בריאת האדם

odavid101

New member
בריאת האדם

בריאת העולם , אדם וחווה בספר בראשית הועתק מהמיתולוגיה יוונית כמעט 1 ל 1 ואף הסיפור במיתולוגיה יוונית יפה יותר לדוגמא בריאת האדם עומד על שני רגליו כך שיוכל לראות את השמים ללא מאמץ או שלדוגמא בראשית היה תוהו ובוהו ארוס אל האהבה ירה חץ והכל קם לתחיה כך שבאמצעות האהבה ניתן להחיות את הכל פרט לכך במיתולוגיה יוונית קיימים הרבה גירסאות על בריאת העולם ומשום מה הגירסה היחידה שהועתקה לספר בראשית בשינויים לא משמעותים היא זו המופיעה למעלה.
 
בולשיט

א. סיפורי הבריאה העיבריים (כן, יש שניים לפחות) נכתבו לפני שהיה מפגש משמעותי בין היהודים ליוונים - ואפילו אם היה מפגש והעתקה, לא היית יודע מי העתיק ממי, כי המיתוסים הקדומים ביותר של היוונים התגבשו ונכתבו במקביל להתגבשות וכתיבת החלקים עסקינן בתורה, אי שם בין המאה ה-8 ושלהי המאה ה-6 לפסה"נ. מה שסביר יותר, זה ששני המיתוסים, העברי והיווני, צמחו וינקו מרפרטואר דומה וקדום הרבה יותר של מיתוסים שהיו מוכרים בתרבויות השמיות-מערביות (כלומר התרבויות של סוריה כנען ולבנון) שהסתובבו כבר גם בארצות החיתים והמיקנים מאז ימי הברונזה המאוחרת לפחות (ואף זכו לריענונים מאוחרים כתוצאה מהקשרים של היוונים עם התרבות הפניקית של צור וצידון בתקופת הברזל)...

ב. המיתוס היווני והמיתוס העברי עסקינן (אני מניח שאתה מדבר על הפייסטוס שברא את האדם מעפר, פנדורה והמבול מצד אחד, ועל בראשית ב-ג וסיפור נוח מאידך) רחוקים מלהיות "זהים 1 ל-1", וההבדלים ביניהם משמעותיים בתכלית. לדוגמא, הסיפור היווני מלא בהקשרים של מאבקי אלים וטיטאנים, שנעדרים לחלוטין מהסיפור העברי - שבמקום זאת, מהווה בסיס למשל ושנינה בהקשר למאבקים בין משפחות כהונה במקדש. נכון שיש מוטיבים דומים בין הסיפורים, כמו בריאת האדם מאדמה, פרשת מבול, והאשה כאם כל חטאת (בסיפור העברי זו חווה שהתפתתה ראשונה לאכול מפרי עץ הדעת, וביווני זו פנדורה שפותחת את הכד/תיבה) אבל הן בריאת האדם מהאדמה והן סיפורי מבול כבר מוכרים קודם לכן בתרבות המסופוטמית - וגם תאור האשה כפתיה, מפתה או שורש הצרות והגרוש מגן-עדן די מובן לפי ההגיון השוביניסטי הקדום שהיה נפוץ בכל האזור, ואפשר אף למצוא מקבילות עם עלילות גלגמש:

http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=13421

ג. באשר למיתוסי בריאה אחרים בתנ"ך - הרי יש לך גם את הסיפור של המקור P בבראשית פרק א'. די מקורי, אפילו.
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
מה זה עוזר לך לדעת כ"כ הרבה על ההיסטוריה

אם זה גם ככה סימולציה בתוך סימולציה?

הרי כפי שאתה אומר שהסיפור העברי והיווני מקורם בתרבות עתיקה יותר, אתה יכול לומר שגם אותה תרבות עתיקה יותר ינקה את סיפוריה מתרבות עתיקה יותר וכן הלאה. אין לזה סוף...
 
זה גם מעניין וזה גם עוזר

זה מעניין כי זה מעניין, וזה גם עשוי לעזור במקרים שמישהו מתפתה להאמין ולנהות אחר סיפורים ואגדות מסוג מסויים - כי אז אתה יכול להראות לו איך ומניין צמחו האגדות האלו שלו (למשל, אם אתה מראה למישהו שחלק מהחוקים שהורדו למשה מסיני הם בעצם חוקים שהועתקו, לפעמים מילה במילה, מחוקות בבליות וחיתיות קדומות, אזי יש סיכוי שהוא ישקול את החוקים הללו באופן יותר אנושי ומפוקח מאשר מישהו שחושב שהאל כתב במו ידיו שצריך לסקול נשים נואפות)...
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
זה לא יעזור להם.

