קבלה למשרת מתרגל...
בפקולטה למדעי החברה יש שלוש קבוצות של סגל זוטר: עוזרי הוראה, מתרגלים ועוזרי מחקר. ההבדלים בין שתי הקבוצות הראשונות די פשוטים - עוזרי הוראה הם כאלו אשר מסייעים לסגל האקדמי (על פי רוב הבכיר) במגוון פונקציות שקשורות בהעברת הקורסים אך עיקר עבודתם בדיקת עבודות ומבחנים. מתרגלים לא רק שאחראים על בדיקת עבודות ומבחנים אלא אחראים גם להעביר מערכי שיעור שלמים לסטודנטים ולבצע הנחיה קבוצתית של מפגשים (פרונטליים או מקוונים). מבחינה כלכלית - מתוגמלים עוזרי ההוראה על פי חישוב קבלני (כמה עבודות ומבחנים הם בודקים) בעוד שכר המתרגלים מחושב על פי מפתח גלובלי והוא כולל על פי רוב חוזה העסקה כשל כל שכיר אחר בעבודה אחרת. אם אינני טועה, מגיע שכר זה עד כדי כ-2000 ש"ח לחודש בעבור כל קבוצת תרגול (הנתונים נכונים לשנת הלימודים שעברה). על אף שמבחינה אקדמית נטו, אין מניעה להעסיק אפילו בוגרי תואר ראשון (וסטודנטים לתואר שני עם תזה) כמתרגלים, אין הדבר נפוץ כל כך. הסיבה לכך היא שהתקציב למשרות האקדמיות הזוטרות קוצץ משמעותית בעשורים האחרונים. הקיצוץ משמעותי עד כדי כך שכיום (בניגוד לעבר) לא יכולים אפילו לחייב את כל הדוקטורנטים למלא משימות של סגל אקדמי זוטר - לא כל שכן לתת את אלו לתלמידי התואר השני. וכך, על אף שלכאורה כמעט כל סטודנט לתואר שני (במסלול עם תזה) יכול לעבוד כמתרגל או עוזר הוראה, רק מעטים עושים זאת (אם בכלל). השנה לשם הדוגמא ידוע לי רק על 2 סטודנטים לתואר שני שעובדים במחלקה למדעי המדינה כעוזרי מחקר ואחת שמשמשת כמתרגלת. כל האחרים הם דוקטורנטים או בשלבים המאוד מאוחרים של השלמת הדוקטורט ושיפוטו. התהליך המנהלי לקבלה למשרה כולל: א. הגשת בקשת מועמדות אצל הסגן המנהלי של ראש המחלקה (במקרה של מדעי המדינה מאיר קסירר). ב. זימון לראיונות במדור כ"א של האוניב' ובמקביל לכך בחינת גליון הציונים של המועמד ומידת התאמתו האקדמית לתפקיד. ג. זימון המועמדים הנותרים לסדנת מיון קבוצתית שבוחנת הן את יכולתם הפדגוגית והן את יכולתם הקבוצתית. ד. זימון המועמדים שעברו את הסדנת מיון לסדנת הוראה קצרה בת שבועיים (על פי רוב לסדנא זו מגיעים מי שהאוניב' כבר מייעדת להם תפקיד בסגל הזוטר בוודאות). חשוב לציין שהאוניב' מעניקה משקל רב לניסיון מוקדם הן בהדרכות בתנועות נוער/צבא והן לניסיון בהוראה פורמלית או בלתי פורמלית במסגרות אחרות (למשל השתתפות במועדוני DEBATE וכד') ומעבר לכל זאת, דבר שחשוב לציין הוא שלא תמיד כדאי להיות חלק מהסגל הזוטר. השכר אינו מוצלח כ"כ (עוזרי הוראה מקבלים שכר בקבלנות לפי כמות הבחינות/עבודות שבדקו). מודל ההעסקה הוא לעיתים דרך חברות כח אדם שמפטרות את העובד בתום פחות משנת העסקה אחת. שעות העבודה לעולם ארוכות ממה שמתגמלים עליו בפועל וכתוצאה מכך לא אחת קורה שחל עיכוב משמעותי ביכולתו של הסטודנט לעמוד בחובות האקדמיים שלו עצמו (נניח לסיים תזה תוך שנתיים או דוקטורט תוך 4). לכן גם ידוע על מספר מקרים בהם מנעו מנחים מהמאסטרנטים והדוקטורנטים המצטיינים שלהם את היכולת להתקבל לעבודה זו במחשבה שכך הם בעיקר מטיבים עמם. וכל זאת עוד מבלי שדנתי במעמדם הנמוך של אנשי הסגל הזוטר הן בעיני הסגל האקדמי והן בעיני הסטודנטים.