גנטיקה והפרעה דו-קוטבית

Reign Of Chaos

New member
גנטיקה והפרעה דו-קוטבית

שלום,
לבת הזוג שלי שני אחרים (תאומים זהים) הסובלים מהפרעה דו-קוטבית הגוררת בעיות התנהגות קשות.
אנחנו די חוששים לעשות ילדים בגלל שאנחנו מפחדים שהמכה הזו תנחת גם עלינו (התאומים ממש הרסו את חיי המשפחה, עבריינות וכלא והכל).
האם החשש שלנו סביר? האם יש באמת סיכוי גבוה למאניה דיפרסיה בקרב ילדיי במצב זה?
אגיד גם שדודה של אבא שלי סבלה מדיכאון קליני חמור (אולי זה לא קשור)

תודה,
ת
 
לא, החשש שלכם לא סביר.

כשיש תאומים זהים, אם לאחד מהם יש הפרעה דו-קוטבית, הסיכוי שלאחר תהיה הפרעה דו-קוטבית הוא גבוה (ויותר גבוה מאשר אצל תאומים לא זהים). זה אומר שסביר להניח שגנטיקה מעורבת - אבל זה לא אומר שהגנים האלה עברו בתורשה. אם חלה מוטציה כלשהי באיזשהו שלב (כלומר, זה לא משהו שהגיע מה-ד.נ.א של האם או האב), לפני הפיצול לתאומים, אז לשני התאומים תהיה את ההפרעה - כן מסיבה גנטית, אבל בלי עניין של תורשה.
כך שמקרה בודד (ותאומים זהים = מקרה בודד מהבחינה הזאת) של הפרעה דו-קוטבית "גנטית" במשפחה, לא אומר שאתם צריכים לחשוש שזה יקרה לילדיכם.

בקישור הבא טוענים ש"מניסיון קליני" דווקא נדיר לראות הפרעה דו-קוטבית מופיעה על פני מספר דורות במשפחה - אבל הם לא נותנים רפרנסים (אלא מסתמכים על ניסיון קליני, שהוא בעצם אנקדוטלי), כך שלא ברור כמה המידע הזה אמין.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3966627/
Even though this evidence for genetic risk factors is convincing, most clinicians would agree that a positive family history of bipolar disorder is actually not very common in everyday clinical practice. In fact, it is quite rare to find families in which bipolar disorder affects multiple members over several generations, as would be expected for a monogenic Mendelian disorder. Many patients are isolated cases.
 

Reign Of Chaos

New member
תודה רבה! האם ניתן לעלות על מחלות נפש בבדיקת סל גנטי?

הכוונה היא לבדיקה טרום-הריון
 
למעלה