האם הניאנדרתלים והממותות ישובו להלך בינינו?

תשווה במספרים גדולים

את רמת החיים הממוצעת במערב לשאר העולם. אחוז ניכר של אנשים בעולם עדיין מרוויחים דולר או שניים ליום בזמן שתרבות הצרכנות במערב לא יודעת מעצורים.
 

Charles Darwin

New member
נראה לך שאני משווה לאפריקה?

אני משווה בעיקר למזרח אסיה. ראה למשל כאן. הגשרים האמריקאים ברשימה נבנו ב-1931, 1937 ו-1964. 14 גשרים סינים הצטרפו לרשימה רק ב-2013, כלומר קצב של גשר חדש כל שבועים לעומת גשר אחד ב-76 שנים בארה"ב (מאז 1937), שזה בערך פי 2,000. ארה"ב השיקה את מעבורת החלל הראשונה לפני למעלה מ-30 שנה וכיום היא לא יכולה אפילו לאייש את תחנת החלל הבינלאומית בכוחות עצמה. התעשיה של דטרויט הפכה לעיי חורבות וערך הנדל"ן ירד אולי במיליון אחוז במקומות רבים בעיר.
 
מדד עוני משקף את המציאות

היום יומית שאנשים חווים:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_percentage_of_population_living_in_poverty

בטבלה יש את אחוז האוכלוסיה שמשתכרת פחות מ 1.25 ו 2 דולר ליום בלבד ולא רק אפריקה מככבת שם.

באותה סין שבונה בהיקפים חסרי תקדים עדיין 13% אחוז מהאוכלוסיה מרוויחים פחות מ 1.25 דולר וכ 30% פחות 2 דולר ליום! בהודו המצב עוד גרוע בהרבה עם 33% ו 69% אחוז מהאוכלוסיה שמשתכרים פחות מהמשכורות העלובות האלה!!

בקולומביה, כמו במצרים, 16% מהאוכלוסיה מרוויחים פחות מ2 דולר ליום ובבוליביה 26%!

במדינות מזרח אירופה יש אכן שיפור מרשים במדד העוני אבל שם מרוכז חלק קטן יחסית של אוכלוסיית העולם וירידה תלולה בקצב גידול האוכלוסיה (לא אתפלא אם בבנגלדש ופקיסטן האולטרה עניות יש יותר אנשים מאשר בכל מזרח אירופה ואם לא אז תוסיף את אינדונזיה).
 

Charles Darwin

New member
רני, אני לא סתם מתווכח, הלוואי ואתבדה.

אני לא מדבר על איכות חיים (שהיא אכן עדיין גבוהה בהרבה במערב) אלא על המגמה בפיתוח ותיעוש. איכות החיים הגבוהה במערב התאפשרה בזכות פיתוחים טכנולוגיים בלתי נתפסים שמאפשרים חיי נוחות גם אם רק 10% מהאוכלוסיה הם יצרניים.

ראה רשימה נוספת של גשרים. הפעם אני מבקש להפנות את תשומת לבך לרשימה לפי timeline למטה. שים לב שבמשך 2000 שנה הגשר הגבוה ביותר נבנה תמיד בידי אירופאים. הגשר המערבי האחרון להחזיק בתואר נבנה ב-1929 ושמר על מעמדו עד 2001. מאז הבכורה עברה לסין, ששברה את השיא של עצמה עוד פעמיים נוספות בינתיים. איפה אירופה? איפה צפון אמריקה? אני לא מנסה לטעון שיש סיבה אחת יחידה למצב העגום הנ"ל - כנראה שיש לכך כמה גורמים. זה לא רק שסין מתפתחת - משהו רע קרה למערב. אני לא יודע בדיוק מתי זה קרה, אבל הסימנים מצביעים לאזור שנות ה-60.
 
סין חוזרת לבכורה

שם היא היתה חלק ניכר מההיסטוריה. למעשה רק לאחר למהפכה המדעית תעשיתית באירופה הפכה האחרונה ממקום משני למרכז העולם.

אם אני לא טועה, בימי הביניים, חלקה של היחסי של סין בהון העולמי היה עוד יותר גדול משל היום. כשקולומבוס יצא למסעו לסינים היה את הצי הגדול בהיסטוריה עד אז עם ספינות שמגמדות את זו של קולומבוס. לסינים היה פחות עניין להשתלט על העולם ומסיבות פנים פוליטיות הקיסרים שלהם אף החליטו לפרק את אותו צי עצום.

