מה זה מספר מוביל?
כיום אני קורא מדי פעם באינטרנט על תחנות מספרים
לפני 30 שנה האזנתי מדי פעם לתחנות מספרים אבל כיום לא.
לדעתי אין כיום שום דבר מעניין או מרגש בהאזנה לתחנות מספרים. כל הזמן שומעים שם אותיות באיות פונטי כמו צ'רלי, וויסקי, לימה, בראבו, מייק, אוסקר, פאפא, ג'ולייט, פוקסטרוט, נובמבר, טנגו, וכו... או ששומעים שם אותות צליליים או אותות מוסיקליים. ופעמים רבות מדובר בכלל בשידורי משואה לצורך ניווט.
לפני 30 שנה וגם בראשית שנות ה-90 שיחקתי עם הרדיו בגלים הקצרים והתלהבתי מהצלילים של שידורי המשואה ומתחנות המספרים, היום כבר לא.
אם כבר העלת את תחנות המספרים, אז האסוציאציה שעולה לי מלחשוב עליהן ומלחשוב על מספרים בכלל (מספרי טלפון כמובן...) מזכירה לי שלפני כ-15 שנים היה לי דחף להשיג את טווח מספרי הטלפון הסודי של XXXXXX (זה כמובן סודי ביותר).
התחלתי לסרוק דרך הטלפון הביתי הפשוט של בזק את כל טווחי החי"פים בתל אביב. חשבתי שיהיה לי קשה מאוד לפצח את הדבר ולכן התחלתי דווקא עם הדברים הקשים והעלתי חרס... אבל אחרי שלא הצלחתי בפיצוח הלכתי על הדבר הקל לפיצוח והפלא ופלא לאחר כמה שניות היה ברשותי את טווח המספור המלא כולל סוג המרכזיה וההגדרות של המרכזיה לגישה מבחוץ ולרבות ההגדרות של המרכזיה ליציאה החוצה לרשת הנבונה של בזק (IN).
מעניין שרמת האבטחה של המרכזיה הוגדרה על רמת קשיחות גבוהה ביותר (כניסה למערכת חסומה לחלוטין לגישה מבחוץ), אך מנגד לא בוצעה חסימת גישה לרשת הנבונה (IN) ולא בוצעה חסימת איתותים (SS7) וכך ניתן לצאת באמצעות חיוג צלילים לרשת נבונה (Post Paid) ולהשיג גם את המספר המוביל דרך שירות ה-Post Paid (באמצעות הזמנת פירוט שיחות...).
מרתק!!!
מה זה מספר מוביל?
מספר מוביל הוא מספר הטלפון הראשי של הארגון המוביל בדרך כלל למרכזייה. לעניין זה מספר מוביל הוא מספר טלפון בטווח מספור מיוחד שהוקצה במיוחד לצורך גישה בחיוג ישיר פנימה לשלוחות פנימיות בארגון, קרוי בעברית בשם טווח חי"פ (חי"פ = חיוג ישיר פנימה) ופועל על צירי PRI.
כמה דוגמאות,
המספר המוביל של מלון המלך דוד בירושלים הוא 02-6208888, המספר המוביל של הילטון תל אביב הוא 03-5202222, המספר המוביל של מלון דויד אינטרקונטיננטל הוא 03-7951111.
פעמים רבות לא מוגדר כלל מספר מוביל. במקרה שכזה המספר שיופיע במתג כמספר מוביל יהיה המספר הראשון בטווח המספור שהוקצה לארגון. לדוגמה, אם טווח המספור שהוקצה להילטון תל אביב הוא ממספר 03-5202000 ועד למספר 03-5202299, אז המספר הראשון הוא 03-5202000.
יכול גם להיות מצב שונה שבו המספר הראשון בטווח מספור יהיה דווקא מספר המסתיים ב-111 ולא ב-000.
דוגמה,
לחברה ממשלתית גדולה יש טווח מספור ממספר 04-8560000 ועד למספר 04-8569999. יכול להיות מצב שהמספר הראשון בטווח המספור הנ"ל יהיה דווקא 04-8561111 ואילו המספר האחרון בטווח המספור יהיה דווקא 04-8560000.
הכיצד?
כולנו יודעים שבטלפונים עם החוגה של פעם הספרה 0 היתה תמיד אחרי הספרה 9 ולמעשה ייצגה את המספר 10 בחיוג המתקפים שבו פעלו פעם הטלפונים עם החוגה. והרי כולנו יודעים שהמספר 10 הוא אחרי המספר 9 והמספר הראשון הוא המספר 1. ולכן המספר הראשון במקרה הנ"ל הוא 04-8561111 ואילו המספר האחרון הוא כאמור 04-8560000.
