גוף האם המניקה

מצב
הנושא נעול.

michal@gal

Active member
מנהל
הנקה וירידה במשקל
מאת: ורד לב

עוד לפני הלידה ואף יותר אחריה, נשים רבות בחברה המערבית מוצאות עצמן מוטרדות משאלות כגון: 'אם אבחר להניק, האם אוכל גם לרדת במשקל "לחזור לעצמי"?', 'האם אחזור למידות שלי?' 'מה יהיה אם אהיה רעבה כל הזמן בעת ההנקה?' 'מתי כבר אוכל להכנס לג'ינס שלי ולבגדים מלפני ההריון?' ועוד.



נשים רבות מתארות קילוגרמים עודפים שאינם יורדים בקלות. לעומתן יש נשים רבות שיורדות מהר מדיי ומגיעות לתת משקל.

מה נכון? או איך לעשות את זה נכון?

איך להתמודד עם השינויים הגופניים אחרי הלידה? איך לדאוג לשמור על עצמנו, האמהות? איך נוכל לאפשר ולקיים הנקה לאורך הזמן הרצוי לנו מבלי לדלדל את משאבי גופנו? ואל לנו לשכוח שגופנו כבר מכין את עצמו להריון הבא.... איך לא להגיע לפעם הבאה עם מחסורים?



על שאלות אלה אנסה לענות במאמר זה.



במהלך ההריון חלה עלייה במשקל על מנת שנשים תוכלנה לכלכל את העובר הגדל ובכדי ליצור מאגרי אנרגיה זמינים עבור תקופת ההנקה. יש לצפות לעלייה בטווח של 8-15 ק"ג במהלך הריון תקין, כאשר נשים המתחילות הריון במשקל נמוך עשויות לדווח על עלייה גבוהה יותר.

אחרי הלידה, בהנחה שמדובר באישה במשקל נורמלי, הפעילה גופנית באופן נורמלי ואוכלת תזונה מאוזנת היא אמורה לחזור לאיטה למשקלה מלפני ההריון. בקצב מאוזן ורגוע ו...נורמלי.

אבל מה זה ה"נורמלי" הזה?

כאילו אנחנו חיים בעולם נורמלי בו הכל זורם באופן טבעי, אין קצב עבודה מטורף, אין ריצות, אין הרבה ג'אנק פוד, עודף סוכר, חוסר איזון רגשי, מיעוט בפעילות גופנית, זיהום אוויר, עישון, אלכוהול, תרופות ועוד.

כמה אנשים חיים באמת בצורה מאוזנת?



ובכל זאת היינו רוצות לחשוב שאנחנו עושות את הטוב ביותר שאנחנו יכולות בשלב זה של חיינו. למיטב הבנתנו.

הבחירה להניק היא אחד הדברים הטובים הללו שאנחנו יכולות לעשות על סמך הידע שיש לנו היום, על סמך תחושות ורגשות כאלה ואחרים הפוקדים נשים.

לא אכנס במאמר זה לשלל יתרונות ההנקה לתינוק, לאם, לקשר ביניהם, לקונטקסט המשפחתי-תרבותי.

ברצוני לבחון את העניין מזווית גופה של האם- מה ההשפעות עליו מבחינת משקל, מראה, צרכים אנרגטיים ועוד.



יש נשים המוצאות כי קל להן יותר לרדת במשקל במהלך ההנקה מאחר והצרכים האנרגטיים של הגוף גדולים יותר ויש יותר "בזבוז" אנרגטי. ידוע כי ההנקה דורשת בממוצע 500 קלוריות ביום. כך שנשים שאינן מניקות צריכות "לסמוך" על תפריט מאוזן ופעילות גופנית ע"מ לרדת במשקל.

מאידך יהיו אלה שיטענו כי בתקופת ההנקה מתגבר הרעב ואוכלים יותר.

ישנם מחקרים שהראו כי אין הבדל בין ירידתן במשקל של אמהות מניקות ושאינן מניקות (Haiek 2001) בעוד כמה מחקרים הראו כי אמהות מניקות נוטות לאבד יותר ממשקלן כאשר ילדיהן בני 3-6 חודשים, מאשר אמהות שילדיהן ניזונים מתמ"ל ו/או מקבלים פחות קלוריות ביום (Dewey 1993;Heining 1992). בנוסף יש מידע על כך שאמהות מניקות נוטות לירכיים צרים יותר (Kramer 1993) ומחקר נוסף שהראה כי 3 חודשים אחרי הלידה לנשים מניקות יש % שומן והיקף מותניים וירכיים נמוכים יותר מאשר לנשים שאינן מניקות ( Hammer, R. et al. Low fat diet and exercise in obese lactating women ). אם נבין כי בגוף האישה יש אזור שהייתי מכנה בשם "חגורת ההנקה" (ירכיים, מותניים, ישבנים) והוא האזור המיועד מהבחינה הביולוגית לשמש כמאגר אנרגטי לאישה המניקה, נוכל להבין מדוע לאמהות מניקות יש סיכוי טוב יותר להצרת היקפים.



בכל אופן מומלץ להמתין עם ירידה מכוונת במשקל עד חודשיים לאחר הלידה, בכדי לאפשר לגוף להתארגן מחדש אחרי הלידה, לרחם להתכווץ חזרה לגודלו המקורי (ההנקה תורמת להתכווצות הרחם מהרגע הראשון לאחר הלידה), להשיל את העודפים ואת מה שאין בו עוד צורך באופן טבעי לפני שמתחילים תהליכים מכוונים.

נמצא כי ירידה מתונה במשקל של עד 2 ק"ג בחודש אינה משפיעה לרעה על אספקת החלב. בכל אופן תפריט המכיל לפחות 1800 קלוריות ביום מומלץ בעת ההנקה, המבוסס על מזון מזין ומגוון הקרוב עד כמה שניתן למקורו והנשען על מנגנון הרעב הטבעי של האישה.

אין מזונות שמומלץ להמנע מהם, או כדאי לאכול על מנת לייצר חלב. החלב ייוצר לפי דרישת היונק ולא בהתאם למה שהאם אוכלת.

