דיון - אלים חדשים

דיון - אלים חדשים

במיתולוגיות השונות, אנו עדים לסיפורים של לידתם של אלים חדשים, מותם או היעלמם של אלים אחרים, עליית גיבורים למעלת אלוהות וכיו"ב. האם אתם חושבים/מאמינים שתהליכים כאלה עשויים להתרחש גם כיום?
 

Widsith

New member
לא

כי אני לא מאמין במיתולוגיות ורואה בהן יצירה ספרותית חביבה, אך לא מעבר. שלא לדבר שמתפיסתי אין כזה דבר חוק טבעי (ע''ע אל/ה) שמת. האנשת אלים לטעמי בכללי זה דבר מגוחך למדי.
 
פה נמצא ההבדל בין התפיסה שלי לשלך

האלים שאני מאמין בהם אינם "חוקי הטבע", לכל היותר הם המייצגים אותם. הקבלה שכבר עשיתי בעבר היתה בין תפקיד בממשלה לבין תפקיד של אל. שר הבטחון הוא תפקיד, והאדם הממלא אותו, בתקווה האדם בעל התכונות המתאימות לתפקיד זה, הוא אדם הממלא את התפקיד - ולא שווה ערך לתפקיד עצמו. כאשר מאותו אדם נבצר מלמלא את תפקידו, מישהו אחר תופס את מקומו. אצל אלים אולי זה פחות דמוקרטי
גם לפי סיפורי המיתולוגיה היוונית למשל, האלים נטלו את כוחם של הטיטאנים (אשר יש המאמינים כי הם היו בעצם כוחות הטבע עצמם) לאחר שהביסו אותם. דבר דומה התרחש אצל מרדוך ותיאמת ושאר סיפורים תאומכיים כאלה ואחרים במיתולוגיות שונות (כמו בפופול ווך, בסיפור על הכדורגל, שאיני זוכר כרגע את שמות המשתתפים בו). חוקי הטבע הבלתי משתנים (לכאורה) הם נצחיים ואין זהות מלאה או חפיפה מלאה ביניהם לבין האלים. באלים יש גם דברים נוספים מאשר "חוקי טבע" - תחומים שהם אנושיים (/חייתיים) לחלוטין, דוגמת אהבה, שנאה, מלחמה, נקמה, חרשות ברזל, אמנות, יופי, חכמה וכן הלאה. אלו רחוקים מלהיות חוקי טבע.
 

Widsith

New member
זאת בדיוק הסיבה

שאני לא מאמין במיתולוגיות :) הכל סיפוריםפ אנושיים, מאחר שהאדם אמנם נברא כחלק האלים, אינני רואנה באלים כוח מעבר לחוקי הטבע :) זה הסיבה שני אומר סיםפורים יפים, אבל לא רלוונטים כ''כ לחיי היומיום שלי... אמנם לטעמי כל אדם לאחר שמסיים את התפתחותו נעשה לאל (או אם לדייק, מן כוח טבעי שנהפך לחלק מהכוח הכולל שהוא מייצג באספקט), אבל התכונות האנושיות "מושלות" ממנו לאחר שהתפתח הלאה מאחר ואיננו בנאדם יותר. נגיד, אני מאמין שבמכלול הכולל כל האלים הם התגלמות אותו הכוח בפנים שונות (והשאלה היא מה היא מהות אותו הכוח והקיום שנובע ממנו או ההיפך היא השאלה הרצינית...).
 

Nitzi96

New member
ממממ..... לא כל כך..

אני לא מאמין כל כך באלים כמו שכבר אמרתי פה כמה פעמים, אבל זה לא ניראה לי הגיוני שמה שהם מייצגים מת ונולד. או שאולי כן עכשיו כשאני חושב על זה... כן יש מחזוריות בטבע והכל, ואם יוצאים מתוך נקודת הנחה שאלים זה רק ייצוג, אז זה כן הגיוני.. טוב, אין לי תשובה. :p
 
