האם הניסויי במאיץ החלקיקים LHC הוא בזבוז כסף?

האם הניסויי במאיץ החלקיקים LHC הוא בזבוז כסף?

שלום, מה עונים לאדם שטוען שהניסויי במאיץ החלקיקים LHC זה בזבוז כסף ושהיה עדיף להשתמש בכסף הזה כדי להאכיל רעבים באפריקה?
 

שזלונג

New member
סיכוי טוב שטכנולוגיות חדשות יתפתחו

כתוצאה מהמידע שנגלה מפעולת מאיץ ההאדרונים הגדול בצרן. טכנולוגיות כאלה יוכלו להועיל לאנושות באופן פרקטי, ואף להציל חיים. אני באופן אישי, כמתעניין במדע בכלל ובפיזיקה בפרט, מבין את הסקרנות המדעית ואת השאיפה להבנה טובה יותר של היקום. ומעבר לכך, ישנם בזבוזים אמיתיים של כסף. כמו למשל קמפיינים של בחירות או איים מלאכותיים למיניהם. (ראה ערך דובאי...)
 
אני אישית לא חושב שזה בזבוז של כסף

השאלה היא איך להסביר זאת בצורה משכנעת לאדם שחושב אחרת....
 
לאדם שמוציא דולר אחד בשנה, תקרא בזבזן?

אם תחלק את מחיר המאיץ (בין 5 ל-10 מיליארד דולר) לזמן שלקח לפתח אותו (14 שנה) ואחר-כך תחלק את התוצאה באוכלוסיית אירופה (כ-700 מיליון נפש), תקבל עלות כוללת של בין 50 סנט לדולר אחד לשנה לנפש. דולר אחד לשנה. זה כל הסיפור. האם זה מחיר מוגזם בשביל לדעת מעט יותר על היקום שבו אנחנו חיים?
 

Rtitan

New member
שילמד איפה הוא חי ויפסיק עם דמוגוגיה!!!

ורק מזיקים - אולי כדאי למשל לא להשקיע כל כך הרבה כספים בבניית כלי משחית, נשק ושאר חפצים שגורמים לכל הכאב, הרעב והמחלות? בכל מקום באפריקה שבו תמצא רעב למשל - תמצא גם מלחמה שגרמה לרעב הזה... כל מחנה פליטים שתמצא בו ילדים גוססים במצב של גביעה מתקדמת - תמצא גם את הכת הפסיכית השלטת התורנית שגרמה למצב הזה - לא תמצא איזה ניסוי מדעי שגרם למצב הזה. הטענה שאת הכסף (המאד מאד מועט!!) והמשאבים (המאד מצומצמים!!) שכבר משקיעים במדע היו צריכים להפנות ל"פתרון הרעב באפריקה" - היא דמגוגיה זולה של מי שפשוט טיפש מכדי להבין את הערך המוסף של המדע, או פופוליסט זול שרוצה למצוא את עצמו בכותרת עיתון ליגה ז' כלשהו... מחיר של מטוס B2 למשל - הוא 2.7 מיליארד דולר. 2.7 מילארד!!! ואחד כבר התרסק סתם כך כי היתה בעיה בחיווט המחשבים שלו... אז עשה לי טובה - שלח את מי שטוען את זה לפח האשפה הקרוב!
 

spake

New member
אני רוצה להבין משו...

אתה באמת חושב שהכסף הזה היה הולך להאכיל את האפריקאים? כולה 5 מיליארד מה עושים מזה ביג דיל......... אני חושב שזה תקציב קטן היו צריכים להשקיע יותר! זה שמדינת ישראל לא משקיע בחינוך/מדע לא אומר שככה זה בשאר העולם. הלוואי ובשנים הבאות נראה השקעות ומאמצים דומים בתחומי מדע נוספים. את הבעיות של אפריקה לא 5 מיליארד יורו יפתרו וגם לא 20....
 