השכל לא עובד אצלם.

האם המתאבדים בקניה לא מבינים שהם נלחמים במלחמה חסרת אונים? האם האוונגליסטים באמת מאמינים לדברים שהם מאמינים?

אנשים מחפשים במה להיאחז והיגיון לא תמיד יפכח את עיניהם, כי הם לא ניחנו בחשיבה כזו מלכתחילה.
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
אולי לאותם אנשים זה יעזור.

אבל בוא לא נשלה את עצמנו, ההיסטוריה שרירותית ונתונה לגחמות של מספריה. גם אם המקור של רוב הסיפורים הוא מקור אחר, נשאלת תמיד השאלה מאיפה אותו מקור ינק את הסיפור וכן הלאה.

אין לזה פיתרון כמובן, יש שנותנים מספר לתחילת הקיום האנושי, אבל אני מניח שהסיפורים עוד התחילו לפני כן אצל האבא המשותף לבני האדם ולקופים. ואז...

מצטער, אני מתמטיקאי זה בלתי נמנע שאני אעשה רדוקציות כאלה.
 
עכשיו הכל ברור

בשבילי מתמטיקה של שלוש יחידות בגרות כבר נראתה כמו חפירה קשה ומיותרת לחלוטין - עבורך חפירה היסטורית בקישקעס של כותבי הנרטיבים המיתוסטוריים נראית אותו-דבר...

אגב, אני לא חושב שהאבות המשותפים לאדם ולקופים כבר עסקו בהעברת נרטיבים ומיתוסים מדור לדור - הם כנראה היו טיפוסים יותר פרקטיים שמקסימום התעסקו בספירת בננות וחישובי נפח של דלעות...
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
אני לא חושב שחפירה היסטורית קשה בהכרח

רק מיותרת.

וחפירה מתמטית לא לגמרי מיותרת, המחשב שאני משתמש בו מוכיח זאת כל יום, אלא אם מדובר בקסם של מכשפים מאטלנטיס.
 
כמו בכל דבר - הקושי זה שאלה של מוטיבציה...

אני אולי הצלחתי להוציא ציון 91 במבחן מתמטיקה 3 יחידות במכינה - אבל, עם כל הכבוד, אין שום סיכוי בעולם שהייתי מסכים או מסוגל לעשות את מה שאתה עושה להנאתך ו-או פרנסתך... אני משער שגם אתה היית מסוגל לעבור קורס מבוא לארכיאולוגיה מקראית אצל פרופסור אדם זרטל - אבל מיד אחרי זה היית עוזב את החוג...

אתה חי במדינה ועולם שבהם רוב האנשים חושבים כמוך, שחפירה הגונה בהיסטוריה היא מיותרת - ואני חרד מהיום שבו יתברר שאתם טועים...
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
בוא נביא דברים על דיוקם.

היסטוריה זה דבר חשוב (יש לי מאמרים בגרמנית במתמטיקה שאני מחכה להבין אותם מלפני מאה שנה ומעלה).

אני רק חושב בצורה רציונלית שהרדוקציה הזו בהיסטוריה כמו שהבאת שסיפור מקורו בסיפור אחר היא מצויינת אם מצליחים להסיק שאכן הסיפור העברי מקורו מסיפור אחר. אבל שים לב שזה לא משנה למי שחי כיום, לאנשים שמאמינים בישוע לא באמת משנה אם הוא חי או לא, הם היו חיים ככה גם אם הוא לא באמת הלך על המים, מבחינתם החיים הקהילתיים של הכנסיה חשובים על פני האי סדר שהיעדר דת יוביל אליו.
 

sheketz

New member
מיותרת או לא, זה גם עניין של טעם.

בשבילי זה עוזר לשים כל מיני דברים בפרספקטיבה.
 
לא נכון

התנ"ך הוא הספר הכי יפה בעולם. יש בו המון מצבים אנושיים מעניינים והרבה חוכמה מוסרית ופילוסופית. ספר בראשית מאד יפה, וסיפור הבריאה בו כתוב נהדר ומכיל אינספור משמעויות נסתרות.
 
למעלה