האימפריאליזם האמריקני- לאיתמר

pilot23

New member
האימפריאליזם האמריקני- לאיתמר

שלום, אשמח אם תוכל לעשות קצת סדר. בסיכומים שלך ובתשובות לשאלוני בגרות שמצאתי באתר של יואל גבע מוזכרים כל מני גורמים לאימפריאליזם .. ואז פתאום בספר של פלורסהיים( עמ' 158) היא מזכירה שם סיבות שלא מופיעות לא בסיכום שלך ולא ביואל גבע: קץ הספר, המשבר הכלכלי וכו'.. האם תוכל לומר לי מהן הסיבות? יש פה בלאגן אחד גדול... תודה.
 

pilot23

New member
עוד שאלה קטנה

בנושא של מבדלנות למעורבות... העניין של הסכמי השלום - חוזה ורסאי ירד במיקוד , נכון?
 
האימפריאליזם האמריקני

אין הבדל. הסיבות המוזכרות בספר של פלורסהיים פשוט מנוסחות קצת אחרת: כשפלורסהיים כותבת: "קץ הספר" הרי שבסיכום הדברים כתובים באופן קצת שונה אך הכוונה היא זהה: "כמו כן, בסוף המאה ה-19, עת השלימה את ארה"ב את ייעודה הגלוי והיא נפרשה עתה בין שני האוקיאנוס...". שני הנוסחים מתייחסים לאותו תהליך - סוף הספר, לארה"ב, כבר אין לאן "להתקדם" מבחינה גיאוגרפית, בעיקר לאור העובדה שה"ספר" נתפס (ראי גם אצל טרנר) כערך חיוני בהתפתחותה של ארה"ב מבחינה כלכלית וכאומה. לגבי משבר כלכלי, שפלורסהיים מזכירה, הרי שזה רק עוד מרכיב לסיבה שמופיעה בסיכומים. הסיכום מתייחס לחשיבות האימפריאליזם במובן הכלכלי של שליטה על חומרי גלם ונגישות לשווקים חדשים, דברים שנובעים או מתחזקים בעת של משבר כלכלי. אין סתירה בין הדברים. הפרט אצל פלורסהיים פשוט מחזק ומרחיב את ההסבר.
 
מבדלנות למעורבות

הנושא "מבדלנות למעורבות: גורמי ההצטרפות של ארה"ב למלה"ע ה-1, חזון ההסר העולמי החדש של וילסון בועידת השלום בפריז" - לא ירד במיקוד ויש ללמוד אותו במלואו.
 

pilot23

New member
לאיתמר- המשך

כן, אני יודעת שחזון הסדר העולמי החדש וגורלי לא ירד במיקוד.. אבל בהמשך בעמ' 167 בפלורסהיים כתוב "הסכמי השלום- חוזה ורסאי " .. גם את זה צריך ללמוד ? ובנוסף בעניין מדיניות החוץ(דוקטירנת מונרו וכו')... יש בעמ' 154 בפלורסהיים נושא" התרחבותה הטריטוריאלית של ארה"ב", צריך ללמוד את זה? תודה :)
 
ורסאי

ועידת השלום בפריז הובילה לחוזה ורסאי. חוזה ורסאי מסמן את הפער בין האידיאולוגיה של וילסון למציאות האירופאית והיא חלק מנושא ועידת השלום בפריז. לגבי עמ' 154, אין צורך להכיר את כל הסקירה של ההתרחבות הטריטוראילית של ארה"ב, ודאי לא לענין נושא האימפריאליזם האמריקני - אלא רק לדעת את הקשר בין סיום הספר לתחילת האימפריאליזם. כמו כן, הכרת שתיים-שלוש תחנות מרכזיות בהתפשטות הטריטוריאלית עשויה לסייע בהבנת נושא הספר.
 
למעלה