ברכה לחג הפסח

ברכה לחג הפסח

שלום לכם יקרים, קודם כל אני רוצה להודות לכל אחד ואחת מכם על שאתם כותבים ומבקרים בפורום. כשאני נותן דבר מה, אני גם מודה לאל שיש מי שמוכן גם לקבל... אז תודה לכם מקרב לב. חג שמח. אני מברך את כולנו שסמליו של חג זה יהפכו להשראה מציאותית בחיינו: אני מברך את כולנו שנבער את החמץ מחיינו – שנבאר את החמוציות מחיינו. שנהיה מתוקים. שגם כשאנחנו לא במיטבנו, נמשיך הלאה בחיוך ולא נתעכב יותר מידי על מה שחסר, על מה שעדיין לא שלם, ושנמהר לחייך ולעזוב את השלילי ובזריזות נתחבר לחיובי. כמו שבני ישראל נצטוו למהר ולברוח ממצרים, לפני שהבצק יחמיץ, כך נזדרז לברוח מהשלילי ונתחבר לחיובי, לפני שמשהו בנו יחמיץ. שנדע לא להחמיץ את הרגע. שנדע תמיד למצות את הקיים ולברך עליו. שנדע תמיד להודות על הקיים. כך נצליח לראות כמה אנחנו כבר עשירים... שבחג החירות הזה נצא מהעבדות להרגלינו הישנים ומהשיעבוד להלקאה העצמית. שנפסיק לתת לעצמנו מכות ושנברך את עצמנו בברכות ובדִבְּרוֹת אהבה וחירות. שנפסיק להיות נוגשי עבדים בעצמנו ושנדע למצוא זמן למנוחה, לשבת עם עצמנו ולייחד זמן מיוחד למתן התורה האישית שלנו. כבר נכתב בתורה ש"לֹא בַשָּׁמַיִם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר, מְאֹד: בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ." (דברים ל) אני מברך אותנו שהעבר שרודף אותנו יטבע במצולות ים, במים עזים. שנראה את היד החזקה של אלוהים בכל פינה בחיינו ושנדע לשיר כל הזמן שירת הודיה על כך. שנהיה חופשיים להיות מי שאנחנו כשאנחנו באמת חופשיים. שנהיה נאמנים לאמת שלנו ושנהיה מי שאנחנו באמת ולא מי שאחרים מצפים מאיתנו להיות. נְאֶמַר שבכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא הוא ממצרים, וכבר נאמר בספר משלי ש"טוב ארך אפים מגיבור, ומושל ברוחו מלוכד עיר" (משלי טז לב). כולנו יודעים שבטח היה קשה להיות עבדים במצרים לפרעה, ובטח ובטח שהיה קשה לקרוע את ים סוף לגזרים, ובטח ובטח ובטח היה קשה ללכת ארבעים שנה במדבר. אבל אנחנו לא צריכים רק לדמיין את אבותנו, שהרי לכל אחד ואחת מאיתנו יש את המעמסה האישית שלו, יש לכל אחד ואחת מאיתנו את המנה האישית של המרורים, הטיט והתבן שעימה הוא צריך להתמודד וזה לא קל. אז עכשיו, האביב הגיע, וכוחות חדשים מלבלבים בנשמה, ויש אוירה תומכת באויר. בואו ניזכר שכולנו יחד באותה הסירה, ושכולנו ערבים זה לזה. כל מה שאנחנו צריכים לעשות, הוא לברך בליבנו את אחינו, שיציאת מצרים האישית שלהם תהיה קלה ומוצלחת, וכך ניצור רשת של אהבה ותמיכה. כי במסע הכומתה הזה, האישי, נדמה לנו שאנחנו לבד, אבל לא כך הוא. כולנו יחד צועדים הלאה מהמיצרים החשוכים אלי אור ותקווה. וכולנו יחד יכולים לתמוך באחר וכתוצאה מכך להתחזק בעצמנו. אנו נתמוך זה בזה מתוך עמדה של גבורה וכח ועל ידי העזרה שניתן נזכה לקבל הרבה יותר. אני מברך את כולנו שיהיה זה חג חירות שנצא בו מאפילה לאורה ואור חדש על ציון יאיר, ושנזכה כולנו במהרה לאור החדש שבו אלוהים יתן לנו לב חדש ורוח חדשה בקרבנו ושהוא יסיר את לב האבן מבשרנו ונקבל באהבה לב בשר. (על פי יחזקאל לו) נסיים עם נבואת ישעיהו שאני כולי אמונה שהיא קרבה להגשמה (נסו לקרוא את הקטע לפי פרשנות שאומרת שאולי "חוטר" מכוון לדור שלם ולא לאיש מסוים דווקא): וְיָצָא חֹטֶר, מִגֵּזַע יִשָׁי; וְנֵצֶר, מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה. וְנָחָה עָלָיו, רוּחַ יְהוָה רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת, וְיִרְאַת יְהוָה. וַהֲרִיחוֹ, בְּיִרְאַת יְהוָה; וְלֹא-לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט, וְלֹא-לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ (...) וְהָיָה צֶדֶק, אֵזוֹר מָתְנָיו; וְהָאֱמוּנָה, אֵזוֹר חֲלָצָיו וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם. וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה, יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן; וְאַרְיֵה, כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן. וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק, עַל-חֻר פָּתֶן; וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי, גָּמוּל יָדוֹ הָדָה. לֹא-יָרֵעוּ וְלֹא-יַשְׁחִיתוּ, בְּכָל-הַר קָדְשִׁי: כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ, דֵּעָה אֶת-יְהוָה, כַּמַּיִם, לַיָּם מְכַסִּים.(ישעיהו יא) חג שמח!
 