5 מיליארד? בישראל מוציאים יותר על סיגריות ../images/Emo13.gif

מי שלא מאמין, מוזמן לעקוב אחרי "חישוב פרמי" הבא: אם נניח ש-2/3 מאוכלוסיית ישראל הם בוגרים, ושרבע מהאוכלוסייה הבוגרת מעשנים, ושכל אחד מהם מעשן קופסה ליום, אז נקבל: 6 מיליון כפול 2/3 כפול 1/4 כפול 365 ימים בשנה = 365 מיליון קופסאות סיגריות. ובמחיר של 10 שקל לקופסא (שזה ממש מחיר רצפה לסיגריות) זה יוצא 3.65 מיליארד שקל, שהם כמיליארד דולר בשנה. קלטתם את זה? במשך אותם 14 שנה שבנו את מאיץ ה-LHC, המדינה הפצפונת שלנו ביזבזה לא פחות מ-14 מיליארד דולר על "הזכות" לסרטן את עצמנו למוות. ותחשבו על זה
 

spake

New member
יפה.....

לפחות משהו יצא מהקורס קירוב ושיערוך..........:)
 

baudrate

New member
התשובה לכך מורכבת משני חלקים

1. מהו הערך בידע שאנו צוברים תוך כדי הניסוי? האם לא עדיף להשתמש במשאבים להשיג מטרות אחרות? 2. האם ניתן היה להשיג את אותו הידע , לענות על השאלות של הפיזיקאים, בדרכים אחרות, זולות יותר? אז התייחסות קצת יותר מרחיבה: 1. קודם כל זה תלוי בסדר העדיפויות ובסולם הערכים שלך. בודאי שיש אנשים עבורם פיזיקת חלקיקים זה הבלים של שוטים , ולאו דווקה בגלל שהם עצמם מבינים בזה אלא כך הם תופשים את הערך של המדע. מעבר לכך יש הדיוידנדים של ההתקדמות המדעית שמאפשרים התקדמות טכנולוגית , כמו למשל מחשבים. אבל גם כאן יהיו כאלו שיגידו שעדיף לחיות כמו שחיינו לפני אלף שנה מאשר כיום וכי כל ההתקדמות הטכנולוגית הזאת מיותרת ומזיקה. אני אישית חושב שיש ערך בלדעת כיצד הדברים פועלים ורואה בחיוב רב את ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית. במידה רבה זהו עניין של טעם אישי. לגבי העניין של רעבים באפריקה, הרעב באפריקה אינו נובע דווקה ממחסור במזון אלא ממלחמות ומאבקים פנימיים. למשל המלחמה בסודן. או דוגמה אחרת שליט של מדינה אפריקאית שמונע ממתנגדים פוליטיים לקבל מזון. אגב המלחמות באפריקה פורצות בין השאר בגלל משאבים שמשקיעות מדינות אחרות על מנת להשיג רווח כזה או אחר. אפילו ישראל אינה חפה מהתערבות וליבוי אש באפריקה. אני רק יכול להזכיר את התמיכה הבלתי מסויגת שהיתה לנו בשליט אוגנדה, אידי אמין שנהג לאכול את בשר מתנגדיו לאחר שהרג אותם. אבל לומר גם שמעורבות הישראלית באפריקה ממשיכה עד היום, ולאו דווקה בלהאכיל רעבים (אלא אם כן ציוד צבאי ואימונים נחשב אוכל) ובלגרוף רווחים, למשל בסחר יהלומי דמים. אז קודם כל להפסיק את אלו ותראה כמה אנשים ניתן להציל. 2. עוד לא נתקלתי בהצעה אחרת, זולה יותר, לענות על שאלות הפיזיקאים בתחום זה באופן מספק.
 
מדע בסיסי

א. לא מחפשים תועלת כספית. ב. מהנסיון וההיסטוריה, מדע בסיסי משתלם מאוד מאוד בסופו של דבר. ג. בכסף הזה לא ישתמשו בכל מקרה להאכיל את הרעבים באפריקה... מקסימום ישתמשו בו לאיזו אג'נדה פוליטית.
 
איך הוא מתכוון "להאכיל את הרעבים" באפריקה?

אם הוא ייתן את האוכל והתרופות לשלטונות - זה לעולם לא יגיע לאדם הפשוט. במקרה כזה לא עשית כלום. אם הוא יחלק את האוכל ברחוב - יפרצו מהומות ומלחמות רחוב על האוכל. במקרה כזה הפכת את המצב לגרוע יותר. שיילך לחשוב על זה בבית שנה-שנתיים וכשהוא יבוא עם תשובה קונקרטית ומעשית - תחזור אלינו
 
למעלה