דבר תורה לכבוד פרשת נוח.

אור גינאל

Well-known member
מבול שיבוא ויטהר את הארץ מהשחיתות המתעצמת. יחריב את הכול. ושהכל יתחיל מחדש. זהו חלומו של כל אדם שחושב שהוא יותר טוב מאחרים.
השאלה היא מי ישאר אחרי המבול ?
בפרשת נוח רואים שנוח רצה להציל את עצמו בזכות העובדה שהתבלט במידה מסויימת בצידקותו ביחס למעשיהם המושחתים של אנשי תקופתו.
אמנם, נוח לא עמד בכיכר המרכזית בעיר וקרא להדחתו של מי שנמצא בראש החברה, נוח גם לא זיהה תהליכים והתריע מפניהם,
הוא היה רק צדיק תמים שפשוט עסק בהתמדה בבניית התיבה של העולם החדש והאידאלי שראה בעיני רוחו.
לאחר שהתגשם חלומו, יצא מהתיבה שהגנה עליו ועל משפחתו וגילה שלא כלכך פשוט לבנות הכל מחדש.
במקום זה, נוח מצא את עצמו עוסק בדיוק באותם מעשים מושחתים בהם עסקו בני דורו.
למבוכתו הרבה, בנו חם חשף זאת וסיפר לאחיו. נוח, שהיה שיכור, ניסה ללא הצלחה להסביר את מעשיו ולכסות אותם בכל מיני סיסמאות נבובות,
עד ששני בניו שם ויפת היו צריכים להגיע לעזרתו ולכסות אותו בעצמם.
חלום על עולם אידאלי ומתוקן לא הופך אדם לטוב יותר, הוא רק מכסה על חוסר היכולת שלו לקבל את החסרונות שיש בבני אדם אחרים.
מכאן שאפשר היה לחסוך את המבול ואת הטראומה שבאה בעקבותיו, אם רק כל מי שחושב שהוא יותר טוב מאחרים, היה מקדיש את חייו,
כדי למצוא את הטוב שיש בכל אדם על אף חסרונותיו
וכדי לחיות בהרמוניה עם כל אדם ולא משנה איך הוא נראה בעיניו או מה דעתו עליו.
ואם, על אף כל מאמציו, הגיע למסקנה שאינו מסוגל לכך, שיניח למי שעומד בראש החברה לארגן את החברה בצורה הרמונית.
לפני שיהיה מאוחר.
 

שמלת תחרה1

Well-known member
מבול שיבוא ויטהר את הארץ מהשחיתות המתעצמת. יחריב את הכול. ושהכל יתחיל מחדש. זהו חלומו של כל אדם שחושב שהוא יותר טוב מאחרים.
השאלה היא מי ישאר אחרי המבול ?
בפרשת נוח רואים שנוח רצה להציל את עצמו בזכות העובדה שהתבלט במידה מסויימת בצידקותו ביחס למעשיהם המושחתים של אנשי תקופתו.
אמנם, נוח לא עמד בכיכר המרכזית בעיר וקרא להדחתו של מי שנמצא בראש החברה, נוח גם לא זיהה תהליכים והתריע מפניהם,
הוא היה רק צדיק תמים שפשוט עסק בהתמדה בבניית התיבה של העולם החדש והאידאלי שראה בעיני רוחו.
לאחר שהתגשם חלומו, יצא מהתיבה שהגנה עליו ועל משפחתו וגילה שלא כלכך פשוט לבנות הכל מחדש.
במקום זה, נוח מצא את עצמו עוסק בדיוק באותם מעשים מושחתים בהם עסקו בני דורו.
למבוכתו הרבה, בנו חם חשף זאת וסיפר לאחיו. נוח, שהיה שיכור, ניסה ללא הצלחה להסביר את מעשיו ולכסות אותם בכל מיני סיסמאות נבובות,
עד ששני בניו שם ויפת היו צריכים להגיע לעזרתו ולכסות אותו בעצמם.
חלום על עולם אידאלי ומתוקן לא הופך אדם לטוב יותר, הוא רק מכסה על חוסר היכולת שלו לקבל את החסרונות שיש בבני אדם אחרים.
מכאן שאפשר היה לחסוך את המבול ואת הטראומה שבאה בעקבותיו, אם רק כל מי שחושב שהוא יותר טוב מאחרים, היה מקדיש את חייו,
כדי למצוא את הטוב שיש בכל אדם על אף חסרונותיו
וכדי לחיות בהרמוניה עם כל אדם ולא משנה איך הוא נראה בעיניו או מה דעתו עליו.
ואם, על אף כל מאמציו, הגיע למסקנה שאינו מסוגל לכך, שיניח למי שעומד בראש החברה לארגן את החברה בצורה הרמונית.
לפני שיהיה מאוחר.
כלומר
השחיתות והיושר הולכים יד ביד?
 
