האם יכולת גבוהה זה משהו שיש לכם?

avi1283

New member
האם יכולת גבוהה זה משהו שיש לכם?

או פשוט יש לכם פחות מחסומים? לא יודע אם זה הכי קשור לפורום אבל מעניין אותי לשמוע את דעתכם, לפעמים נראה לי שאנשים קולטים יותר מהר רק בגלל שיש להם פחות מחסומים ולא בגלל יכולת גבוהה שנמצאת אצלהם, אומרים שילדים קולטים הרבה יותר מהר ממבוגרים ולדעתי זה בגלל שיש להם פחות "מחסומים", אני לדוגמא נחשב חכם (מתמטיקה וכאלה) אבל אם מסבירים לי בנוגע ליכולת טכנית (כמו להרכיב משהו) אני מרגיש ממש טיפש ולא בגלל שזה כזה מתוחכם אלא אני נסגר כלפי המידע הזה. ראיתי תכנית על מישהו אוטיסט שיכל להסתכל על מקום כלשהו לכמה שניות ואז לצייר את המקום הזה בדיוק מושלם ואמרו שבעצם הוא יכול לעשות זאת כי אין לו יכולת סינון לפרטים כמו אנשים רגילים, אז בעצם היכולת הגבוהה שהיתה לו זה בגלל מחסום שלא היה לא (הסינון) אם כל עניין ה"מחסומים" נכון אז המשמעות של זה היא שבאופן תיאורטי יכולת גבוהה יש לכולם ורק צריך "להיפתח לזה". מה דעתכם בעניין?
 

theXequation

New member
לא יודע אם זה בגלל זה, אני דווקא

מרגיש שיש לי לא מעט מחסומים
 

E s t e b a n

New member
לא ממש משנה.

לאותו אוטיסט אין משהו אחר - אין לו את האפשרות ליצור מפות קוגניטיביות ולעבד את המידע ברמה גבוהה. זאת אומרת שהוא חשוף למידע ברמה הכי נמוכה שלו (כמו "פיקסלים" בתמונה) אבל הוא לא תופס את המשמעות ("עץ" או "מכונית", מה שבעצם רואים בתמונה). על היכולת הספציפית הזאת, שנקראת במקרים הקיצוניים Eidetic Imagery או "זכרון צילומי", דובר כבר כאן בפורום. האמונה הרווחת כיום היא שלא לכולם יש את אותו הפוטנציאל ביכולות השונות.
 

shteren

New member
מחסומים אכן

אבל אין בן אדם בלי מחסומים, אתה יכול להפטר מחלק מהם אבל להעמיס על עצמך אחרים... אני כן חושב שאי יכולת לקלוט נושא חדש היא מחסום נטו, אני מכיר אנשים שעד כיתה ט' או משהו היו גאונים במתימטיקה ועכשיו נכשלים ב3 יח' רק בגלל משהו שקרה להם ועכשיו הם לא רוצים במודע או לא במודע ללמוד. או אנשים שצחקו עליהם כי הם חכמים. כמו שדיברו על האוטיסט הוא אולי חסר מחסומים בסינון אבל הוא לא מסוגל לקלוט דברים אחרים. אני לדוגמא יכול לקלוט הכל, כל מה שתלמד אותי אני אהיה טוב בו, אבל לשבת הרבה זמן ולתרגל, או לקרוא דברים שלא מעניינים אותי אני לא מסוגל בכלל, מקסימום 5 דקות ואני משתגע. לפי דעתי בכל בן אדם יש גאון, הבעיה היחידה זה לגרום לאנשים להבין את זה, אני אישית הצלחתי עם מישהו, אבל זה היה בקטנה וניתק בינינו קשר, לפי דעתי לחץ חברתי זה מה שגרם לו לחזור להיות "טיפש"
 

bgbg10

New member
אני די מסכימה איתך בנוגע למה שכתבת

אני גם מכירה אנשים שהם נחשבים גאונים/מחוננים, אבל לא הגשימו את עצמם מבחינת השגתיות (רשמתי את זה נכון?) בלימודים... אני גם לא אוהבת לתרגל או ללמוד משהו שלא מעניין אותי... לא חשבתי שאני טובה במתמטיקה ולא אהבתי את זה, ורק בגלל שרציתי לעשות לפחות 3 יח', החלטתי שאני יושבת ולומדת את זה בתוך ארבעה ימים... אז הציון הוא לא אחד הגבוהים במידנה כמובן, אבל ללמוד כמות כזו של חומר ב 4 ימים זה בהחלט מרשים לפי דעתי... לכן אני גם מסכימה שבעיה עיקרית זה המחסומים שיש לאנשים, רמת ההתעניינות שלהם, והאמונה שלהם ביכולות שלהם... יכול להיות שאולי לכולנו יש אותם יכולות, פשוט לא כל אחד פתוח אליהם...מחד גיסא יכול בהחלט להיות שיש כאלו שהביצועים המחים שלהם יותר גבוהים מהממוצע.... אני לא כ"כ מבינה בעניין, כי פעם אחת כתבו כאן שאיינשטין אמר שיש לו קליטה נמוכה, אבל במבחני איי קיו בעצם בודקים את המהירות שבה אתה פותר את התרגילים השונים.... בכל מיקרה רציתי להביע את התעניינותי במה שכתבת ובמה שכתוב בהודעה הראשית
 

theXequation

New member
בדקתי לגבי המילה השגתיות ובכן...

