האור כמדד לזיהוי זיהום כויראלי או בקטריאלי

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
האור כמדד לזיהוי זיהום כויראלי או בקטריאלי

צוות מאוניברסיטת בן-גוריון, שכלל בין השאר את הדוקטורנטית דריה פרילוצקי, גילה כי בעזרת מדידת עוצמת פליטת האור ניתן לדעת האם זיהום הוא ויראלי או חיידקי. האור מהווה מדד ליכולת התאים הבולעניים (פגוציטים) להיאבק בזיהומים בגוף האדם ועל יכולת התאים לייצר רדיקלים חמצניים ועוצמתו מרמזת על סוג הזיהום שקיים בגוף. כך אפשר יהיה להימנע ממתן אנטיביוטיקה מיותרת שאינה יעילה מול זיהומיים ויראליים. קישור לכתבה מערכת החיסון- ויקיפדיה
 

deathcaster

New member
ממממממממ.............

לא יותר פשוט לעשות בדיקת שקיעת דם שעולה פחות כסף ולוקחת פחות זמן?
 

peach20

New member
לדעתי הרעיון כאן הוא קצת אחר...

וטכנולוגיה שעוזרת גם לאבחן עוצמת התנגדות חיסונית או תגובות חיסוניות באופן מורכב יותר ולא רק את עניין הזיהום הבקטריאלי או הויראלי.
 

deathcaster

New member
תגובה

אני לא ממש מבין איך מבדיקת עכירות לפני שעושים הפרדה תאית ניתן להבדיל בין תאי דם ובין תאים פתוגניים. לא הבנתי מה החידוש במחקר הזה.
 

peach20

New member
אולי הם לוקחים בחשבון את החזרת האור

של תאי הדם ואז מחשבים את זה כך...
 

deathcaster

New member
לא לפי מה שקראתי, בערב אני אקרא שוב...אני

באמצע העבודה... ולכן אני סתם מקשקש
 
מה? שקיעת דם מוחשת בשלל מצבים...

גם זיהומים ויראלים יכולים לגרום לשקיעת דם מוחשת וגם זיהומים חידקיים. גם מחלות גידוליות ומחלות אוטואימוניות גורמים לשקיעת דם מוחשת... מדד אחר שמשמש בבתי חולים הוא הCRP שזיהום חידקי מעלה אותו יותר לעומת זיהום ויראלי אבל גם זה לא חד משמעי. אפשרות אחרת היא להסתכל על הספירה המבדלת אם יש הרבה PMN זה סוגסטיבי יותר לחידק והרבה לימפוציטים סוגסטיבי לוירוס אבל גם זה לא חד משמעי. לפי הקליניקה (אנמנזה ובדיקה פיזיקאלית) כן אפשר לדעת לעיתים אם מדובר בוירוס או בחידק. אם מה שכתוב שם נכון, עובד, מהיר ויהיה מספיק זול כדי להיכנס לבתי חולים אז זה ממש טוב ולעניות דעתי יקל מאוד על העבודה וימנע מתן אנטיביוטיקה מיותרת. אני לא ממש מבין גדול אבל אולי אפילו מועמד לנובל, נראה הרבה יותר פרקטי מקריסטלוגרפיה של ריבוזום
 

deathcaster

New member
תגובה

"מה? שקיעת דם מוחשת בשלל מצבים..."- נכון, אך היא מעידה על מצב לא תקין. כמובן שהיא לא בדיקת STANDALONE כנ"ל לגבי CRP שהיא כן בדיקה מבדלת (לא רק בבתי חולים, גם בקופות החולים). ספירה מבדלת- לוקח המון זמן ואז כבר אין טעם אם אנו רוצים בדיקה שתחסוך לנו זמן. "לפי הקליניקה (אנמנזה ובדיקה פיזיקאלית) כן אפשר לדעת לעיתים אם מדובר בוירוס או בחיידק."- וגם זה רחוק מלהיות חד משמעי, במיוחד אם לא יודע שלחולה יש מחלות כרוניות כלשהן (למשל מחלה אוטואימונית כמו MS או LUPUS SLE), זה יכול לתעתע בסימפטומים. אני סקפטי לגבי השיטה הנ"ל, יש יותר מדי גורמים משפיעים שיכולים להפריע על אמינות הבדיקה שתורמים לסקפטיות שלי, אך ניאלץ להיות סבלניים.
 