אם אישה חווה עלייה או עצירה בירידה במשקל לאחר החודשיים הראשונים אחרי הלידה, היא יכולה להעלות את הפעילות הגופנית שלה או להתחיל להוריד מעט קלוריות מהתפריט שלה (עד 100 קלוריות ביום). תפריט בעל פחות מ-1500 קלוריות ביום אינו מומלץ בעת ההנקה.

ירידה מהירה מדיי במשקל אינה רצוייה, מאחר והיא עלולה להיות בעייתית בתהליך ייצור החלב וגם להעמיס על גופה של האם מחסורים תזונתיים בתקופה בה היא זקוקה לכל רכיב חיוני. יש להמנע מדיאטות בזק או כאלה המספקות מעט מדיי קלוריות.

על האם המניקה להקפיד על תזונה מאוזנת המכילה מספיק מינרלים וויטמינים ואם אין באפשרותה לעשות כן מומלץ שתיטול תוספי מזון כהשלמה.



בכל תהליך של ירידה במשקל מומלץ לשלב פעילות גופנית. ובכלל סדר יום מאוזן דורש מאיתנו גם להיות פעילים פיזית על כל היתרונות הבריאותיים והנפשיים שבכך.

יש נשים המוטרדות מכך שפעילות גופנית עשויה להעמיס על גופן בעת ההנקה וכי הצטברות של חומצה לקטית בעקבות פעילות פיזית עשוייה לפגוע בתינוק היונק. נשים אלו חוששות לעסוק בפעילות גופנית מחד או חושבות על הימנעות מההנקה מאידך, כפתרון.

מחקרים הראו שאין כל סיבה להמנע מפעילות גופנית בעת ההנקה וכי החומצה הלקטית המצטברת בשרירים לאחר פעילות אינה מהווה בעיה עבור התינוק היונק.

רצוי שנשים המתעמלות יעקבו אחרי משקלן בכדי לוודא שאינן יורדות בקצב מהיר מדיי.

נשים שאינן מוצאות פנאי לצאת ולהתעמל באופן קבוע יכולות לחשוב על פתרונות אחרים המשלבים פעילות באורח החיים שלהן, כגון להרבות בהליכה עם התינוק (במנשא מתאים או בעגלה), לשלב ריצה עם עגלת תינוק מתאימה, לעסוק בפעילויות משותפות לאם ולתינוק ועוד.



אין ספק שהמימד הפסיכולוגי- רגשי משמעותי פה ביותר. בחברה שלנו נשים רבות קושרות בין ההערכה העצמית למראה שלהן. כאשר אנחנו מוקפות אידיאלים של יופי דקיק, כשקיום שיחה עם בנות 6 על היותם של תינוקות שמנים מדיי אינו מופרך לחלוטין, או כשאנו חשופות לנשים הממהרות לחזור למשקלן מלפני ההריון אין ספק שנדרשים מאיתנו יותר הבנה לתהליכי הגוף, לשינויים הפיזיולוגיים הנחוצים כ"כ ולסדרי העדיפויות שלנו בחיים.

כדאי לנו לשים יותר דגש על פיתוח מעגלי תמיכה מסביבנו, רשתות נשיות שאינן חוששות מהמהות הנשית המשתנה בתקופות החיים השונות, המאפשרות לנו להיות נשים הגאות בגופנו המשתנה, בבטננו המלאה ובשדינו התפוחים מחלב.

אהבה עצמית וקבלה עצמית הן התכונות שכולנו יכולים לפתח עוד ואלו יעזרו לנו לשמור על שיווי המשקל הפיזי והרגשי שלנו מבלי להזדקק לחפש את התשובות מחוצה לנו.



מקורות מידע מומלצים לקריאה נוספת בנושא:

מפרסומי ליגת לה לצ'ה על הירידה במשקל בעת ההנקה חומר נוסף ניתן לקרוא ב- The Breastfeeding Answer Book.

מידע ומחקרים נוספים בנושא

תזונה בהריון ובהנקה מהזווית ההיסטורית

מכון המחקר של אגודת ווסטון א. פרייס

גופה של אישה, תבונתה של אישה/ כריסטיאן נורת'רופ

איך הפכה האישה לגבר/ טובי בראונינג
 

michal@gal

Active member
מנהל
תזונת האם המניקה - טובה קראוזה

תזונה - כללי
הילהל: טובה שלום - שאלה על "מזון תעשייתי"
בוקר טוב,
אני אמא עובדת ולומדת ומאוד מותשת. אני קצת "מחפפת" בתזונה שלי ושל יונתן (בן שנה ו4) מחוסר זמן.
יוצא שאנחנו אוכלים הרבה טבעול (הוא מת על שניצל תרד או ברוקולי), סנדביץ´ עם פסטרמה, מרק או רוטב לפסטה שתובלו באבקת מרק וכד´.
אני חוששת שאולי יש בדברים האלה פחות מידי חומרים מזינים ויתר מידי חומרי טעם וצבע.
עד כמה זה בסדר לחיות על דברים כאלה?

טובה קראוזה : "מזון תעשייתי"
בוקר טוב הילהל,
אני ממש יכולה לחוש את העייפות שלך מקריאת הודעתך
אין ספק שבחיים שלנו אנחנו חייבים לעשות פשרות. עם זאת, כדאי גם לחשוב על פתרונות נוספים ולשלב עם התזונה שלכם כעת גם בישול מהיר בעזרת לקטי ירקות, סלטים מירקות שטופים בשקיות, לקחת מידי פעם "טייק אווי" ממקום נקי ואמין שמוכר אוכל בריא, לבקש מזון מהסבתות (אם זה מתאפשר, כמובן) וכו´.
גם אני מתבלת באבקת מרק, זה לא טעים בלעדיה .
מה שכן, ממליצה לך לדלל את מינון הפסטרמה. מזונות כבושים מכילים ניטריטים כחומרי שימור. הוכח מחקרית שהניטריטים מגבירים סיכון לכל מיני צרות.
בהצלחה!

סידן


שאלה של שרון :
אני נמצאת ארבעה חודשים לאחר הלידה.
אני לא אוכלת מוצרי חלב בגלל רגישות שלי שמשפיעה על הבן שלי. כמה סידן אני אמורה לצרוך ביממה כדי לא להיכנס למחסור? דרך אילו מזונות משיגים את כמויות הסידן האלה?

