אור גינאל
Well-known member
פרשת השבוע נקראת פרשת "ויצא" על שם כך שיעקב יצא מכנען בדרכו לחרן למצוא לו שם אישה.
בדרך, לפני שיצא, הייתה ליעקב פגישה מאוד מעניינת עם אלוהים ששאל אותו - מה אתן לך ?
אחרי שיעקב מתעורר נפעם כולו מחלום מאוד מרשים ובו הוא רואה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, מלאכים עולים ויורדים בו .
ואלוהים שואל את יעקב, בלשון הכתוב - וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת: כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ. (בראשית כ"ח, ט"ו.)
התגובה של יעקב לכך הייתה - וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר: אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי, וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. (בראשית כ"ח, כ'.)
תארו לעצמכם, אתם פוגשים פתאום מישהו שהוא כל יכול שיכול להגשים לכם כל מישאלה שתבקשו, מה הייתם מבקשים באותו זמן ?
יעקב היה יכול לבקש להיות מלך ששולט על כל העולם, להיות גיבור שמנצח את כל האוייבים שלו, או להיות עשיר.
ובמקום זה, כל מה שהחליט לבקש זה - "לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" .
מה פשר הבקשה המוזרה הזאת ? "לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" . וחוץ מזה, הרי ברור שלחם אוכלים, ובגד לובשים, ולא להפך. אז בשביל מה כל הפירוט המיותר הזה ?
כל זה בא ללמד אותנו דבר מאוד, מאוד, חשוב בהליכות של דרך ארץ -
יכול להיות שיש לך על השולחן את המטעמים הכי טובים שיש, אבל אתה לא יכול לאכול אותם, בגלל שאתה לא בריא או שאין לך תיאבון או שאין לך שיניים.
וגם, יכול להיות שיש לך את הבגדים הכי יפים והכי מפוארים שיש, אבל אתה מתבייש לצאת בחוץ ושיראו אותך לבוש בהם.
אז מה זה שווה כל האוכל שבעולם, אם אי אפשר ליהנות ממנו ? ומה שווים כל הבגדים היפים שיש בארון, אם אי אפשר ללבוש אותם ?
למעשה, בבקשה של "לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" יעקב לימד אותנו דבר מאוד חשוב - לבקש דברים מאוד בסיסיים שהם גם מאוד חשובים -
להיות בריאים כל הזמן, ולא לעשות מעשים שיגרמו לבושה, לא לנו ולא לאחרים.
בדרך, לפני שיצא, הייתה ליעקב פגישה מאוד מעניינת עם אלוהים ששאל אותו - מה אתן לך ?
אחרי שיעקב מתעורר נפעם כולו מחלום מאוד מרשים ובו הוא רואה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, מלאכים עולים ויורדים בו .
ואלוהים שואל את יעקב, בלשון הכתוב - וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת: כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ. (בראשית כ"ח, ט"ו.)
התגובה של יעקב לכך הייתה - וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר: אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי, וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. (בראשית כ"ח, כ'.)
תארו לעצמכם, אתם פוגשים פתאום מישהו שהוא כל יכול שיכול להגשים לכם כל מישאלה שתבקשו, מה הייתם מבקשים באותו זמן ?
יעקב היה יכול לבקש להיות מלך ששולט על כל העולם, להיות גיבור שמנצח את כל האוייבים שלו, או להיות עשיר.
ובמקום זה, כל מה שהחליט לבקש זה - "לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" .
מה פשר הבקשה המוזרה הזאת ? "לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" . וחוץ מזה, הרי ברור שלחם אוכלים, ובגד לובשים, ולא להפך. אז בשביל מה כל הפירוט המיותר הזה ?
כל זה בא ללמד אותנו דבר מאוד, מאוד, חשוב בהליכות של דרך ארץ -
יכול להיות שיש לך על השולחן את המטעמים הכי טובים שיש, אבל אתה לא יכול לאכול אותם, בגלל שאתה לא בריא או שאין לך תיאבון או שאין לך שיניים.
וגם, יכול להיות שיש לך את הבגדים הכי יפים והכי מפוארים שיש, אבל אתה מתבייש לצאת בחוץ ושיראו אותך לבוש בהם.
אז מה זה שווה כל האוכל שבעולם, אם אי אפשר ליהנות ממנו ? ומה שווים כל הבגדים היפים שיש בארון, אם אי אפשר ללבוש אותם ?
למעשה, בבקשה של "לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ" יעקב לימד אותנו דבר מאוד חשוב - לבקש דברים מאוד בסיסיים שהם גם מאוד חשובים -
להיות בריאים כל הזמן, ולא לעשות מעשים שיגרמו לבושה, לא לנו ולא לאחרים.