נערך לאחרונה ב:

אור גינאל

Well-known member
כלומר
השחיתות והיושר הולכים יד ביד?
אלברט איינשטיין אמר "העולם לא יושמד מאלה שעושים רע, הוא יושמד מאלה המסתכלים מהצד ולא עושים דבר."
אם אנשים רעים יכולים להתארגן ביחד ולא לריב בשביל לעשות דברים רעים,
למה אנשים טובים לא מתארגנים כדי לעשות דברים טובים ?
אולי בגלל שהם לא בטוחים בטוב שלהם, ביושר שלהם. אולי בגלל שהם רוצים להרוויח מזה משהו. זה המקרה היחיד שיכול להיות בו השחיתות והיושר הולכים יד ביד.
 

שמלת תחרה1

Well-known member
אלברט איינשטיין אמר "העולם לא יושמד מאלה שעושים רע, הוא יושמד מאלה המסתכלים מהצד ולא עושים דבר."
אם אנשים רעים יכולים להתארגן ביחד ולא לריב בשביל לעשות דברים רעים,
למה אנשים טובים לא מתארגנים כדי לעשות דברים טובים ?
אולי בגלל שהם לא בטוחים בטוב שלהם, ביושר שלהם. אולי בגלל שהם רוצים להרוויח מזה משהו. זה המקרה היחיד שיכול להיות בו השחיתות והיושר הולכים יד ביד.
למה אנשים טובים לא מתארגני? בהחלט מתארגנים, מה דעתך על משי? חב" ד? או יד שרה? ממש חולקת על דעתך שאנשים טובים לא מתאחדים למטרת עזרה לזולת.
 

אור גינאל

Well-known member
למה אנשים טובים לא מתארגני? בהחלט מתארגנים, מה דעתך על משי? חב" ד? או יד שרה? ממש חולקת על דעתך שאנשים טובים לא מתאחדים למטרת עזרה לזולת.
אם כך, את לא יודעת רוע מהו. וטוב שכך.
או שאת מזהה עוני מחלות ופגעים כרוע ? אני רק שואל .
 

אור גינאל

Well-known member
אני מזהה דברים טובים. בדיוק כמו מעשה שמנהלת בית הספר עשתה עם ארגז האוכל.
מצוין , דוגמא מעולה הבאת , את מזהה טוב לב בגלל שיש בך טוב לב , זה כמו משקפיים שאת מסתכלת דרכם .
אותו הדבר לגבי הרוע, שלא תדעי, כדי לזהות רוע לאדם צריך שיהיה לו משקפיים של רוע כלומר צריכה להיות בו מידה של רוע ואז כשהוא מזהה רוע הוא צריך למנוע אותו מההתחלה שלו מהשורש שלו . הוא צריך למצוא את השורש שממנו מתחיל הרוע ולנטרל אותו. בשביל זה צריך הרבה חוכמה אבל תנאי ראשון שהאדם בעצמו יתגבר על הרוע שיש בתוכו . ולפי אותה משוואה בשביל לחסל את הרוע הכי גדול האדם צריך להיות עם מודעות של רוע הכי גדולה וגם חוכמה הכי גדולה .
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מצוין , דוגמא מעולה הבאת , את מזהה טוב לב בגלל שיש בך טוב לב , זה כמו משקפיים שאת מסתכלת דרכם .
אותו הדבר לגבי הרוע, שלא תדעי, כדי לזהות רוע לאדם צריך שיהיה לו משקפיים של רוע כלומר צריכה להיות בו מידה של רוע ואז כשהוא מזהה רוע הוא צריך למנוע אותו מההתחלה שלו מהשורש שלו . הוא צריך למצוא את השורש שממנו מתחיל הרוע ולנטרל אותו. בשביל זה צריך הרבה חוכמה אבל תנאי ראשון שהאדם בעצמו יתגבר על הרוע שיש בתוכו . ולפי אותה משוואה בשביל לחסל את הרוע הכי גדול האדם צריך להיות עם מודעות של רוע הכי גדולה וגם חוכמה הכי גדולה .
לא כל אחד יכול לגדוע רוע מהשורש. לא לכולם יש את הכלים לכך. מעבר לכך כמו שאמרת, לא כולם יודעים לזהות את הרוע ומה שהם לא יזהו, ממילא הם גם לא יפעלו נגדו.
אבל לכל זה יש פתרון והוא, להוסיף אור. כבר לימדונו חז"ל שמעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.
מי שאין בכוחו לשלול את החושך, שיוסיף אור. את זה בכוחו של כל אדם לעשות. אם יעשה כן, החושך יתרחק מעצמו וייסוג מפני האור.