טובה קראוזה: שמירה על משקל, צורך במתוק וסידן
כל אישה מגיל 19 עד גיל 50, כולל הרות ומיניקות, זקוקה ל- 1000 מיליגרם סידן ביום. אם לא תצרכי כמות מספקת, עודפי הסידן יילקחו מעצמותייך, ולטווח הרחוק, זה כידוע לא טוב.
תוכלי לקבל סידן מירקות כמו חסה, סלרי, שעועית ירוקה, כרוב, כרובית, ברוקולי, במיה, מפירות הדר, משקדים, טחינה, מים!!! (שימי לב למותג המים המינרלים שאת שותה), ממזונות שונים המועשרים בסידן ועוד. ממליצה לך לפנות לייעוץ תזונתי ובמקביל, לשקול נטילה של תוסף סידן.
בהצלחה!

נטשה כשר: סידן והנקה תאומים
יש לי הרבה שאלות שקשורות אחת בשניה. בגדול: אני מוטרדת מנושא הסידן.
אני מניקה תאומות, ואחת מהן רגישה לחלב שאני אוכלת. אני מנסה לרבע את המעגל:
- אסור לי לאכול דברי חלב,
- אני רוצה לשמור על רמת הסידן בגוף שלי,
- אני לא רוצה להשמין, ובעצם אני רוצה להוריד איזה 8 קילו מיותרים שנשארו לי מהריון,
- אני לא סובלת טופו. ניסיתי וממש בא לי להקיא ממנו. אני כן יכולה לשתות חלב סויה (עם קורנפלקס).
1. מה כמות הסידן שעלי לאכול ביום ? קראתי שלאשה מניקה רגילה זה 1,200 מ"ג ביום, מה לגבי אשה שמניקה תאומים ? האם זה 2,400 מ"ג ? איך מגיעים לכמות כזו ?
2. אני יודעת שיש הרבה סידן בסרדינים, שקדים וטחינה. אבל בגלל שאני רוצה לרזות אני לא יכולה לאכול שקדים וטחינה בכמויות, וטופו אני לא סובלת, אז נשאר רק סרדינים ? האם שימורי מקרל (שיש בהם קצת עצמות) יכולים להחליף סרדינים ?
3. שמעתי שספיגת הסידן נפגמת אם אוכלים סידן יחד עם סיבים (?) האם זה אומר שעלי להמנע מלשתות חלב סויה עם ברנפלקס, למשל ?
4. האם עלי לקחת תוספי סידן ? אם כן - איזה מומלצים, ובאיזה כמויות ?
5.שמעתי שספיגת הסידן נפגמת מצריכת קפאין. כמה זמן אחרי או לפני שתיית כוס קפה ניתן לקחת תוספי סידן או לאכול דברים העשירים בסידן על מנת לא לפגוע בספיקתו ?
6.לאחרונה יש בשוק משקה חדש שהוא שייק פירות (שכחתי את שמו) בקרטונים, על בסיס חלב סויה. לא מצויינת עליו כמות הסידן. האם לדעתך המשקה הזה יכול לשמש מקור לסידן ?
טוב זהו, מצטערת על ריבוי השאלות.

טובה קראוזה: תזונה והנקת תאומים, וסוגיית הסידןו
שלום נטשה,
אכן את מעלה סוגייה מורכבת, בהחלט אתגר לדיאטנים
ההמלצות החדשות לאישה מיניקה ולכל אישה בגיל 19-50 הן 1000 מ"ג סידן ביום. אין המלצות לגבי הנקת תאומים, אבל הגבול העליון לצריכת סידן הוא 2500 מ"ג ביום. כדאי לא לעבור אותו.
במקרה שלך כנראה שכדאי ליטול תוסף.
האם בתך רגישה גם אם תאכלי מוצרי חלב עיזים?
אנא עייני בתשובתי לשאלה של שרון שהוצגה על ידי ענבל תחת הכותרת "שמירה על משקל, צורך במתוק וסידן" - כתבתי שם על מזונות לא חלביים עשירים בסידן.
פתרון דל שומן לדגים הוא אלתית משומרת במיץ טבעי של "ויליגר" (קופסה ירוקה), לאכול עם העצמות, כמובן.
גם חלב הסויה יכול להיות מקור לסידן וגם הספרינג שייקר (למרות שעליו לא הייתי כל כך בונה).
קפאין וסיבים אכן מפריעים לספיגת הסידן. כדאי לשתות את הקפה של הבוקר על קיבה ריקה זמן רב עד כמה שניתן לפני שאוכלים.
ממליצה לך, בגלל מורכבות המקרה, לפנות לייעוץ תזונתי, בו תוכלי גם לקבל המלצות ספציפיות לגבי תוספים.
את מוזמנת בחום לפנות גם אלי.
בהצלחה והרבה הנאה מכל הבנות!
 

michal@gal

Active member
מנהל
המשך - תזונת האם המניקה - טובה קראוזה

משקל, פעילות גופנית, ודיאטה



טלי 12345 :
האם אם מניקה בגיל 9 חודשים שעדיין 4 קילו מעל המשקל הרצוי יכולה לעשות דיאטה רגילה? (תינוק שאוכל מוצקים 3 פעמים ובשאר יונק)
של כמה קלוריות? האם יש אוכל שצריך להקפיד במיוחד?
טובה קראוזה: דיאטה של אם מיניקה
שלום לטלי,
השאלה מהי "דיאטה רגילה". אם "דיאטה רגילה" = 1200-1400 קלוריות, התשובה היא לא. עדיין צריך יותר מעבר לכמות שאוכלים כשלא מיניקים ועושים דיאטה. כמה קלוריות? מאד אינדיבידואלי ותלוי בגורמים רבים, אך לא פחות מ-1500.
אוכל שצריך להקפיד במיוחד - מזונות עשירים בברזל, בסידן, בחומצה פולית ובחומצות שומן אומגה שלוש.

