בקשת עזרה מהקליניים

בקשת עזרה מהקליניים

המטירו עלינו תרגיל בנוירואנטומיה, בלי שיש לנו אפילו שמץ של מושג מי נגד מי בדבר הזה. למדנו על מסילה-CORTICOSPINAL TRACT ופתאום מטר של שאלות עליה שלא למדנו שום דבר קליני, כולה איפה היא נמצאת. אז אם מישהו מוכן לענות בקצרה או לתת כיוון אני יודה מאד 1) גבר בן 65 מתלונן על כאבים בצוואר. בדיקה נוירולוגית מעלה את הממצאים הבאים:  סימנים פירמידליים (upper motor neuron)בגפיים עליונות ותחתונות, אם כי הסימנים חזקים יותר בגפיים התחתונות  אטרופיה muscle atrophy)) חמורה בשרירי הידיים יחד עם חולשת שרירים וטונוס שרירים נמוך (סימני lower motor neuron ) הצע/י על סמך ממצאים אילו את המיקום אנטומי של הפגיעה (lesion) האחראי לסימנים אלה ונמק/י את הצעתך. חשבתי פגיעה 2) גבר צעיר נדקר בגבו במהלך קטטה ונופל במקום. לאחר מכן, בזמן ששוכב בטיפול נמרץ, הוא מתלונן על חולשה ברגלו הימנית אבל הרופאים אופטימיים ומסבירים שהלהב רק "שרטה" את אזורו הימני של חוט השדרה. תאר/י את הממצאים שסביר שימצאו בבדיקה נוירולוגית ונמק/י על סמך שיקולים אנטומיים. לסיכום. זנות מה שקורה פה בפקולטה לרפואה בטכניון.
 

doc monti

New member
אוף....

כבר פעמיים התשובה נמחקה לי גררררר..... 1. UMN- פגיעה בנוירון המוטורי העליון או באקסון שלו עד לסינפסה עם התחתון בחוט השדרה. LMN- פגיעה בנוירון המוטורי התחתון או באקסון עד לצומת עצב-שריר. בגלל שבידיים יש פגיעה LMN וברגליים UMN, זו פגיעה קלאסית בחוט בגובה של עצבוב הידיים- C5-T1. 2. פגיעה בחוט השדרה מימין שגרמה לחולשה ברגל ימין- הפגיעה היא במסילה הקורטיקוספינלית שנושאת אקסונים של UMN, מאחר וזו דקירה, אין כמעט נזק לנוירונים המוטוריים התחתונים. לכן נראה סימנים של UMN- טונוס ספסטי (שיתחיל כרפה בהתחלה), היפר רפלקסיה +- קלונוס, חולשה/שיתוק בשרירים הרלוונטיים, רפלקסים פתולוגיים כמו- בבינסקי, צ'דוק, אופנהיים ועוד כמה שאני לא זוכר. הסימנים הקליניים הם לא לרמה של שנה שניה, האנטומיה כן. מקווה שעזרתי
 

doc monti

New member
שכחתי

בשאלה הראשונה גם הכאבים בצוואר מכוונים אותנו, אין סיפור קליני מספיק מפורט, כי לכאורה הפגיעה יכולה גם להתאים לALS...
 
תודה רבה!

רק שאלה קטנה, כתוב שיש גם חולשה בידיים, כלומר גם UMN בגפיים עליונות, ואני לא מבין איך אפשרי לאבחן UMN אם יש LMN כי האחרון הרי חמור יותר ומכסה את כל הסימפטומים של הראשון.
 
אה ועוד משהו

כיוון שהקוריטיקו-ספיינל מתפצל בגובה C1 ועובר בעיקר באזורים לטרליים, איך שני הצדדים נפגעו? גם ימין וגם שמאל?
 

doc monti

New member
לא תואר מנגנון הפגיעה

פגיעה ב-2 הצדדים מתקבלת בחיתוך החוט, או שבר פיצוץ שגרם לנזק נרחב, גידול בתוך או מחוץ לחוט, דלקות כמו transverse myelitis, אולי ALS ובטח עוד מליון דברים שלא עולים לי לראש כרגע, אבל אין כאן שום סיפור קליני, כך שתתייחס לזה באופן תיאורטי בלבד לדעתי... בגפיים עליונות יכול להיות שיש היפר-רפלקסיה, לא בטוח לגבי הטונוס, אבל אטרופיה זה מאפיין מובהק של LMN.
 

The Reaper

New member
קצת עזרה

לגבי המקרה הראשון, כמו שתיארת יש ממצאי UMN בגפיים תחתונות וממצאי LMN בגפיים עליונות. האנטומיה הבסיסית מתארת את ה- UMN כמתחיל מהקורקטס המוטורי ונגמר בסינפסה בחוט השדרה משם יוצא ה- LMN לאתר המטרה שלו. עכשיו לך ומצא באיזה גובה של חוט השדרה, נזק שיעשה יפגע ב- LMN של הידיים ו- UMN של הגפיים.
 
תודה לכל מי שניסה לעזור

לא ממש עזר, עדיין התרגיל הלך גרוע, בתרגיל 2 הם ציפו מאיתנו להכריז שזה BROWMEN SQUERE או משהו כזה (שכחתי את המחברת איפשהוא אז אין לי אפשורת לבדוק...) ותרגיל 1 לחיצה של כלי הדם לחוט השידרה, הגורם לפגיעה במרכז חוט השידרה. ובעודו הד"ר המכובד מסביר לנו את טעויותינו, הוא צוחק ולועג כל הדרך. ויוה לטכניון.
 

doc monti

New member
Brown-Sequard

ממש מוגזם לדרוש דבר כזה משנה ב'... זה חומר של שנה ה'. אני חשבתי שהמטרה היא ללמד אתכם מהי החשיבות הקלינית של אנטומיה בנוירו' (וכמו שגיליתי בשנה שעברה, מסתבר שזה הרבה).
 
אכן המטרה היא ללמד

מהי המשמעות הקלינית, ולמידה תוך כדי קבלת 3 נקודות מתוך 6 נקודות אפשריות בתרגיל החובה ילמדו אותך הרבה יותר מאשר קבלת 5 או 6 נקודות. בקצב הזה למבחן הסופי אני אגיע כש-100 עגול יתן לי כ-85 ציון סופי. וכשאנו טעננו בצדק שחולשה ברגל ימין יכולה להיות כל דבר, ולא כתוב שום דבר על פגיעה סנסורית, הוא אמר :"טוב אתם לא מצפים שאני אכתוב לכם את כל פתרון התרגיל בשאלה נכון?" ועוד כל מיני שטויות... אני לא מבין את הפקולטה שבכוונה מקשה על חיי הסטודנטים, כאילו המרצים מקבלים מזה הנאה או משהו? מה הקטע?
 
למעלה