האם יש משבר בהייטק (ואולי זה בעצם דבר טוב)?

לאחרונה יש יותר ויותר כתבות על כך שיש ״משבר בהייטק״ שכוללות גם נתונים על פיטורים בחברה כזו או אחרת, לרוב סטארטאפ כזה או אחר (אבל לא רק).

לא ברור לי האם מדובר על משבר אמיתי שייקח זמן להתאושש ממנו, או התאמה זמנית של השוק שהיה קצת מטורף מידי בשנה וחצי או השנתיים האחרונות. אבל במובן מסוים אני חושבת שיש למצב הזה יתרון מסוים: השנתיים האלו הרבה מידי אנשים החליטו ״לעבור להייטק״ כי הוא נראה תחום יחסית יציב (שלא הושפע יותר מידי מהמשבר הכלכלי שהביאה הקורונה) בכל מחיר, ואני מניחה שלא פעם הם האמינו לכל מיני עצות והבטחות לא ממש אמינות בנושא.

ואני שואלת את עצמי עד כמה משבר כזה יכול להזכיר לאנשים שיש בהייטק גם סיכונים ולא רק סיכויים?
 

choo

Active member
כמות האנשים שפוטרו עד עכשיו היא קטנה בהרבה (בסדר גודל) מכמות המשרות הפתוחות. למהנדסדי תוכנה ואנשי בדיקות שקוצצו ייקח מעט זמן למצוא עבודה חדשה. לאנשים במקצועות אחרים ייקח יותר זמן.

כל מי שינסה לחזות האם זו תחילת משבר גדול שייתעצם, או תיקון נקודתי, זו משהו אחר - עוסק בעיקר בניחושים. בעוד חצי שנה אפשר יהיה לדעת יותר. וגם אם המצב הנוכחי ימשיך עד אז (עם מאות מפוטרים בתעשייה בארץ בשבוע), אף אחד לא ידע כמה זמן המצב הזה יימשך (בשנת 2001 הוא נמשך בערך שנתיים, והקרין על התעשייה עוד כמה חודשים לאחר מכן. בשנת 2008 הוא נמשך בערך 6-9 חודשים. היו משברים גם לפני כן - אבל אין לי נתונים לגביהם).

לגבי הסיכונים - מי שחושב שיש משבר, כנראה נזהר גם קודם. מי שחושב שאין משבר - דעתו כנראה לא השתנתה. כדי שמשהו ישתנה, צריכים לראות כל יום הודעות על חברות שנסגרו, או שפיטרו את מרבית עובדיהן, ואלו צריכות להיות חברות שנראו יציבות. עד לאותה נקודה - זה נראה יותר כמו ניקוי אורוות סלקטיבי - ורמת הזהירות צריכה להיות גבוהה יותר אצל מי שיש להם מעט נסיון, ו/או אצל מי שעובדים בחברות שהכסף בקופה לא יוכל להספיק להן לשנה-וחצי קדימה. האחרים ימשיכו, ככל הנראה, לישון בשקט עד שזה ישתנה. מי שפוטרו מן הסתם לא יישנו בשקט, וככל הנראה גם חלק ממי שהחליפו עבודה לאחרונה יהיו בלחץ (בגלל האמונה שבקיצוץ - שולחים קודם כל את העובדים החדשים - אמונה שיש לה ביסוס חלקי, על פי עדויות אנקדוטאליות).
 
בתור מי שחוותה את המשברים של 2001 ו 2008, לי הם זכורים כארוכים יותר. איכשהו המשבר של 2001 זכור לי ככזה שנמשך עד 2004 - 2005 (רק אז לא מעט עובדים התחילו לחפש תפקידים טובים יותר), ובמשבר של 2008 אני זוכרת שהיה בחברה שבה עבדתי אז גל פיטורים של 3 עובדים (מתוך בערך 150 עובדים) בספטמבר או אוקטובר 2009 (למרות שהחברה האתה עליה משמעותית ברווחים כבר ב 2010).

אבל לא מדובר רק על פיטורים ומי ישן טוב בלילה. אני מדברת למשל על העובדה שבשנתיים האחרונות היה גל שיא של משכורות גבוהות ודרישות שונות של מועמדים שפשוט ״הטריפו״ את המערכת,הועולה השאלה עד כמה השוק ישתנה עכשיו להיות ״שוק של מעסיקים״ (לפחות באופן יחסי) לעומת מה שהיה עד עכשיו?
 
למעלה