שאלה של יערה 30:
שלום,
בני בן 7 שבועות יונק הנקה מלאה.
בהריון עליתי במשקל המון (כ18 ק"ג) בגלל אכילה רבה כולל עוגות באופן ממש לא נשלט (ההורמונים...)
עכשיו נשארו לי לדעתי לפחות 12 ק"ג להוריד ממשקלי כדי להגיע למשקל תקין.
התחלתי לעשות דיאטה שבה אני לא אוכלת לפי תפריט אלא לפי הרעב שלי, וירדתי בערך קילו בשבוע במשך 3 שבועות.
אני מודאגת כי הרגשתי ירידה בכמות החלב כתוצאה מהדיאטה (בני יונק לעיתים קרובות יותר). רציתי לשאול מספר שאלות:
1. האם אני יכולה לפגוע באיכות ו/או בכמות החלב עם הדיאטה? איך ניתן לדעת מהו המינימום שניתן לאכול כדי להוריד את המשקל בקצב טוב מצד אחד בלי לפגוע בהנקה מצד שני?
2. מה המשקל התקין עבורי, גובהי 1.64 מ´

טובה קראוזה: דיאטה בהנקה וכמות החלב
שלום יערה ומזל טוב!
מומלץ להתחיל בדיאטת הרזייה רק 6 שבועות לאחר הלידה, כדי לאפשר ביסוס של אספקת החלב. קצב הירידה במשקל המומלץ הוא לא יותר משני קילו בחודש (לא כולל, כמובן את השבועות הראשונים שלאחר הלידה, במהלכם קשה להבדיל בין ירידה במשקל כתוצאה משומן לבין ירידה בנוזלים מההריון, ולכן לרוב בתקופה זו רואים ירידה מהירה מאד במשקל) .
חשוב לזכור שהמשקל שרוצים להוריד נצבר במהלך חודשים ארוכים של הריון, ולא מציאותי לצפות שכולו ירד תוך זמן קצר.
מכיוון שהתחלת את הדיאטה בשלב מוקדם מן המומלץ, ייתכן שהיתה השפעה על החלב (אם עשית דיאטה מתחת ל-1500 קלוריות), אך כלל לא בטוח. אולי היניקה התכופה נובעת מסיבות אחרות.
ממליצה לך להתייעץ עם דיאטנית לגבי התפריט היומי שלך, כדי לקבל אישור שאת בדרך הנכונה או רעיונות לשינויים שיוכלו לסייע לך מצד אחד - לאכול בריא ולשמור על אספקת החלב ומצד שני - גם לרזות. לרוב מומלץ לאכול לפחות 1800 קלוריות ליום, ואת מוזמנת לפנות גם אלי.
המשקל התקין עבורך יכול לנוע בין 51 ל- 67 ק"ג - מצאי את עצמך איפשהו באמצע.
בהצלחה!



שאלה של שרון :
אני נמצאת ארבעה חודשים לאחר הלידה.
בהריון עליתי כשבעה ק"ג ושבועיים לאחר הלידה שקלתי 4-5 ק"ג פחות ממשקלי לפני ההריון.
עכשיו, אחרי 4 חודשי הנקה חזרתי למשקל של לפני ההריון ואני ממש לא מעוניינת להמשיך להעלות.
סדר היום שלי מאפשר לי לאכול בצורה מסודרת (סליחה אם זה פירוט יתר): אני קמה בחמש וחצי ולפני שיוצאת מהבית (7:00) אוכלת מנה של קורנפלקס עם חלב סויה. בסביבות 9:30 אוכל ארוחת בוקר (2 פרוסות עם משהו+מלפפון ועגבניה). ב 14:00 אוכלת צהרים (מנה בשרית ותוספת של פסטה/פתיתים). ואח"כ בערב ארוחת ערב (כמו ארוחת בוקר בד"כ).
חוצמזה אני שואבת חלב 4 פעמים ביום (לפני היציאה מהבית, 10, 14 ובערב) וכמובן מניקה.
ואחרי ההקדמה הארוכה השאלה:
1. איך שומרים מפני העליה במשקל ובעיקר - איך מתגברים על הצורך המייאש והנואש שלי במתוק (בסוף ארוחה ואחה"צ.. אני מסוגלת לגמור טבלת שוקולד מריר בלי למצמץ)?
טובה קראוזה: שמירה על משקל, צורך במתוק
שלום לשרון ומזל טוב,
שמירה על המשקל היא אמנות שנרכשת עם הזמן העקרונות שצריכים להנחות אותך הם הקשבה לתחושות הרעב והשובע שלך, פעילות גופנית (גם שלוש פעמים ביום הליכה של עשר דקות בכל פעם נחשבים), וגם ניסוי וטעייה - אם שמת לב שעלית - כדאי לשחזר מה אכלת ולשנות.

אצל רוב האנשים, אפשר להקטין את הצורך במתוק על ידי אכילת תפריט המכיל פחמימות מורכבות לאורך כל היום, ומאפשר רמה קבועה של סרוטונין במוח (בין היתר, סרוטונין משפיע על הצורך במתוק).

שאלה של נורית של עמית:
בתחילת ההנקה הורדתי פלאים את כל מה שהעלתי בהריון, עכשו אני מרגישה שאני רק מעלה הכל בחזרה.....
מה קורה פה? אני מניקה את עמית כבר כמעט 9 חודשים... ורב היום מרגישה צורך לאכול, אולי גם בגלל עייפות.
טובה קראוזה: הנקה ועלייה במשקל
שלום לנורית,
בניגוד למיתוס הרווח שההריון גורם להשמנה, דווקא התקופה שלאחר הלידה מועדת יותר לפורענות - הן בגלל השינויים ההורמונליים והן בגלל השינויים באורח החיים - נמצאים יותר בבית והאוכל זמין יותר ומצד שני - עוסקים פחות בפעילות, וכמובן - הנקה יכולה לגרום לתיאבון מוגבר - ואז תלוי מה אוכלים כשרעבים :)
ציינת שירדת מהר מאד במשקל לאחר הלידה - מחקרים מראים שירידה בקצב מהיר מדי לאחר הלידה - סופה בעלייה במשקל בהמשך...
בנוסף, את מספרת על אכילה מתוך עייפות - וכאן נכנס גורם חשוב מאד - אכילה שלא מתוך רעב. מנסיון אני יכולה לומר לך שזו הבעיה העיקרית - אכילה בגלל סיבות שאינן קשורות לרעב פיזיולוגי. אפשר ללמוד טכניקה המיועדת לשינוי הרגל כזה, יחד עם פתרונות מזינים ודלים יותר בקלוריות שניתן לשלב בסדר היום שלך. וכמובן - פעילות!!!!! גם טיול יומי עם עמית בקצב מהיר נחשב כפעילות, וכל המרבה הרי זה משובח.
ממליצה לך לפנות לייעוץ תזונתי, ואת מוזמנת, כמובן, לפנות גם אלי.
בהצלחה!



nngr : שאלה לטובה לגבי הנקה וכושרו
אני 3 שבועות לאחר לידה ונשארו לי 10 ק"ג להוריד. יש לי 2 שאלות:
1. מתי הגוף אמור לחזור למשקל הקודם?
2. מתי כדאי להתחיל בהתעמלות? וכמה זמן לאחר הנקה?