בכל אופן הקפיטליזם, לאחר שחיסל ביעילות את כל השיטות המתחרות, משחרר באופן שיטתי את האדם הממוצע כדי שזה יהיה חופשי לצרוך ולייצר ולבסוף יוביל גם לחופש פוליטי ולחיק הליברליזם.

אומנם יש דוגמאות למדינות בהן יש חופש כלכלי ללא חופש פוליטי כמו מאלזיה, הונג-קונג ובעבר צ'ילה אבל לא בטוח שזה מצב יציב פוליטית לאורך זמן כמו דמוקרטיה (דגש על יציבות ולא בהכרח על יעילות). מצד שני לא תמצא דוגמא ולו אחת לחופש פוליטי ללא קפיטליזם (חופש כלכלי).
 

Charles Darwin

New member
הטענה שאירופה היתה משנית בעולם זו המצאה נבזית

ובכל מקרה, כאמור, לא מדובר רק בפריחה של סין אלא בדעיכה של המערב. המערב עדיין עשיר כפי שביל גייטס עדיין יהיה עשיר גם אם ירד מרוב נכסיו. "יציב פוליטית לאורך זמן כמו דמוקרטיה" זה אוקסימורון. לא רק שהדמוקרטיה ה"ליברלית" במתכונתה הנוכחית קיימת רק 50 שנה, אלא יש סימנים ברורים לכך שזו היתה תקופה של דעיכה. ואני חושש שהרע עוד לפנינו.
 
לסין היה 80% מההון בעולם לפני אלף שנים

למעשה עד לפני כ 200 שנים לסין היה שליש מההון העולמי ואז היא צנחה עד לשפל של פחות מ 10% במהלך המאה ה 20 כשעכשיו היא מתחילה לחזור למימדים ההיסטוריים שלה.

תראה פה למשל:
http://www.chinawhisper.com/chinas-historical-gdp-share-in-the-world

"דמוקרטיה ה"ליברלית""
אין דבר כזה דמוקרטיה לא ליברלית (כלכלית ופוליטית). היו מעט מאד נפילות של דמוקרטיות ליברליות וגם הן לא היו יציבות (כמו גרמניה הנאצית). הקושי הוא בתמיכה באוכלוסיות ענק מה שמחייב את היעילות הקפיטליסטית (חופש כלכלי) וזאת לאורך זמן לא סובלנית לחוסר חופש פוליטי.

הליברלים הנאיבים (אנשי שמאל כביכול) לא תופסים את חשיבותו המכרעת של הקפטליזם (המרושע לדידם) בכל הסיפור הזה ושלא ניתן להתיר את הקשר בין כלכלה לחופש לחירות אישית מלאה.
 

Charles Darwin

New member
גם אם זה נכון, הון זה לא הכל בחיים.

נראה לי שקתדרלה או טירה ממוצעת באירופה של ימי הביניים שמה בכיס הקטן את רוב המקבילות שלה בעולם.

"למעשה עד לפני כ 200 שנים לסין היה שליש מההון העולמי ואז היא צנחה עד לשפל של פחות מ 10% במהלך המאה ה 20"

זו לא צניחה גדולה בעיני - ומן הסתם ניתן להסביר אותה בצמיחה היחסית של המערב ויפן ולא בדעיכה של סין.

"אין דבר כזה דמוקרטיה לא ליברלית"

לא אמרתי ליברלית - אמרתי "ליברלית" - ויש בהחלט דמוקרטיות כאלה: יפן ודרום קוריאה למשל. אמנם גם שם יש בעיות, בעיקר ילודה נמוכה, אבל הם לפחות החכימו לשמור על המשאב היקר ביותר - האוכלוסיה.
 
שיעורי ילודה נמוכים

האמת שאני רוצה לפתוח דיון חדש בנושא דמורגרפיה של לקטים ולאורך ההיסטוריה כי זה נושא עם תובנות מעניינות.

אוכלוסיה עם שיעורי ילודה נמוכים (קטן מ 2.1 שזה שיעור אי גידול) כמו יפן או שבדיה מגיעה למצב בו שיכבת הצעירים צרה ביחס למבוגרים כשלבסוף אין מספיק צעירים כדי לספסד את המבוגרים. אחת האופציות להתמודד עם המצב הזה הוא ע"י אישור הגירה של צעירים נוספים כדי לספסד את המבוגרים. זה בעייתי מסיבות פוליטיות בכל מדינות המערב שלמעשה מנסות לתמרץ את האוכלוסיה המקומית להביא יותר ילדים ולרוב ללא הצלחה (ז'ק שירק למשל קידם תוכנית כזאת משום פחד מהגירת ערבים).

