האדם הכי חכם...

1. האותיות הקשורות יוצרות מילה. המילים יוצרות משפט. המשפטים יוצרים פיסקה.
2. אגב, יש גרסאות ללא "בעל קומה".
3. ותרשה לי לצטט מתוך המדינה לאפלטון, סיום ספר ראשון: (אחרי דיון בשאלה מהו הצדק?) "...וכל זה מידך, תראסימכוס! כיון שהיית נוח עמי וחדלת מחרונך. ואמנם עדיין לא השביעתני סעודה זו כל צרכה, אבל אני החייב ולא אתה. שהרי כאותם הלקקנים החוטפים והטועמים מכל מאכל שהוגש מבלי שנהנו כראוי מן הקודם לו – כך אף אני בעיני; כי קודם שמצאנו מה שעִיַנו בו בתחילה, הצדק מה טיבו, כבר קפצתי מענין זה ופניתי אל העיון בו, אם מדה רעה הוא וסכלות או חכמה ומדה טובה, ואחר כך כשנתגלגל בינינו הדבור, שהעוֶל מועיל יותר מן הצֶדֶק, שוב לא יכלתי להתאפק מלקפוץ מהענין ההוא לענין זה, עד שמכל השיחה לא העליתי אלא זה, שאיני יודע כלום; כי כל זמן שאין אני יודע, הצדק עצמו מה הוא, קשה שאדע אם אמנם מדה טובה הנהו ואם לאו, ואם מי שמחזיק בו אינו מאושר או מאושר."
(תרגם מיוונית: צבי דיזנדרוק, מהדורה מחודשת בידי י. מ. ספרים, 2021)
 

סירוניטוש

Active member
1. האותיות הקשורות יוצרות מילה. המילים יוצרות משפט. המשפטים יוצרים פיסקה.
2. אגב, יש גרסאות ללא "בעל קומה".
3. ותרשה לי לצטט מתוך המדינה לאפלטון, סיום ספר ראשון: (אחרי דיון בשאלה מהו הצדק?) "...וכל זה מידך, תראסימכוס! כיון שהיית נוח עמי וחדלת מחרונך. ואמנם עדיין לא השביעתני סעודה זו כל צרכה, אבל אני החייב ולא אתה. שהרי כאותם הלקקנים החוטפים והטועמים מכל מאכל שהוגש מבלי שנהנו כראוי מן הקודם לו – כך אף אני בעיני; כי קודם שמצאנו מה שעִיַנו בו בתחילה, הצדק מה טיבו, כבר קפצתי מענין זה ופניתי אל העיון בו, אם מדה רעה הוא וסכלות או חכמה ומדה טובה, ואחר כך כשנתגלגל בינינו הדבור, שהעוֶל מועיל יותר מן הצֶדֶק, שוב לא יכלתי להתאפק מלקפוץ מהענין ההוא לענין זה, עד שמכל השיחה לא העליתי אלא זה, שאיני יודע כלום; כי כל זמן שאין אני יודע, הצדק עצמו מה הוא, קשה שאדע אם אמנם מדה טובה הנהו ואם לאו, ואם מי שמחזיק בו אינו מאושר או מאושר."
(תרגם מיוונית: צבי דיזנדרוק, מהדורה מחודשת בידי י. מ. ספרים, 2021)
מי שמחזיק בו מאושר. :) תודה רבה על הציטוט. :)
 

הלה מורז

New member
נכון
לכן אני אומרת
יודע את שיודע ויודע שיש לו עוד לדעת לאינסוף
שבת שלום
 
אדם חוטא כשאינו מתחשב ברצונות האחרים. חובה להתחשב ברצונות האחרים כדי לא לכפות את רצונך על האחר. הבעיה בזה היא שהרבה פעמים זה יחסי וקשה לדעת איפה בדיוק הגבול מתי זה חוסר התחשבות ומתי זה שמירה על הנאות החיים הפרטיות שלנו. אני מניח שיש זכויות אדם בסיסיות שעליהן צריך לשמור, למשל הקיום. צריך להשתדל שטוב של אדם אחד לא יבוא על חשבון הטוב של אחרים. לא חובה לעזור, אבל אסור לעשות רע. כל אחד חשוב לעצמו ולכן חשוב לעולם בכלל.
 
נערך לאחרונה ב:
אדם חוטא כשאינו מתחשב ברצונות האחרים. חובה להתחשב ברצונות האחרים כדי לא לכפות את רצונך על האחר. הבעיה בזה היא שהרבה פעמים זה יחסי וקשה לדעת איפה בדיוק הגבול מתי זה חוסר התחשבות ומתי זה שמירה על הנאות החיים הפרטיות שלנו. אני מניח שיש זכויות אדם בסיסיות שעליהן צריך לשמור, למשל הקיום. צריך להשתדל שטוב של אדם אחד לא יבוא על חשבון הטוב של אחרים. לא חובה לעזור, אבל אסור לעשות רע. כל אחד חשוב לעצמו ולכן חשוב לעולם בכלל.
 
מה שלרוב האנשים קשה להבין, מי שקל לו להבין אותם חכם. ככל שאדם יכול להבין דברים יותר קשים להבנה, הוא חכם יותר.
 
למעלה