האם הסימטריה בגוף שלנו נובעת מאותה קבוצה של גנים?

BigBadWolf

Member
אני חושב שאתה מסתכל על הגנום בצורה פשטנית מידי

הגנום איננו 'תוכנית בניה' כמו שרושמים בשביל בניה של בית או מכונית. לא כתוב בשום מקום בגנום שתהיה לך זרוע בצד ימין בגובה של 134 ס"מ מהקרקע או אפילו שיהיו לך 5 אצבעות בכל יד. הגנום מקודד לחלבונים שבונים מבנים מיקרוסקופיים או מזרזים יצירה או פרוק של מולקולות מסויימות וכו'. יותר מזה, אותו הגנום מופיע בכל תא בגוף ולכן בקירוב ראשון לכל תא בגוף יש את אותן ההוראות. אני אומר בקירוב ראשון כי בתאים שונים חלקים שונים בגנום מסומנים כ-'לא לקריאה'. מהבלגן הזה, במין פאזל אדיר וסבוך ביותר נבנה הגוף המאקרוסקופי. רוב החלקים בגוף בערך סימטריים וזה אומר שאותם החלבונים מיוצרים מאותם החלקים בגנום ועושים את תפקידם בצורה דומה כי הסביבה שלהם דומה. לפעמיים יש שבירת סימטריה שמובילה בין היתר למקרה שאתה מתאר (לא צריך ללכת כל כך רחוק, גם אצלנו יש אברים בצד אחד של הגוף ולא בצד השני נגיד הטחול נמצא בצד שמאל). מראש החלבונים לא סימטריים. חומצות האמינו שמרכיבות אותם הן כולן שמאליות וזה משקף על המבנה כולו. גם הסוכרים בגוף הם כולם ימיניים. במקרים מסויימים יכול להווצר מעגל משוב חיובי שיגרום להגברה של האי-סימטריה הזו עד-כדי אברים מאקרוסקופיים שאינם סימטריים. ברגע שנשברה הסימטריה הסביבה הכימית כבר שונה ולכן ההתנהגות של החלבונים שונה והחלבונים שמיוצרים מהגנום גם הם קצת שונים. נ.ב. בגלל ששאלת, אני דוקטור לכימיה. למדתי מספיק ביולוגיה, ביוכימיה וגנטיקה במהלך השנים בשביל לענות על שאלות כאלו.
 
לא לגמרי מסכים

קודם כל, בהחלט מסכים (ומעריך) את MOSTLY HARMLESS. לתפיסתי, בגנים (ליתר דיוק, ב-"מידע התורשתי") כן כתוב "5 אצבעות". אבל כמובן שלא בצורה פשוטה וישירה ("5"), ובד"כ גם לא בגן בודד. המידע מקודד בעקיפין, בשילובים, בשרשראות לוגיות, אבל הוא שם. ועובדה שאנחנו יודעים לפענח מקצתו. ועובדה שמנגנון ה-"בניה" של האורגניזם, יודע לפענח את כולו, ולבנות גוף בדיוק בצורה הרלוונטית. כלומר שכן יש שם את המידע של "תוכנית הבניה". אבל כדבריך, בפאזל אדיר. בדקתי עם ביולוגית שמבינה בתחום, והיא מאשרת (בודאות) שאכן לאיברים הסימטריים, יש קידוד גנטי יחיד. אבל זה מעלה נקודה מעניינת - המשמעות היא שצריך מנגנון שידע ליצור מאותו קידוד, שתי תמונות הפוכות (מראה) עבור צד ימין ושמאל. על זה היועצת שלי לא ידעה.
 

eitan2020

New member
האם הסימטריה בגוף שלנו נובעת מאותה קבוצה של גנים?


שלום לכולם! האם הסימטריה של רוב איברי הגוף (ידיים, רגליים, עיניים, אוזניים...) נובעת מכך שאותה קבוצה של גנים שמקודדת את צד ימין, מקודדת גם את צד שמאל? אם לדוגמה מתרחשת מוטציה שגורמת להופעה של 6 אצבעות ביד ימין, האם באופן אוטומטי הדבר יגרור גם הופעה של 6 אצבעות ביד שמאל? או שלכל צד בגוף יש קבוצה נפרדת של גנים שיוצרת אותו ואינם קשורים לגנים שיוצרים את המחצית הנגדית של הגוף? אשמח מאוד לתשובה לפני שמערכת הפורומים הזאת נעלמת...
תודה!
 

BigBadWolf

Member
התשובה לכך פשוטה, ושוב זה קשור לסביבה הכימית

במקרים שבהם אין משוב חיובי לשבירת סימטריה (רוב המקרים, גם בביולוגיה וגם בכימיה בכלל), הסביבה הכימית בשתי הנקודות הסימטריות דומה אך הפוכה. הגוף לא מנסה לייצר שני אברים דומים אך הפוכים זה לזה, הוא מנסה לייצר את אותו הדבר בדיוק בסביבה הפוכה. לדוגמה, לגוף יש צד קדמי ואחורי מוגדר (כתוצאה משבירת סימטריה בשלבים מוקדמים) ולכן יש לו צד ימיני וצד שמאלי. מצד הגוף יוצאת זרוע שמאופיינת בכך שצדה הקדמי פונה לקדמת הגוף וצדה האחורי פונה לאחורי הגוף בגלל הסביבות הכימיות המעט שונות בקדמת ואחורי הגוף. למעשה שתי הזרועות מוגדרות כך באותה הצורה אבל בגלל שאחת בצד ימין ואחת בצד שמאל, מתמטית יוצא שהן תמונת מראה אחת של השניה (אם נהיה טכניים לרגע, בגוף כיראלי הפכת כיוון אחד בלבד, ימין-שמאל, אך לא את הכיוונים האחרים ולכן התוצר הוא בעל כיראליות הפוכה).
 

דיברגנט חדש

Well-known member
לא מדויק

ניתן לראות אנשים עם 6 אצבעות רק בצד אחד. ניתן לראות אנשים עם עיין אחת כחולה והשנייה ירוקה. &nbsp
 

BigBadWolf

Member
אכן, אבל זה שדווקא ביד שמאל יש להם 6 אצבעות זה לא גנטי

מה שיכול להיות גנטי פה היא נטייה ל-6 אצבעות ולכן נניח ביד אחת נוצר ובשניה לא. לחלופין זה יכול גם לא להיות גנטי כלל אלא תוצאה של תנאים סביבתיים מסויימים בצד שמאל של הגוף כשהיה עובר. האצבעות בצד ימין ובצד שמאל לא מקודדות על-ידי גנים שונים.
 
למעלה