האם זהו עתידו של החינוך המדעי בישראל?

deathcaster

New member
הערה טכנית

רק כעת שמתי לב לתאריך של הכתבה... אבל לאור ירידת רמת החינוך בישראל... זה לא עושה אותי רגוע יותר
 
הערה טכנית (2)

למרות שהבון טון היום הוא להתבכיין על הירידה ברמת החינוך בארץ - אני יכול להעיד מתוך היכרות צמודה עם רמת מבחני הבגרות במתמטיקה שהיא מצוייה בעלייה רצינית בשנים האחרונות, והיכולות הנדרשות כיום מתלמיד תיכון שנבחן ברמת 5 יחידות גבוהות במיוחד. בהתחשב בעובדה שלמרות הכל כמות העוברים את המבחנים והממוצע לא קטנו, משמעות הדבר היא שלפחות בחלק מהתחומים מצב החינוך משתפר בהחלט.
 

uzi2

Active member
זה מוזר אבל לדעתי יש הבדל

בין מתמטיקה לפיסיקה. במבחני הבגרות בפיזיקה ראיתי טעויות הבנה מביכות של הכותבים, לא ראיתי מקרים כאלו במבחני בגרות במתמטיקה. דרך אגב, ייתכן שבשנים האחרונות ממש יש שיפור מסויים. אם בעבר כל מי שסיים תואר ראשון בפיסיקה והיה מסכים לעבוד בהוראת הפיסיקה, היה מתקבל. היום יש כבר סינון. עוד לא יודע איך זה יקרין על העתיד.
 
לא יודע לגבי טעויות הבנה

אבל הרמה של המבחנים בפיזיקה נמוכה מאד. אני למדתי במכינה של האונ' העברית ולא בתיכון, ובכל פעם שאני נפגש עם הבגרויות בפיזיקה אני מתעצבן על הפשטנות שלהם. נקווה שהעלאת הרמה במתמטיקה תגיע בסוף גם אל הפיזיקה.
 

deathcaster

New member
תגובה

אתה מדבר רק על הנישה שלך... שבשנתיים האחרונות אכן הייתה עלייה לאחר ירידה דראסטית ומתמדת בשנים שקדמו להן אני מדבר על אחוז הזכאים לתעודת הבגרות ולא לבגרות ספציפית, אני מדבר על מבחני המיצ"ב לכיתות נמוכות יותר מי"א-י"ב, המצב אינו מעודד, בלשון המעטה. (דיסקליימר: בשנתיים האחרונות לימדתי בהתנדבות תלמידים מכיתות א' - יב' למגוון מקצועות ריאליים בדגש על הכנה לבגרות)
 
וכעת הסבר...

הרמה של הבגרויות במתמטיקה גבוהה כיום ביחס לכל דרישה הגיונית. אם העלייה ברמה תמשיך באותה הדרך, בעוד כמה שנים לא יהיה טעם בהעלאה נוספת שלה, ודרישה להישגים גבוהים יותר מתלמיד ממוצע בגיל תיכון תהיה מופרכת. גם אחוז הזכאים לבגרות באופן כללי עולה לאט לאט. אני מסכים איתך שמערכת החינוך בארץ במצב מזעזע, אבל חושב שהמגמה כעת היא דווקא שיפור איטי.
 
לא שאני מעריץ גדול של המורים למתמטיקה

אבל התקשורת כהרגלה מעוותת לחלוטין את המציאות. מדובר על מורים שנשלחו מראש לתוכנית הכשרה במתמטיקה, אם בגלל שאין להם רקע מתאים ואם בגלל שהרמה שלהם לא הספיקה, ולכן ברור שהם לא מהווים מדגם מייצג מכל סוג שהוא. חייבים לקרוא ידיעות בעיתון כאילו חוקרים פושע, אל תאמין לאף מילה והישאר חשדן בכל רגע. חבל שאתה נופל למלכודת הזו כל כך בקלות.
 

