בת שנה ו-5 חודשים

gali80

New member
בת שנה ו-5 חודשים

שלום יעל ברצוני להתייעץ איתך על האפרוחית שלי שהיא בת שנה ו-5 חודשים. היא לא בגן אלא איתי בבית ואני כל הזמן בהרגשה שהיא מפספסת משהו. היא מתעניינת ברוב הצעצועים אבל בואי נגיד שלא ממש משחקת בצורה "פונקציונלית" ולא לאורך זמן. למשל היא נהנית להוציא צורות מהדלי ומנסה להשחיל למקום אבל אני צריכה להגיד לה לאן הולכת כל צורה אחרת היא לא יודעת ומנסה להכניס משולש למקום של ריבוע. מה גם שאחרי נסיון או שניים שהיא לא מצליחה היא הופכת את המשחק ומעיפה אותה בעצבים. היא לא בונה מגדלים אלא יותר בוחנת את הקוביות וסתם מסתובבת איתן. כנ"ל במגה בלוקס. אם אני ממש יושבת איתה היא מוכנה לבנות כמה דקות וזהו. היא מאוד אוהבת לבחון תמונות וספרים ובזה מעסיקה את עצמה זמן רב יחסית ואף משתפת פעולה כשאנחנו יושבות יחד. היא אוהבת בלוטו מצולם לשאול "מה זה" על כל לוח של 9 תמונות ואחר כך אני שואלת אותה "איפה כלב? איפה טבעת?" והיא מצביעה. גם בספרים מאוד אוהבת לדפדף, לשמוע סיפורים קצרים, להצביע על תמונות ולשאול מה זה כל דבר. אוהבת לקשקש עם טושים וצבעים. אוהבת להסיע בובה בעגלה. אוהבת לסרק בובה, לתת לה לאכול ולשתות. אני לא ממש יודעת אם זה "בסדר" או לא. היא לא עושה דברים שכולם כל כך מדברים עליהם שזה "לבנות מגדל ולהשחיל צורות"- האם זה כל כך משמעותי? אולי זה לא מעניין אותה? יש לה המוווווווווווווווווווווווווווווווון צעצועים אבל נראה שמאסה ברובם. כשאני מנסה לחפש לה צעצועים חדשים אני מרגישה שרובם או תינוקיים מדי עבורה או כבר לגדולים יותר. על מה את ממליצה? ומה דעתך על מה שרשמתי? והאם בגיל הזה אפשר להתחיל ללמד צבעים? להרכיב פאזלים?
 

יעל כץ

New member
בת שנה ו- 5 חודשים

גלי שלום, קודם כל, מהתאור שלך נראה שהכל בסדר, והיא משחקת נפלא. יש לה תחומי ענין רחבים, התחילה כבר לשחק במשחקי דמיון. יש לה אוצר מילים רחב (מצביעה נכון על אובייקטים). בקיצור הכל בסדר גמור! קחי בחשבון, שלכל ילד יש דרך משלו ותחומי ענין משלו. ואם הבת שלך מתעניינת יותר בספרים, שפה, אוצר מילים, תמונות וכו' - וקצת פחות בצעצועים מסוג 'התאמת צורה או בניית מגדלים, וילד אחר מתעניין מאד בהתאמת צורות, אז אכן תשמעי את אמא שלו מספרת איך הוא מצליח להכניס את כל הצורות לשקעים הנכונים. אז מה. דרך החשיבה שלה היא קונקרטית. כלומר - התנסות. ניסוי וטעיה. כך שהעובדה שהיא מנסה להכניס משולש לשקע המרובע - תואם לחלוטין את הגיל שלה. מאד יתכן והמתח שלך משפיע עליה כשהיא 'לא מצליחה' ואז היא מאבדת סבלנות. אני מציעה שפשוט תעודדי אותה לנסות עוד אחד. את יכולה להגיד לה למשל, אולי המשולש מתאים לכאן...? ולעזור לה להמשיך לנסות ולא להתייאש. גם לגבי מגדל קוביות - בגיל הזה מצופה שהילד יבנה מגדל בן 2-3 קוביות. וזהו. נסי לבנות בעצמך ולהזמין אותה להרוס את המגדל. עודדי אותה להכניס את הקוביות לקופסה ולרוקן - להכניס ולהוציא. להקיש את הקוביות זו בזו... כל דרך יצירתית שעולה על דעתך. צבעים - בהחלט מתאים בגיל הזה. פאזלים - כנ"ל. פאזלים פשוטים. חלקים בודדים מעץ שמכניסים לשקעים.
 

gali80

New member
תודה על תשובתך

את תמיד עונה באריכות, מסבירה ומרגיעה. ממש תודה לך על כך. כשאת אומרת שאוצר המילים שלה רחב- מצביעה נכו על אובייקטים, אבל היא לא אומרת את כל המילים האלה, זה עדיין נחשב שזה באוצר המילים שלה? כי היא מזהה כמעט כל אובייקט שאני שואלת אבל אומרת סה"כ כ-20 מילים. האם מתאים בגיל הזה ללמד צבעים? ואם כן, איך? ולגבי צבעים, הכוונה לתת לה טושים? צבעי גואש? לעודד אותה "לצייר"? היא אוהבת לקשקש עם הטוש ולהגיד את השם שלה, כאילו היא כותבת אותו
אחרי שראתה אותי פעם כותבת את שמה ואומרת לה מה כתבתי. היא נהינת להתבונן אם אני צובעת משהו אבל לא ממש רוצה לעשות את זה בעצמה אלא רק "לכתוב" את שמה במספר צבעים ובזה נגמר הסיפור. היא גם משחקת נחמד מאוד בבצק ולא אוכלת אותו, נהנית לעשות צורות עם תבניות מיוחדות. כמובן עם סיוע של מבוגר
 

יעל כץ

New member
המשך

גלי שלום, כן, מדובר בהבנה, אוצר מילים פאסיבי, שנראה שהוא עשיר. צבעים - הכוונה שלי היא לימוד מושג הצבע. זה אפשרי בדרכים רבות. לבקש ממנה את החולצה האדומה, להצביע על חפץ ולומר את שמו. לתת לה צעצוע מסוג פאזל הכרת הצבע (דורון לילד או אלפיט), או משחק מצוין של צ'ופצ'יקידס - סקוצ'יקיד צבע וצורה. לבנות מגדלים ממגה בלוקס לפי צבע (את בונה, ומלווה את העשייה בהסבר). נראה שאפשר בהחלט לתת לה גם צבעים בסיסיים. צבעים טובים הם צבעי השעווה הקצרים והעבים של קריולה, צבעי אצבע (חרוטים) של בייבי סמארט. אפשר גם טושים עבים, ועדיף קצרים. אם היא אוהבת 'לכתוב' - תני לה ללכת בדרכה. בצק - יופי של דבר. כדאי כמובן להוסיף את ממד הצבע: הנה הבצק האדום, תני לי את הבצק הירוק (אם כי מאד יתכן שהיא לא תצליח לעשות את זה).
 
למעלה