לגבי מצבה של אירופה בימי הביינים רק אציין שפיבונצי שגר בילדותו בצפון אפריקה המוסלמית הכניס את השיטה העשרונית לשימוש באירופה רק במאה ה 13. אירופה תחת שילטון הכנסיה ידעה מאות שנים של סטגנציה מוחלטת עד למעשה שהמגפה השחורה ולותר עירערו את שלטון הכנסיה שלמעשה דיכאה כל קידמה (לכאורה מצפים שאותו גזע ארופאי "עליון" לא יפול למלכודת שכזאת).
 

Charles Darwin

New member
"לכאורה מצפים שאותו גזע ארופאי "עליון"

לא יפול למלכודת שכזאת"

למה לא? הם נפלו טוב טוב למלכודת ההגירה שהעלית. זה יכול לקרות גם לטובים ביותר - גם הצפון קוריאנים (IQ משוער 105 במערב) נלכדו תחת משטר קצת בעייתי. מעניין שאין מדינה מזרח אסייתית אחת לרפואה (יפן, קוריאה, סין, טאיוואן, סינפגור, הונג קונג או מקאו) שנפלה לבלוף ההגירה, ומצד שני אין מדינה מערב אירופאית / צפון אמריקאית אחת משמעותית ש*לא* נפלה למלכודת הזו. אני בטוח שזה לא קשור לשטיפת המוח האינטנסיבית בחסות חבריך הליברלים ה"אמיתיים" ששולטים במערב ביד ברזל, אך לא סופרים אותם במזרח אסיה.
 
סין חריגה בהקשר של מהגרי עבודה

מסתבר שבסין יש הכי הרבה מהגרי עבודה לא חוקיים בעולם וכמעט כולם... סינים. איך זה קורה? בסין אין חופש תנועה וצריך אישור מיוחד כדי לעבור ממחוז למחוז. אלא שעברו ללא אישור נחשבים למהגרי עבודה לא חוקיים וכמו במדינות אחרות הם חשובים מאד לכלכלת סין. חלק ממהגרי העבודה הם ילדים "לא רשומים" שנולדו בניגוד למדיניות הילד היחיד שבסין.

יפן כבר התחילה לעשות רפורמות במדיניות ההגירה בגלל הזדקנות האוכלוסיה להזכרתי. ביפן יש מסורת לפיה נשות המשפחה מטפלות במבוגרים מה שנותן להם לחמוק מתלות בהגירה אבל לא לעולם חוסן.

מאמר מעניין בנושא:
http://www.japantimes.co.jp/opinion...his-be-abes-new-growth-strategy/#.Ud5uim1i1I0
 

Charles Darwin

New member
עד מתי תירוצים יעלוזו?

אפשר למצוא אלף ואחת סיבות למה אין הגירה המונית במזרח אסיה כפי שיש במערב. ברגע שהסיבה האחת ההגיונית והסבירה היא טאבו, הדמיון מתפרע וממציא הסברים מפה ועד הודעה חדשה. כשהליברלים ה"אמיתיים" שלך משתיקים ומכפישים את כל מי שמעז להציע את ההסבר ההגיוני והסביר, אין ברירה אלא למצוא הסברים אלטרנטיביים - דחוקים ככל שיהיו. זה נכון בעיקר בהקשר של הבדלים בשגשוג בין אוכלוסיות, אך במידה מסוימת גם בהקשר של הבדלים במדיניות בין המזרח למערב. זה לא ברור למה היפנים לא מעוניינים להזרים המוני מהגרים מהעולם השלישי, גם אם לכאורה חסר להם כוח אדם? הם בקושי מוכנים לקבל קוריאנים.
 
גם הצרפתים והשבדים לא רוצים

אבל התרבות שלהם לא מאפשרת להם למשוך עוד קצת זמן כמו שהיפנים עושים והאמת שלא הייתי ממליץ לאף מדינה לאמץ את התרבות היפנית שבהינתן התחזיות הדמוגרפיות גם תהיה חייבת לאמץ את דרכי המערב (כראיה יש את הרפורמות שהזכרתי).
 