טעות דפוס?

כתבת: "אני גם מודה לאל שיש מי שמוכן גם לקבל... אז תודה לכם מקרב לב." התוונת לכתוב "אל" או "אלו" ופספסת את ה-"ו"? מצד שני אולי זאת לא טעות... הרי אתה מאוד חזק בציטיטים של התורה וכל מיני כתובים של רבנים... אז, תרשה לי לשאול: מה הקשר בין כל הציטוטים האלו לבין 4 ההסכמות? אני עושה את מיטבי בהודעה הזאת, לא מניח כלום, שומר על טוהר המילה ואין לי מה לקחת אישית... אעשה את מיטבי גם לא לקחת אישי את התשובה שלך. האם יש איזה שהיא הוכחה ש"היינו במצריים"? תודה מראש על תשובה תמציתית ובהירה.
 
אין קשר

יקירי, אין שום קשר בין הברכה לארבע ההסכמות. בחרתי לברך במילותי שלי, מהלב. לא כל מה שחיובי ונכתב פה חייב להיות קשור לארבע ההסכמות. כל עוד מה שנכתב הוא חיובי... אני באופן אישי מאמין שהיתה יציאת מצרים. אם מישהו בוחר שלא להאמין שהיתה יציאת מצרים לי אין בעיה עם זה. אפשר גם לראות בסיפור הזה השראה בלבד. אני חושב שעוד אלפיים שנה לא יאמינו שהיתה שואה שבה נרצחו שש מליון יהודים ושמיד אחריה היהודים שהושמדו הקימו מדינה. אם עוד אלפיים שנה הם יבחרו לקבל מהסיפור השראה, אז זה גם יהיה נהדר. יקירי, קח את החיים בקלות. תהיה קליל יותר. כבד את דרכי. אל תיקח אותי קשה כל כך. אז אני לא חסיד קיצוני של ארבעת ההסכמות ואני מערבב בינהם לבין תורת ישראל הקדושה, רחמנא ליצלן... לא נורא. לא קרה כלום. קח את זה בקלות. הרי אני בסך הכל חיובי ואוהב לעזור לאחרים ולעשות להם טוב על הלב. אני מניח הנחה שאתה תכתוב לי על כך שחסמתי אנשים באלימות. אז חסמתי אנשים לא רצויים שמפריעים לדרך שבה אני רואה את ניהול הפורום. לא קרה כלום. אם פה הם לא יתבטאו, שיכבדו את זה ויתבטאו במקום אחר בו הם רצויים. כבוד. שיכבדו את זה שהם לא רצויים, שדרכי אינה דרכם וישלימו עם זה. חג שמח יקירי. חייך וקח את החיים בקלות.
 