טובה קראוזה: הנקה, דיאטה והתעמלות
שלום nngr ומזל טוב!
שלושה שבועות הם זמן מוקדם מדי להתחיל דיאטה או פעילות גופנית (למרות שאפשר הליכה וקצת תרגילי מתיחות. עדיין לא לעשות תרגילי בטן!!!!! ובטח שלא קפיצות),
רק לאחר שישה שבועות כדאי להתחיל. בינתיים יורדים ממך עודפי נוזלים מתקופת ההריון וגם קצת שומן, אך בעיקר נוזלים, והירידה לרוב מהירה אך אינה משקפת.
כדאי להתחיל בדיאטה מתונה ומתאימה להנקה רק לאחר שישה שבועות.
מתי הגוף חוזר למשקל הקודם? מאד אינדיבידואלי. ותלוי כמובן במשקל שלך לפני ההריון ובמשקל שעלית במהלכו. רוב הנשים מדווחות על חזרה למשקל לאחר שנה, למרות שנשים רבות חוזרות למשקל כבר לאחר חצי שנה. לא כדאי לנסות להאיץ תהליכים. כן כדאי לאכול בריא ומאוזן ולעסוק בספורט.
לגבי הנקה והתעמלות - כל עוד הפעילות אינה מאומצת מאד, לא משנה מתי את עוסקת בה. כנראה שפעילות מאומצת בזמן הנקה הינה פחות מומלצת, אך אם תזמון הפעילות הוא כזה שהתינוק יינק רק כשלושים דקות עד שעה לאחר תום הפעילות, אפשר להתאמץ יותר. (הסיבה - ירידה בכמות נוגדנים מסוג IgA בחלב בשעה שלאחר הפעילות).
בהצלחה!



הנקה בהריון
הריונית מיניקה: בוקר טוב, טובה
כמו רבות בפורום אני בהריון (סוף חודש שלישי), ומיניקה.
התזונה של היונק כבר לא מבוססת על יניקה - יש כ 3-4 הנקות רציניות יחסית ביום.
שאלותי -
האם יש דברים שאני צריכה לשים לב אליהם באופן מיוחד - האם יש ויטמינים/מינרלים שעלולים להיות חסרים לי וכדאי לבדוק במיוחד?
האם את ממליצה על תוסף תזונה באופן אוטומטי, או רק אם חסר משהו?

טובה קראוזה: תזונה - הנקה בהריון
שלום הריונית מיניקה, וברכות על ההריון!
כפי שכתבתי היום באחת התשובות - הריונות סמוכים והנקה מציבים אתגר תזונתי גדול מאד בפני גוף האישה. כשאני חושבת על זה, נראה לי שצריך לקבוע קצובה מומלצת לנשים שהן גם הרות וגם מיניקות. בינתיים, אין דבר כזה.
לכן כדאי להקפיד לאכול הכי משובח שרק אפשר, במיוחד דגש על מזונות עשירים בברזל, בסידן, בחומצה פולית ובחומצות שומן אומגה שלוש. כדאי בהחלט לשקול נטילת תוסף. אגב, לא את כל החסרים ניתן לגלות בבדיקות דם.
אם יש לך ספקות לגבי התפריט שלך, כדאי מאד להתייעץ עם דיאטנית ולהרכיב תפריט אופטימלי.
שיהיה בשעה טובה!
 

michal@gal

Active member
מנהל
טיפול בגזים של התינוק באמצעות תזונת האם המיניקה
מאת: אילת שלו



"אם הוא יונק, שאלה אם טרייה, למה יש לו גזים? כותבים הורים אחרים: כל ערב היא בוכה ונותנת לנו הרגשה שאנחנו ההורים הכי גרועים בעולם. הצילו!!
כאבי הבטן הנקראים "קוליק" הם נושא פופולרי מאד בכל מפגש של הורים צעירים. הם גורמים לתינוקות הפצפונים להתעוות מכאב ולצרוח שאוזני ההורים (וכל השכנים) נחרשות. הכאבים תוקפים את רוב התינוקות בחודשים הראשונים ורוב המומחים אומרים לנו "אין מה לעשות".
האמנם?"
כך פתחה נירית שפירא (עיתונאית בעיתון "הורים וילדים" ומקימת ארגון "נשים קוראות ללדת") את הכתבה שלה "מתקפת גזים" –גיליון 179 - דצמבר 2002 "הורים וילדים ".
ואמנם כך הוא, המומחים העוסקים ברפואת ילדים, בלידה, בתזונת תינוקות אכן טוענים שהם לא ממש יודעים מה לעשות והרימו ידיים למול התופעה הכואבת כל כך לקטנטנים שלנו ולנו ההורים חסרי האונים.
חוסר אונים זו אולי ההגדרה המתארת בצורה הטובה ביותר את התחושות הקשות ואת הסבל שלנו ההורים המנסים להתמודד עם בכי קורע לב של תינוק המתפתל ומתכווץ מכאבי בטן.
אנו מנסים לעזור לתינוק שלנו על ידי ערסול, נדנוד, מסג´ים, נסיעה ברכב, מנשא, קפיצה על כדור, תכשירים או מיני פתרונות שונים ויצירתיים כמו להסתובב כל היום עם התינוק על הידיים ולרקוד סלסה קובנית לצלילים הנפלאים של בואנה ויסטה קלאב... ועוד ועוד... ולרוב הקטנטן ממשיך בסבלו!
הטענה הרווחת היא שגזים או "קוליק" הינה תופעה קיימת שצריך לעבור אותה ו"אין מה לעשות... זה פשוט עובר אחרי 3 חודשים....".
נכון, התופעה לרוב חולפת לה כלא הייתה בסביבות גיל שלושה חודשים, אך האם באמת חייבים לעבור את כל הסבל הזה בחודשים הראשונים ולהשלים עם האקסיומה המוכרת לנו כל כך "שאין מה לעשות" ?
תפיסת העולם שלי והנסיון שצברתי מוכיחים שבהחלט יש מה לעשות!!
בואו ננסה להבין מה זה קוליק וכיצד ניתן להתמודד עם הבעיה.
גילה רונאל – מטפלת טבעית, מדריכת הכנה ללידה, ומחברת הספר "טבעי ללדת" - אומרת: "מדובר בחוסר בגרות של מערכת העיכול עד גיל חצי שנה לפחות, והכנסת גורמים לא מתאימים למערכת עיכול לא בוגרת. יש תינוקות שנולדים עם מערכת עיכול בשלה יותר ואחרים שנולדים עם רגישות גבוהה יותר".
יש מספר סיבות לתופעת "הגזים" אצל תינוקות וברוב המקרים כשמאתרים את הסיבה ניתן גם לעזור ואפילו למנוע את הסבל!!