בימינו מתרגמים זאת לכך שכל אדם שרוצה לתקן את העולם, אם יתחיל מעצמו ומסביבתו הקרובה (במקום לחפש במחוזות אחרים מה צריך לתקן שם), הוא מתקן את העולם במו ידיו ומהתיקון שהוא מבצע, יבוא התיקון שהבא אחריו יבצע, וכך הלאה, עד לתיקון המלא של העולם כולו.
 

אור גינאל

Well-known member
לא כל אחד יכול לגדוע רוע מהשורש. לא לכולם יש את הכלים לכך. מעבר לכך כמו שאמרת, לא כולם יודעים לזהות את הרוע ומה שהם לא יזהו, ממילא הם גם לא יפעלו נגדו.
אבל לכל זה יש פתרון והוא, להוסיף אור. כבר לימדונו חז"ל שמעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.
מי שאין בכוחו לשלול את החושך, שיוסיף אור. את זה בכוחו של כל אדם לעשות. אם יעשה כן, החושך יתרחק מעצמו וייסוג מפני האור.

בימינו מתרגמים זאת לכך שכל אדם שרוצה לתקן את העולם, אם יתחיל מעצמו ומסביבתו הקרובה (במקום לחפש במחוזות אחרים מה צריך לתקן שם), הוא מתקן את העולם במו ידיו ומהתיקון שהוא מבצע, יבוא התיקון שהבא אחריו יבצע, וכך הלאה, עד לתיקון המלא של העולם כולו.
נתחיל מהסוף , אתה מניח שהעולם מקולקל , תחשוב שוב , ואחרי שחשבת תחשוב עוד פעם. אם העולם לא היה מושלם הוא לא היה יכול להתקיים.
אין שום בעיה בעולם, העולם לא מקולקל ולא צריך לתקן שום דבר, אתה לא שיפוצניק, העולם יודע לדאוג טוב מאוד לעצמו.
וגם אם תרצה לתקן משהו בעולם כמו שיפוצניק ,זה יהיה מצחיק העולם כזה ענק והאדם כזה קטן מצחיק לחשוב שהאדם יכול לתקן משהו שהוא רק חושב בראש הקטן שלו שהוא מקולקל.
להוסיף אור זה עוד קישקוש של ניו אייג' שמניח בטעות שיש מלחמה בין האור לבין החושך.
נגד הרוע לא צריך לפעול כמו שפועלים נגד משהו, כי הרוע נמצא בתוכך, ובגלל זה אתה לא יכול לפעול נגד עצמך . אתה מבין ? יש איזה התנגשות שלא מאפשרת לך לפעול נגד הרוע.
מה כן אפשר לעשות ? מי קבע שצריך לעשות משהו ? אתה מבין ? כל הבעיה מתחילה שחושבים שצריך לעשות משהו, אולי מה שתעשה יזיק עוד יותר ?
וככל שתאבחן יותר ויותר את המצב מכל הכיוונים כך תראה תמונה הרבה יותר גדולה ואז יצוץ לך הפתרון.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
נתחיל מהסוף , אתה מניח שהעולם מקולקל , תחשוב שוב , ואחרי שחשבת תחשוב עוד פעם. אם העולם לא היה מושלם הוא לא היה יכול להתקיים.
אין שום בעיה בעולם, העולם לא מקולקל ולא צריך לתקן שום דבר, אתה לא שיפוצניק, העולם יודע לדאוג טוב מאוד לעצמו.
וגם אם תרצה לתקן משהו בעולם כמו שיפוצניק ,זה יהיה מצחיק העולם כזה ענק והאדם כזה קטן מצחיק לחשוב שהאדם יכול לתקן משהו שהוא רק חושב בראש הקטן שלו שהוא מקולקל.
להוסיף אור זה עוד קישקוש של ניו אייג' שמניח בטעות שיש מלחמה בין האור לבין החושך.
נגד הרוע לא צריך לפעול כמו שפועלים נגד משהו, כי הרוע נמצא בתוכך, ובגלל זה אתה לא יכול לפעול נגד עצמך . אתה מבין ? יש איזה התנגשות שלא מאפשרת לך לפעול נגד הרוע.
מה כן אפשר לעשות ? מי קבע שצריך לעשות משהו ? אתה מבין ? כל הבעיה מתחילה שחושבים שצריך לעשות משהו, אולי מה שתעשה יזיק עוד יותר ?
וככל שתאבחן יותר ויותר את המצב מכל הכיוונים כך תראה תמונה הרבה יותר גדולה ואז יצוץ לך הפתרון.
אני אכן סבור שהעולם לא מושלם/שלם ושתפקידו של האדם להשלים/לתקן אותו. למעשה זאת לא סברתי, אלא גישת היהדות.