היי טלאור

כמה חודשים לא נכנסתי לפורום הזה, ועכשיו חשבתי שהתבלבלתי ונכנסתי לפורום של קבלה. אני לא רוצה ללמוד על קבלה, אני רוצה ללמוד על ארבע ההסכמות ואני לא בטוח שזה המקום לעשות את זה. אני רואה כאן יותר הודעות עם ציטוטים מנוקדים ומסוכבים מאשר שאלות על ארבע הסכמות. אני מכבד את דרכיך רק תסביר לי מהו, כי אם דרכיך מעורב קבלה דרכי אינו מתעניין כרגע בזה. אז מה צפוי בעתיד?
 
היי בקבוק

סיבכתי אותך?בילבלתי אותך? צר לי מאוד.... שמע, דרכי אכן מעורבת בקבלה ואם אתה לא מתעניין בקבלה אז אתה לא חייב להיכנס לפורום הזה. אף אחד לא מכריח אותך. וזה שכתבתי איזה הודעה אחת, נראה לי, שמערבת בין הקבלה לארבע ההסכמות, זה כל כך נורא? ומה עשתה לך רע הברכה שלי, שהיא לא קשורה לארבע ההסכמות אלא לחג הפסח, שגם הוא לא קשור לארבע ההסכמות? בקיצור, בקבוק, אף אחד לא מחייב אף אחד להיות כאן. אני לא מנסה למצוא חן בעיניך, ואני גאה בדרכי ולא מתכוון להתנצל עליה. בא לך רק לפסול ולהיות שלילי? מברוק, שיהיה לך לבריאות, אצלי בפורום אני רוצה חיוביות וקלילות. שיהיה גם לך חג שמח וקח הכל בקלות. תחייך ותשמח ותן לאחרים לחיות. החיים יפים, אתה יודע, עם ארבע הסכמות ובלעדיהם.
 
נראה לי שאני לא מבין:

אתה אומר שאתה צועד בדרך הקבלה... זאת בהחלט הזכות שלך. אבל אם אני מבין נכון אתה כותב שמי שלא מעניין אותו קבלה אין לו מה לעשות בפורום הזה.......... בתומי חשבתי שזה פורום "4 ההסכמות" ולא פרום קבלה. אנא תסביר לי מה אני לא מבין...
 
הבנה

לא הבנת אותי נכון ואני לא מרגיש צורך להסביר את עצמי בפניך. אם עדיין לא הבנת אותי, אז אין לי הרבה מה לעשות לגבי יכולת ההבנה שלך.
 
אתה בהחלט צודק.

אין לך הרבה מה לעשות לגבי יכולת ההבנה שלי, אך יש סיכוי כלשהו (קטן או גדול) שיש לך לא מעט לעשות עם יכולת ההבנה ויכולת ההסברה שלך.
 
לא סיבכת אותי, להפיך../images/Emo6.gif

הבנתי את הגישה שלך, הבנתי שאם אני לא מתעניין בקבלה אז אין לי מה לחפש בפורום הזה . לא כל מה שאני מבין אני מוכן גם לקבל, כי קיים סיכוי שאתה טועה בגישתך ואז חבל שאני אקבל גישה מוטעת.
לכן התחלתי לברר כמה נקודות בהנהלת הפורומים, כמו למשל אם אני חייב להתעניין בקבלה כדי להשתתף בפורום ארבע ההסכמות, או האם סמכויותיו של מנהל הפורום הם בלתי מוגבלות, כאילו הפורום הוא רכושו הפרטי ולא של הציבור, אם כמות הנמחקים וחסומים ומאויימים אומר לדעתם משהו על חוסר הקשבה ו/או על גישה לא נכונה וכו'. אל תכניס לי מילים לפה, אני לא אמרתי שהדרך שלך לא נכונה או שאתה אמור להתנצל על הדרך שלך ושאר הדברים שכתבת. אם הייתי רואה רק הודעה אחד שלך על הקבלה, לא הייתי מנסה לברר איתך מה התכנון שלך לגבי עתיד הפורום ומה בכלל מטרת הפורום הזה. אולי החוסר הבנה שלך לגבי 'מה זה פורום' יוצרת את הגישה שלך. פורום הוא מקום ציבורי שקיבל אישור מהנהלת הפורומים לדון בנושא מוגדר לגביו קיימת התעניינות כלשהי. פורום לא אמור לדון בדרך האישית שלך, אלא לאפשר לכלל המתעניינים דיון חופשי בנושא הספציפי שאושר על יד הנהלת הפורומים. כמו שפורום חוכמת הקבלה קיבל אישור כדי לדון בקבלה, כך פורום ארבע ההסכמות קיבל אישור לדון בארבע ההסכמות על פי ספרו של דון מיגל רויז. אולי אני טועה בנקודות שהעליתי, אני מקווה שיתברר בהמשך.
 
