האידיאלית ביותר מבחינתי: היא היחידה שמאפשרת מצב שבו אני נעדרת רק מיום וחצי בביה"ס. הייתה עוד אפשרות אחת, אבל היא הייתה יוצרת את אותו מצב של האנגלית, כך שזה לא בדיוק רלוונטי לעניין. בקיצור, מול האוניברסיטה כבר מיציתי את כל האפשרויות. "למורה חל איסור להגיש תלמיד שאינו נוכח בשיעוריו משיקולים הן חינוכיים והן לימודיים. כנ"ל באוניברסיטה. " לטענה זאת כבר עניתי. באוניברסיטה - לאף אחד לא מעניין אם הגעת לשיעורים או לא, כל שאכפת הוא האם מילאת את כל חובותיך כסטודנט - הגשת תרגילים ועבודות, עמידה במבחנים, ציון עובר. ברורה לי האחריות של המורה כלפי התלמידים שלה, וברור לי שהמורה שלי מחויבת להראות מידה כלשהי של דאגה כלפי התלמידים שלה, במטרה לא לתת לי לגשת לבגרות בלי להיות מוכנה. את האופציה של ללמוד עם מורה פרטית, תוך מעקב צמוד של המורה שלי בכיתה, לעמוד במבחנים ולהגיש עבודות במידת האפשר, בהנחה שהמורות יקבלו אותי כתלמידה אחראית שיודעת לעמוד במילותיה, כבר העליתי, וזו האופציה שאני מקווה שתתקבל ע"י ביה"ס שלי. אבל את השאלה העיקרית שלי, למען האמת, פיספסת. שאלתי הייתה האם יש איזושהי דרך לעקוף את המערכת המפלצתית הזאת שמכנה את עצמה "מערכת החינוך האינטרני", ולגשת לבגרות מבלי שהמורה תגיש אותך. כלומר - לגשת לבגרות אקסטרנית באנגלית למרות שאני לומדת בבי"ס אינטרני, או לחילופין, אם יש לך איזושהי הצעה יעילה למה שאפשר להגיד למורות כדי לשכנע אותן, אני אעריך את זה.
 
תשובות.

1) אכן כמו שטענתי. 2) אם כך, אז אין בעיה: חובת הנוכחות חלה בבית ספרך אך אינה חלה בקורס שאת לוקחת באוניברסיטה. מעולה . מה הבעיה? תוכלי להגיש עבודות ולגשת למבחן . הרי רצית לעשות זאת באנגלית , ללמוד בצורה אקסטרנית. הנה הפתרון. 3) אכן זה יצר לך בעיה חדשה וטוב שאת מודעת לה , אך ניתנה לך אפשרות בחירה. זהו דיאלוג שאין להוזילו כלל וכלל . 4) איני מכירה את כל האופציות שעמדו לרשותך בבניית מערכת אוניברסיטאית עבורך. בטוחני שחישבת את כל האופציות האידיאליות כלשונך. האם שיקולייך היו ראציונאליים גרידא או שמא כמו שאכן שיערתי ועניתי לך בתשובתי לסעיף 1? 5) אם כך, אז כמו שעניתי לך בסעיף 2 . 6) אכן פיספסתי כשכתבת: "האם יש איזושהי דרך לעקוף את המערכת המפלצתית הזאת שמכנה את עצמה "מערכת החינוך האינטרני" ". מצטערת יקירתי, אני חלק מאותה מערכת מפלצתית, כלשונך, ולכן מאחלת לך המון הצלחה בדרכך שלך.
 

69הרצל69

New member
בעיני את מייצגת בנוניות

הנערה נשמעת מאוד מוכשרת, ומהכרותי עם החוג למדעי המחשב בתל אביב שתנאיו קשוחים מאוד אז כנראה שהיא גם יכולה לעמוד בעומס. האם אינך חושבת שהמערכת יכולה קצת להתגמש לטובת תלמידה מצטיינת. יש תלמידים שמוכשרים מאוד לשפות ואינם צריכים להיות נוכחים בשיעורים. מה עוד שבניגוד למתמטיקה אנגלית הוא מקצוע שנרכש לאורך שנים, ושנה אחת בתיכון לא מוסיפה הרבה אם לא מתרגלים את השפה כאמור במשך שנים.
 
שאיפה למצויינות

כנראה שאינך מבין את מהות המושג. בוודאי ואפשר להתגמש. אבל בגדול זו תהיה הפרת החוק. אנגלית הוא מקצוע יוקרתי ותתפלא עד כמה הפסד של שנה עושה שמות בתלמידים המגיעים אחר כך לאוניברסיטה בהתנתקם מהשפה. בטוחני שאותה תלמידה מוכשרת ואחראית אבל אם העקרונות והחוקים הם בדיוק כמו באוניברסיטה, מדוע להפר את אלו שבתיכון וחלילה וחס לא להפר את אלו של האוניברסיטה? כמדומני שיקוליה אינם נובעים מרציונאל טהור, אלא מעדיפות אינדיבידיואלית רגשית, ולנסות לוותר לאדם על משהו שהוא יודע שזו חובתו גם מבחינת החוק, ולהוביל אותו להעדפותיו ההדוניסטיות טלאולוגיות, זו תהיה שאיפה לבינוניות.
 
למעלה