deathcaster

New member
תגובה

אתה חייב להודות שגם לאחר ההסבר שלך, זה נשמע רע מאוד... אם מורים נשלחים לתוכנית הכשרה וגם שליש נכשל... ואותו דבר בערך קרה אשתקד... משהו כאן לא דופק כמו שצריך, נכון? דוגמה: אני הרגשתי את זה על בשרי שלימדתי מתמטיקה, וכשילדה בכיתה י' מגיעה אליי לשיעור עזר במחצית שנת הלימודים בערך וזה כאילו שהוא לא למדה דקה מתמטיקה כל השנה... ואני אומר לה המצב שלך גרוע מאוד, והיא אומרת לי: "מה אתה מצפה מביה"ס שמתחילת השנה לא הצליח לתת לכיתה שלנו מורה למתמטיקה ושם לנו מורה מחליפה שהיא בכלל בהכשרתה מורה לחינוך גופני"? לא היה לי מה להגיד לה, הייתי בהלם.
 
מדובר על שלש מאות ומשהו מורים

מתוך הרבה מאד אלפים שמלמדים את הנושא, ומראש מדובר כנראה על הקבוצה בעלת הידע הבעייתי ביותר. זה לא נפלא, אבל רחוק שנות אור מהתיאור הראשוני.
 

deathcaster

New member
OK

אז בכל מערכת אחרת היו זורקים אותם, אם זה היה פועל שנכשל במבחן של כיצד מרכיבים מכשיר, הוא היה עף כי הוא גורם לירידה בתפוקה, אם זה היה רופא- זה סיכון חיי אדם, אם זה משרת קבע, זה פגיעה בחוסן הבטחוני של ישראל. האם כשמדובר בעתיד החינוכי של ילדינו צריך לתת למורים הללו מתנות בכך שמשאירים אותם בתפקידיהם? אני לא תוקף אותך, זה פשוט מרתיח אותי ששנה ע"ג שנה אנחנו רואים את הכשלון הזה.
 
אבל לא משאירים אותם

כתוב במפורש שמי שלא עבר את המבחן גם במועד ב' לא יכול ללמד מתטיקה.
 

פולספגן

New member
"מצוייה בעלייה רצינית בשנים האחרונות" ביחס

למה? (ביחס לשנים לפני כן? או לתקופה שאני הייתי תלמידה (לפני שהתחילו כל ההגרלות למיניהן)?
 

deathcaster

New member
הגרלות?

אם את מתכוונת למיקוד הארור שרק השנה החליטו לבטל אותו, אבל הישראבלוף המצוי כנגד קיצץ המון חומר מהבגרות..... אז השאלה שלך מצוינת ואני אשמח לתשובה מג'ון
 

פולספגן

New member
קצת נוסטלגיה -

כשאני הייתי תלמידה מי ששלטו בחינוך (האחרון שבהם היה זבולון המר) היו מפלגת המפד"ל (כן, כן דתיים) ואז מי שלמד מקצועות יוקרה, היה מחוייב להרבה יח' בגרות (המינימום היה 21 ומי שלמד מקצועות יוקרתיים גם הגיע ל-37). אח"כ, באו מר"צ (ייתכן שאז עוד נקראו ר"צ) ברשות שולמית אלוני והחליטה שלא צריך כ"כ הרבה יח' בגרות וטענה ש-4 מקצועות זה מספיק וגם תהיה הגרלה מי יהיו אותן מקצועות (באותה שנה, אם אני זוכרת נכון, בגלל שיטה זאת לא היה בגרות במתמטיקה ובאנגלית
בושה וחרפה
) אח"כ, בא יוסי שריד והחליט להכניס גם פוליטיקה זולה למערכת החינוך וביטל את לימוד הצרפתית. בזמני בכיתות ט' ו-י' היה בחירה בין ערבית לצרפתית למי שלמד בבי"ס עיוני והוא הכריח את כולם ללמוד ערבית. היום, לפי מה שהבנתי גם ביטלו את ההבדלים בין בי"ס מקצועי ובי"ס עיוני וכולם מלמדים הכל שזה גם שטות מוחלטת
 

פולספגן

New member
אני לא מעודכנת מה נעשה בשנים האחרונות, אך

הבנתי שצימצמו את הפרקים בכדי שהתלמידים יוכלו להתפקסס על חומר ממוקד
שטות מוחלטת
הבנתי שהשנה ביטלו את השטות הזאת וכבר לא היו מורים שידעו ללמד את כל החומר
 
למעלה