פורום כללי

תכני כתיבה בפורומים אינם מוגבלים רק לשם המילולי שניתן לפורום. למשל, בפורום הריון ולידה (או משהו כזה) יכולים להתייעץ גם על בישול של משהו, או לפתוח שרשור על השבוע האחרון שחווינו בבית. אלו רק דוגמאות. יש עוד המון נושאים אחרים שעולים בכל פורום. אותו הדבר בפורום זה, אפשר לדבר על דרך האהבה, אפשר על חיים מאוזנים, אפשר על שיפור החיים ועוד. ארבע ההסכמות בהקשר הרחב שלהם מכילים כמעט כל נושא. לגבי הנהלת פורום, אז לכל מנהל בתפוז יש את הגישה שמנחה אותו. יש מנהלים שלא מתערבים בכלל בהתנהלות של הפורום יש מנהלים שמתערבים הרבה יש מנהלים שאוהבים מאד לשרשר הודעות יש מנהלים שלא מוחקים שום הודעה, כולל הודעות פרסומיות, כולל הודעות של הנהלת הפורומים יש מנהלים שמוחקים הודעות אם כותבים בשורת הנושא "דחוף" יש מנהלים שיוזמים הרבה דיונים יש מנהלים שמארגנים תחרויות בפורום וכדומה. גם אם יש מנהל שלא מתערב כביכול בהתנהלות השוטפת של הפורום, מעצם זה שהוא פועל כך, זה משפיע על הפורום. אז פורום מושפע מהאופן בו המנהל פועל וגם מהאישיות שלו. לדעתי הפורומים המצליחים בתפוז עם כמות הגולשים הכי גבוהה, גם מנוהלים בצורה טובה (שמתאימה להרבה אנשים או משהו כזה..), יש הרבה אוכלוסייה שמתחברת לנושא הפורום, אבל בעיקר ממה שראיתי - הם הצליחו ליצור קהילה חברתית טובה, שממש יש קשרים תומכים בין המשתתפים.
 
לא נראה לי שהתייחסת למה שכתבתי מיכל

אני לא דיברתי על גישתו של מנהל הפורום בהקשר של כמות השירשורים שהוא פותח או בהקשר של מידת התעורבותו בפורום, גם לא התייחסתי לאישיות שלו או דרך פעולתו, אלא על גישתו בהקשר של התשובה שהוא נתן לי: "שמע, דרכי אכן מעורבת בקבלה ואם אתה לא מתעניין בקבלה אז אתה לא חייב להיכנס לפורום הזה. אף אחד לא מכריח אותך." טלאור כרגע מנהל את הפורום, עלינו לכבד את זה ולתת לו להסביר את תשובתו...הוא היחיד שיכול לעשות את זה. תכני כתיבה בפורומים אמורים להיות מוגבלים במידה כזו או אחרת לא רק לשם מילולי שניתן לפורום אלא בעיקר לתוכן עליו קיבל אישור. כך אם אני אחפש מתכון אוכל לגשת לפורום מתכונים ולא אחפש אותו בפורום הריון ולידה, אם אני ארצה מידע על עשר הספירות אכנס לפורום חוכמת הקבלה במקום לחפש אותו בפורום טרשת הנפוצה. אם בפורום הריון ולידה מדברים על מתכונים, נראה לי הגיוני שהמתכונים קשורים לזמן ההריון והלידה...אם את רוצה לספר על חוויות שלך על אימון קבוצות נראה לי שתכנסי לפורום המתאים ולא לפורום מזג האוויר. כדי לעשות השוואה בין ארבע ההסכמות לבין הקבלה היהודית אמורים להבין את שני הנושאים היטב. אני לא מעוניין ללמוד כרגע על קבלה וגם לא ראיתי שום שאלה של טלאור האם משתתפי הפורום מסכימים לדון בנושא. כך שהבאת ציטוטים מורכבים מהקבלה והפניות לפורום האישי של טלאור על הקבלה בתור נתינת תשובה על שאלה הקשורה לארבע ההסכמות נראה לי מיותר ונסיון להתעלם מרצונות המשתתפים ללמוד על נושא התעניינותם.
 
