האם היקום בו אנחנו חיים הוא הולוגרמה?

האם היקום בו אנחנו חיים הוא הולוגרמה?

http://www.mako.co.il/hix-nature/space/Article-5aea57314b84341006.htm

כתבה מעניינת שמראה שהתקבלו חיזוקים לתיאוריה שהיקום שלנו הוא הולוגרמה.
אני לא יכולה שלא לחשוב... אם הכול הולוגרמה- אז מי אנחנו בעצם, ומה אנחנו עושים כאן? מעניין אותי מה אחרים חושבים על זה. מה אתם אומרים?
 
ובכן, כדי להעמיד דברים על דיוקם...

למעשה מדובר בסברה (תיאוריה שעדיין אין לה הוכחה) שפותחה מתמטית ע"י הפיזיקאי חואן-מרטין מלדסנה, בהקשר לתיאוריה הפיזיקלית הידועה כ - "תיאוריית המיתרים" וזכתה לכינוי "העיקרון ההולוגרפי". הכתבה הבאה מסבירה את מקור אי ההבנה:
http://www.universetoday.com/107172/why-our-universe-is-not-a-hologram/

בצורה מאוד מופשטת, העיקרון ההולוגרפי הנ"ל אומר שכדי למדוד אירוע או תהליך בתוך מרחב מסויים, אפשר למדוד משהו על פני השטח של אותו מרחב בלי להכיר את תוכנו. בכתבה הנ"ל מביאים דוגמה של מכונית נוסעת: נניח שיש כביש באורך של 10 מייל, שמתפתל בין שתי נקודות. איננו מכירים את פיתולי הכביש, אבל צופים בנקודות ההתחלה והסיום שלו. אם אנו רוצים לדעת האם מכונית שנוסעת על אותו כביש עברה את גבול המהירות המותרת, אנחנו יכולים לרשום את זמני המעבר בנקודות ההתחלה הסיום שלה ולחשב את מהירותה הממוצעת בכביש. אם זו גבוהה מגבול המהירות המותרת, אז כמובן שהמכונית עברה אותו. עדיין, איננו יודעים את כל מה שקרה בדרך: אם נהג המכונית נסע בחלק מן הדרך מהר מן המותר, ובחלק אחר לאט מן המותר, ובסופו של דבר מהירותו הממוצעת נמוכה מן המותר - הוא עבר את גבול המהירות בקטע מסויים ולא נגלה את זה.

בנוסף, שני המאמרים שמובאים בקישורים בכתבה של mako מתייחסים לבדיקת הסברה ביקום היפותטי מסויים, לא היקום שאנו חיים בו.
 
למעלה