האוכל של אמא
הנתונים מראים כי בערך 80% מהתינוקות סובלים מגזים. על פי נסיוני ועל פי הסטטיסטיקה הפרטית שערכתי (800 מטופלות; נתון היכול להוות בסיס למחקר מדעי-סביבתי) נוכחתי שבערך 94% מהתינוקות סבלו מגזים כתוצאה ישירה מהמזונות שאמם אכלה.
ישנם מזונות רבים מאד הגורמים לגזים, חלקם ידועים יותר וחלקם פחות אך מזונות אלו משתנים מתינוק לתינוק ומאמא לאמא וחשוב ביותר לאתר לכל אם את "גורמי הגזים" של התינוק הספציפי שלה. יש נטייה להורדה גורפת של מזונות (לרוב על פי המלצה של טיפות חלב) ונטייה זו יכולה להביא אם מיניקה למצב של רעב , תסכול ודיכאון , מה גם שלא תמיד נמצא הגורם הנכון לגזים והתינוק האומלל ממשיך לסבול. אני פוגשת לא מעט אמהות שהורידו מהתפריט שלהם המון מאכלים חשובים (כי כך היה כתוב בכתבה בעיתון או ככה חברה המליצה כי זה עבד על התינוק שלה...), ובכל זאת הגיעו אלי לפגישה כי התינוק שלהן לא הפסיק לצרוח!! אם מיניקה צריכה לאכול בצורה מגוונת ומאוזנת , זה חשוב ליצירת החלב ולא פחות חשוב לשמירת מצב הרוח והשפיות בתקופה שהיא בהחלט לא קלה., ברוב המקרים שאני פוגשת ניתן לראות קשר ישיר לגמרי בין המזון שהאם המיניקה אוכלת לבין הגזים של התינוק שלה. מספר ימים לאחר שהאם מפסיקה לאכול מאכלים מסוימים שנמצאו כגורמי הגזים לתינוק שלה, הגזים פשוט נעלמים !!! אני מקבלת דיווחים שהגזים נגוזו, וכמובן אין משמח מזה לתינוק שפתאום רואה וחווה את העולם מתוך שקט ושלווה , להורים טרוטי העיניים המגלים לפתע שהתינוק שלהם הוא בעצם טיפוס רגוע וחייכן וכמובן לי ששמחה בשמחתם ומתמלאת ונטענת כל פעם מחדש!!

הנקה
סיבה נוספת לגזים אצל תינוקות יכולה להיות כתוצאה מטכניקת הנקה לא נכונה כלומר תפיסה לא אופטימלית של הפטמה או מעצם ניהול ההנקה. גזים אלו עלולים להיות כתוצאה משאיפת אויר בעת ההנקה או מיניקה לא יעילה שבה מקבל התינוק יותר חלב קדמי. ניתן לטפל בזאת בעזרת יועצת הנקה מומחית וחשוב לעשות זאת כמה שיותר סמוך ללידה כדי לאפשר לתינוק ללמוד לינוק יניקה נכונה ויעילה כבר בשלבים הראשונים של חייו.

גזים רגשיים
"גזים רגשיים" כפי שהם מכונים ברפואה האלטרנטיבית, הם סוג נוסף של כאבים שמהם סובלים התינוקות. יש תינוקות שהם רגישים במיוחד ויש להם קושי מסוים "לעכל" את החיים. הם חווים ומפנימים את חוויות החיים ולא תמיד מצליחים לעכל את כל עוצמת הרגשות והגירויים שמסביב. ניתן לטפל ולעזור בסוג כזה של גזים בעזרת פרחי באך שעובדים ברמות הרגשיות ועוזרים לנפש שלנו לחוות את החוויות בצורה יותר מאוזנת. שוב, על פי המחקר הפרטי שלי כ- 5-6 אחוזים מהתינוקות סובלים גם מגזים רגשיים בנוסף לאוכל וברוב המקרים טיפול בפרחי באך פותר את הבעיה. (לעיתים נכון לתת גם לאמא וגם לתינוק את תמציות הפרחים כדי לקבל תוצאה טובה יותר.)

מערכת השרירים והשלד
סיבה נוספת לגזים שאני מכירה (וזאת במקרים נדירים יותר) היא חסימות וליקויים בגוף או שיבוש בתפקוד מערכת השרירים והשלד (אוסטיאופטיה וקרניו-סקריאל). במצב כזה איתור המזונות וגם "פרחי באך" לא תמיד יכולים לעזור ואני לפחות ממליצה למטופלות שלי לפנות לאוסטיאופט או למומחה לקרניו-סקריאל המסוגל לאבחן ולטפל בליקויים הנ"ל.