שנית ברגע שאנו מסכימים שיש רוע בעולם מחד ושבאפשרותו של האדם הטוב לשנות (לתקן) זאת, הרי שממילא קבענו בכך שהעולם זקוק לתיקון.
 

אור גינאל

Well-known member
אני אכן סבור שהעולם לא מושלם/שלם ושתפקידו של האדם להשלים/לתקן אותו. למעשה זאת לא סברתי, אלא גישת היהדות.

שנית ברגע שאנו מסכימים שיש רוע בעולם מחד ושבאפשרותו של האדם הטוב לשנות (לתקן) זאת, הרי שממילא קבענו בכך שהעולם זקוק לתיקון.
לפי גישת היהדות אף אחד לא אמור לבא בטענות כנגד הבורא שברא את העולם הזה.
ובכך שמישהו מזהה איזה דבר שנראה לו פגום או מקולקל בעיניו, זה רק כך בעיניו.
אין שום מצווה *לשנות (לתקן) זאת* .
 

Harrington

Well-known member
מנהל
לפי גישת היהדות אף אחד לא אמור לבא בטענות כנגד הבורא שברא את העולם הזה.
ובכך שמישהו מזהה איזה דבר שנראה לו פגום או מקולקל בעיניו, זה רק כך בעיניו.
אין שום מצווה *לשנות (לתקן) זאת* .
היכן ראית שאמרתי לבוא בטענות לבורא עולם? הוא לכתחילה ברא את העולם באופן לא מושלם ואת האדם שיתקן אותו. כאמור, זאת גישת היהדות.
 

שמלת תחרה1

Well-known member
מבול שיבוא ויטהר את הארץ מהשחיתות המתעצמת. יחריב את הכול. ושהכל יתחיל מחדש. זהו חלומו של כל אדם שחושב שהוא יותר טוב מאחרים.
השאלה היא מי ישאר אחרי המבול ?
בפרשת נוח רואים שנוח רצה להציל את עצמו בזכות העובדה שהתבלט במידה מסויימת בצידקותו ביחס למעשיהם המושחתים של אנשי תקופתו.
אמנם, נוח לא עמד בכיכר המרכזית בעיר וקרא להדחתו של מי שנמצא בראש החברה, נוח גם לא זיהה תהליכים והתריע מפניהם,
הוא היה רק צדיק תמים שפשוט עסק בהתמדה בבניית התיבה של העולם החדש והאידאלי שראה בעיני רוחו.
לאחר שהתגשם חלומו, יצא מהתיבה שהגנה עליו ועל משפחתו וגילה שלא כלכך פשוט לבנות הכל מחדש.
במקום זה, נוח מצא את עצמו עוסק בדיוק באותם מעשים מושחתים בהם עסקו בני דורו.
למבוכתו הרבה, בנו חם חשף זאת וסיפר לאחיו. נוח, שהיה שיכור, ניסה ללא הצלחה להסביר את מעשיו ולכסות אותם בכל מיני סיסמאות נבובות,
עד ששני בניו שם ויפת היו צריכים להגיע לעזרתו ולכסות אותו בעצמם.
חלום על עולם אידאלי ומתוקן לא הופך אדם לטוב יותר, הוא רק מכסה על חוסר היכולת שלו לקבל את החסרונות שיש בבני אדם אחרים.
מכאן שאפשר היה לחסוך את המבול ואת הטראומה שבאה בעקבותיו, אם רק כל מי שחושב שהוא יותר טוב מאחרים, היה מקדיש את חייו,
כדי למצוא את הטוב שיש בכל אדם על אף חסרונותיו
וכדי לחיות בהרמוניה עם כל אדם ולא משנה איך הוא נראה בעיניו או מה דעתו עליו.
ואם, על אף כל מאמציו, הגיע למסקנה שאינו מסוגל לכך, שיניח למי שעומד בראש החברה לארגן את החברה בצורה הרמונית.
לפני שיהיה מאוחר.
זמני הדלקת נרות IMG-20201023-WA0016.jpg
 
למעלה