עם המעבר למחשבים ולמערכות חיוב וגבייה ממוחשבות, הוחל הנוהג להשתמש בשיטה שקלה יותר לאדם ומספר ראשון בטווח מספור נרשם במערכות הממוחשבות כמספר המסתיים ב-000. אבל יכול להיות מצב שהקלידו למערכות הממוחשבות נתונים שלפני כן לא היו ממוחשבים.
אבל רגע, האם בכלל ידעת שכל מספרי הטלפונים המובילים לשלוחות פנימיות (חי"פים) אינם בדיוק מספרי טלפון אלא קודים?
ולכן במקרים רבים שבהם לא הוגדר מספר מוביל לטווח החי"פ, יכול להופיע מספר טלפון בתבנית הבאה: 04-1855261 (תרגום של המספר המוזר הזה בהמשך). זהו אגב מספר הטלפון של רכבת ישראל בחיפה. אל תנסו לחייג אליו מאחר ולא תצליחו מכיוון שאין כל אפשרות לחייג למספרי טלפון שכאלה המתחילים בספרה 1.
אז מה זה בדיוק מספר הטלפון המוזר הזה?
מספר הטלפון הזה הוא למעשה מספר של קו טלפון פיזי (ברשת בזק) המקשר בין המרכזייה הציבורית של חברת בזק לבין מרכזייה פרטית של לקוח עיסקי שברשותו קווים רבים. קו טלפון שכזה שימש במקור כקו טלפון יעודי לשיחות יוצאות וגם כקו טלפון עוקב לקו טלפון מוביל (בשימוש במרכזיות פרטיות).
לסיום נתרגם את מספר הטלפון 04-1855261:
04 - כידוע חיפה
1 - קידומת של מספרי טלפון שהוקצו במיוחד ללקוחות עיסקיים בעלי מרכזות פרטיות לצורך שיחות יוצאות ולצורך קווים עוקבים לקו המוביל.
855 - בעבר היה קוד המרכזת. בעבר היה מרכזת מערב חיפה ברחוב דרך יפו 152 בחיפה. מרכזת DMS-100 נורטל.
261 - (04-1855261) מספר הקו. לקוח עיסקי רכבת ישראל.
==================================
לפני 20 שנה ישבתי בתא האיתות של תחנת הרכבת קרית מוצקין וכל הזמן שהטלפון היה פנוי חייגתי 9-110 והייתי רושם על דף בכתב יד את מספרי הטלפון שהמערכת הקריאה לי (בחיפה היתה כאמור מרכזת DMS-100 של נורטל).
לאחר שנמאס לי לשמוע כל הזמן את אותם המספרים בחיפה, עברתי לרכבת לוד על ידי החיוג בטלפון של הספרות 89-110 שהובילו אותי להודעה מוקלטת של מספרי הטלפון של רכבת ישראל בלוד שהיתה מקושרת בימים ההם למרכזת צומת אילון ברמלה שגם שם היתה מרכזת DMS-100 של נורטל.
ברכבת תל אביב לא הלך לי הפטנט הזה של חיוג הספרות 19-110 מאחר ורכבת תל אביב (סבידור) היתה מקושרת למרכזת דפנה של בזק שהיתה מדגם S-12 של חברת אלקטל (במקור חברת ITT), טכנולוגיה שונה מהטכנולוגיה של ה-DMS-100 של נורטל. כמו כן, היו אלה גם הימים הראשונים שבהם הפעילה חברת בזק את שירות 110 לזיהוי מספר הטלפון והשרות לא פעם בימים ההם במרכזת דפנה.
לכן הייתי צריך להמציא פטנט חדש לזיהוי / לגילוי מספר הטלפון. הפטנט שהמצאתי היה להתקשר למספר טלפון רגיל ולהשאיר הודעה בתא הקולי. לאחר מכן הייתי צריך להיכנס מרחוק לתא הקולי ולמשוך את ההודעה הקולית שהוצמד לה מספר הטלפון של משאיר ההודעה. וכך איתרתי את המספר המוביל של רכבת ישראל תל אביב שהוא 03-6937515.
הפטנט הזה עבד רק במרכזות S-12 של אלקטל. ב-DMS-100 של נורטל הפטנט הזה לא עבד והמתג לא שלח זיהוי כלל, זיהוי נשלח רק לרשת הנבונה. הרי מדובר כאמור בשתי טכנולוגיות שונות לחלוטין.
מרתק!!!