לסיכום, אנו נמצאים היום בעולם בו הפתיחות מרובה ,הרפואה האלטרנטיבית והחשיבה ההוליסטית תפשו להם מקום של כבוד וכבר נוכחנו וראינו שלא מעט סוגיות ובעיות שלא נמצאו להן פתרונות מדעיים/רפואיים, יכולות להענות ובמקרים רבים גם להיפתר על ידי טיפולים מסוגים אחרים שונים ומגוונים.
אני בעבודתי מאמינה במיגור בעיית הגזים מהשורש. על ידי הימנעות ממזונות מסוימים, נוכל להבטיח הרחקה של מקור הבעייה מגוף התינוק. בדרך זו לא נצטרך לטפל בסימפטומים באופן מקומי ונקודתי בעזרת תכשירים חיצוניים או נענועים בלתי פוסקים, בכל פעם שהתינוק סובל !!
ואם עלה נושא התכשירים למניעת גזים, אני מאמינה בטבע שיצר את היכולת המופלאה שלנו האמהות להאכיל את התינוק שלנו במזון שהוא הטוב ביותר בשבילו (ואין לו מתחרים!!) , ובודאי הוא לא התכוון שנוסיף לו תוספות מלאכותיות שעל פי הדיווחים מהשטח (קרי מהאמהות) גם לרוב לא תמיד עוזרות!!
האני מאמין שלי אומר (ואני יכולה להוכיח את התיזה) שלא חייבים לסבול וניתן לאפשר לתינוקות
נ ח י ת ה ר כ ה הרבה יותר לתוך העולם שלנו!!!

וקצת על עצמי :
אני מטפלת בתינוקות הסובלים מגזים באמצעות התזונה של האם המיניקה. אני מאתרת לאמא בצורה אנרגטית את המזונות "שאסור" לה לאכול ולא פחות חשוב את אלו שמותר לאכול ללא הגבלה. חשוב לציין שמאכל שנמצא כגורם לגזים , לא מספיק רק להוריד את המינון שלו מהתפריט, חשוב להימנע ממנו לחלוטין!! (ועל כך יש לי דוגמאות אין ספור!)
אני עוסקת בתחום זה מעל 5 שנים וטיפלתי בקרוב ל-800 אמהות שתינוקותיהן סבלו מגזים.
כיום אני מטפלת גם בנשים הסובלות מבחילות בזמן ההריון. מסתבר שמקור הבעייה דומה – המזון שאוכלת האשה, ובהחלט יש אפשרות לאתר את המזונות הגורמים לבחילות ולהקל על הסבל.
 

michal@gal

Active member
מנהל
תזונה בזמן הנקה
מאת: ורד לב

לאם המיניקה יש הזכות וההזדמנות להתאים ולשפר את תזונתה, אפילו רק בגלל העובדה שגופה דואג כרגע לעוד מישהי/ו וכדאי שלא ימצא בחוסרים תזונתיים.

ההנקה דורשת מגוף האם משאבים רבים ורצוי שהאישה תמצא לה זמן לנוח, לשתות בהתאם, ולאכול טוב. כמובן שיש להעדיף מזונות בריאים, מזינים על פני ג´אנק פוד וקלוריות ריקות.

בתקופת ההנקה חשוב להימנע מדיאטה חריפה של ירידה במשקל. רבות הנשים שרוצות מהר מהר לחזור "לעצמן" כמו שהיו לפני ההריון, אך יש לתת לגוף לעשות את שלו בקצב שלו. בעבר חשבו שאמהות מיניקות חוזרות מהר יותר למשקלן הקודם, לעומת אמהות שאינן מיניקות, כי יש משהו בתהליך הטבעי וההדרגתי של החזרה למשקל המלווה בהפרשת הורמונים שתורמים לכך ואלו מופרשים כתגובה להנקה. מחקרים הוכיחו שזה אינו בהכרח נכון, אבל "מאגרי ההנקה" בגוף (ירכיים ומותניים) בהחלט ירדו מהר יותר אצל נשים מניקות.

לאחר הלידה נשאר משקל האם גדול ב-4 ק"ג בממוצע ממשקלה לפני ההריון. מחקרים הראו שלא כדאי לנסות ולהפחית מהמשקל, כדי לא ליצור מצב של חוסר בחלב. ישנן נשים שללא ירידה מכוונת במזון הנצרך יורידו כ- 800-600 גרם בחודש, רק מההנקה במשך 6 החודשים הראשונים, אך זו אינה ערובה לירידה במשקל. ישנם מחקרים המראים כי נשים בריאות המיניקות יכולות להוריד עד 450 גרם בשבוע בממוצע בעוד הן מספקות חלב המאפשר גדילה תקינה של התינוק, כלומר ירידה מתונה במשקל אינה משפיעה לרעה על כמות ואיכות החלב.

מבחינה קלורית צריכה האישה המיניקה להמשיך ולקבל קצת יותר ממה שהייתה זקוקה לו לפני ההריון, אך היא אינה צריכה להגביר את הצריכה הקלורית שלה באופן דרסטי. תוספת של 500-300 קלוריות לתפריט היומי מלפני ההריון מספקת בהחלט והיא המשך ישיר לצורכי העובר שהתפתח במהלך ההריון.

אישה בעלת תחושות לגבי צרכי גופה תדע לבד כמה היא צריכה לאכול, לפי צרכי הגוף שלה, הרעב, הצמא וכו´. אין צורך להעמיס על הגוף רק כי כתוב.

פעילות גופנית מתונה ומבוקרת יכולה להיות דרך טובה להחזיר את האישה לכושר ולעזור לה להוריד ממשקלה בצורה בריאה, תוך כדי חיזוק טונוס השרירים, אובדן מסת השומן ושיפור סיבולת לב- ריאה.

בעבר הייתה נטייה לחשוב כי החומצה הלקטית, המופרשת בגוף בעת הפעילות הגופנית, עלולה להשפיע על טעם החלב ולגרום לדחייתו ע"י התינוק, אך כיום ברור שאין זה כך ומומלץ על פעילות גופנית מתונה, שאינה מעלה ממילא יותר מדיי את רמות החומצה הלקטית. פעילות כמו הליכה, שחייה, או רכיבה על אופניים במשך כ- ½ שעה 3 פעמים בשבוע מומלצת ביותר. כמו כן פעילויות אנאירוביות כמו מחשבת הגוף, יוגה, פלדנקרייז וכו´ יעזרו לאם להחזיר את גופה למצב טוב ולשקם חלקים בגוף שאולי נפגעו במהלך ההריון והלידה (כמו אזור רצפת האגן).