רק לתקן

במיון אפשר לקבל תשובה של ספירה מבדלת תוך שעתיים בערך, וגם זה בגלל העומס. טכנית הבדיקה לוקחת רק כמה דקות ככל הנראה, זה לא תרבית שצריך לחכות שמשהו יצמח... ממה שראיתי, לCRP מיחסים חשיבות גדולה יותר כשמדברים באבחנה בין וירוס לחיידק. אנמנזה ובדיקה פיזיקאלית זה הדבר החשוב ביותר. נכון שלא תמיד אפשר להבדיל אבל בהרבה מאוד מקרים אפשר להבדיל בצורה חד משמעית. [לא הבנתי למה התכוונת כשאמרת שמחלות כרוניות ממסכות על ההבדלים אבל MS ולופוס הן מחלות נדירות יחסית... זו נקודה מינורית בהחלט, לעניות דעתי]. אם אתה סקפטי אז לי נשאר רק להצטער.. כבר קיוותי לאיזו פרצת דרך בגישה לחולה במחלה זיהומית.
 

deathcaster

New member
ממממממ........

"במיון אפשר לקבל תשובה של ספירה מבדלת תוך שעתיים בערך, וגם זה בגלל העומס. טכנית הבדיקה לוקחת רק כמה דקות ככל הנראה, זה לא תרבית שצריך לחכות שמשהו יצמח..."- לא ממש, לרוב עושים את זה עם צביעת "גימזה" כל התהליך לוקח כ-45 ועם בירוקטיה אז שעתיים - שלוש. יש עוד שיטות שמקצרות, עם מכשור מתקדם, אבל עדיין ארוך מדי. לגבי CRP, כבר ציינו זאת, ושוב זה לא STANDALONE, על פיה בלבד, לא יפול ולא יקום דבר
"לא הבנתי למה התכוונת כשאמרת שמחלות כרוניות ממסכות על ההבדלים אבל MS ולופוס הן מחלות נדירות יחסית... זו נקודה מינורית בהחלט, לעניות דעתי"- כשמדובר באותו חולה, זה לא מינורי כלל ויכול לסכן חיים אם לא מתחשבים בזה. "אם אתה סקפטי אז לי נשאר רק להצטער"- אל תצטער, אני תמיד סקפטי.
"כבר קיוויתי לאיזו פרצת דרך בגישה לחולה במחלה זיהומית."- חכה כשאסיים את הדוקטורט, זה בדיוק הנושא שלי
 
מבדלת זה לא ארוך מידי, כמעט כל מי שפונה למיון

יקחו לו ספירה מבדלת לפני שיחליטו אם לתת אנטיביוטיקה או לא.
 

deathcaster

New member
לא סותר את מה שכתבתי, וללא שום קשר גם

לא נותנים ולא נתנו אנטיביוטיקה במיון כל כך מהר לאף אחד.
 
לא הבנתי למה לדעתך ספירה מבדלת היא בדיקה

שהתוצאות שלה מגיעות לאט מידי. הרי שעתיים זה זמן מאוד קצר ובמרבית המקרים אפשר לעכב את ההחלטה על טיפול בשעתיים. רצית תוצאות תוך 2 דקות? משהו כמו סטיק לשתן?
 

deathcaster

New member
תגובה

בוא נעשה סדר, אני חושב שב-99% מהמקרים, שעתיים הוא זמן סביר פלוס לבדיקה. אבל ברוח הכתבה שפתחה את השרשור, אני בהחלט רוצה או מקווה בעתיד לבדיקה אמינה ומהירה, מדוע לא לחשוב על בדיקה לאבחנת דלקת וטיב הדלקת בזמן קצר מאוד? בשביל זה אנו כאן, לא? תחשוב אם דבר כזה יהיה אפשרי, כמה זמן, כסף ושעות עבודה אנו נוכל לחסוך, שלא לדבר על שיפור איכות החיים של חולים וזמן תגובה מקוצר שיכול להציל חיים במקרים מסוימים גם אם הם לא שכיחים. הרי בדיקת ה-CRP במהותה היא די קצרה, ועובדת באותו עיקרון של הסטיק של בדיקת ההריון, אז כן...מדוע לא להפוך את הרעיון ליישומי ומהיר? נשמע לי דווקא אחלה רעיון.
 

עוזרים

New member
יש בדיקת רעלים במים בצורה הזו

שמים במים חידקים ומאירים עליהם אור אולטרה סגול. הם זורחים. במידה שיש רעלים במים הם מושמדים ואז כמות האור יורדת או קטנה לגמרי.
 
למעלה