היא לא קיימת
אבל אני מניח שהתכוונת להישגים לימודיים.
 

bgbg10

New member
תודה לך../images/Emo140.gif ואכן התכוונתי למה

שהבנת... אני לא מזמן חזרתי מחו"ל,והיות ועד עכשיו לא מצאתי את הזמן לשבת ולקרא ספר, יש הרבה מילים ששכחתי איך אומרים או כותבים, למרות שבלי קשר תמיד הייתי ממציאה מילים :)
 

theXequation

New member
אין בעד מה, בשמחה ../images/Emo13.gif

אם בהמצאת מילים עסקינן => אני בעד
 

shteren

New member
השגיות זה נובע מלהשיג

מילה כזאת יש ואני בטוח שיש אני משתמש בה המון בפעולות
 

theXequation

New member
לא הבנתי למה התכוונת

תקרא את ההודעות הרלוונטיות ותנסה להסביר את הבעיה. דבר נוסף, להבא בבקשה ממך, תשרשר נכון
המשך יום חמים ונעים (למרות הגשמים
)
 

bgbg10

New member
שאלה לי אליך: אתה המנהל (NEKO)

רק בכינוי אחר? כי אני לא רואה את הניק שלו כאן אבל את שלך כן, והרבה יחסית לשאר.... ערב טוב
 

shigaoni

New member
סליחה על ההידחפות

היא יכולה להגיד מבחינה השגית או מבחינת השג עד כמה שאני מכירה את המילים.. אה.. אמ.. אני קוראת סמויה כזאת חח רק פעם שאלתי משהו וזהו פשוט ראיתי והייתי חייבת לתקן=/ נו משהו דפוקאצלי קטע של לשון חח
לילה טוב.
 

avi1283

New member
וודאי שזה משנה

השאלה היא האם (לדוגמא) אתה יותר טוב ממני במתמטיקה בגלל יכולת שנמצאת אצלך במוח ולא קיימת אצלי, או שזה בגלל שאצלי יש יותר "מחסומים", זה משנה כי אם התשובה השנייה היא הנכונה זה בעצם חייב להגיד שלכולם במוח יש את אותה היכולת, ובאופן תיאורטי אם היכולת נמצאת אצלי אז אפשר להגיע אליה על ידי הסרת המחסומים.
 

shteren

New member
זה לא שתי אפשרויות

זה אותו דבר, עצם העובדה שיש אצלך פחות מחסומים הופכת את המוח שלך להיות כביכול יותר בטו במתימטיקה. עכשיו אני די בטוח שכל האנשים נולדים עם אותה יכולת, מה שמשפיע הכי הרבה לפי דעתי זה הכמה שנים הראשונות של בן אדם, איך שמגדלים אותו עד נגיד גיל 10. בד"כ הורים חכמים יגדלו את הבן שלהם להיות כזה גם, אז זה אולי נראה כאילו זה עובר בתורשה אבל זה סך הכל חינוך. מה שאומרים במדע זה שגירויים לילדים קטנים מפתחים את המוח, לתת להם להרגיש כל מני דברים, למשש, לראות, לשמוע הרבה מוסיקה, לזחול יחפים על כל מני רצפות, דשא, כבישים אפילו. נראה לי ששמחסומים האלו שאנחנו מדברים עליהם הם מנגנון טבעי שנוצר אצלנו כדי לפתח אזורים אחרים, יותר פיסיים שהיו נדרשים פעם, עכשיו כשהם לא כל כך הכרחיים אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להפטר מהם בגיל צעיר ולפתח יכולות שכליות.
 

avi1283

New member
לshteren

זה אותו דבר אולי מבחינת התוצאות שאנו רואים, אבל זה משנה אם יש לך את זה ואתה רק צריך להיפתח לזה או שזה לא קיים אצלך. לא בדיוק "נפטרים מהם" כמו שכתבת יש לנו המון מחסומים, לדוגמא אני קיבלתי 60 כל החטיבה באנגלית וחשבתי שאני גרוע בזה, פתאום בתיכון במבחן הראשון קיבלתי 90 ואז המשכתי ככה ופסיכומטרי הוצאתי פטור בקלות, אז בעצם נפתח לי איזשהו מחסום. אם ילד מצייר בגיל 4 ציור ומישהו אומר לו שזה גרוע הוא יכול לחשוב שהוא גרוע בציור ולפתח מחסום כלפי זה. יש הרבה ילדים שמכניסים לעצמם לראש (באופן לא רצוני) שהם גרועים במתמטיקה ואז הם באמת נהיים גרועים בזה. הם אכן מנגון טבעי המחסומים שלנו אבל יש לנו המון כאלה.
 
למעלה