והתשובה שלי

אני עדיין יושב על המדוכה בעניין זה. בעבר הלא כל כך רחוק (מספר שנים בודדות) הייתי אומר שאני מאמין כי דבר זה לא ממש אפשרי. אך לאט, בעקבות חוויות שונות, אשר בעקבותיהן התברר לי שלפחות לגבי, מה שכתוב על אלוהיות שונות לא תמיד נכון לחוויה האישית שלי, התחלתי לחקור גם את המחשבה הזו. ישנו תקדים מאגי - מי שעוסק במאגיה, ובמיוחד במה שנחשב למאגיה טקסית, מכיר את המינוח "אגרגור" - אשר ניתן לכנותו "רוח הקבוצה" ועד ל"יציר מחשבה בעל מודעות" (בניגוד ל- Thought Form המאגי). המינוח אגרגור כולל מגוון רחב של אפשרויות, אשר בהן גם ניתן לכלול ישויות אשר נוצרו במכוון ע"י אדם או קבוצה, או ישויות שנוצרו בעקבות ארוע שגרם לפוקוס אנושי ממוקד בדבר מסויים אשר יצר את אותה הישות. יש כאלו הסוברים כי האלים השונים הם בעצם אותם אגרגורים, רק עתיקים יותר ועוצמתיים יותר, שנוצרו בידי האדם. אני מכיר ועובד עם אגרגורים, אך איני מאמין כי הם הם אלים או מסוגלים להיות אלים. ייתכנו אגרגורים אשר מקבלים צורה כזו או אחרת של אלוהות כלשהי, ודרכם מתבצע החיבור לאלים (אגרגורים אשר ניתן, לדוגמא, להטמיע בתוך פסל...), אך הם אינם אלים והאלים אינם יצירי האדם. ייתכן והאלים הם צורת חיים שונה לחלוטין מהמוכר לנו, אשר היתה קיימת כאן עוד טרם בוא האדם. המיתולוגיות הרבות גורסות כך, ובחלקן (למשל באנומה אליש) האדם נוצר כדי להאכיל את האלים (קורבנות, תפילות, מה שתרצו). תאוריות אחרות הן שהעולם נוצר עוד טרם האלים הגיעו, וכך גם היצורים החיים בו, אך שאותן ישויות "תפסו טרמפ" מחד ומאידך נטלו לעצמם תפקידי אחריות בלשמור על העולם, כאשר כל אל ומידת קרבתו לבני האדם הוא (סימביוזה, קומנסליזם, פרזיטיזם או התעלמות מוחלטת). אני חושב שהתיאור המודרני הטוב ביותר לכך נמצא בספר "אלים קטנים" של טרי פראצ'ט (מומלץ בחום). אישית, אני כיום מאמין יותר באפשרות הזו. ייתכן גם כי האלים הם אכן אגרגורים מסוג כזה או אחר, אשר נוצר ע"י גזע/תרבות אחרים טרם היות האדם/התרבות המוכרים לנו היום, ועם העלמות גזע/תרבות זו (מסיבה כזו או אחרת) נותרו וקיבלו בעצם מעמד של אלים. אופציה שכיום אני פחות מאמין בה, היא שהאלים והאלות הם האנשה של פנים שונים של איזו אלוהות כבירה ונשגבת מבינה. האדם, בשל קושי להביא ל"שימוש פרקטי" אלוהות בלתי נשגבת, חילק אותה ל"מנות" ואספקטים אשר יסייעו לו בתפיסת ובתקשורת עם אותה האלוהות. באותה הנשימה, ניתן לומר כי אותם אלים ואלות הם בעצם המלאכים המוזכרים בספרי הקודש המונותאיסטיים - עדיין יצורים רבי עוצמה, אך כפופים לסמכות עליונה. מתוך האפשרויות שהזכרתי (ובטוחני שישנן עוד כמה, רק שכרגע איני נזכר בהן), ציינתי שאני קרוב יותר לאמונה ב"אלים הקטנים" - אלים אשר לא בהכרח יצרו את העולם, אינם כל יכולים וכל יודעים, וחיים בצורה סימביוטית כזו או אחרת עם האדם ויצורים אחרים. אלים אלו לקחו על עצמם תפקידים כאלה ואחרים, ועשויים להשתנות לחלוטין בין שבט לשבט, עם לעם ואף איזורים גיאוגרפיים שונים. גישה זו מכונה לעיתים גם "פוליתאיזם קשה". לצד זה אני גם מוניסט (מאמין במקור אחד משותף להכל ואחדות של היש והאין. נראה כמו סתירה, אבל אני כבר יישבתי אותה אצלי). בעקבות כל ההקדמה הארוכה הזו, אני חושב שאני כן פתוח לרעיון של תיאוגוניה (לידת אלים) מודרנית, וכמו כן היעלמות אלים (מוות של אלים) ואהלהה של בני אדם.
 

escorpioni13

New member
במילים פשוטות

מסכים מאוד עם עניין האנשה של כוחות הטבע .......ויצירת אל שיענה על הסגולות האלה
 

5halo

New member
האמת?

שבחיים לא חשבתי את זה אולי הקללה שלי היא שאני מקבלת דברים כמו שהם ולא חופרת בהם לעומק אז שאלות שכאלו לא גרמו לי לתהות בעבר.
 

escorpioni13

New member
אלים לפי נושא

דעתי אין דבר כזה אלים חדשים לא יכולים לקום ולא למות ....... אבל ע"י הפנית אנרגיות לדמות מסויימת שקשורה לכוחות מסויימים בטבע , אנו נותנים לרעיון או לדמות כח .... . ככול שיותר אנשים סוגדים לאותו כח הוא מקבל עוצמת אנרגיות גדולות יותר האם אני מאמין שבאמת קיים האל של הדברים כפי שהם אמורים להיות ? לא !!!! אבל סביר מאוד שאניח מנחה ל"ביליקן" כאשר ארצה שמשהו יקרה על הצד הטוב ביותר או האם אני מאמין שביערות מקפץ לו "סרנונו " ......לא בובן הפיזי אבל נתנו את השם לכח המיוצג ע"י הדמות .....ןבצורה מטאפורית הוא מקפץ לו שם לכן אפשר פשוט ליצור אלים חדשים שמייצגים כוחות או דברים בטבע
 

neophile

New member
תיאוגניה

אם האלים הם ממש יצורים מאיזה מימד גבוה יותר , אז גם הם יכולים להיוולד ולמות . אבל קשה לי להאמין במיתולוגיה כזאת או אחרת , אם כי אני כן מתחבר לסיפור התיאוגניה המוקדם , לקונספט של האלים הפרימורדיאלים שזה מתחבר לי לפילוסופיה של הדאויזם והקבלה אבל לאלים האולימפיים או של כל מיתולוגיה אחרת אני לא ממש מתחבר . במובן מסויים אלים כמו האולימפיים נולדים ומתים , הם משתנים כמו שהאנושות משתנה אם כי ייתכן שכמו בקבלה ההרמטית הם קשורים לספירה מסויימת .
 
למעלה