מלחמת העולם השנייה

אם כל הכבוד לראייה צרה מנקודת מבט יהודית ובלי להתייחס כלל ליתר העולם תרשה לי לצטט נתונים מוויקיפדיה: במלחמת העולם השניה נהרגו כ-60 מיליון אנשים, מתוכם 20 מיליון חיילים ו-40 מיליון אזרחים. 27 מיליון איש מברית המועצות 85% מסה"כ ההרוגים היו מסין ומברית המועות מחנות הריכוז לא היה מקום רק להיהודים קצת פרופורציות... מה יהיה בעוד 2000 או 200 שנה אני לא יודע... אך אפשר לרואת מה קורה כבר היום, פחות ממאה שנה אחרי המלחמה, חלק מתייחסים רק ל-10% מהמתים... אחרים אומרים שלא היה אף אחד שמת... כל אחד מנקודת המבט המצומצמת והצרה של עצמו. אם בעתיד יתייחסו למלחת העולם השניה כאל השראה ולא כמשהו שהתרחש בהסטוריה של האנושות לא רק שזה לא מספיק (בעיניי) זה פשוט התכחשות טוטלית מההסטוריה. יציאת מצריים לא קשורה לאמונה או חוסר אמונה... המיצרים היו מאוד מסודרים ברשומים שלהם ואין שום איזכור לעניין הזה בפפירוסים.... לאמה אתה חושב או מאמין שאכן הייתה יציאת מיצריים?
 
מצרים

לי מספיק התנ"ך ועובדת קיומו של העם היהודי בהווה. אלה האסמכתאות שלי. כמו מכחישי שואה היום אולי גם המיצרים מחקו את הרישומים שלהם. אבל לא מעניין אותי מה כתבו המצרים כמו שלא מעניין אותי מה יגידו היום הגרמנים. מעניין אותי מה יש לנו לעם היהודי להגיד על זה, ובשבילי, ואני לא מצפה שזה יהיה כך בשביל מישהו אחר, התנ"ך מספיק כראיה לזה שזה קרה.
 
תודה

תודה שהסברת את עמדתך. רק לידע הכללי של כולנו: הנאצים ממש לא מחקו את הרישומים שלהם.
 
תוכל להסביר לי (לנו) בבקשה...

כתבת: "לי מספיק התנ"ך" "התנ"ך מספיק כראיה לזה שזה קרה" איך שני המשפטים האלו מסתדרים ו"הולכים ביחד" עם 4 ההסכמות? מה עם לשמור על טוהר המילה? מה עם ההנחות? מכל זווית שאני מסוגל להסתכל על זה אני לא מוצא הסבר... אז אשמח לקבל הסבר ממך
 
למה?

כי ברגע שהתנ"ך מספיק לך בתור הוכחה זה אומר שאתה מאמין (או מניח) שכל מה שכתוב שם נכון.... להאמין או להניח שמשהו נכון משום מה לא מסתדר לי עם 4 ההסכמות... בעיקר אם אתה לא מוכן לבדוק את נכונות האמונה. עכשיו, תסביר לי אתה בבקשה את מה ששאלתי בהודעה הקודמת שלי
 
מעצם ההגדרה הידוע לי של המילה "אמונה"

אולי אנו מגדירים "אמונה" בצורה שונה... איך בדקת אם יציאת מצריים היתה או לא היתה?
 
למעלה