Charles Darwin

New member
אולי יפן תהפוך את עורה (תרתי משמע)

אולי אפריקה תהפוך לאירופה בעוד 97 שנה, כפי שניבאו בפורום. אולי סבתא תהיה אוטובוס. אבל בוא נהיה קונקרטיים, כמו שדייהטסו
אוהב.

"לא הייתי ממליץ לאף מדינה לאמץ את התרבות היפנית"

נכון - השיטה האמריקאית עדיפה.
 
הומופוביה?

אני דווקא לא אמרתי שזה לא מוסרי לשכור רחם הודי לצורך הבאת ילדים אבל לדעתי מי שאומר שזה לא מוסרי להחיות ניאנדרתלי צריך, עפ"י כלל השקילות, גם להתמודד עם המוסריות של הבאת ילד ע"י השכרת רחם הודי או למשל הבאת ילד במדינות בהן יש איכות חיים נמוכה מאד כמו ניגריה (האם זה מוסרי לאסור הבאת ילד למצב שכזה?).
 

דייהטסו

New member
בביטוי הומופוביה

התייחסתי לסטטיסטיקות על סיכויי הילד "ללקות" בהומוסקסואליות. לא זוכר מי דיבר על זה.
לגבי השיטות השונות להבאת ילדים לעולם, אני צריך פרטים מדוייקים יותר אם אתה רוצה התייחסות ספציפית.
באופן כללי, אתה מדבר על מקרים של קושי מוסרי כלהוא מצד אחד, ומצד שני רצון לגיטימי להורות, של הורה או הורים בלי קשר לנטיה המינית שלהם. זה קשה להכרעה, משפטית ומוסרית, ולא נפתור את זה כאן, זה לא שייך לפורום.
המקרה הניאנדרטלי שונה כי אין שום צורך לגיטימי, ואילו הבעיה המוסרית צועקת לשמיים.
 
הסיכוי מבוסס על מחקרים רבים ולא על דעה אישית

"המקרה הניאנדרטלי שונה כי אין שום צורך לגיטימי"
הבנת ההבדלים ממבנה המוח של מין אדם אחר יכול לעזור לנו בהבנת המוח שלנו וזה מאד חשוב. תחשוב על זה כמו ילד עם סוג דם נדיר מאד שיכול לעזור לאחרים או אנשים עם פגיעה מוחית קשה שבוחרים להשתתף במחקר (לא בכפיה כמובן אבל אולי עם תמריץ כספי).

"אילו הבעיה המוסרית צועקת לשמיים"
ומהי בדיוק אם יתנו לו זכויות אדם רגילות?
 

דייהטסו

New member
אז מה אם יש סיכוי מוגבר להומוסקסואליות

ההתייחסות להומוסקסואליות כמחלה היא הבעייתית בעיני.
הבנת ההבדלים בין מוח של הומו-סאפיינס למוח ניאדרטלי מסקרנת מבחינה מדעית, אך אינה מצילה חיים. היא תגלית מדעית בתחום התיאורטי, שיכולה לשמש לטוב או לרע. גם הצלת חיים, דרך אגב, לא מצדיקה ניסויים בבני אדם ללא הסכמתם, ראה אמנת ז'נבה. יש אינספור ניסויים בבני אדם שיכלו להיות מועילים יותר לאנושות אך אינם מבוצעים בגלל המגבלה המוסרית.
הבעיות המוסריות הצועקות לשמיים - כתבתי על זה בהודעה אחרת. זה כ"כ צועק, שדי מיותר לכתוב את זה בכל מקרה. אני עדיין מתקשה להאמין שאתה ודרווין מאמינים בכנות במה שאתם אומרים ולא מתווכחים לשם הוויכוח, ולכן אני פורש מהדיון.
 
לבחירת ההורים

אם להפיל עובר שעבורו יש סיכוי מוגבר לבעיות כולל התאבדות או בעייות נפשיות. אני לא בטוח שאפילו פסאודו-ליברלים יחסמו את ההורים מאינפורמציה וחופש בחירה שכזה.

אגב אני לא מבעי דעה אישית אלא מנסה להביע את הבעיתיות של השיפוטיות הסלקטיבית שלכם (ולדעתי לא עקבית):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10530625

The **substantially increased** lifetime risk of suicidal behaviors in homosexual men is unlikely to be due solely to substance abuse or other psychiatric comorbidity. While the underlying causes of the suicidal behaviors remain unclear, future research needs to address the inadequacies in the measurement of both sexual orientation and suicidality in population-based samples.

ביי,
רני
 
למעלה