אלו מומלצות לא מוקדם מ- 6 שבועות אחרי הלידה (בהנחה שהייתה זו לידה וגינלית ללא סיבוכים למיניהם), או כאשר האישה מרגישה שהיא מסוגלת. בחזרתה לפעילות על האישה לעשות זאת באופן מבוקר עם ליווי, תמיכה ומעקב.

בחלב האם מצוייה כמות של סידן שאינה קשורה לכמות המצויה במזון האם- ניתן לראות את חכמת הטבע שמעלה את טובת התינוק על טובת האדם המבוגר. כאן יש גם להיזהר, כי אם מזונה של האם לא יהיה די עשיר בסידן, היא תמצא את עצמה עם חוסרים, שכן התינוק ימשיך "למשוך" ממאגריה שבעצמות ובשיניים. נשים שמפתחות שברים, אוסטיאופרוזיס, בעיות שיניים וכו´ אינן דבר נדיר בקרב נשים לאחר לידה, שאינן מקפידות על תזונתן. במקרה ואין מספיק סידן בתפריט, יש לבצע שינויים והתאמות. אפשר גם לחשוב על תוספות מזון מתאימות, אם כי הדרך האופטימלית לקבל רכיבים תזונתיים היא דרך המזון.

גם על הברזל יש להמשיך ולהקפיד. נכון הוא שמאגרי הברזל של התינוק נקבעים בטרימסטר האחרון להריון ויספיקו לו עד גיל 4-6 חודשים, אולם אם עם רמות המוגלובין וברזל נמוכות תתקשה לתפקד ואולי אף לייצר חלב (תלוי ברמה, כמובן. במצבי אנמיה קלה כנראה שלא תורגש בעיה בחלב). אנמיה יכולה גם להשפיע על תפקוד מערכת העיכול, המערכת החיסונית ועוד אצל האם.

לגבי תכולת הויטמינים בחלב האם, אלו יושפעו מאד מתזונתה של האם, במיוחד הויטמינים המסיסים במים- ויטמיני B למיניהם וויטמין C.

נושא הגזים מעסיק מאד אמהות רבות. "האם מה שאני אוכלת משפיע על התינוק שלי?" היא שאלה שאני נתקלת בה על בסיס יומיומי.

התשובה היא מורכבת, מאחר ואין משהו שיתאים לכולן.

הנושא הראשון שיש לבדוק, כאשר מתעורר החשש לגזים/"קוליק"/"כאבי בטן" וכו´ הוא עניין ההנקה. האם ההנקה מנוהלת נכון ומתבצעת בטכניקה נכונה: האם התינוק נצמד היטב לשד ומצליח להכניס חלק גדול מרקמת השד לפיו ובכך לחלוב היטב את השד? האם ההנקה יעילה? ביוזמת מי מסתיימת ההאכלה? האם ניתנת לתינוק האפשרות לסיים את הצד הראשון קודם ורק אח"כ מוצע לו הצד השני? מהם דפוסי היציאות שלו? איך העלייה שלו במשקל?

לכן כאשר שואלים אותי על גזים/ קוליק/ כאבי בטן אני בודקת קודם את מצב ההנקה. אם מצאתי שטכניקת ההנקה וניהולה הן טובות, אפשר להתקדם לשלבים הבאים בבירור הבעיה. מדהים לגלות כמה בעיות גזים נפתרות בעקבות שיפור תפיסת התינוק את השד, ההצמדות שלו ומעבר לניהול הנקה נכון.

השלב הבא יהיה לבדוק את תזונת האם והאם ישנן רגישויות משפחתיות ידועות למזונות, כמו: חלב ומוצריו, חיטה, ביצים, סויה ועוד.

ישנם המזונות הידועים מבחינה מסורתית כ"יוצרי גזים" ואין אישה כמעט שלא שמעה על כך שאסור לאכול חומוס ושעועית, או כרוב וכרובית בהנקה.

אני מעדיפה לא להמליץ באופן גורף על הסרת אותם מזונות "מייצרי גזים" מהתפריט, פשוט מהסיבה שבהרבה מקרים אין גזים.

מדאיג אותי יותר מצב בו אישה מסירה מתפריטה מזונות רבים ונשארת עם מעט מאד מזונות שמותר לה לאכול. מעבר לזה שקשה להרכיב ארוחות עם מעט מזונות מותרים, ישנו הפן הפסיכולוגי – רגשי בו האוכל הופך לעניין שצריך להתעסק איתו והאישה מוצאת עצמה מובדלת בגלל שהיא מיניקה.

לכן אני מעדיפה שלא לציין את אותם המזונות הידועים, אלא לדון בהם במקרים המתאימים.

ככלל רצוי להקפיד על דיאטה מאוזנת ומזינה הכוללת דגנים מלאים, קטניות (אם חוששים מה"כבדות" אפשר להשתמש ב"קלות" יותר עדשים אדומים וירוקים, מש וכו´) ירקות ופירות, אגוזים וזרעים לרוב, מוצרים מהחי במידה (אם האישה בוחרת בכך).

רצוי להימנע מצמחים אחדים הידועים כמייבשי חלב: מנטה, נענע, מרווה וזוטא. דבר זה חשוב יותר בששת החודשים הראשונים ואח"כ נעשה פחות ופחות חשוב. לא יקרה דבר אם תשתה האישה מדיי פעם כוס תה עם נענע, אבל לא רצוי לעשות כן על בסיס קבוע. אפשרות נוספת לשימוש באותם הצמחים (אם ממש לא יכולים לוותר עליהם לזמן מה) היא בתערובת עם צמחים אחרים, כך שהשפעתם לא תהיה חזקה מאד.

הנקה היא הנורמה וצריכה להיות פשוטה לתפעול. לא צריך להכין ארוחות מיוחדות לאישה המניקה- צריך להכין לה ארוחות. נקודה.

אשמח לשמוע תגובות והערות למאמר.

בברכה,

ורד לב

נטורופתית N.D

מדריכת הנקה
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה