דוק' בחו"ל

דוק' בחו"ל

בתחום שלי(אני במהלך שנה א' של המסטר בו) אין כמעט עבודה בארץ(תעשייה מאד מאד דלילה), לכן סביר שאם אני ארצה להישאר אצטרך למצוא משרה בחו"ל,בין אם אקדמית או בתעשייה. לאור זה,האם זה אומר שביצוע דוקטוראט בחו"ל יביא עמו יתרונות מסויימים(על פני זה שיבצע בארץ)? ובכלל,האם יש יתרונות עקרוניים(אפילו אם הייתה עבודה בארץ בתחום הנ"ל) בביצוע הדוק' בחו"ל? בתודה מראש.
 

22ק ו ס ם

New member
זה קצת עמום

אם תפרט יותר על התחום אפשר יהיה לדעת האם לימודים בחו"ל יתנו לך יתרונות ספציפיים בו. בלי קשר, יש ללימודים כאלו יתרונות אחרים אישיים. חוויה של לגור במקום אחר, עצמאות, מפגש עם אנשים מתרבויות שונות, לימודים מזווית אחרת וכו'. אני יכול לומר שלא הייתי מחליף את החוויה של ללמוד בחו"ל לדוקטורט על זו שבארץ גם אפשר היה ללמוד את התחום שלי בארץ (והוא לא). כמובן שמתווספים לזה היתרונות הרבים שיש למחלקות גדולות יותר, מימון מלא של הלימודים, כנסים וכו'.
 
../images/Emo45.gif

אומרים שהחסרון העיקרי בלימודים בחו"ל הוא העדר ההכרות האינטימית עם האקדמיה בארץ, למי שרוצה למצוא בה משרה מאוחר יותר. מאחר ואתה אומר שאין בכלל אופציה של השתלבות בסוג כזה של אקדמיה כאן, ככל הנראה החסרון הזה לא רלוונטי במאזן השיקולים. לשאר היתרונות של הלימודים בארה"ב, אני מסכימה עם כל מילה של הקוסם. יחד עם זאת, צריך לשקול שיקולים נוספים שלא פירטת לגביהם - האם אתה בעל משפחה, האם המשפחה יכולה לעבור איתך לחו"ל, באיזה ארצות מדובר ומה מידת מימון הדוקטורט שצפויה לך. אלה, כמובן, יכולים להשפיע על ההחלטה לא פחות מאשר סוגיית החוויה שבלימודים בחו"ל (או, למעשה, משפיעים עליה באופן ישיר).
 

Unicorn98

New member
מעניין, לגבי הפסקה הראשונה שלך -

אני דווקא שומע ושמעתי באופן עקבי מסרים די הפוכים מותיקים במחלקה אצלנו. כלומר, שלעשות שלושה תארים במוסדות ישראליים היא חיסרון מובהק (אני אסייג: מדובר בפסיכולוגיה), ובפועל ניתן לראות שהרוב המכריע (אם לא המוחלט) של חברי הסגל בפסיכולוגיה עשו לפחות תואר אחד (בד"כ הדוק') באוני' בחו"ל. היכרות אינטימית אפשר להשיג גם בפוסט, ובטח כשאתה לומד תואר ראשון ושני בארץ (בד"כ באותו מוסד). אני חושב שהיתרון האיכותי והאקדמי המושג באמצעות חשיפה לנסיון בחו"ל עולה ונחשבת מכרעת בהשוואה לנטוורקינג חברתי אפשרי אם נשארים בארץ, באותו המוסד או בכלל.
 

22ק ו ס ם

New member
אתה צודק עקרונית

באופן עקרוני, למי שמעוניין בקריירה אקדמית עדיף ללמוד במוסדות שונים (בין אם אלו ישראלים או בחו"ל). יש אנשים שעושים את כל 3 התארים שלהם באותו מוסד וזו טעות גדולה. זה מגביל את החשיבה, את נקודת המבט וכו'. בהרבה תחומים עדיף בחו"ל כי אתה נפתח לתחומים שלא קיימים בארץ. זה נכון שאפשר להכיר טוב יותר את האקדמיה כשנמצאים בארץ, אבל מכיוון שאין אווירה תומכת לתלמידים מתקדמים שמדגישה בניית קורות חיים לחיים אקדמיים, זה פחות חשוב בעיניי.
 

משוש30

New member
לדעתי יש יתרון גדול בזה שה-networking

בחול מעולה (לפחות בארהב) ובתור סטודנט תקבל המון מידע על משרות וגם תהיה בעמדה ליצור את הקשרים הנכונים. לדעתי אם אתה מתכוון להגר בהחלט כדאי לעשות את הדוקטורט בחול
 
אוקיי,תודה למשיבים ועוד מספר פרטים:

כן,ייתכן שלא אגור בארץ בסופו של דבר. לא יכול לחתום על זה בינתיים(לא נעים לומר, אבל אפילו גר עדיין עם ההורים). עכשיו אני בשנה א' של התואר השני,כך שאם לא יהיו הפסקות,(מניח ורוצה שלא) בעוד כשנה וחצי אתחיל את התואר השלישי. אם לא יהיו בעיות, באותו הזמן תהיה לי חברה כבר למשך שנתיים-ולהגיד לה "בואי איתי" סתם ככה זה באמת נראה לי לא לעניין,לצערי:-\ לא בגלל שלא הייתי רוצה אותה ליידי,אלא כי...מעבר לזה שהיא תהיה שם איתי, לעזוב את המשפחה שלה,עבודה,לימודים וכו' זה לא בסדר מצידי וכן מאיפה לנו שהיא תמצא שם עבודה? אפאחת לא תרצה להיות שם לצידי למשך כ 4+ שנים(נכון?) ללא שום תעסוקה. ונניח שעדיין יש על מה לדבר(ולא הכרעתי את ההחלטה בפסקה הקודמת) - בעקרון התחום הגדול הוא כימיה חישובית,וליתר דיוק אנזימטיקה חישובית או ננוכימיה חישובית(כרגע אני עוסק בראשון,לא פוסל מעבר{שינוי מינורי} לתת תחום השני). ועוד שאלה שעלתה לי: ייתכן שמעסיקים בחו"ל יעריכו יותר דוקטוראט ממוסד אקדמי שהם מכירים, ולא מישראל? נ.ב. אני אוהב מאד את חברה שלי,אני חס ושלום לא רואה בה נטל(שימנע ממני הנ"ל) אם זה משתמע מכך. מבחינתי אני רוצה לעשות את השילוב האידאלי בין לימודים/קריירה-אהבה/חברה/משפחה(=אם אפשר,המצב הנוכחי:מרבית היום בלימודים ובערב בבית מתעסק במה שבא לי,בגדול).
 

the new L

New member
סתם תהיה

איך אתה יודע מראש מתי תסיים את התואר השני? זה תואר עם תיזה, אני מניח, לא? אז אתהיודע מראש כמה זמן יקח לך לפתור את הבעיה שאתה מנסה לפתור?
 
מה זאת אומרת, יש תאריך הגשה לא?

אני זוכרת שאצלנו מי שלא הגיש עד ה-24 באוגוסט ב-5 אחה"צ בדיוק, יכל לחפש את החברים שלו בסיבוב.
 

the new L

New member
ואי אפשר לדחות?

הרי כל הרעיון המחקר הוא שחוקרים דברים לא יודעים, ולכן אין לך שמץ של מושג מראש כמה קשה יהיה לפתור את הבעיה שאת מנסה לפתור.
 
לא, דחיות יש רק במקרים חריגים במיוחד

חברה שלי קיבלה שבוע וחצי דחיה כי המנחה שלה היה בחו"ל חודשיים מתוך ה-4 שהיו לנו לכתיבת התזה. תיזה של תואר שני היא לא דוקטורט, ומלכתחילה מוודאים שהסקופ של הבעיה מתאים לפרק הזמן שמוקצב לפתרון שלה. המטרה שלה היא שתתנסה במחקר בסדר גודל קטן יחסית, וזה על מנת שאם תרצה להמשיך ללימודים יותר גבוהים, יהיה לך קצת נסיון ומשהו להראות - איך תקפת את הבעיה, באילו בעיות נתקלת, וכו'. לא מצפים מאף אחד שימצא תרופה לאיידס. תזה בבריטניה כותבים ב-4 חודשים (כשלומדים במשרה מלאה כמובן). כל הנושא מאד מבוקר ומדוקדק ואף אחד לא נגרר עם זה.
 

the new L

New member
אבל אי אפשר לדעת מראש!

המנחה שלי נתן לי בעיה לתיזה כאשר הוא חשב שהיא בעיה פשוטה יחסית, אבל במהלך המחקר התברר שהיא לא כך כל פשוטה, ולכן נדרש לי יותר זמן בשביל להשלים את המחקר. לכן אני לא מבין איך אפשר מראש לקבוע לוחות זמנים כאלה.
 
אם נתקלים בבעיה כזו (מה שקרה אצלי)

מורידים מהסקופ ומגמישים יעדים. אני חוזרת ואומרת שזה לא דוקטורט. יש לתזה הזו מטרה מאד ספציפית והיא להתנסות בסוג של מחקר בתואר שהוא עצמו לא ממש מחקרי. וזה אם תרצה להמשיך ולעסוק במחקר אמיתי מתישהו בעתיד. אני יודעת שבישראל הוציאו את זה מפרופורציה ואנשים נמרחים עם זה שנים, וחבל. בסופו של דבר זה לא נותן להם יתרון על פני מישהו שסגר פה תיזה טובה ב-4 חודשים. מה שכן, המערכת צריכה להיות מוכנה ובנויה לעבודה בשיטה הזו. למשל פה, כולם כותבים תיזה בין מאי לאוגוסט. על הנושאים מחליטים בינואר שלפני ובין ינואר לאפריל תריך להגיש סקירה ספרותית (בזמן הלימודים של הסמסטר, כאחד הקורסים). בזמן הזההמנחים נפגשים עם הסטודנטים מדי שבוע עד ליום ההגשה וכולם מחוייבים ואחראים לסיים בזמן.
 

the new L

New member
למה אין יתרון?

בגלל הקושי של הבעיה, יוצא שאני לומד הרבה יותר ממה שהייתי לומד אילו פיתרון הבעיה היה שגרתי. כאשר אגש לדוקטורט יהיה לי הרבה יותר רקע כתוצאה מהעובדה שנאלצתי ללמוד הרבה יותר מאשר אילו הבעיה הייתה קלה כמו שהמנחה חשב בהתחלה. העניין של ה4 חודשים נשמע לי ממש בעייתי. אם למשל אחרי 3 חודשים את מגלה שהבעיה קשה יותר ממה שהיה מצופה?
 
אולי היתרון הוא אישי

(למרות שאני לא מסכימה) אבל במערכת הכללית אני לא חושבת שיש לך יתרון אמיתי על סטודנט שעשה תזה טובה בבריטניה ומנסה להתקבל לדוקטורט או לעבודה בשוק כמוך. המערכת פה עובדת מצויין ועובדה שזה מתקתק. אם יתחילו להגמיש פה את הנהלים, זה יהפוך לכיאוס. אנשים באים ללמוד פה מכל העולם. כולם יודעים מתי מתחילים ומתי מסיימים תואר שני ואין הפתעות. לשנה האקדמית יש התחלה וסוף, והשוק בנוי כך שבוגרים משתחררים לשוק העבודה בתחילת ספטמבר. כמו שאמרתי קודם, עובדים איתך בצמוד המנחים שלך מדי שבוע מרגע קבלת הנושא. אתה לא תגלה הפתעה מטורפת חודש לפני הגשה. ושוב אני חוזרת על זה, המשמעות היא לא להגיע לפתרון מלא של בעיה קשה אלא להתנסות ולהראות איך אתה ממודד עם מחקר בסדר גודל כזה. בשורה התחתונה? זה עובד וזה עובד מצויין. זה יעיל מכל הבחינות, ובעיקר כלכלית לכל הצדדים. לי אישית יצא פירסום מהתזה בתואר השני וגם לחבר טוב שלי. ועל התזה הזו המשכתי לבנות את הדוקטורט. כנראה שמליוני בריטיים לא טועים ולא חושבים שזה בעייתי למרות הכל
 

the new L

New member
כשאני אומר יתרון

אני לא מתכוון דווקא ליתרון בשוק העבודה או הקבלה, אלא בכך שאת מה שאני לומד עכשיו - לא אצטרך ללמוד מחדש כאשר אתחיל את הדוקטורט, ולכן, בתקווה, אוכל לעשות דוקטורט מוצלח יותר, כי אתחיל מראש עם בסיס ידע רחב יותר.
 
אני לא חושבת שזה בהכרח משנה

התיזה שלי לתואר שני היתה עבודה עצומה, שכמובן שהיתה יכולה להיות יותר גדולה ולהמרח על שנה שלמה למשל. אבל זה לא היה עושה אותי סטודנטית טובה יותר לדוקטורט.
 

the new L

New member
אבל למה זה "להימרח"?

מה בעצם ההבדל בין זה לבין דוקטורט? זאת פשוט עוד עבודת מחקר, קטנה יותר מהדוקטורט, שמבוצעת לפני הדוקטורט.
 
בדיוק

*הרבה* יותר קטנה מדוקטורט - זה המפתח כאן. וברוב המקרים, סטודנטים לא ממשיכים לדוקטורט.
 
למעלה